• 0

Berekening auto op de zaak of prive ZZP: klopt mijn berekening?

(aangepast)

Ik heb een berekening gemaakt of het voordeliger is om de auto op de zaak te hebben of om de kilometers op te voeren als zakelijke kosten. Ik heb puur alleen de autokosten berekend zonder eventuele kortingen, aftrekken, en overige niet auto gerelateerde kosten.

 

Zou iemand deze berekening willen bekijken en aangeven of ik het goed heb berekened? Ik heb vast wel ergens iets fouts gedaan.

 

image.thumb.png.8cd5c05220381dd118fde7d1e5c62d19.png

 

image.thumb.png.c6fe68551ab677c71c33e2993017e73a.png

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Zakelijk:

Ten eerste gebruik je het woord Omzet, ik ga er van uit dat dat winst is? Zo niet klopt het niet. 

Ten tweede: je berekent de afschrijvingskosten verkeerd: als je verwacht dat de auto na 3 jaar €7000 minder waard is zijn je afschrijvingskosten per jaar 7000/3 = €2333,-  en geen €4378,2

Ten derde: ik zie nergens BPM

Ten vierde:  je komt eerst op winst, en haalt de autokosten er daarna nogmaals af. E

Ten vijfde: met de bijtelling wordt nu gegoocheld  (hoezo reken je eerst de bijtelling uit met een 49,5% percentage, terwijl je daarna bij de winstberekening bijna volledig in het 36,93% tariefs zit)

 

Kortom: ik zou deze berekening zeker niet als stabiele basis nemen

 

Prive: 

Dit ziet er beter uit, maar hiermee neem je waardevermindering niet mee en zakelijk wel. Dat maakt de berekeningen (als ze beide zouden kloppen) niet eerlijk vergelijkbaar. 

 

In zijn totaliteit: er zullen vast wel wat aftrekposten zijn (bijv. heffingskortingen/MKB-vrijstelling/hypotheekrenteaftrek) waardoor je te betalen belasting lager zal uitvallen.

 

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, Pieter__VH zei:

 

Zakelijk:

Ten eerste gebruik je het woord Omzet, ik ga er van uit dat dat winst is? Zo niet klopt het niet. 

Ten tweede: je berekent de afschrijvingskosten verkeerd: als je verwacht dat de auto na 3 jaar €7000 minder waard is zijn je afschrijvingskosten per jaar 7000/3 = €2333,-  en geen €4378,2

Ten derde: ik zie nergens BPM

Ten vierde:  je komt eerst op winst, en haalt de autokosten er daarna nogmaals af. E

Ten vijfde: met de bijtelling wordt nu gegoocheld  (hoezo reken je eerst de bijtelling uit met een 49,5% percentage, terwijl je daarna bij de winstberekening bijna volledig in het 36,93% tariefs zit)

 

Kortom: ik zou deze berekening zeker niet als stabiele basis nemen

 

Prive: 

Dit ziet er beter uit, maar hiermee neem je waardevermindering niet mee en zakelijk wel. Dat maakt de berekeningen (als ze beide zouden kloppen) niet eerlijk vergelijkbaar. 

 

In zijn totaliteit: er zullen vast wel wat aftrekposten zijn (bijv. heffingskortingen/MKB-vrijstelling/hypotheekrenteaftrek) waardoor je te betalen belasting lager zal uitvallen.

 

 

Als antwoord op:

 

Ten eerste:

Omzet: €69.000 = alle facturen bij elkaar opgeteld voor 1 jaar (btw verlegd).

 

Ten tweede:

Tussen de €6000-€7000 is wat ik denk dat hij na 2,5-3 jaar aan marktwaarde heeft verloren als ik hem wil verkopen. Voor de afschrijving mag je toch zelf bepalen wat de restwaarde eventueel gaat zijn na 5 jaar? Je mag alleen niet meer dan 20% per jaar afschrijven? Bij mijn vorige auto die ik voor €14.250 had gekocht deed mijn vorige boekhouder een restwaarde van €2000 als ik terugrekende wat de auto na 2 jaar was afgeschreven.

 

Ten derde:

BPM zit verwerkt in de aanschafprijs ex btw. Of moet ik dat anders berekenen?

