• 0

Prijsindexatie huur kantoorruimte

Dag,

 

Op 16 dec 2022 gaan mijn nieuwe huurovereenkomst (huurovereenkomst kantoorruimte (ROZ)) van mijn kantoorruimte in. De huur wordt, op basis van mijn oude huur, geïndexeerd met (volle!!) 12% volgens CPI bij aanvang van de nieuwe huurovereenkomst. Dit is niet in de overeenkomst vermeld, ik heb hier alleen per e-mail uitleg over gekregen van mijn verhuurder. Uit de overeenkomst blijkt dat de huur jaarlijks op 1 juli wordt geïndexeerd. Mijn vraag is, is dit toegestaan? Volgens mij is dat 2x indexeeren in 1 jaar. Is de verhuurder niet verplicht om de datum van de eerste indexatie in het contract te vermelden? Als de huur op 16 december 2022 wordt geïndexeerd, vindt de volgende indexatie pas op 16 december 2023 plaats. Of als de verhuurder op 1 juli wil indexeren, moet hij bij aanvang van de overeenkomst niet voor het eerst de huur indexeren. Wat is hier de juiste aanpak?

Alvast bedankt.

Mvg. T.S.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
9 minuten geleden, TinaSej zei:

en is dus gezien als een nieuw huurovereenkomst, en niet als een verlenging. 

Als het geen verlenging is dan mag de verhuurder toch gewoon vragen wat hij wil? Al verdubbeld hij de huur. Dat mag gewoon.

 

Maar welke huurprijs (bedrag) heb jij nu in het nieuwe huurcontract staan als aanvangshuur. Dat is gewoon de aanvangshuur en staat dus los van je oude huur. Het is dus geen verhoging want jij zegt dat het een compleet nieuwe overeenkomst is en geen verlenging.

 

En als de huur dan op 1 juli verhoogd wordt dan is dat de eerste verhoging in een jaar.

 

7 uur geleden, TinaSej zei:

Dit is niet in de overeenkomst vermeld, ik heb hier alleen per e-mail uitleg over gekregen van mijn verhuurder.

Als er in jouw nieuwe huurovereenkomst ingaand op 16 dec een ander bedrag staat (aanvangshuur) dan kan hij dat natuurlijk niet verhogen. Contact gaat op 16 dec in met het bedrag dat daarin staat. Daar heb je toch ook voor getekend?

Link naar reactie
  • 0

Een vreemde situatie.
 

Bij kantoorruimte staat in een ROZ contract:

 

Duur, verlenging en opzegging 

3.1 Deze huurovereenkomst gaat in op…….…….(hierna ‘ingangsdatum’) en is aangegaan voor [een periode van……. jaar en loopt tot en met ………….. / onbepaalde tijd*].  

3.2 Na het verstrijken van de in artikel 3.1 genoemde periode wordt deze huurovereenkomst behoudens beëindiging van deze huurovereenkomst door opzegging door [uitsluitend Huurder / Huurder of Verhuurder*] in overeenstemming met artikelen 3.3 en 3.4 voortgezet voor [een aansluitende periode van……jaar, derhalve tot en met……. / onbepaalde tijd*]. 

Deze huurovereenkomst wordt vervolgens voortgezet voor [[een*] aansluitende periode[n*] van ……… jaar / onbepaalde tijd*].   

 

Er is dus geen nieuwe overeenkomst nodig, tenzij er in de huidige overeenkomst hierover iets anders is geregeld.

 

Kortom, wat staat er EXACT in de  huurovereenkomst over verlenging, verhoging etc?

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

 Bedankt allemaal voor jullie reacties!

 

Ik zou het even proberen beter uit te leggen.

 

Ik ben kunstenaar, en dit is eigenlijk mijn studio/werkruimte, maar de ruimte is wel vermeld als een 'kantoor' in de huurovereenkomst, dus wordt verhuurd onder de categorie 'overige bedrijfsruimtes'.

 

De ruimte wordt verhuurd onder de voorwaarden in de Algemene Bepalingen Huurovereenkomst Kantoorruimte’ volgens het model Raad voor Onroerende Zaken (ROZ).

