• 0

Auto zakelijk/privé: wie kan mij helpen?

Goedeavond allemaal,

 

Ik ben een startende ZZP-er en wil een zo-goed-als-nieuwe auto kopen. Vraag is even zakelijk kopen btw auto/zakelijk kopen marge auto/ prive kopen marge auto.

Volgens mij zijn dat de keuzes die ik heb. Ik heb veel gegoogled en berekenhet.nl gehanteerd.

Maar kom er niet aan uit. Berekenhet.nl laat maar een minimaal verschil zien van zo'n 500-700 euro per jaar netto, in het voordeel als je de auto op prive zet.

Kort door de bocht, kan iemand mij adviseren in wat te doen?

 

Catalogusprijs auto 21500 euro

aankoopprijs auto 18500 euro (auto is 10 mnd oud, btw auto)


zie onderstaande 2 berekeningen, mijn km's verschillen nogal, afhankelijk vd opdrachten die ik krijg. Daarom 1 berekening uitgevoerd met 8000 zakelijke km.7000 prive km, en een berekening met 10000 zakelijke kms/ 5000 prive.

8z7pr.thumb.png.2496f95de3bf1fbfdc57152858bbeafc.png10z5pr.thumb.png.bf5a17fffd2545c6c43a01a5fca05638.png

 

Als ZZP kan ik de btw aftrekken, ofwel kost me de auto dan nog maar 15300 euro.

Als prive kan ik dat niet. Klopt het dat ik -als het een btw auto betreft en geen marge auto ik 2.7% de eerste vier jaar moet bijbetalen aan btw correctie bijtelling-, ook al staat hij op prive als ik de zakelijke km's declareer voor 0.21 per km, als autokosten. Ik verreken nu ook de btw naar rato gereden zakelijke/prive km's, en onderhoudskosten btw naar rato.

 

De afschrijving kan ik bij zakelijk inbrengen ook een bedrag aan terugkrijgen, omdat ik dat kan opvoeren als autokosten.

Ook onderhoudskosten etc. kan ik dan als ik deze zakelijk inbreng verkleinen zakelijk omdat ik daar dan geen inkomsten belasting hoef te betalen daarover.

De bijtelling komt neer op 398 euro per maand bruto , netto 223 euro per maand , 2676 euro per jaar zegt berekenhet.nl

Ofwel simpel geredeneerd, als ik kijk naar vaste kosten (MRB 432 euro per jaar, verz kn 732 euro per jaar, onderhoudskosten 750 euro per jaar , is samen 1914 euro per jaar) kom ik op het volgende:

 

Prive

Aankoop 18500 euro (even uitgaande van een marge auto,zie niet het voordeel van een btw auto bij prive aanschaf?)

zakelijke km's declaratie 10000 km x 0.21 = 2100 euro en hiervan zeg geen 35% belasting betalende. = voordeel 735 euro per jaar

ofwel aanschaf 18500 euro en 735 euro per jaar voordeel  naast voordeel btw hieronder

 

Voordeel btw voor 2/3 terugvorderen (10000/15000 km) van brandstof en onderhoudskosten

Zakelijk

Aanschaf 15289 euro , want btw krijg ik terug

Afschrijvingskosten over 5 jaar, met restwaarde 7000 euro, 1657 per jaar, 35% belasting minder te betalen =voordel 580 euro per jaar

MRB, onderhoudskosten, verz kn, alle 35% minder belasting aan deze kn = 1914x35%=. voordeel 670 euro per jaar

Bijtelling kosten netto zo'n 2676 euro.

 

Ofwel aanschaf 15289 euro  en voordel 580+670= 1250 euro per jaar voordeel

Bijtelling wel 2676 euro. 

Ofwel nadeel 1426 euro per jaar?

 

 

Concreet: bovenstaande berekeningen zijn vast en zeker even heel erg in hoofdlijnen, en mogelijk ook niet kloppend ben echt een leek hierin.

Concreet de vraag: uitgaande van een wisselend aantal km's , verwachting max 15000-17500 km per jaar, waarvan zo'n 7000-10000 km zakelijk gereden, wat kan ik in dit geval het beste doen? De auto zakelijk kopen en dan een btw auto of prive aankopen en houden en marge auto (of btw auto, maar neem aan van niet?)

 

Als iemand mij hierbij kan helpen, heeeel graag!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
11 uur geleden, KAGOJO zei:

Vraag is even zakelijk kopen btw auto/zakelijk kopen marge auto/ prive kopen marge auto.

Je kunt ook een btw auto privé kopen.

Bovendien kun je de keuze 'zakelijk of privé' per wet bepalen, dus een btw auto hoeft voor de inkomstenbelasting niet per se zakelijk te zijn, omdat je die keuze al gemaakt hebt voor de btw.