 

Ten vierde:

Klopt ik heb een denkfout gemaakt. De autokosten worden van je rekening afgeschreven en ook van je omzet (kosten).

 

Ten vijfde:

Omdat de bijtelling bovenop de omzet komt en ik daarna in het 49,5% tarief kom en daarna als alle kosten er af gehaald worden ik in het 36,93% tarief kom. Of klopt dit niet?

 

Prive:

Je bedoelt om de afschrijving per jaar nog er af te halen?

 

In zijn totaliteit: er zullen vast wel wat aftrekposten zijn (bijv. heffingskortingen/MKB-vrijstelling/hypotheekrenteaftrek) waardoor je te betalen belasting lager zal uitvallen.

 

Klopt maar ik heb puur alleen even de autokosten berekend aangezien ik anders nog langer bezig zou zijn en het verschil tussen zakelijk en prive hetzelfde zou zijn alleen een ander begincijfer.

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, Lex van Roode zei:

Op de website BerekenHet vind je een prima rekenmodel.

 

Ik vind dit terug in de toelichting van de berekening:

 

Bij een btw-auto van de zaak is de bijtelling voor privé gebruik 2,7% gedurende de eerste vier jaar, daarna 1,5%. De btw over privé gebruik wordt dan € 690 in plaats van € 1.242.

 
Bij de auto in privé is er in de berekening gekozen voor btw-aftrek bij de gebruiks- en onderhoudskosten, incombinatie met een btw-bijtelling voor privé gebruik (zijnde 1,5%).
Er hoeft dan geen kilometerregistratie bijgehouden te worden en dit is doorgaans ook fiscaal de voordeligste keuze.

 

Als ik het goed begrijp kan je dus als je de auto prive houdt ook de 1,5% btw correctie betalen en dan de btw voor brandstof en onderhoud etc terugkrijgen zonder dat je een kilomterregistratie moet bijhouden? Kan je dan nog steeds ook de zakelijke kilometers opvoeren als kosten en moet je voor de zakelijke kilometers dan een registratie bijhouden?

Link naar reactie
  • 0

Oké in dat geval:

 

Ten eerste: dan heb je het dus wel over omzet. Er zullen altijd kosten gemaakt worden (bankkosten, boekhouder, huur, inkoop, diensten, lunch, etc). Die zullen van de omzet af gaan dus kan het zijn dat je minder over houdt dan je denkt. Geen ramp aangezien je berekening alleen is om tot een cijfer te komen om te zien wat voordeliger is

 

Ten tweede: ja dat klopt, je mag ook tot 0 afschrijven. Alleen dan loop je tegen het blok als je de auto verkoopt. Dan is het verschil tussen de waarde op de balans en de verkoopprijs (belastte) boekwinst. Wetende teveel afschrijven is dus eigenlijk jezelf voor de gek houden. Helemaal niks mis mee, maar weet dat het je berekening beïnvloed je dus geen "eerlijke" vergelijking krijgt. 

 

Ten derde: Hoeft niet perse, het zal om hooguit enkele honderden euro's gaan dus prima dan

 

Ten vierde: kan gebeuren

 

Ten vijfde: Nee. Heel simpel: Winst + bijtelling (bruto) - aftrekposten = belastbaar inkomen. En de uitkomst daarvan bepaald in welk tarief je zit. 

 

Prive: je als je het eerlijk wil houden om echt te zien hoe je beter uit bent zou ik dat er uit halen. 

 

Misschien is de tool van Lex het makkelijkste :-) Tip is om wel echt te kijken naar je WINST en niet naar je OMZET.  

 

Link naar reactie
  • 0

Bij een auto die voor de BTW zakelijk is geëtiketteerd, vraag je (ook) de BTW op het aanschafbedrag terug.
Daarbij in het jaar van aanschaf en de daarop volgende 4 jaar 2,7% bijtelling, daarna 1,5%. 
Met een sluitende km.-administratie kun je ook een evenredig deel van de BTW terugvragen.

 

Bij een auto die voor BTW privé is geëtiketteerd altijd 1,5% bijtelling.

Met een sluitende km.-administratie kun je ook een evenredig deel van de BTW terugvragen.


