• 0

voorlopige aanslag met eenmanszaak

(aangepast)

hallo,

 

wij hebben een voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2024 ontvangen, waar we een significant bedrag (80k) mogen betalen(yay winst!) . Nu zitten wij europees, verspreid over vele platforms, in de e-commerce. 85% van de omzet/winst die wij draaien komt uit de laatste 3 maanden van het jaar, en verschijnt pas op onze rekening rond januari/februari. 

 

Normaal stoppen wij (bijna) al ons prive en zakelijk vermogen rond juli in het bedrijf, om dan vanaf januari de bankrekening gevuld te zien worden. Het liefst maak ik de inkomstenbelasting dan ook gewoon in 1 keer over in 2024. Anders gezegd, de 80k die ik minder kan investeren heeft een directe impact op onze bedrijfswinst voor 2024 en dus ook op de aanslag 2024. Nadeel voor ons, nadeel voor de belastingdienst. Is hier onderuit te komen op een of andere manier? 

aangepast door tieske
verduidelijking
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Eigenlijk kunnen "wij" geen voorlopige aanslag voor de inkomstenbelasting krijgen, want dat wordt gewoon aan een bepaald persoon (dus "ik" of "mijn partner" of zoiets) opgelegd.

 

Maar dat terzijde. Als diegene een voorlopige aanslag opgelegd gekregen heeft en diegene meent dat de aanslag niet klopt, dan kan je twee dingen doen:

Gewoon als een voorschot betalen (in een keer of per maand, via een machtiging bijvoorbeeld) of de aanslag (zelf) aanpassen. Dus dan de (in de ogen van belastingplichtige) juiste cijfers opgeven. 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, tieske zei:

de omzet/winst die wij draaien komt uit de laatste 3 maanden van het jaar, en verschijnt pas op onze rekening rond januari/februari.

Je vraagt vermindering aan van de voorlopige aanslag op basis van de verwachte winst voor de komende negen maanden.  Daarna  pas je de voorlopige aanslag 2024 aan op basis van de verwachte winst voor de laatste drie maanden.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/voorlopige-aanslag?cid=cpc:2023_9_47&utm_campaign=voorlopige_aanslag&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=generiek_voorlopige_aanslag&gclid=EAIaIQobChMIkNTasv_VgwMVlAUGAB3VDw1WEAAYASAAEgK9tfD_BwE

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Cosara zei:

Je vraagt vermindering aan van de voorlopige aanslag op basis van de verwachte winst voor de komende negen maanden.  Daarna  pas je de voorlopige aanslag 2024 aan op basis van de verwachte winst voor de laatste drie maanden.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/voorlopige-aanslag?cid=cpc:2023_9_47&utm_campaign=voorlopige_aanslag&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=generiek_voorlopige_aanslag&gclid=EAIaIQobChMIkNTasv_VgwMVlAUGAB3VDw1WEAAYASAAEgK9tfD_BwE

 

 

bij deze constructie heb ik alsnog al mijn verwachte inkomstenbelasting in 2024 al betaald, ik zou dit graag gewoon in mei 2025 betalen.

 

1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Al eens nagedacht over een BV? Of is die 80k van "we" samen?

zeker! Wij zijn in gesprek geweest met adviseur, maar konden niet overtuigd worden.

  • Wij zijn vaak in het buitenland en hebben een camper voorzien van 2 werkplekken
  • We hebben, op voorraad na, geen investeringen, leningen of bezit in het bedrijf. Ook geen interesse in een leaseauto o.i.d. 
  • De aansprakelijkheidsrisico's zijn afgedekt door een verzekering
  • Geen winst = geen belasting dus (tot nu toe) was dat ook mooi in sync en was de belastingdienst ook geen financieel risico.
  • de financiële risico's zijn miniem omdat de enige grote aankopen de voorraad zijn die we met eigen geld op voorhand betalen. Verzendingen zijn verzekerd
  • Kwijtraken voorraad door brand/diefstal/? is een mogelijkheid, maar omdat het verspreid ligt door heel Europa is impact klein. Niet voor verzekerd overigens, bewust risico 
  • EU aangiftes via Avalara, NL/OSS/ICP aangiftes in eigen beheer.
  • prima te managen met ons tweeën. Dit willen we graag zo houden dus we willen niet de stap naar personeel maken; de groei zit het voornamelijk in het automatiseren.
  • Enige optie die we nog overwegen is om naar een land te verhuizen met iets lievere IB-tarieven maar daar moet ik nog een goede adviseur voor vinden.

