• 0

nieuw zorgstelsel: ondernemers zijn de klos

Aanbevolen berichten

  • 0

aan de andere kant: in privé betaal ik met mijn gezin in 2006 ruim 2500 minder, zakelijk moet ik maximaal betalen.

kortom, netto gaan we als ondernemer er fors op vooruit.

 

(totdat mijn kinderen 18 worden, dan wordt het weer duurder :( )

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

netto gaan we als ondernemer er fors op vooruit.

 

Ik bedoelde niet "als ondernemer persoonlijk" maar als ondernemer met personeel, als bedrijf dus. Ik heb mensen in dienst die allemaal particulier zijn verzekerd en het bedrijf geeft nu geen bijdrage in de ziektekosten. Dat gaat het bedrijf dus flink geld kosten per 1 januari, net waar je als jong bedrijf op zit te wachten.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

ikzelf betaal op dit moment (ziekenfonds) 20 euro aan basis, totaal 40 euro (dus incl aanvullend)

ga dit jaar 82,50 basis betalen, krijg daar hopelijk t maximale voor terug, maar dan zou ik nog zo'n 50 euro betalen...

ga dus iig 2x zo veel betalen

aanvullend zit er idd niet meer in voor mij...

 

Link naar reactie
  • 0

Oow raar, ik betaal 107 euro per maand, en dat noemen ze dan een studenten rekening...

Gelukkig krijg ik meer studiefinciering dus dat is wel mooi. Anders had ik moeten gaan werken om dat bij elkaar te krijgen per maand..

Ik bedoel hiermee niet dat ik werken hekel maar dat ik dan echt veel zou moeten werken.

Some achieve greatness, some are born great and some have greatness trust open them.

Link naar reactie
  • 0
De stijging van de loonkosten is volgens werkgeversorganisatie VNO-NCW 'een weeffout'. De regering heeft beloofd dat het nieuwe stelsel kostenneutraal zal uitpakken. 'We willen die weeffout eruit hebben', aldus woordvoerder Jeroen Lammers van VNO-NCW in het Financieele Dagblad. Een extra verlaging van de vennootschapsbelasting zou volgens hem een mogelijke oplossing kunnen zijn

 

Een verlaging van de vennootschapsbelasting, ja, daar hebben grote bedrijven iets aan, maar dan vissen alle eenmanszaken met personeel weer mooi achter het net.

 

Of is dit zelfs weer een klassiek voorbeeld van de ondervertegenwoordiging van het kleinbedrijf in de onderhandelingen over dit soort akkefietjes met de overheid?

 

En last but not least:wanneer laat het kabinet nou eens zien dat het serieus is met het stimuleren van ondernemerschap, want dit draagt er natuurlijk niet aan bij....

Link naar reactie
  • 0

Of is dit zelfs weer een klassiek voorbeeld van de ondervertegenwoordiging van het kleinbedrijf in de onderhandelingen over dit soort akkefietjes met de overheid?

 

Veel vertegenwoordiging van het kleinbedrijf is er sowieso niet in welke onderhandeling dan ook - hoogstens via MKB nederland (meer M dan K, maar goed), soms via werkgeversorganisaties voor de kleine bedrijven met personeel.

 

Ik heb mensen in dienst die allemaal particulier zijn verzekerd en het bedrijf geeft nu geen bijdrage in de ziektekosten. Dat gaat het bedrijf dus flink geld kosten per 1 januari, net waar je als jong bedrijf op zit te wachten.

 

Ga je nu die kosten helemaal zelf dragen, of op een of andere manier ook deels door het personeel laten betalen?

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, werknemers zullen een loonsverlaging vast niet accepteren (al zou het ergens wel terecht zijn)... zeker omdat er voor die particulier verzekerden geen echt voordeel is, die basisverzekering is gemiddeld niet goedkoper dan een huidige particuliere bij gelijke dekking.

 

Maar iemand moet het uiteindelijk wel betalen natuurlijk, dus dat wordt of minder doen, of het doorberekenen aan klanten.

Link naar reactie
  • 0

Welke ziekenfondsverzekerden zijn dat dan?

 

Ondernemers die nu in het ziekenfonds zitten komen er weinig slechter vanaf denk ik, misschien soms zelfs een tikkie beter omdat het percentage iets lager uitvalt dan voor ziekenfonds (toch?).