Bij een auto die voor de inkomstenbelasting privé is geëtiketteerd, is een registratie van de zakelijk km. voldoende.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Lex van Roode zei:

Bij een auto die voor de BTW zakelijk is geëtiketteerd, vraag je (ook) de BTW op het aanschafbedrag terug.
Daarbij in het jaar van aanschaf en de daarop volgende 4 jaar 2,7% bijtelling, daarna 1,5%. 
Met een sluitende km.-administratie kun je ook een evenredig deel van de BTW terugvragen.

 

Bij een auto die voor BTW privé is geëtiketteerd altijd 1,5% bijtelling.

Met een sluitende km.-administratie kun je ook een evenredig deel van de BTW terugvragen.


Bij een auto die voor de inkomstenbelasting privé is geëtiketteerd, is een registratie van de zakelijk km. voldoende.

Met "bijtelling" bedoel je die btw correctie die je betaald om geen km registratie bij te hoeven houden?

 

Dus voor privé, ook al betaal je die 1,5% moet je alsnog een km registratie bijhouden voor de privé km's om de btw terug te vragen voor onderhoud etc en moet je voor de zakelijke km die je opvoert als kosten ook alsnog een km registratie bijhouden?

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, Pieter__VH zei:

Oké in dat geval:

 

Ten eerste: dan heb je het dus wel over omzet. Er zullen altijd kosten gemaakt worden (bankkosten, boekhouder, huur, inkoop, diensten, lunch, etc). Die zullen van de omzet af gaan dus kan het zijn dat je minder over houdt dan je denkt. Geen ramp aangezien je berekening alleen is om tot een cijfer te komen om te zien wat voordeliger is

 

Ten tweede: ja dat klopt, je mag ook tot 0 afschrijven. Alleen dan loop je tegen het blok als je de auto verkoopt. Dan is het verschil tussen de waarde op de balans en de verkoopprijs (belastte) boekwinst. Wetende teveel afschrijven is dus eigenlijk jezelf voor de gek houden. Helemaal niks mis mee, maar weet dat het je berekening beïnvloed je dus geen "eerlijke" vergelijking krijgt. 

 

Ten derde: Hoeft niet perse, het zal om hooguit enkele honderden euro's gaan dus prima dan

 

Ten vierde: kan gebeuren

 

Ten vijfde: Nee. Heel simpel: Winst + bijtelling (bruto) - aftrekposten = belastbaar inkomen. En de uitkomst daarvan bepaald in welk tarief je zit. 

 

Prive: je als je het eerlijk wil houden om echt te zien hoe je beter uit bent zou ik dat er uit halen. 

 

Misschien is de tool van Lex het makkelijkste :-) Tip is om wel echt te kijken naar je WINST en niet naar je OMZET.  

 

Ten vijfde: Nee. Heel simpel: Winst + bijtelling (bruto) - aftrekposten = belastbaar inkomen. En de uitkomst daarvan bepaald in welk tarief je zit.

 

En hier bedoel je moet "winst" daadwerkelijk je winst dat je overhoud nadat je inkomstenbelasting hebt betaald? Dus in dit geval niet mijn omzet van €69.000 + bijtelling - aftrekposten?

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Agepagelage zei:

Met "bijtelling" bedoel je die btw correctie die je betaald om geen km registratie bij te hoeven houden?

Als je een km.-administratie bijhoudt, kun je een evenredig deel van BTW terugvragen.
Als daaruit bijvoorbeeld blijkt, dat 70% van je km. zakelijk zijn, mag je 70% van de betaalde BTW terugvragen.

Als je geen km.-administratie hebt, mag je alle BTW terugvragen minus 1,5% van de cataloguswaarde.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
15 minuten geleden, Agepagelage zei:

Dus voor privé, ook al betaal je die 1,5% moet je alsnog een km registratie bijhouden voor de privé km's om de btw terug te vragen voor onderhoud etc en moet je voor de zakelijke km die je opvoert als kosten ook alsnog een km registratie bijhouden?