 

Deze huurovereenkomst is mijn derde overeenkomst met deze verhuurder en eigenaar van deze 'kantoor'/atelierruimte. Omdat de verhuurder een regeling handteren van de verhuur van werkplekken aan kleine creatieve ZZP’ers, wordt de huur, om de huur betaalbaar te behouden, niet verhoogd bij een nieuwe overeenkomst, maar wordt wel geïndexeerd volgens de consumentenprijsindex (CPI).

 

Elke 5 jaar wordt er gekeken of ik nog als kunstenaar in de ruimte werkzaam ben en zo ja, dan wordt er een nieuwe overeenkomst aangegaan voor de volgende 5 jaar. Een beetje omslachtig, maar dat zijn de regels.

 

In de Algemene Beparlingen is volgende vermeld met betrekking tot deHuurprijswijzing:

 

"Huurprijswijziging
17.1 Een in artikel 4.5 van de huurovereenkomst overeengekomen wijziging van de huurprijs vindt plaats op basis van de wijziging van het maandprijsindexcijfer volgens de consumentenprijsindex (CPI) reeks alle huishoudens (2006=100), gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De gewijzigde huurprijs wordt berekend volgens de formule: de gewijzigde huurprijs is gelijk aan de geldende huurprijs op de wijzigingsdatum, vermenigvuldigd met het indexcijfer van de kalendermaand die ligt vier kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast, gedeeld door het indexcijfer van de kalendermaand die ligt zestien kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast.
17.2 De huurprijs wordt niet gewijzigd indien een indexering van de huurprijs leidt tot een lagere huurprijs dan de laatst geldende. Die laatst geldende huurprijs blijft ongewijzigd, totdat bij een volgende indexering het indexcijfer van de kalendermaand die ligt vier kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast hoger is dan het indexcijfer van de kalendermaand die ligt vier kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de laatste huurprijsaanpassing heeft plaatsgevonden. Als dan worden bij die huurprijswijziging de indexcijfers van de in de vorige zin bedoelde kalendermaanden gehanteerd."

 

In de huurovereenkomst staat volgende met betrekking tot duur, verlenging en opzegging:

 

"Duur, verlenging en opzegging
3.1 Deze overeenkomst is aangegaan voor een periode van 5 jaar ingaande op 16 december 2022 (hierna ‘ingangsdatum’) en lopende tot en met 15 december 2027.
3.2 Na het verstrijken van de in artikel 3.1 genoemde periode eindigt deze overeenkomst van rechtswege."

 

en met betrekking tot aanpassen van de huurprijs:

 

"4.5 De huurprijs wordt jaarlijks per 1 juli aangepast overeenkomstig de artikelen 17.1 t/m 17.3 van de algemene bepalingen."

 

Over de indexatie van de huur met ingang van de contract, heb ik volgende uitleg van de verhuurder ontvangen:

 

"Uw huurprijs wordt per de ingangsdatum van uw nieuwe huurovereenkomst geïndexeerd conform het artikel in de algemene bepalingen (onderdeel van de huurovereenkomst). Dit houdt in met maandcijfers van de CPI 4 maanden en 16 maanden voor ingangsdatum van de huurovereenkomst."

 

De laaste is informatie ontvangen per email, en is niet in de huuroverenskomst vermeld.

 

Mijn vragen zijn:

 

Als de huur geïndexeerd wordt met ingang van de huurovereenkomst op 16 dec 2022, mag de verhuurder dan de huur weer per 1 juli 2023 indexeren? 

Als ik het goed leest, wordt de huur dan 2 keren in de eerste jaar geïndexeerd. En dit klopt dan niet met, wat in de Algemene Bepalingen is vermeld met betrekking tot een jaarlijkse indexatie.

Maar volgens mijn hangt dat ook af van wat er precies met 'jaarlijks' is bedoeld. Wordt er geïndexeerd per 12 maanden of per een jaar van 1 Jan tot 1 Jan volgende jaar? In verband met de nieuwe overeenkomst is dit voor mijn niet duidelijk.