 

Dus 2 soorten auto's: met btw of margeauto.

En dan heb je per belastingsoort de keuze zakelijk of prive.

Dat zijn dus 8 keuzes:

 

IB zakelijk BTW privé

IB zakelijk BTW zakelijk

IB privé BTW privé 

IB privé BTW zakelijk

 

En dat per auto: BTW of marge.

 

Altijd heel veel rekenwerk voor een uitkomst die altijd minder oplevert dan je verwacht.

 

Mijn tip: ga eerst een auto uitzoeken die je bevalt. Dan heb je daarna nog maar 4 keuzes te maken

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

juiste antwoord weet ik niet, maar om gezeur te voorkomen en verder geen kijken er naar te hebben betaal ik vrolijk de bijtelling.... het is ne behoorlijke rekensom die mij niet genoeg oplevert. en kort door de bocht : voor netto 223 euro per maand kan niemand prive een auto bezitten en rijden, een volle tank en wat bandjes en je hebt je voordeel al snel bij elkaar gereden.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Nu misken je wel dat de zaak de kosten betaalt, waardoor er minder winst resteert

… en daardoor minder belasting betaald.

 

Als je dan toch geld moet uitgeven, dan liever voor jezelf dan voor de belastingdienst.


 

6 uur geleden, Peter73 zei:

“ik koop hem gewoon privé, lekker makkelijk"

Niet alleen lekker makkelijk, maar het makkelijkste … als je daar verder niks mee doet. Dus geen kilometeradministratie om de zakelijke deel van de btw van het privé-deel te scheiden.  Heb je geen administratie bijgehouden waaruit het privégebruik van de auto blijkt, dan stel je de btw die je moet betalen voor het privégebruik op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm en dat is kostbaar als het een oude tweedehands auto betreft.

12 uur geleden, vloerengilde zei:

… om gezeur te voorkomen en verder geen kijken er naar te hebben betaal ik vrolijk de bijtelling... het is een behoorlijke rekensom die mij niet genoeg oplevert … en kort door de bocht : voor netto 223 euro per maand kan niemand privé een auto bezitten en rijden,

Deze keuze voor een zakelijke geëtiketteerde auto maak je vooral om er privé veel plezier van te hebben. Je kiest in dat geval vooral een duurdere auto, van een betere kwaliteit en waarmee je meer privé kilometers maakt dan zakelijk. 

Wat is wijsheid? 
De wijsheid is dat je er niet arm of rijk van wordt.

 

Voor menig zzp’er is een zakelijke geëtiketteerde auto vooral een privé hebbedingetje die zakelijk weinig rendement oplevert.

 


 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Goedemorgen allemaal,

 

Allereerst dank voor jullie reacties. 

Het blijft ingewikkelde materie, waar ik wel zo goed als zicht op probeer te krijgen.

Voordeel van zakelijk aankopen is natuurlijk de btw die je terug kunt vorderen, dat scheelt al een behoorlijke kluif.

Ik heb nog een aantal vragen:

1. Kunnen jullie mee kijken naar mijn berekening?

 

 

 

Als het netto verschil zo weinig is tussen zakelijk en prive, neig ik naar zakelijke aanschaf , simpelweg van btw teruggave, en alles bij kunnen tellen aan kosten, ook tol parkeerkn etc. van prive.

 

2. Parkeerkosten / tol: deze kan ik dus ook van buitenlandse prive reizen declareren?

 

3. Financial lease kost me grofweg gezegd netto zo'n 240 euro per maand ofwel 2900 euro op jaarbasis zodat ik het geld "houd" voor andere zaken. Dat vind ik best fors nog, als je het geld "hebt liggen", en nergens anders in wilt investeren, toch?

Dat is adhv mijn eigen berekening.


Echter, via de website van de dealer, kom ik op als ik 5000 euro inleg, met slottermijn 0 euro, op 5000 euro wat ik uiteindelijk meer betaal.

Dat is natuurlijk de rente, a 9.49% die ik volledig kan aftrekken.

Netto kom ik dan toch "maar" aan 5000x0,495 eraf = 2525 euro kosten over 5 jaar, ofwel 42 euro kosten netto per maand? 

Klopt nu mijn berekening, of de onderste?

Phoe hee. Voor 42 euro per maand netto kies ik natuurlijk liever financial lease.