Als je voor de BTW de 1,5%-regeling gebruikt (zie hierboven), hoef je voor de BTW geen km.-administratie bij te houden.
Voor de kosten (€ 0,19 of € 0,21 per km.) in de inkomstenbelasting moet je wel een registratie van zakelijk km. bijhouden.

aangepast door Lex van Roode

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Lex van Roode zei:

Als je voor de BTW de 1,5%-regeling gebruikt (zie hierboven), hoef je voor de BTW geen km.-administratie bij te houden.
Voor de kosten (€ 0,19 of € 0,21 per km.) in de inkomstenbelasting moet je wel een registratie van zakelijk km. bijhouden.


Kan je die 1,5% dan ook nog als kosten opvoeren bij zowel zakelijk als privé?

 

Bij zakelijk heb je dus die 22% bijtelling en die 2,7% of 1,5% als je geen km registratie bijhoudt. Maar bereken je die 22% dan als volgt: omzet - kosten + bruto bijtelling = belastbaar jaarinkomen en daarover betaal je een van de 2 percentages belasting?

 

Wat is trouwens het nut om de “netto” bijtelling te weten? 

Link naar reactie
  • 0

Omzet - Kosten + Bruto bijtelling = Winst uit onderneming.

Daar kunnen nog af allerlei ondernemersaftrekken vanaf gaan, zoals: Zelfstandigenaftrek, Startersaftrek, Investeringsaftrek en MKB-vrijstelling. Daarna blijft de Belastbare winst uit onderneming over.
Los daarvan zijn er nog privézaken, zoals: salaris, bijverdiensten, eigen huis, hypotheek, giften en zorgkosten. Daarna blijft het Belastbaar inkomen over.

 

De Bruto bijtelling heeft mogelijk invloed op winst en de MKB-vrijstelling en daardoor op het belastbaar inkomen en uiteindelijk op het (extra) bedrag dat je aan Inkomstenbelasting betaalt. Dat laatste is de Netto bijtelling.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Lex van Roode zei:

Omzet - Kosten + Bruto bijtelling = Winst uit onderneming.

Daar kunnen nog af allerlei ondernemersaftrekken vanaf gaan, zoals: Zelfstandigenaftrek, Startersaftrek, Investeringsaftrek en MKB-vrijstelling. Daarna blijft de Belastbare winst uit onderneming over.
Los daarvan zijn er nog privézaken, zoals: salaris, bijverdiensten, eigen huis, hypotheek, giften en zorgkosten. Daarna blijft het Belastbaar inkomen over.

 

De Bruto bijtelling heeft mogelijk invloed op winst en de MKB-vrijstelling en daardoor op het belastbaar inkomen en uiteindelijk op het (extra) bedrag dat je aan Inkomstenbelasting betaalt. Dat laatste is de Netto bijtelling.

Dat is duidelijk maar je betaalt uiteindelijk inkomstenbelasting over dit stukje toch:

 

Quote

 

Omzet - Kosten + Bruto bijtelling = Winst uit onderneming.

Daar kunnen nog af allerlei ondernemersaftrekken vanaf gaan, zoals: Zelfstandigenaftrek, Startersaftrek, Investeringsaftrek en MKB-vrijstelling. Daarna blijft de Belastbare winst uit onderneming over.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat de bijtelling nooit hoger is dan de werkelijke autokosten en dat het percentage dan 25% is? Stel de bijtelling is normaal gesproken 25% x €40.000 = €10.000 en de werkelijke auto kosten zijn €7000, dan is die €7000 dus je bijtelling? Die komt dan bovenop je omzet waarover je een van de 2 percentages inkomstenbelasting betaalt? Of betaal je die bijtelling op een andere manier maandelijks?

 

En zijn die werkelijke autokosten met of zonder afschrijving gerekend?

 

Klopt het dat je dan niet ook nog eens de autokosten van je omzet kan aftrekken als kosten?

Link naar reactie
  • 0

De afschrijving op de auto behoort ook tot de werkelijke autokosten.

Als die € 7.000 inclusief afschrijving is, dan is dat de bijtelling.

Daarnaast mag je de werkelijke autokosten (inclusief afschrijving) van je winst aftrekken.

De bijtelling wordt bij je winst geteld.

Over je totale winst betaal je (per jaar) inkomstenbelasting.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
Op 21-4-2023 om 20:11, Lex van Roode zei:

De afschrijving op de auto behoort ook tot de werkelijke autokosten.

Als die € 7.000 inclusief afschrijving is, dan is dat de bijtelling.