 

Ik kan alleen vergelijken met mijn 2 vorige huurovereenkomsten, waar de huur ook geïndexeerd werd per ingang van het overeenkomst, en dan weer 1 jaar later (dus op 16 dec 2012, 16 dec 2013, 16 dec 2014 enz.) In de vorige overeenkomsten staat dit ook duidelijk vermeld onder artikel 4.5 in de overeenkomsten. Maar ik ben me ervan bewust dat elk overeenkomst als een NIEUW overeenkomst wordt beschouwd.

 

Alvast veel dank.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hier zijn nog 2 artikelen van de Algemene Bepalingen met betrekking tot de Huurprijswijzing:

 

17.3 Een geïndexeerde huurprijs is opeisbaar verschuldigd, ook al wordt van de aanpassing aan Huurder geen afzonderlijke mededeling gedaan.
17.4 Indien het CBS bekendmaking van genoemd prijsindexcijfer staakt of de basis van de berekening daarvan wijzigt, zal een zoveel mogelijk daaraan aangepast of vergelijkbaar indexcijfer worden gehanteerd. Bij verschil van mening hieromtrent kan door de meest gerede partij aan de directeur van het CBS een uitspraak worden gevraagd die voor partijen bindend is. De eventueel hieraan verbonden kosten worden door partijen elk voor de helft gedragen.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TinaSej zei:

Als de huur geïndexeerd wordt met ingang van de huurovereenkomst op 16 dec 2022, mag de verhuurder dan de huur weer per 1 juli 2023 indexeren? 

Als ik het goed leest, wordt de huur dan 2 keren in de eerste jaar geïndexeerd. En dit klopt dan niet met, wat in de Algemene Bepalingen is vermeld met betrekking tot een jaarlijkse indexatie.

Die indexering heeft betrekking op de verhoging in elk jaar gedurende het huurcontract.

 

Jij zegt dat er een nieuw contract aangegaan wordt. Dan is het geen indexering meer maar gewoon een nieuwe prijs. Die had dus ook nog veel hoger kunnen liggen (maar hebben ze schijnbaar op hetzelfde als die index gezet).

 

Omdat je op 16 dec. een nieuw contract krijgt is de verhoging van 1 juli 2023 de eerste verhoging in het jaar van 16 dec. 2022 tot 15 dec. 2023. Dus geen tweede keer.

 

Als het om een verlenging van een huidig contract zou gaan, dan zou je gelijk hebben.

 

Blijft de vraag over... Welk bedrag staat er in het nieuwe contract als huur? Want als je een getekend contract hebt, ingaand per 16 dec., met een starthuur, dan mag de verhuurder hier niet van afwijken (zonder de huurovereenkomst te ontbinden op andere redenen).

 

Het vaststellen van een starthuur is dus geen indexering, maar als die starthuur al vastgelegd was dan kan hij hem nu niet even verhogen (voor 1 juli).

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Rik,

 

Bedankt voor je uitleg.

 

De verhuurder geeft verder volgende aan:

 

"Bij de ingangsdatum van uw huurovereenkomst wordt de huur geindexeerd. Dit is de indexeringsdatum uit uw huidige huurovereenkomst. Bij een contractvernieuwing wordt bij alle huurovereenkomst de indexeringsdatum op 1 juli gezet, dit is ook bij uw nieuwe huurovereenkomst gedaan. De verwijzing naar huidige is naar de nieuwe huurovereenkomst, dit kan inderdaad verwarrend overkomen."

 

Voor mij klinkt het alsof de indexatiedatum van mijn nieuwe huurovereenkomst is de datum van de ingang van de overeenkomst, dus 16 dec. Maar ook 1 juli wordt vermeld als indexatiedatum in mijn nieuwe overeenkomst. Volgens mij klopt iets nog steeds niet.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, TinaSej zei:

De verhuurder geeft verder volgende aan:

 

"Bij de ingangsdatum van uw huurovereenkomst wordt de huur geindexeerd. Dit is de indexeringsdatum uit uw huidige huurovereenkomst. Bij een contractvernieuwing wordt bij alle huurovereenkomst de indexeringsdatum op 1 juli gezet, dit is ook bij uw nieuwe huurovereenkomst gedaan. De verwijzing naar huidige is naar de nieuwe huurovereenkomst, dit kan inderdaad verwarrend overkomen."