 

Werknemers in het ziekenfonds zie ik er ook niet echt op achteruit gaan, want die betalen dat producentuele deel helemaal niet zelf... alleen die 80/90 euro premie is iets hoger dan wat ze nu aan hun verzekeraar betaalden.

 

Wat dat betreft snap ik sowieso de massale heisa onder niet-ondernemers niet, of zou men zich werkelijk druk maken over die paar tietnjes per maand?

Link naar reactie
  • 0

ik ben nu ondernemer, klein, maar toch

geen werknemers

betaalde vorig jaar per maand aan de basisverzekering, dus ff ex aanvullend, 20 euro per maand

dit jaar moet ik, bij dezelfde verzekering, goedkoopste van nederland nog wel, opeens 82,50 gaan betalen

dat lijkt me dus een verhoging van meer dan 400%.....

ook krijg ik dus maar weinig terug omdat ik een part time baan heb, en ook nog eens mn eigen bedrijfje, dus die zorgtoeslag zal maar zeer gering zijn..

terwijl ik zeer weinig verdien..!!!

 

sorry, maar mag ik dan ophef maken over een verhoging van 400%??

ik weet niet waar ik 62,50 per maand meer vandaan moet toveren

naast het feit dat ik nu gewoon geen geld heb om me ook nog eens aanvullend te verzekeren, dus ook niet meer naar de tandarts.....

bedankt nederland :S

 

en dat dus terwijl ik totaal per maand een inkomen heb van nog geen 700 euro..

dus ja, dan maak je je druk om een paar tientjes per maand

een paar tientjes is bij mij een halve week boodschappen

en een halve week niet eten, zit niemand op te w88!!!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Gretha,

 

Jouw situatie is inderdaad beroerd. Heel laag inkomen en dan € 62,50 per maand extra moeten betalen, dat is heel akelig. Ik heb vroeger een bijstandsuitkering gehad en ben toen eens in tranen uitgebarsten bij een kleine financiële tegenslag, dat zal ik mij altijd herinneren.

 

Maar het is misschien minder erg dan je nu denkt.

 

Volgens mij kom jij wel degelijk in aanmerking voor de zorgtoeslag.

Er zijn 3 vereisten:

"1. U bent 18 jaar of ouder.Wie jonger is, heeft geen zorgtoeslag

nodig. In het nieuwe zorgstelsel zijn mensen onder de achttien gratis verzekerd.

2. U bent verzekerd voor uw ziektekosten. Met andere woorden: u heeft een zorgverzekering. Dit geldt voor bijna iedereen in Nederland, dus waarschijnlijk voldoet u hieraan. 3.

U verdient jaarlijks niet

meer dan € 25.000 Dit geldt voor een éénpersoonshuishouden.

Of € 40.000 voor u en uw partner samen."

Volgens mij krijg je zo'n € 400,00 zorgtoeslag per jaar.

Zie verder www.toeslagen.nl.

 

Verder heb je niet de goedkoopste verzekering van Nederland. Jij betaalt € 990,00 per jaar. Ik zit via United Consumers in een collectieve polis bij VGZ (althans, die heb ik aangevraagd). Basisverzekering € 950,00 per jaar. Scheelt toch weer een beetje. Je kunt je gratis aanmelden op www.unitedconsumers.nl

 

Succes.

Mieke

 

Link naar reactie
  • 0

Oow raar, ik betaal 107 euro per maand, en dat noemen ze dan een studenten rekening...

Gelukkig krijg ik meer studiefinciering dus dat is wel mooi. Anders had ik moeten gaan werken om dat bij elkaar te krijgen per maand..

Ik bedoel hiermee niet dat ik werken hekel maar dat ik dan echt veel zou moeten werken.

 

Zelf ben ik ook student echter zou je ook is moeten kijken naar verzekeraars met studentenpakketten. Sommige scholen sluiten ook collectieve verzekeringen af.

Link naar reactie
  • 0

De nieuwe zorgverzekering is voor de laagste inkomens relatief zeer duur geworden. De maximale zorgtoeslag is 34 euro per maand, dus als je van de nominale premie van +/- 30 euro naar +/- 90 euro gaat is dat een netto verhoging van 26 euro per maand. Op netto inkomens van 1.000 euro is dat gewoon veel geld.

 

En ook voor ondernemers is die verplichte vergoeding van 6,25% een flinke extra kostenpost. Het zet in ieder geval wel weer de rem op de salarisonderhandelingen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

ja, united consumers ben ik zeker bekend mee

dat soort dingen verdien ik mn brood mee:p

mn bedrijf dus..