Daarnaast mag je de werkelijke autokosten (inclusief afschrijving) van je winst aftrekken.

De bijtelling wordt bij je winst geteld.

Over je totale winst betaal je (per jaar) inkomstenbelasting.


Ik hoor dus 3 verschillende dingen.

 

Boekhouder 1: bijtelling is nooit hoger dan werkelijke autokosten en de werkelijke autokosten kan je niet nog eens van je winst aftrekken.

 

Boekhouder 2: zegt nooit er van gehoord te hebben en heeft het over de 22% van de nieuwwaarde.

 

Jij @Lex van Roode zegt dat je het daarna nog eens kan aftrekken van de winst.

 

Dus nog even ter bevestiging, de bijtelling is normaal gesproken 22% van de nieuwwaarde en hier https://www.autoenfiscus.nl/dossier/bijtelling#:~:text=De bijtelling bedraagt bij ondernemers,de werkelijke kosten en lasten.&text=Voor auto's met een datum,60 maanden van kracht blijven. staat dat de bijtelling voor ondernemers nooit hoger is dan de werkelijke autokosten. Als de auto voor 2017 is geregistreerd is het 25% en na 2017 is het 22% maar hier hoef je alleen naar te kijken wanneer je werkelijke autokosten dus hoger zijn dan de bijtelling over de nieuwwaarde?

 

Ik lees nergens terug of je de autokosten dan nog eens kan aftrekken van de omzet of niet.

 

Als de bijtelling normaal gesproken 22% van bijvoorbeeld €38.500 = €8085 is en de werkelijke autokosten zijn bij elkaar opgeteld €4500 dan wordt dus die €4500 bovenop je omzet geteld en daarover betaal je inkomstenbelasting? (Natuurlijk gaan alle andere aftrekposten er nog vanaf maar dit is zo makkelijker rekenen.)

Als ik logisch nadenk kan je de autokosten dan ook niet nog eens aftrekken van de omzet want dan zou je dus op 0 uitkomen? Bijtelling (werkelijke autokosten) = €4500 komt bovenop je omzet - €4500 (alle autokosten) = €0? Dan zou je dus geen bijtelling hebben.

 

Graag wil ik je vragen of je het nog eens kan bevestigen. Excuses voor de vele vragen maar ik probeer het zo goed mogelijk te begrijpen.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-3-2023 om 16:59, Pieter__VH zei:

Ten tweede: ja dat klopt, je mag ook tot 0 afschrijven. Alleen dan loop je tegen het blok als je de auto verkoopt. Dan is het verschil tussen de waarde op de balans en de verkoopprijs (belastte) boekwinst. Wetende teveel afschrijven is dus eigenlijk jezelf voor de gek houden. Helemaal niks mis mee, maar weet dat het je berekening beïnvloed je dus geen "eerlijke" vergelijking krijgt. 

Niemand kan in de toekomst kijken wat een auto over vijf jaar nog waard is ... er kan sprake zijn van boekwinst, maar net zo makkelijk van een boekverlies, waarbij de verkoopwaarde lager is dan de boekwaarde en waardoor een "eerlijke" vergelijking nooit helemaal is te maken.

 

De boekwinst is overigens niet altijd belast. Het geld dat  je voor de oude auto ontvangt kan je ook in een herinvesteringsreserve opnemen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Agepagelage zei:

Boekhouder 1: bijtelling is nooit hoger dan werkelijke autokosten en de werkelijke autokosten kan je niet nog eens van je winst aftrekken.

 

Boekhouder 2: zegt nooit er van gehoord te hebben en heeft het over de 22% van de nieuwwaarde.

 

Jij Lex van Roode zegt dat je het daarna nog eens kan aftrekken van de winst.

Boekhouder 1 heeft gelijk, alleen begrijp je hem waarschijnlijk verkeerd. Als de bijtelling gelijk is aan de werkelijke autokosten, dan is het totale effect NUL. Maar in de cijfers trek je dus wel de autokosten af maar tel je datzelfde bedrag er weer bij op als bijtelling.

Dus Lex heeft (uiteraard) gelijk.

 

Boekhouder 2 heeft hopelijk niet al te veel klanten met een auto van de zaak ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.