Als dit in de nieuwe huurovereenkomst staat dan heeft hij het recht om die starthuur dus opnieuw in te stellen.

Als dit NIET in de huurovereenkomst staat dan had hij dit recht natuurlijk niet.

De getekende huurovereenkomst is geldig. Dus... staat dit daarin?

(Een briefje achteraf van "O, we verhogen de huur, en dat is normaal" voldoet uiteraard niet. Dat had hij moeten bedenken toen het contract opgesteld was.)

 

17 minuten geleden, TinaSej zei:

Voor mij klinkt het alsof de indexatiedatum van mijn nieuwe huurovereenkomst is de datum van de ingang van de overeenkomst, dus 16 dec. Maar ook 1 juli wordt vermeld als indexatiedatum in mijn nieuwe overeenkomst. Volgens mij klopt iets nog steeds niet.

Nee. Per ingang van het huurcontract is het geen indexering maar het vaststellen van een nieuwe huurprijs. Ze noemen het wel indexering maar dat is ook weer onhandig beschreven van ze.

 

17 minuten geleden, TinaSej zei:

Bij de ingangsdatum van uw huurovereenkomst wordt de huur geindexeerd.

Dit lijkt mij ongebruikelijk (maar ik ben geen verhuurdeskundige). Je hebt in je contract meestal een huurprijs staan die ingaat per ingangsdatum. Dat is dan een nieuwe prijs die ze vast kunnen stellen. Maar als die eenmaal in het contract staat zou dat toch de huurprijs moeten zijn. Of hebben ze in het contract dit zinnetje ook opgenomen?

 

Welk bedrag staat er nu overigens in het contract? Is dat het bedrag wat je als laatste betaald hebt? Of is dat bedrag ook al afwijkend van de laatste huur? En heb je afgelopen 1 juli ook al een verhoging gehad?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ja, hun uitleg is nogal onduidelijk.

 

De nieuwe huurprijs is precies 12% hoger dan mijn huidige huurprijs, en de nieuwe huurprijs is wel in de overeenkomst vermeld als de 'aanvangshuurprijs.

12% is de CPI indexcijfer van december dit jaar.

 

Ik ben gewoon in de war, omdat de verhuurder het nieuwe aanvangshuurprijs als een huurindexatie omschrijft. 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, TinaSej zei:

De nieuwe huurprijs is precies 12% hoger dan mijn huidige huurprijs, en de nieuwe huurprijs is wel in de overeenkomst vermeld als de 'aanvangshuurprijs.

Als die nieuwe verhoogde prijs als "aanvangshuurprijs" in het contract staat, dan kun je verder niets.

Het feit dat ze normaal gesproken de indexering toepassen is alleen maar een eigen regeltje, geen wet.

Ze hadden de huurprijs ook kunnen verdubbelen omdat het een nieuw contract is.

Mij ging het dus meer om het feit of die nieuwe huurprijs wel in je nieuwe contract staat.

 

Nu die aanvangshuurprijs dus daarin staat (ongeacht wat die nu is) is een indexering op 1 juli gewoon volgens de regels.

Er wordt maar 1x geïndexeerd tijdens de huurperiode van 1 jaar.

De nieuwe aanvangshuurprijs is officieel geen indexering maar het vaststellen van een nieuwe huurprijs voor een nieuw contract.

 

12% is overigens de CPI index van augustus 2022. https://indeflatie.nl/cpi-inflatie-nederland-2022

Hoewel ze dus in principe bij het vaststellen van de nieuwe huur hier helemaal niet naar hadden hoeven te kijken, is het wel volgens de normale regels voor indexering tijdens huurperiode (CPI index van 4 maanden voor ingang van verhoging, wat dus augustus 2022 is).