 

(niet united consumers, maar de inkomsten per lead...:p)

 

ik krijg ik ook zeker wel zorgtoeslag, maar ja, hoop dit jaar ook wat te verdienen met mn bedrijf..

maar dan nog moet ik 2 of 3x zoveel betalen als vorig jaar..

en heb dus nog steeds geen geld voor aanvullend..

maakt niet uit, ik ga niet zielig lopen doen

maar snap dus niet dat de overheid zegt dat we er dit jaar allemaal op vooruit gaan

ik zie niet hoe, als ik meer voor mn verzekering moet betalen dan vorig jaar...

 

Link naar reactie
  • 0

betaalde vorig jaar per maand aan de basisverzekering, dus ff ex aanvullend, 20 euro per maand

dit jaar moet ik, bij dezelfde verzekering, goedkoopste van nederland nog wel, opeens 82,50 gaan betalen

 

Dat is wel een uitzonderlijke situatie denk ik... voor de meeste ondernemers geldt dat het deel dat ze via de belasting betalen een veel hoger bedrag is dan het geld dat direct naar de verzekeraar gaat.

 

Daarbij ging het om 8,2% van het belastbaar inkomen, voor de meerderheid van ondernemers (zeker die al even bezig zijn) is die 60 euro verschil daarmee vergeleken nauwelijks relevant.

 

Overigens ziet het er nu naar uit dat het percentage voor de ondernemer zelf 4,4% wordt (over de eerste 30k), zat zou best eens goedkoper kunnen uitvallen dan ze situatie net onder de ziekenfondsgrens in 2005.

Link naar reactie
  • 0

Vergis je niet in de situaties.....Wanneer ik naar mezelf kijk dan wordt ik geconfronteerd met die 4,4%. Ik was particulier verzekerd en ben nu behoorlijk duurder uit. Daarnaast moet je rekening houden met de toekomst. Op termijn zullen de premies gaan stijgen. Wanneer je een slechte gezondheid hebt kun je zeker voor problemen komen te staan. Een eventuele premieverhoging zul je klakkeloos moeten accepteren want de mogelijkheden om over te stappen worden door je slechte gezondheid beperkt. (dit heeft natuurlijk betrekking op de aanvullende verzekeringen)

 

Wanneer ik in ons relatiebestand kijk dan zie ik dat circa 55% er op achteruit gaat. Van collega's hoor ik vergelijkbare percentages. Voor mij geen reden tot gerustheid. Daarnaast is er eind vorig jaar door het verbond van verzekeraars aangegeven nog minimaal 1 jaar te wachten met de invoering van het nieuwe stelsel..............

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Mensen vergeten een flink aantal dingen: je nettoloon wordt hoger in het nieuwe stelsel, omdat die wettelijke bijdragen vervallen. Scheelt (uit mn blote bolletje) 2.8%. Ook wordt voor studenten de studiebeurs verhoogd, basisbeurs van 75.70 naar 89.41 geloof ik. Studenten en lage inkomens krijgen tegemoetkoming (zorgtoeslag) van max. 34 euro per maand. Ik betaal in mijn oude situatie nu als student ziekenfonds 760 euro per jaar, incl. tandarts dekking. In het nieuwe systeem betaal ik 1200 incl. tandarts dekking. Hier gaat 403 euro zorgtoeslag vanaf= 797. Ook de hogere studiebeurs, 164.52 euro per jaar gaat hier vanaf. Totaal is 632.48 euro op jaar basis. De mensen die het hardste getroffen worden zijn degenen die net boven de 40000 per jaar ontvangen met z'n tweeën: geen recht op zorgtoeslag, geen recht op huurtoeslag, geen extra geld voor kinderopvang etc. Het gros van de mensen gaat er werkelijk op vooruit, wacht maar een poosje af. En het is natuurlijk veel transparanter.

It is not hard to take new paths, it's hard to leave the old

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat degene die het hardste getroffen worden de ondernemers zijn die nu een voordelige particuliere ziektekostenverzekering hebben. Die betalen straks 1300 euro aan premie via de belasting, plus nog ca 1000 aan de verzekeraar, ofwel zo'n 200 per maand. Een particuliere verzekering was te vinden voor minder dan de helft (met gelijke of betere dekking dan ziekenfonds).

 

Niet dat ondernemers die net onder de zf grens zaten er qua bedrag beter vanaf komen, maar die waren al gewend zich blauw te betalen aan zf premies via de belasting...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.