• 0

Faillissement onderneming

Beste HLers,

 

Heb vorige jaar een horecabedrijf overgenomen en dacht dat ik het beter zou doen maar dat is niet zo.

Het is mijn eigen fout geweest om niet genoeg research te doen en naar de locatie te kijken. Feedback en reviews zijn goed maar de traffic wat er voorbij loopt is niet ons doelgroep.  Een dure lesgeld geweest dat bij horeca locatie locatie locatie een hele belangrijke rol speelt. 

 

Maar hoe kan ik vroegtijdig faillissement aanvragen nu ik nog geen schulden heb. Zaak is betaald uit eigenvermogen heb geen lopende leningen alleen contract met brouwerij en koffie. Ik wil nu stoppen omdat ik weet dat ik het niet meer ga redden en verwacht ook niet dat een ontzettende omzet stijging zal komen. Ben wel gestopt met huur betalen omdat zij toch 3 maanden borg hebben.

 

kan iemand mij helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 minuten geleden, monkeychow zei:

Maar hoe kan ik vroegtijdig faillissement aanvragen nu ik nog geen schulden heb.

Vervelende situatie.

Maar waarom ben je naar faillissement aan het kijken?

Waarom niet gewoon stoppen?

Als er geen schulden zijn is een faillissement helemaal niet nodig (en zelfs niet mogelijk).

 

Wel uiteraard even met je brouwerij om de tafel gaan zitten en je verhuurder inlichten (als je nog binnen je opzegtermijn zit).

Link naar reactie
  • 0

Een vervelende situatie, monkeychow.


Een faillissement is het scenario als er schulden zijn. Als dat bij jou niet het geval is, spreek je over het uitschrijven van je bedrijf. Daar is online de nodige informatie over te vinden, zoals via de aanklikbare linkjes in mijn voorgaande zin. 

 

 

6 minuten geleden, monkeychow zei:

alleen contract met brouwerij en koffie

Ben je ook al in gesprek met de brouwerij en je koffieleverancier? Is het mogelijk om deze overeenkomsten te beëindigen? Dat zal vermoedelijk het verschil maken of je de route van faillissement of uitschrijving moet gaan volgen.

 

Houd er rekening mee dat als je een eenmanszaak (of VOF) hebt, je ook privé aansprakelijk bent voor eventuele schulden die overblijven. Als de contracten met de brouwerij en koffieleverancier doorlopen en dus een betalingsverplichting opleveren, zal je met ze in gesprek moeten gaan om te bekijken hoe je dit kunt afwikkelen. Die overeenkomsten verdwijnen niet zomaar als je je bedrijf uitschrijft.

 

Veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Hey,

 

Het is een BV. Het is een contract van 5+5 jaar. heb de zaak uit faillissement overgenomen voor een klein prijsje. Maar probeer al een jaar de zaak te verkopen maar iedereen is beetje bang om nu iet ste gaan ondernemen buiten de randstad. De onderneming zit wel in het centrum en staat voor 90k te koop voor 200m2. helaas geen geluk.

Dus ik moet dan met de verhuurder zitten om het op te zeggen? is dat wel mogelijk dan?

De brouwerij heeft een signingfee betaald met coca cola...

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Rik · zei:

Vervelende situatie.

Maar waarom ben je naar faillissement aan het kijken?

Waarom niet gewoon stoppen?

Als er geen schulden zijn is een faillissement helemaal niet nodig (en zelfs niet mogelijk).

 

Wel uiteraard even met je brouwerij om de tafel gaan zitten en je verhuurder inlichten (als je nog binnen je opzegtermijn zit).

Even snel gekeken heb een opzegtermijn van 1 jaar.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, monkeychow zei:

Het is een BV.

Heb je je bij de oprichting en/of bij je administratie bij laten staan door een accountant(skantoor)? Ik adviseer je om met een deskundige contact op te nemen, wellicht heeft je accountant daar connecties voor. Je kunt een BV namelijk niet 'even' failliet laten verklaren en dan van alles verlost zijn, dat kan gevolgen hebben waarbij je alsnog privé aansprakelijk bent voor de openstaande schulden. 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, monkeychow zei:

Even snel gekeken heb een opzegtermijn van 1 jaar.

Dan is het natuurlijk niet verstandig gewoon te stoppen met het betalen van de huur (zelfs met de gedachte van "hij heeft toch 3 maanden huur"). Dan heb je ook kans dat je de verhuurder tegen het been geschopt hebt en dat hij je nu gewoon aan het contract houdt.

 

17 minuten geleden, monkeychow zei:

Dus ik moet dan met de verhuurder zitten om het op te zeggen? is dat wel mogelijk dan?

Als je gewoon gestopt bent met betalen dan zou de verhuurder misschien ook niet meer zo open staan voor oplossingen en zou hij zelfs bestuursaansprakelijkheid kunnen onderzoeken. Ben je nog verder van huis.

 

Dit had je dus, voordat je stopt met betalen, veel beter en slimmer aan moeten pakken.