 

Maar zoals gezegd... dat is allemaal voor het vaststellen van je nieuwe huur, geen indexering tijdens het huurcontract.

 

Helaas betekend dat wel dat je inderdaad voor 2022 twee keer een hogere huur voor je kiezen hebt kunnen krijgen.

1x op 1 juli (normaal volgens vorige huurcontract indexering) en 1x op 16 december (vaststellen huur voor compleet nieuw huurcontract).

 

Hou dan wel in de gaten dat ze straks op 1 juli 2023 niet de standaard CPI pakken van juli 2023 (want dat is de verhoging van juli tot juli) maar dat ze als basis de prijs pakken van december 2022.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 minuut geleden, TinaSej zei:

Ik bedoel, de verhuurder omschrift achteraf per email de nieuwe huurprijs als een huurindexatie. Het is niet schriftelijk vermeld in de huurovereenkomst.

Ja. dan staat het dus niet in je huurcontract. Dan zou je ze dus gewoon aan de getekende huurovereenkomst kunnen houden (ik neem aan dat ze getekend zijn).

 

PS. Je krijgt dan uiteraard op 1 juli 2023 wel een hogere indexering (gebaseerd op 1 juli 2022) terwijl dat bij deze verhoging niet zou zijn.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, TinaSej zei:

Dag Rik,

 

Bedankt voor je uitleg.

 

De verhuurder geeft verder volgende aan:

 

"Bij de ingangsdatum van uw huurovereenkomst wordt de huur geindexeerd. Dit is de indexeringsdatum uit uw huidige huurovereenkomst. Bij een contractvernieuwing wordt bij alle huurovereenkomst de indexeringsdatum op 1 juli gezet, dit is ook bij uw nieuwe huurovereenkomst gedaan. De verwijzing naar huidige is naar de nieuwe huurovereenkomst, dit kan inderdaad verwarrend overkomen."

 

Voor mij klinkt het alsof de indexatiedatum van mijn nieuwe huurovereenkomst is de datum van de ingang van de overeenkomst, dus 16 dec. Maar ook 1 juli wordt vermeld als indexatiedatum in mijn nieuwe overeenkomst. Volgens mij klopt iets nog steeds niet.

 

 

Ik begrijp het bericht wel. Het kwartje viel bij mij toen je dit schreef..

3 uur geleden, TinaSej zei:

Omdat de verhuurder een regeling handteren van de verhuur van werkplekken aan kleine creatieve ZZP’ers, wordt de huur, om de huur betaalbaar te behouden, niet verhoogd bij een nieuwe overeenkomst, maar wordt wel geïndexeerd volgens de consumentenprijsindex (CPI).

 

Jou verhuurder doet iets bijzonders, hij matigt namelijk standaard zijn huurverhoging ook als hij dat niet hoeft te doen. Maar de wijze waarop hij het uitlegt zaait bij jou verwarring.

 

Even een voorbeeld in cijfers.

 

Bij commerciele verhuur mag je bij een nieuwe overeenkomst rekenen wat je wilt.

Stel je betaalt 1000 euro huur per maand. en de overeenkomst loopt af

Er wordt een nieuwe overeenkomst gesloten. dan mag de verhuurder zeggen huur wordt nu 2000 euro per maand. Want nieuwe overeenkomst geen beperkingen vanwege verlening of bedingen in lopend contract.

 

Jou verhuurder zegt: Als je kunstenaar of creatieve zzp-er ben zal ik niet de vrije markt prijs hanteren maar hanteer ik óók bij een nieuwe overeenkomst (dat betwist jij ook niet) de CBS prijs indexdie ook bij jaarlijkse indexaties gebruikt wordt.

kortom de verhuurder mag in principe elke huur rekenen die hij wil voor een nieuwe overeenkomst maar heeft toegezegd dat hij zich beperkt tot de methodiek die geldt bij jaarlijkse verhogingen.

Dat is meestal wel in het voordeel van de huurder.

 

Het is dus niet zo dat de verhuurder opeens 2x indexeert in 1 jaar. Bij de nieuwe overeenkomst gebruikt hij alleen maar dezelfde methode als die bij de jaarlijkse indexatie gebruikt wordt.

