• 0

Auto naar privé?

(aangepast)

Eind van het jaar is het zover en ga ik echt van mijn pensioen genieten. De vennootschap blijft nog wel bestaan omdat mijn vrouw nog een paar jaar verder wil en ik als vennoot voor haar het administratieve werk ga doen. (paar uur per maand) Momenteel rijden we allebei nog een auto op de zaak.

 

Mijn auto is 3 jaar en betaald. Boekwaarde 31-12-2022 9800 euro Dagwaarde op dit moment rond de 12000 maar bij inruil waarschijnlijk 16000. ik rij met bijtelling. Nu heb ik een paar vragen waarmee ik een beetje idee krijg wat ik het beste kan doen

 

* Moet ik de auto naar privé halen? zal er in 2024 niet veel zakelijk meer mee rijden.

* Van welke waarde moet ik uitgaan? Maak er het liefst zo min mogelijk boekwinst op.

* auto is zakelijk verzekerd maar kan ik op pensioenleeftijd nog naar een acceptabele verzekeraar?

* Of gewoon op de zaak laten staan? nieuw is niet van toepassing gezien het aantal km wat ik nog rij.

* echt zelf kopen (met pecunia's:face-with-tongue: naar de vof) of is er een boekhoudkundige oplossing?

 

 

 

aangepast door henkh
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank je wel Joost, binnenkort zijn de halfjaarcijfers klaar en gaan we dit soort zaken bespreken. Omdat ik zakelijk rij met bijtelling (die 4700 euro is) maar nu al minder km maak vraag ik me af wat wijsheid is.

 

Quote

De premie van je autoverzekering wordt door een aantal dingen bepaald. Je leeftijd is er één van. Vaak betaal je als jongere namelijk een hogere premie dan een ouder iemand. Dit geldt ook voor senioren.

 

Heb hier wel eens wat over gelezen maar hoe het echt zit? van de week de verzekeraar maar eens vragen.

Link naar reactie
  • 0

Lex, dank voor de link. Ga eens berekenen wat voordeliger is.

Naar privé dit jaar is een forse boekwinst en dito afrekening.  Volgend jaar aow en over de eerste 35k lager tarief.

En uitzoeken wat naar privé halen betekent voor mijn verzekering, of ik de hoge no-claimkorting en lage premie mee kan nemen.

 

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, henkh zei:

Volgend jaar aow en over de eerste 35k lager tarief.

 

En redelijke kans dat dan het prijspeil van tweedehands auto's weer wat lager ligt

 

hoe meer koppen over recordhoogtes van prijzen

hoe groter de kans dat ze over een jaar wel onderuit zijn gegaan

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=prijzen+2e+hands+auto's+stijgen

 

die auto rijd nog net zo goed maar wel tegen een vriendelijker prijs (waarschijnlijk)

Link naar reactie
  • 0

Met de rekentool van Lex zitten spelen en kom op een jaarlijks voordeel van 165 euro bij auto van de zaak.

 

De vof zal naar verwachting nog zo'n 5 jaar bestaan en in die tijd afgebouwd worden. Verkoop is niet aan de orde omdat er buiten de auto's nauwelijks activa zijn en  ook geen schulden. de schoonmaak materialen zijn afgeschreven en het banksaldo is het ev.

 

Auto dit jaar naar privé levert zo'n 10k boekwinst op en een belastingaanslag van rond de 3700 euro. Ik denk dat ik het voorlopig maar bij het oude laat.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn dan de werkelijke kosten de bijtelling? Autorijden is toch al niet mijn ding dus een keer gaan we van 2 naar 1 auto.

 

De "baas" gaat ook steeds minder werken zodat we 1 auto steeds makkelijker kunnen delen.

 

Tussendoor pakt ze de mijne al om er wat kilometers op te krijgen. :face-with-tongue:

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, henkh zei:

Zijn dan de werkelijke kosten de bijtelling?

Waarschijnlijk niet ... Voor ondernemers voor de inkomstenbelasting geldt dat de bijtelling nooit hoger is dan de werkelijk gemaakte autokosten (inclusief de afschrijvingskosten) Als de totale autokosten boven de bijtelling uitkomt, dan geldt de bijtelling als maximum.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Verzekering, wegenbelasting en onderhoud is zo'n 1500 euro per jaar. Benzine ongeveer 1000 euro per jaar. Totaal 2500 ex afschrijving die nog 1,5 jaar loopt.

 

Hoe zijn de eisen voor de verhouding zakelijk/privé kilometers? Nu nog 50/50 maar volgend jaar? En kan mijn vrouw zakelijke km maken met zowel mijn auto als de hare. Mijn auto is meer ingericht voor schoonmaak klussen dan haar auto. Als ik niet weg moet rijdt zij er nu al regelmatig mee.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, henkh zei:

Hoe zijn de eisen voor de verhouding zakelijk/privé kilometers? Nu nog 50/50 maar volgend jaar?

1. Voor een zakelijke auto geldt: als je per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt je te maken met bijtelling.

 

2. Als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, dan behoort de auto tot het verplicht zakelijk vermogen.

 

3. Als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, dan mag je zelf kiezen of je de auto als zakelijk vermogen of als privé-vermogen etiketteert. De keuze geldt per auto. Een tussentijdse switch tussen zakelijk en privé-vermogen is (nagenoeg) niet mogelijk. Eens gekozen blijft gekozen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, henkh zei:

Nu nog 50/50 maar volgend jaar?

 

Zo voor mij zo 0 zakelijk kunnen zijn, hoewel ik als vennoot in de vof blijf zullen mijn werkzaamheden hooguit een paar uur administratief per maand zijn. En of de BD dan nog blij wordt van mijn privé gebruik van de auto die ik dan nog steeds zakelijk aftrek?

 

Zolang de vof bestaat zijn de auto's altijd al zakelijk vermogen en worden met bijtelling gereden. gewoon omdat ik geen gedoe wilde met bijhouden van kilometers enz. Heb ook nooit de intentie gehad om te berekenen wat nou voordeliger is. En wat mij betreft kan alles bij het oude blijven zolang ik geen gezeur krijg over te weinig zakelijke kilometers volgend jaar. :thinking-face:

 

 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, henkh zei:

En wat mij betreft kan alles bij het oude blijven zolang ik geen gezeur krijg over te weinig zakelijke kilometers volgend jaar.

Waarom zou je gezeur krijgen als je de bijtelling blijft toepassen en de vof blijft bestaan ?

De bijtelling is voor beiden - jij en de Belastingdienst - een geschenk uit de belastinghemel.

Trouwens … na de AOW-datum geheel of gedeeltelijk door blijven werken is fiscaal ook aantrekkelijk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Cosara zei:

Waarom zou je gezeur krijgen als je de bijtelling blijft toepassen en de vof blijft bestaan ?

 

 

Iets met excessief privé gebruik?

 

12 uur geleden, Cosara zei:

De bijtelling is voor beiden - jij en de Belastingdienst - een geschenk uit de belastinghemel.

 

In mijn vrije tijd kijk ik graag naar de Hemel, zouden meer mensen moeten doen wordt je helemaal "Zen" van.

 

12 uur geleden, Cosara zei:

Trouwens … na de AOW-datum geheel of gedeeltelijk door blijven werken is fiscaal ook aantrekkelijk.

 

Tot rond de 37k wel. :grinning-face: daarna wat minder. :face-with-tears-of-joy: financieel is het gelukkig niet noodzakelijk dus heb daarin nog geen besluit genomen. Maar de geraniums trekken ook nog niet. :face-with-tongue:

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.