 

Zoals Ruben al aangeeft zal het verstandig zijn je hier door een deskundige bij te laten staan.

Uiteraard zal dat wel uiteindelijk met de verhuurder en brouwerij besproken moeten worden. Misschien (en hopelijk) dat je er dan met een afkoopsom vanaf kunt komen.

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Rik · zei:

Zoals Ruben al aangeeft zal het verstandig zijn je hier door een deskundige bij te laten staan.

Uiteraard zal dat wel uiteindelijk met de verhuurder en brouwerij besproken moeten worden.

In aanvulling hierop: faillissementen en/of bedrijfsbeëindigingen kunnen vrij complex zijn, het is dus niet vreemd dat de gemiddelde ondernemer daar niet in thuis is. Zoals je in je eerste bericht zelf al hebt aangegeven heb je de overname van het bedrijf achteraf gezien gedaan zonder goed genoeg beslagen ten ijs te komen. Te impulsief handelen bij deze afwikkeling kan verkeerd voor je uitpakken, ik hoop dat je dat kunt voorkomen. Zet daarom eerst de stap naar een deskundige en ga daarna - goed voorbereid - het gesprek met de verhuurder, brouwerij en leverancier(s) aan. Ga hier wel zo snel mogelijk mee aan de slag, want zoals Rik al aangaf vergroot je je kansen op coulance niet als je nu al bent gestopt met betalen.

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, monkeychow zei:

Ben wel gestopt met huur betalen omdat zij toch 3 maanden borg hebben.

Niet verstandig ... en wel omdat de borg (in de meeste gevallen) niet gebruikt mag worden om achterstallige huur te betalen. Wat staat daarover in het huurcontract?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, monkeychow zei:

Heb zonet een mail gestuurd naar de oude curator over of hij mij kan helpen. 

Geef je weinig kans ... Een Curator is er niet voor de schuldenaar maar voor de schuldeisers.

 

6 minuten geleden, monkeychow zei:

Ik betaal liever eerst mijn medewerkers uit dan huur.

Het is inderdaad niet de juiste stap maar ik kan momenteel niks....

Wat je zou kunnen overwegen is een ontslagaanvraag indienen wegens bedrijfseconomische redenen.

 

https://www.uwv.nl/werkgevers/werkgever-en-ontslag/ik-wil-ontslag-aanvragen/detail/ontslag-via-uwv/ontslagaanvraag-wegens-bedrijfseconomische-redenen

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, monkeychow zei:

maar ik kan momenteel niks...

Heel snel actie gaan ondernemen. Ook goed gaan bekijken of je dat personeel niet moet laten gaan, bijv. door tijdelijke contracten niet te verlengen of ontslag door bedrijfseconomische redenen aan te vragen. Vooruitkijkend: bij een (dreigend) faillissement moet een bestuurder alle schuldeisers gelijk behandelen, je kunt dus niet zomaar naar eigen inzicht gaan kiezen wie je wel en niet betaalt.

 

 

11 minuten geleden, monkeychow zei:

Heb zonet een mail gestuurd naar de oude curator

Niet geschoten is altijd mis, maar een curator is er vooral om schuldeisers zoveel (en eerlijk) mogelijk uit te betalen, niet om jou te helpen.

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, RubenT zei:

Heel snel actie gaan ondernemen. Ook goed gaan bekijken of je dat personeel niet moet laten gaan, bijv. door tijdelijke contracten niet te verlengen of ontslag door bedrijfseconomische redenen aan te vragen. Vooruitkijkend: bij een (dreigend) faillissement moet een bestuurder alle schuldeisers gelijk behandelen, je kunt dus niet zomaar naar eigen inzicht gaan kiezen wie je wel en niet betaalt.

 

 

Niet geschoten is altijd mis, maar een curator is er vooral om schuldeisers zoveel (en eerlijk) mogelijk uit te betalen, niet om jou te helpen.

Yes dat klopt. Maar hij wilt wel advies geven en helpen. Heb ook via Firm24 een checkgesprek aangevraagd 

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, monkeychow zei:

Heb zonet een mail gestuurd naar de oude curator over of hij mij kan helpen. 

Ik meen (correct me if i'm wrong) dat een curator/jurist je niet kan/mag bijstaan als het een faillissement traject op gaat, waar je eerder een zakelijke relatie mee hebt gehad...

 

Of is dat klepel en klok verhaal?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
20 uur geleden, Cosara zei:

Geef je weinig kans ... Een Curator is er niet voor de schuldenaar maar voor de schuldeisers.

 

Die curator is toch een advocaat met juist verstand van deze materie en daarmee de aangewezen adviseur. Het adviseren van ondernemers in zwaar weer is vaak onderdeel van de praktijk van advocaten die ook tot curator worden benoemd.

Link naar reactie
  • 0
Op 20-12-2023 om 10:34, StevenK zei:

Het adviseren van ondernemers in zwaar weer is vaak onderdeel van de praktijk van advocaten die ook tot curator worden benoemd.

Tegen betaling in functie als advocaat, niet in functie als curator.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.