 

En wat indexactie betreft ik denk dat meer dan 90% van de verhuurmarkt zowel woningen als bedrijfsruimten op 1 juli wordt geindexeerd.

jaarlijkse indexatie is altijd op een vast moment in het jaar en is dus maar zelden exact 12 maanden na afsluiten van het contract.

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Roel J zei:

Jou verhuurder zegt: Als je kunstenaar of creatieve zzp-er ben zal ik niet de vrije markt prijs hanteren maar hanteer ik óók bij een nieuwe overeenkomst (dat betwist jij ook niet) de CBS prijs indexdie ook bij jaarlijkse indexaties gebruikt wordt.

Ja, maar nu blijkt uit het laatste bericht dat dat dus achteraf gedaan is en niet in het nieuwe contract staat.

Dan lijkt het mij ook duidelijk. Nieuw contract waar een huurprijs in staat, dat is de juiste prijs.

Achteraf een briefje na het tekenen van het contract met "O, maar we verhogen de huurprijs bij ingang" slaat natuurlijk nergens op.

 

Je hebt ook zelf besloten om het nieuwe contract aan te gaan gebaseerd op de nieuwe huurprijs in het contract. Daar kan de verhuurder niet zomaar van afwijken.

 

Link naar reactie
  • 0

Veel dank, Rik.

 

Dus, de uitleg over de nieuwe huur achteraf van de verhuurder klopt dus niet. Het is gewoon een huurverhoging, die niets met indexatie te maken heeft. Vreemd, deze uitleg van de verhuurder.

 

Nog een keer, veel dank voor je tijd en uitleg. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 minuten geleden, TinaSej zei:

Dus, de uitleg over de nieuwe huur achteraf van de verhuurder klopt dus niet. Het is gewoon een huurverhoging, die niets met indexatie te maken heeft. Vreemd, deze uitleg van de verhuurder.

Het is niet eens "gewoon een huurverhoging". Want volgens de regels mag de huur niet verhoogd worden voor 1 juli 2023.

Het is dus gewoon afwijken van een net getekende huurovereenkomst (wat volgens mij niet mag).

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ik heb net je laaste bericht gelezen.  Ik heb nog nooit van deze regels gehoord. Weet jij toevallig waar ik meer informatie kan vinden over deze regels?

En mag ik vragen, wat je bedoeld met "Het is dus gewoon afwijken van een net getekende huurovereenkomst (wat volgens mij niet mag)"?  Dat snap ik niet heel goed.

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, TinaSej zei:

Ik heb het overenskomst nog niet getekend omdat ik me afvraag of ik de huur dan überhaupt kan betalen volgende jaar na 1 juli. 

Oei. Dan heb je dus nog geen (gezamenlijke) overeenkomst. Ik neem aan dat de verhuurder wel zijn krabbel gezet heeft?

Dan is het even aan de juridische mensen om te bekijken of een verhuurder zijn aanvangshuurprijs nog mag verhogen (er ligt n.l. een voorstel).

 

Als de verhuurder ook nog geen krabbel gezet heeft... dan kom je weer bij het eerste verhaal...

Je spreekt dan op 16 december niet over een huurverhoging maar over een nieuw vastgestelde aanvangshuur in een nieuw contract.

(En zie dan mijn verhaal over wanneer die prijs gewoon in de overeenkomst had gestaan)

 

Er is dus nog geen overeenkomst. En als je bang bent volgend jaar de huur niet meer kunt betalen dan zou je ook gewoon weer met verhuurder om de tafel kunnen gaan zitten om andere afspraken te maken. Denk bv aan geen contract voor 5 jaar maar voor 1 jaar met 3 maanden opzegtermijn (maar dan wel met die hogere huur per 16 december).

 

2 minuten geleden, TinaSej zei:

Ik heb nog nooit van deze regels gehoord. Weet jij toevallig waar ik meer informatie kan vinden over deze regels?

Welke regels bedoel je? Dat een verhuurder bij een nieuw contract gewoon een nieuwe prijs mag vragen?

