• 0

Eigen uren claimen bij conflict over aankoop?

(aangepast)

Ik ben freelancer van het soort uurtje-factuurtje en ik heb privé een aankoop gedaan waar een conflict over ontstaan is. Om niet teveel ruis over de inhoud te krijgen hou ik het even simpel: het is een privé auto die bij een autobedrijf is aangekocht, het ding was en bleef defect, en ik ben een aantal keer terug moeten gaan om hem tevergeefs te laten repareren waarbij de garagehouder zich als een flinke lamzak gedragen heeft. Denk aan afspraken niet nakomen of me voor niets langs laten komen. Nu zitten we op het punt dat ontbinding van de overeenkomst in zicht komt. 

 

Dus dan wordt het tijd om de omvang van de schade te bepalen. In principe is het uitgangspunt bij dit soort zaken dat je je eigen tijd niet kunt claimen met het idee 'je moet in het leven nu eenmaal wel eens wat moeite doen'. Is dit ook het geval bij freelancers, of ligt het daar anders omdat er een wel heel directe relatie tussen tijd en inkomsten is? Met googlen kom ik niet heel veel nuttigs tegen. Het zijn allemaal hits over ofwel letselschade, ofwel situaties waar de freelancer de gedaagde partij is.

 

nb. het ging om dingen tijdens kantoortijden op dagen dat ik volgeboekt was. Ik heb dus ook echt daadwerkelijk minder gefactureerd dan ik had kunnen doen. 

aangepast door Peter73
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
10 minuten geleden, Peter73 zei:

Is dit ook het geval bij freelancers

Ja

 

10 minuten geleden, Peter73 zei:

of ligt het daar anders omdat er een wel heel directe relatie tussen tijd en inkomsten is?

Nee. Bovendien heb je juist als freelancer de mogelijkheid om je werk of uren ook op andere tijden te doen dan iemand in loondienst of de openingstijden van een garage; des te lastiger wordt het om dit soort gevolgschade/derving hard te maken: waarom zouden kantoortijden zaligmakend zijn?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

waarom zouden kantoortijden zaligmakend zijn?

In dit geval door de aard van het werk, en daarmee samenhangend de gemaakte klantafspraken.

 

Ik zuig de schade niet uit m'n duim; maar als dit bij voorbaat kansloos is heeft het natuurlijk weinig nut er iets mee te doen. 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Peter73 zei:

de gemaakte klantafspraken

 

Je hebt ook de juridische of anders minstens de morele verplichting om de schade te beperken, zeker die voor je klanten.

 

Daarbij zou ik in de eerste plaats denken aan de kosten die je hebt gemaakt voor vervangend vervoer, zodat je alsnog aan de verplichtingen jegens klanten kunt voldoen.

 

Die kosten heb je als ondernemer uiteraard gemaakt. Dat je auto, je pc, je telefoon of internet het niet doet, is immers geen reden om doelloos op de bank te blijven zitten klagen en achteraf de volledige schade te verhalen. Toch?

Link naar reactie
  • 0

Dat zou een beetje gaan stinken, ik heb de auto van m'n vrouw gebruikt die op dat moment ongebruikt op de parkeerplaats stond. Het gaat me er ook niet om om zoveel mogelijk aan claims te stapelen. Dit leek me echter een heel duidelijk en concreet bedrag. Maar als het niet mag, dan is het niet anders. 

 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het gaat niet om 'mogen', maar om de vraag of er voldoende verband is tussen de oorzaak (wanprestatie /non-conformiteit) en de schade.  Als dat voldoende verband er is, is er ook nog de vraag of je hebt voldaan aan je verplichting de schade te beperken.

 

Uiteraard is er niets op tegen de schade te claimen, maar of je die vergoed krijgt is niet iets dat vooraf evident is.

Link naar reactie
  • 0
Op 9-7-2023 om 16:19, Peter73 zei:

Met googlen kom ik niet heel veel nuttigs tegen. Het zijn allemaal hits over ofwel letselschade, ofwel situaties waar de freelancer de gedaagde partij is.

 

nb. het ging om dingen tijdens kantoortijden op dagen dat ik volgeboekt was. Ik heb dus ook echt daadwerkelijk minder gefactureerd dan ik had kunnen doen. 

Wat je had kunnen doen was per direct een auto huren en de kosten verhalen op de leverancier van de auto als je kunt aantonen dat je inkomsten mis door het niet kunnen gebruiken van het beoogde vervoermiddel en er geen mogelijkheden of financiële middelen waren om voor een vervangend vervoermiddel te zorgen.

 

In dit geval wordt dat lastig want … “ik heb de auto van m'n vrouw gebruikt die op dat moment ongebruikt op de parkeerplaats stond.”

Het wordt toch al lastig om zakelijk iets te claimen omdat het gaat om de aankoop van een privé auto die zo nu en dan ook zakelijk wordt gebruikt, terwijl een vervangend vervoermiddel voorhanden was.


Tijd is rekbaar … helemaal voor een ondernemer … en die kan efficiënt of inefficiënt plaatsvinden. 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.