 

 

Scherm­afbeelding 2023-11-22 om 11.36.01.png

Scherm­afbeelding 2023-11-22 om 11.36.26.png

Excel rekensheet.pdf

aangepast door KAGOJO
juiste getallen er nu in gezet ;)
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik zie zo gauw twee hiaten in je verhaal:

"Financial lease kost me grofweg gezegd netto zo'n 240 euro per maand ofwel 2900 euro op jaarbasis zodat ik het geld "houd" voor andere zaken"

 

De financial lease termijnen zijn geen kosten (dus niet aftrekbaar), maar aflossing op een lening (de financial lease). Enkel de rente (de +/-5K totaal) is te boeken als kosten, per termijn (maand) zal dat gemiddeld (in het begin meer, later minder) €83,- euro zijn wat je als kosten kunt opvoeren. 

 

2: Je telt de bijtelling nu mee als kosten, dat zijn ze niet, de bijtelling staat los van je zakelijke administratie en komen er bij bij je IB aangifte. Zal voor je som overigens niet gek veel schelen.

 

EDIT: ook nog een derde hiaat: de brandstofkosten lijken me wat hoog. Bij 15000km en een verbruik van 20,8km per liter heb je 721 liter brandstof per jaar nodig, jij rekent nu met 3200 liter. 

aangepast door Pieter__VH
Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor jullie reacties! Heel erg fijn!

 

Jammer dat de financial lease termijnen niet aftrekbaar zijn als kosten, dit maakt het heel onaantrekkelijk, tov nieuw kopen natuurlijk, als je simpelweg het geld hebt, en dan de afschrijvingen kan rekenen als kosten.

 

Maar voor de helderheid: alle kosten die ik maak prive aan de auto, zoals buitenlandse prive reizen als tol , parkeren etc kan ik dan ook op de zaak declareren als kosten, doordat ik de btw correctie toepas? 

 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, KAGOJO zei:

alle kosten die ik maak prive aan de auto, zoals buitenlandse prive reizen als tol , parkeren etc kan ik dan ook op de zaak declareren als kosten, doordat ik de btw correctie toepas?

daar heeft de BTW correctie echt helemaal niks mee te maken. De BTW correctie is wegens het privégebruik van de aftrekbare omzetbelasting. 

De aftrek van privékosten in de inkomstenbelasting wordt gecorrigeerd met de bijtelling wegens privégebruik in de IB

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

de auto zelf schrijf je natuurlijk wel af....

Dat is immers je eigendom

Toch wel?

 

Even dat ik het goed begrijp:

als ik 25k betaal voor een auto, betaal ik die 25 k, en schrijf ik jaarlijks af. wat me voordeel oplevert, qua belastingafdracht, waardoor de auto dus in wezen netto niet zoveel meer kost, kort door de bocht gezegd.

 

Als ik financial lease doe en ik betaal geen 25 k dus maar bijv 500 euro per maand. Of ik nu koop of financial lease in beide gevallen betaal ik uiteindelijk hetzelfde in geld, na 5 jaar, toch?

Als de afschrijving bij beide mee mag doen qua kosten, en de rente is aftrekbaar.

Dan is het toch veel handiger financial lease te doen?

Of denk ik nu zo verkeerd?

 

Zoals ik aangaf: 

via de website van de dealer, kom ik op als ik 5000 euro inleg, met slottermijn 0 euro, op 5000 euro wat ik uiteindelijk meer betaal.

Dat is natuurlijk de rente, a 9.49% die ik volledig kan aftrekken.

Netto kom ik dan toch "maar" aan 5000x0,495 eraf = 2525 euro kosten over 5 jaar, ofwel 42 euro kosten netto per maand? 

Phoe hee. Voor 42 euro per maand netto extra kies ik natuurlijk liever financial lease zodat ik het geld aan wat anders kan besteden?! Dat is een habbekrats 42 euro per maand..

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

daar heeft de BTW correctie echt helemaal niks mee te maken. De BTW correctie is wegens het privégebruik van de aftrekbare omzetbelasting. 

De aftrek van privékosten in de inkomstenbelasting wordt gecorrigeerd met de bijtelling wegens privégebruik in de IB

oja, excuus, je hebt helemaal gelijk! Iets met bomen en een bos :)

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, KAGOJO zei:

1. Of ik nu koop of financial lease in beide gevallen betaal ik uiteindelijk hetzelfde in geld, na 5 jaar, toch?

2. Als de afschrijving bij beide mee mag doen qua kosten, en de rente is aftrekbaar.

3 Dan is het toch veel handiger financial lease te doen? Of denk ik nu zo verkeerd?

1. dat is niet gezegd, want de rente in de lease is fors hoger dan wat je op de spaarrekening krijgt.

2. klopt

3. niet per se. Nogmaals, het hangt er vanaf wat je dan met je geld wilt doen. Als je leaset heb je kennelijk 25k op de bank staan. Als dat daar minder oplevert dan de rente op de lease je kost dan kun je beter de auto cash kopen. Tenzij je die 25k ergens anders voor nodig hebt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.