Dat is geen regel, dat is gewoon normaal. Je hebt geen contract meer dus de oude huurprijs doet er helemaal niet meer toe. De verhuurder kan er op zetten wat hij wil. Hij mag ook een compleet nieuwe prijs vragen. Alleen als er verlengingsregels in het oude contract staan, dan heb je iets om op terug te vallen (oude contract) maar bij een nieuw contract zijn er dus helemaal geen regels. Daar kunnen complet nieuwe afspraken en prijzen in staan.

 

2 minuten geleden, TinaSej zei:

En mag ik vragen, wat je bedoeld met "Het is dus gewoon afwijken van een net getekende huurovereenkomst (wat volgens mij niet mag)"?  Dat snap ik niet heel goed.

Dit was als je een nieuwe getekende huurovereenkomst hebt met een bepaalde aanvangshuur. Daar mag hij niet vanaf wijken. Jullie hebben dan samen een contract getekend voor een bepaalde prijs. Dan kan de verhuurder niet later in een mailtje zeggen "O, maar de prijs wordt hoger".

 

Maar ik begrijp dus dat er nog geen sprake is van een getekende huurovereenkomst. (zie dan mijn antwoord hier aan het begin van mijn post).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aan je Rik, je schrjft "Het is niet eens "gewoon een huurverhoging". Want volgens de regels mag de huur niet verhoogd worden voor 1 juli 2023." Welke regels bedoeld je hier? Voor zover ik weet gelden dergelijke regels niet voor de verhuur van bedrijfsruimten.

 

Maar ik denk dat ik na de uitleg van je en ook van Roel J het nu goed begrijp. Er zit geen fouten in de overeenkomst zelf.

 

Het enige dat overblijft is nu mijn geldboom water te geven en te hopen dat de huur volgend jaar voor mij betaalbaar zal zijn. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, TinaSej zei:

Aan je Rik, je schrjft "Het is niet eens "gewoon een huurverhoging". Want volgens de regels mag de huur niet verhoogd worden voor 1 juli 2023." Welke regels bedoeld je hier? Voor zover ik weet gelden dergelijke regels niet voor de verhuur van bedrijfsruimten.

Ja, dit was naar aanleiding van een door beide partijen getekende overeenkomst voor de lagere huurprijs.

Helaas is er nog geen getekende overeenkomst.

 

Overigens kun je nog steeds met verhuurder rond de tafel gaan zitten om te bekijken of je niets kunt doen aan de andere voorwaarden. Als dat bv weer een huurcontract is voor 5 jaar (met 1 jaar opzegtermijn) dan zou je kunnen kijken of dat bespreekbaar is. Zo heb ik ooit voor een kantoor een nieuwe termijn van 1 jaar afgesproken met 3 maanden opzegtermijn. Want als volgend jaar blijkt dat je het niet kunt betalen dan moet je dus wel de duur van dat contract uitdienen (of een afkoopsom betalen).

 

Veel succes met die geldboom. Wij hebben wel interesse in wat zaadjes wanneer die volwassen is :laugh:

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Langetermijn kantoormeters zijn gemiddeld ongetwijfeld duurder dan (tijdelijke) bedrijfsruimtemeters of ateliermeters. Wat voor werkzaamheden voeren medehuurders zoal uit? En waarom huur je juist hier?

 

Ik snap dit verhaal of bezwaar voorlopig niet.

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, TinaSej zei:

In de huurovereenkomst staat volgende met betrekking tot duur, verlenging en opzegging:

 

"Duur, verlenging en opzegging
3.1 Deze overeenkomst is aangegaan voor een periode van 5 jaar ingaande op 16 december 2022 (hierna ‘ingangsdatum’) en lopende tot en met 15 december 2027.
3.2 Na het verstrijken van de in artikel 3.1 genoemde periode eindigt deze overeenkomst van rechtswege."

 

 

Het gaat er niet om wat er in de nieuw aangeboden overeenkomst staat maar wat er in de huidige overeenkomst staat, zoals ik vroeg.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.