Sinds als het nieuws over de nieuwe DAC7 regeling ben ik mij gaan verdiepen in het opzetten van een eenmanszaak voor de online handel in speelgoed waar ik al ongeveer 2 jaar enthousiast mee bezig ben, hier heb ik echter enkele vragen over gezien mijzelf sommige dingen nog niet helemaal duidelijk zijn. Het is namelijk een best complex verhaal:
In de kern ben ik een verzamelaar van Playmobil, gezien dit niet goedkoop is financieer ik deze hobby door het inkopen en verkopen van partijen en/of losse sets deze koop ik vaak in via marktplaats, leuke sets/items die ik nog niet heb bewaar ik voor mijn verzameling en dubbele items verkoop ik ofwel online (vinted, marktplaats, facebook) ofwel op een beurs. De omzet die ik hiermee maak ik redelijk (valt nog binnen de KOR) maar de winst is niet noemenswaardig: Alles wat ik verdien op een goedkope partij waar ik veel uit kan verkopen geef ik soms de volgende dag weer uit aan een stuk wat ik nooit ga verkopen en dus eindigt in mijn collectie.
Maar toch zit ik met een ding in mijn hoofd: Hoe bereken ik mijn winst die ik uiteindelijk bij de inkomstenbelasting doorgeef? Ik hoor hier namelijk verschillende dingen over.
Ik ken mensen die verkoop - inkoop als formule gebruiken, bij deze inkoop zit dan ook de inkoop van verzamelproducten inbegrepen die dus eigenlijk nooit verkocht gaan worden.
Ik ken mensen die verkoop - inkoopwaarde van dat product doen, pas op het moment dat het product is verkocht. Stel een product is verkocht voor 100,- en ingekocht voor 80,- dan schrijven zij een brutowinst van 20,-. Inkoop van verzamelproducten is hierbij niet inbegrepen (want die verkoop je niet).
Wat is verstandig, en belastingtechnisch gezien de juiste keuze? Ik wil mijn zaken goed op orde hebben en zelf zo min mogelijk gedoe hebben met ofwel mijn persoonlijke situatie ofwel mijn verzameling, vandaar dat ik dit erg goed geregeld wil hebben. Waar voor mij het lastige stuk zit is voornamelijk het doel. Winst maken is niet zozeer mijn doel, mijn doel is het uitbouwen van mijn verzameling met mooie stukken en dit te financieren door de verkoop van stukken die ik al reeds heb.
Daarnaast rust mij ook de vraag, hoe om te gaan met partijen? Ik koop vaak partijen van bijvoorbeeld 100,-. Uit deze partij haal ik dan weer verschillende 20 sets, die ik allemaal verkoop voor tussen de 5 en 10 euro. Hoe administreer je de inkoop van deze partij dan correct? Doe je dat pas als alle sets verkocht zijn, of direct (bij het volgen van methode 2). In elke partij zitten ook sets die je namelijk voor jarenlang niet slijt en vaak zelfs uiteindelijk gratis weggeeft aan de buurtkinderen oid.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Justian
Justian
Hey,
Sinds als het nieuws over de nieuwe DAC7 regeling ben ik mij gaan verdiepen in het opzetten van een eenmanszaak voor de online handel in speelgoed waar ik al ongeveer 2 jaar enthousiast mee bezig ben, hier heb ik echter enkele vragen over gezien mijzelf sommige dingen nog niet helemaal duidelijk zijn. Het is namelijk een best complex verhaal:
In de kern ben ik een verzamelaar van Playmobil, gezien dit niet goedkoop is financieer ik deze hobby door het inkopen en verkopen van partijen en/of losse sets deze koop ik vaak in via marktplaats, leuke sets/items die ik nog niet heb bewaar ik voor mijn verzameling en dubbele items verkoop ik ofwel online (vinted, marktplaats, facebook) ofwel op een beurs. De omzet die ik hiermee maak ik redelijk (valt nog binnen de KOR) maar de winst is niet noemenswaardig: Alles wat ik verdien op een goedkope partij waar ik veel uit kan verkopen geef ik soms de volgende dag weer uit aan een stuk wat ik nooit ga verkopen en dus eindigt in mijn collectie.
Nu is het geval wel zo dat ik als ik hiernaar kijk: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/ondernemer#:~:text=U bent ondernemer als u,ondernemer bent voor de btw. ik een ondernemer ben volgens de belastingdienst. Hierdoor wil ik mij dus ook gaan inschrijven bij de KVK, om dit allemaal netjes geregeld te hebben.
Maar toch zit ik met een ding in mijn hoofd: Hoe bereken ik mijn winst die ik uiteindelijk bij de inkomstenbelasting doorgeef? Ik hoor hier namelijk verschillende dingen over.
Wat is verstandig, en belastingtechnisch gezien de juiste keuze? Ik wil mijn zaken goed op orde hebben en zelf zo min mogelijk gedoe hebben met ofwel mijn persoonlijke situatie ofwel mijn verzameling, vandaar dat ik dit erg goed geregeld wil hebben. Waar voor mij het lastige stuk zit is voornamelijk het doel. Winst maken is niet zozeer mijn doel, mijn doel is het uitbouwen van mijn verzameling met mooie stukken en dit te financieren door de verkoop van stukken die ik al reeds heb.
Daarnaast rust mij ook de vraag, hoe om te gaan met partijen? Ik koop vaak partijen van bijvoorbeeld 100,-. Uit deze partij haal ik dan weer verschillende 20 sets, die ik allemaal verkoop voor tussen de 5 en 10 euro. Hoe administreer je de inkoop van deze partij dan correct? Doe je dat pas als alle sets verkocht zijn, of direct (bij het volgen van methode 2). In elke partij zitten ook sets die je namelijk voor jarenlang niet slijt en vaak zelfs uiteindelijk gratis weggeeft aan de buurtkinderen oid.
Alvast super bedankt voor jullie hulp.
Met vriendelijke groet,
Justian
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74380-inkomstenbelasting-tweedehands-inkoop-en-verkoop-verzameling-wat-is-wijsheid/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
22 antwoorden op deze vraag