 

1 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Eigenlijk kunnen "wij" geen voorlopige aanslag voor de inkomstenbelasting krijgen, want dat wordt gewoon aan een bepaald persoon (dus "ik" of "mijn partner" of zoiets) opgelegd.

 

Maar dat terzijde. Als diegene een voorlopige aanslag opgelegd gekregen heeft en diegene meent dat de aanslag niet klopt, dan kan je twee dingen doen:

Gewoon als een voorschot betalen (in een keer of per maand, via een machtiging bijvoorbeeld) of de aanslag (zelf) aanpassen. Dus dan de (in de ogen van belastingplichtige) juiste cijfers opgeven. 

 

 

 

je hebt helemaal gelijk . Tot 2023 was er enkel een EMZ, nu is er ook een VOF en zetten we 1 voor 1 de marktplaatsen over. De voorlopige aanslag kwam inderdaad op naam van mijn partner. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, tieske zei:

De voorlopige aanslag kwam inderdaad op naam van mijn partner. 

Dat dus sws aanpassen.

 

8 minuten geleden, tieske zei:

Enige optie die we nog overwegen is om naar een land te verhuizen met iets lievere IB-tarieven

Shortlist maken van waar je zou willen wonen, daarna op Google kijken hoe hoog het scoort op fiscale vriendelijkheid, daarna adviseur inschakelen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je zet uitgebreid uiteen waarom een BV eigenlijk geen voordelen biedt (chapeau!). en benoemt vooral 1 nadeel, namelijk het in eigen beheer alles kunnen doen.

 

Echter, je schrijft ook: 

> Enige optie die we nog overwegen is om naar een land te verhuizen met iets lievere IB-tarieven

 

Verhuizen naar een land enkel vanwege lievere IB-tarieven lijkt me echter ook tamelijk ingrijpend. Daarom dat ik toch ook nog 2 argumenten in zou willen brengen waarom je wellicht toch voor de BV zou kunnen gaan:

- De VPB is ~20%. Daar krijg je wellicht ook een voorlopige aanslag voor, maar dat is natuurlijk wel minder dan de 50% die je nu hebt (als je loon uitkeert naar prive betaal daar natuurlijk geen VPB over)

- De kosten en dingen die je uit handen moet geven bij een BV kunnen erg mee vallen. Een pakket als Jortt kan zelf de jaarrekening genereren, en dan heb je in theorie helemaal niemand nodig bij de administratieve dingen. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om enkel het jaarwerk door een boekhouder te doen. Voor een holding+werkmij kan dat als je goed zoekt voor <2K / yr. 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, tieske zei:

Enige optie die we nog overwegen is om naar een land te verhuizen met iets lievere IB-tarieven …

Daar staan meestal andere negatieve zaken tegenover … Niets is gratis.

Maar waar hebben wij het over … weglopen voor een beetje minder inkomstenbelasting ?

In de meeste landen met iets lievere IB-tarieven wil je waarschijnlijk niet eens wonen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 32 1450

Ik lees over een eenmanszaak en je partner die daarvoor nu een voorlopige aanslag voor krijgt.

Je zegt dat er nu een VOF is waar jullie "langzaam"alles naar overhevelen.

 

Daar ligt dan (mogelijk) een deel van de oplossing voor je hoge voorlopige aanslag.

Zorg dat je iets sneller de activiteiten in die VOF stopt zodat daar de winst wordt gemaakt en je die kan verdelen en jullie beide een voorlopige aanslag krijgen. Als jij geen andere (hoge) inkomsten hebt scheelt dat ook in het te betalen bedrag.

Als jij wel al een redelijk eigen inkomen hebt dan helpt alleen nu verlagen en pas later weer verhogen. Maar als je geen eigen inkomen (mee)r hebt kan het nog aardig in de papieren lopen.

 

Je kunt dan wat spelen met de hoogte en timing van zowel de voorlopige als de definitieve aanslag.
Waar je wel mee op moet passen is dat je niet teveel investeert en zo te weinig overhoud voor de te betalen belasting, juist omdat je zo'n geconcentreerde omzet/winst piek hebt.

Wat je zou kunnen doen is de voorlopige aanslag nu verlagen en dan eind 2024 / begin 2025 op de juiste hoogte zetten dan valt de betaaldatum (ineens) rond de periode dat alle omzet van de piek binnen is, maar de inkoop nog niet is gestart.  Bijkomend voordeel is dat als je de belasting al betaald hebt je ook niet met belastingrente wordt geconfronteerd.

En je kunt dan standaard uitstel IB aanvragen tot 1 september (of in de uitstelregeling van een boekhouder meelopen). Dat kan handig zijn als je veel onderweg/in het buitenland bent. Je kunt dan je aangifte doen op een moment dat gunstig uitkomt, maar geen belastingrente betaald omdat je al hebt betaald op de voorlopige aanslag.

Zolang er nog activiteiten in de eenmanszaak zitten kun je ook kijken of het gunstig is om het eerste jaar de VOF winstverdeling niet op 50/50 te zetten met het argument dat je partner nog tijd en aandacht aan de eenmanszaak besteed.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-1-2024 om 10:13, Cosara zei:

Daar staan meestal andere negatieve zaken tegenover … Niets is gratis.

Maar waar hebben wij het over … weglopen voor een beetje minder inkomstenbelasting ?

In de meeste landen met iets lievere IB-tarieven wil je waarschijnlijk niet eens wonen.

 

haha we lopen niet weg, wij zijn al zo'n 10 maanden per jaar in het buitenland dus een huis op een mooie plek staat nog steeds in het verschiet.

Op 12-1-2024 om 14:31, Roel J zei:

Ik lees over een eenmanszaak en je partner die daarvoor nu een voorlopige aanslag voor krijgt.

Je zegt dat er nu een VOF is waar jullie "langzaam"alles naar overhevelen.

 

Daar ligt dan (mogelijk) een deel van de oplossing voor je hoge voorlopige aanslag.

Zorg dat je iets sneller de activiteiten in die VOF stopt zodat daar de winst wordt gemaakt en je die kan verdelen en jullie beide een voorlopige aanslag krijgen. Als jij geen andere (hoge) inkomsten hebt scheelt dat ook in het te betalen bedrag.

Als jij wel al een redelijk eigen inkomen hebt dan helpt alleen nu verlagen en pas later weer verhogen. Maar als je geen eigen inkomen (mee)r hebt kan het nog aardig in de papieren lopen.

 

Je kunt dan wat spelen met de hoogte en timing van zowel de voorlopige als de definitieve aanslag.
Waar je wel mee op moet passen is dat je niet teveel investeert en zo te weinig overhoud voor de te betalen belasting, juist omdat je zo'n geconcentreerde omzet/winst piek hebt.

Wat je zou kunnen doen is de voorlopige aanslag nu verlagen en dan eind 2024 / begin 2025 op de juiste hoogte zetten dan valt de betaaldatum (ineens) rond de periode dat alle omzet van de piek binnen is, maar de inkoop nog niet is gestart.  Bijkomend voordeel is dat als je de belasting al betaald hebt je ook niet met belastingrente wordt geconfronteerd.

En je kunt dan standaard uitstel IB aanvragen tot 1 september (of in de uitstelregeling van een boekhouder meelopen). Dat kan handig zijn als je veel onderweg/in het buitenland bent. Je kunt dan je aangifte doen op een moment dat gunstig uitkomt, maar geen belastingrente betaald omdat je al hebt betaald op de voorlopige aanslag.

Zolang er nog activiteiten in de eenmanszaak zitten kun je ook kijken of het gunstig is om het eerste jaar de VOF winstverdeling niet op 50/50 te zetten met het argument dat je partner nog tijd en aandacht aan de eenmanszaak besteed.

we hebben een EMZ en een VOF, bijna alle marktplaatsen zijn al over op de VOF behalve Amazon, ivm Amazon ;) Moeilijke, onduidelijke(moet de winkel dicht?) procedures en wij zijn nog steeds niet zeker hoeveel aanpassingen het gaat vergen voor onze buitenlandse BTW nummers. Volgens onze EU tax advisor is het makkelijk(enkel naam aanpassen), maar daar twijfel ik over omdat de tax nummers nu gekoppeld zijn aan de nederlandse persoon. Gevaar is dat Amazon zonder blikken of blozen je winkel sluit totdat alles op orde is, en sommige BTW nummers een lang proces zijn.

 

Aanslag nu verlagen en later verhogen, is dat niet in strijd met de regels van de belastingdienst(ALS je hem wijzigt, moet het naar de juiste schatting ivm boetes?)

 

Wij hebben in 2023 dus een EMZ en een VOF sinds Q4. Zou ik de VOF op 90/10 kunnen zetten met de redenering dat de partner nog in de EMZ zit? vanaf Q2/Q3 dit jaar is de EMZ niet meer nodig en kan ik weer switchen naar 50/50. Ik kan een contract opstellen en die ergens opslaan?

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, tieske zei:

Aanslag nu verlagen en later verhogen, is dat niet in strijd met de regels van de belastingdienst(ALS je hem wijzigt, moet het naar de juiste schatting ivm boetes?)

Vele jaren geleden wel ... toen mocht je niet teveel afwijken van de te verwachte winst.

Tegenwoordig is het niet meer zo strikt en ga je geen boete meer krijgen ... je mag wel fors rente betalen.

 

zoals eerder gezegd ... Je vraagt vermindering aan van de voorlopige aanslag op basis van de verwachte winst voor de komende negen maanden.  Daarna  pas je de voorlopige aanslag 2024 aan op basis van de verwachte winst voor de laatste drie maanden. Helemaal nul wordt een beetje ongeloofwaardig. Voor de goede orde ... De belastingdienst gaat niet jullie inkoop gratis financieren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 32 1450
1 uur geleden, tieske zei:

bijna alle marktplaatsen zijn al over op de VOF behalve Amazon, ivm Amazon ;) Moeilijke, onduidelijke(moet de winkel dicht?) procedures en wij zijn nog steeds niet zeker hoeveel aanpassingen het gaat vergen voor onze buitenlandse BTW nummers.

 

Ja dit stuk van de online markt staat nog steeds in de kinderschoenen, iedereen kan Amazon handelaar worden, maar verwacht niet te veel (echte) ondersteuning

 

1 uur geleden, tieske zei:

Aanslag nu verlagen en later verhogen, is dat niet in strijd met de regels van de belastingdienst(ALS je hem wijzigt, moet het naar de juiste schatting ivm boetes?)

 

Ja en Nee. Het is geen regel zoals in je moet stoppen voor een rood stoplicht.

Maar zolang de belasting uiteindelijk op tijd betaald is krijg je geen boetes voor te lage voorlopige aangifte.

 

In jullie geval ga ik af op wat je schrijft 85% van de omzet in de laatste 3 maanden.

Het probleem met de belastingdienst is dat ze eenheidsworst verkopen, iedereen moet aan dezelfde regels voldoen, logisch ook. Individuele afspraken met meer dan 1 miljoen ondernemers is ook niet te doen.

 

Je moet zeker niet de aanslag op (bijna) 0 zetten en dan zo laat mogelijk verhogen uit een soort van "boerenslimheid" om zo laat mogelijk belasting te betalen.  Maar je hebt ook een (groeiende) onderneming te financieren. En cashflow druk is dan een reëel probleem en met de belastingdienst kun je nu eenmaal geen afspraken maken over een andere verdeling. Dus je moet iets.
En uiteindelijk moet je belasting betalen over gerealiseerde winst en niet over verwachte winst.
In veel ondernemingen is die aanslag in 11 maanden niet zo'n probleem.. er zullen pieken zijn in omzet / winst, maar de de cashflow is redelijk stabiel door het jaar.

Er wordt van je verwacht dat je bij de voorlopige aanslag een zo goed mogelijke inschatting maakt.
Als je winst zo sterk afhankelijk is van 3 maanden (en naar ik inschat ) ook afhankelijk is van of je de goede artikelen hebt ingekocht qua trends / hype voor dat jaar. heb je gewoon een redelijk verhaal dat je als je in januari een prognose moet maken er meerdere scenario's zijn. Waarbij je ook een miskleun kan maken waardoor je winst misschien wel de helft lager uitvalt.

Je mag bij een voorlopige aanslag uitgaan van een pessimistisch scenario, waarbij de winst dit jaar dus laag uitvalt en pas verhogen nadat blijkt dat dit jaar een succes zal worden, en dat kan realistische gezien best pas in de loop van december zijn.
Het is aan jou om er een aannemelijk verhaal van te maken. en aannemelijk is hierbij het sleutelwoord. Je gaat als ondernemer voor (groot) succes, maar een miskleun of matig jaar moet je ook rekening mee houden en fiscaal gezien mag je gewoon eerst uitgaan van de mindere scenario's
en pas verhogen bij succes.
je betaald immers belasting over de gerealiseerde winst en niet over verwachte winst van het meest optimistische businessplan scenario.
 



 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.