• 0

Welke informatie kan de douane verlangen?

De Rotterdamse douane wil een container van een van mijn klanten inspecteren. Eigenlijk niks bijzonders want dat gebeurt regelmatig. Wat ik alleen nog nooit heb meegemaakt is, dat ze behalve de normale documenten die voor invoer nodig zijn, nu opeens ook een verkoopfactuur willen hebben. Ik kan me niet voorstellen waarvoor ze die nodig hebben. De betreffende goederen worden pas gefactureerd als ze uitgeleverd worden. Er is dus nog geen verkoopfactuur maar ook al zou die er zijn, zou hij weigeren die te geven.

 

Heeft er iemand van jullie zoiets al eens meegemaakt? Kan iemand me zeggen met welk doel ze willen weten wat mijn klant aan de goederen verdient en wie ze koopt? Is de douane überhaupt bevoegd om verkoopfacturen te vragen?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat verzoek heb ik ook nog nooit meegemaakt. Zou er een vermoeden kunnen zijn van het opgeven van een te lage douanewaarde die ze op deze manier willen 'controleren'? Je kunt je sterk afvragen of ze daar dan een zinnige conclusie over kunnen trekken, maargoed.

 

Is er al contact met de douane geweest om navraag te doen over dit verzoek?

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

De Rotterdamse douane wil een container van een van mijn klanten inspecteren.

Is die klant producent of alleen importeur? In dat laatste geval is toch een verkoopfactuur van de producent aan de importeur nodig om de douanewaarde van het geïmporteerde vast te stellen? 

 

Het opvragen van de verkoopfactuur van de importeur aan de eindklant lijkt niet logisch, maar zou kunnen als de douane reden heeft om te twijfelen aan de juistheid van de douanewaarde. De bevoegdheden van de douane gaan ver en tja, uiteindelijk wil ook de belastingdienst toch weten wat er is verdiend...

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De douane kan op grond van artikel 46 DWU "elke controlemaatregel nemen die zij nodig achten" en heeft dus een ruime bevoegdheid om informatie op te vragen. Die controlemaatregelen omvatten onder andere "verificatie van de juistheid en volledigheid van de in het kader van een aangifte of een kennisgeving verstrekte informatie en de aanwezigheid, echtheid, juistheid of geldigheid van documenten" en "onderzoek van de bedrijfsboekhouding van marktdeelnemers". 

 

Je klant kan dus zijn hakken in het zand zetten en weigeren "al zou die er zijn" zijn verkoopfactuur te laten zien maar daar zal de douane geen boodschap aan hebben. 

 

Het wijst erop dat de douane inderdaad twijfels heeft over de aangegeven douanewaarde. Het gaat toevallig niet om kleding of schoeisel uit China?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, is er niet geweest. Even ter verduidelijking: De goederen zijn door een Duitse vervoerder van China naar Rotterdam vervoerd. In Rotterdam worden ze door een Nederlandse douaneagent ingevoerd. Deze douaneagent heeft een hele waslijst met documenten die hij wil hebben. Gek genoeg alleen maar als de douane wil inspecteren. De lijst met gegevens die hij wil is:

 

1 Ocean Freight Insurance Policy

2 Purchase Invoice

3 Resale Invoice

4 Purchase Contract

5 Invoice for Transport Costs

6 Invoice Insurance

7 Correspondence regarding Purchase

8 B/L

9 Custom Clearance Order

10 Authorization for direct Representation

11 Payment Receipts

12 Export Declaration CN

 

Als mijn klant dit allemaal moet geven, weten ze niet alleen bij wie hij inkoopt en wat het kost maar tevens wat zijn marges en wie zijn klanten zijn. Dat is de complete informatie die voor zijn concurrenten waardevol is.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Bert. zei:

Het wijst erop dat de douane inderdaad twijfels heeft over de aangegeven douanewaarde. Het gaat toevallig niet om kleding of schoeisel uit China?

Het is inderdaad kleding. Witte wegwerp overalls voor "doe het zelf" schilders met een verkoopwaarde van nog geen 5 Euro.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

Als mijn klant dit allemaal moet geven, weten ze niet alleen bij wie hij inkoopt en wat het kost maar tevens wat zijn marges en wie zijn klanten zijn. Dat is de complete informatie die voor zijn concurrenten waardevol is.

De douane mag daarom vragen. Als importeur niet wil dat een commerciële tussenpersoon (douaneagent) die informatie tussendoor ziet, kun je dan niet de invoer zelf gaan regelen met de douane zonder tussenkomst?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik kan niet spreken voor de douane-agent maat dit soort gegevens kan zonder problemen met de douane gedeeld worden, die worden vertrouwelijk behandeld. 

 

De opsomming van de douaneagent lijkt trouwens wel een standaard lijstje, het is de vraag nog maar waar de douane precies achteraan zit. Erg vreemd dat de agent vraagt om een Clearance order en een DV machtiging, die zou hij al lang moeten hebben. Net als de aankoopfactuur trouwens. 

 

Verder kan hier een slotje op... De moderators zullen voor jou als trouwe deelnemer wel een uitzondering maken maar volgens de forumregels zijn vragen voor eigen klantdossiers niet toegestaan :face-with-hand-over-mouth:....

 

Textiel is een bekend product waarbij vaak waardes te laag worden aangegeven en zich al sinds jaren mag verheugen op bijzondere aandacht van de douane.

 

Edit. De douane-agent dient dit soort info eveneens vertrouwelijk te behandelen.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

Het is inderdaad kleding. Witte wegwerp overalls voor "doe het zelf" schilders met een verkoopwaarde van nog geen 5 Euro.

Ook qua verkoop niet bepaald haute couture.... Beste is om gewoon even te schakelen met de douaneagent over wat de douane precies wil hebben. Dat de overalls nog niet verkocht zijn is geen issue, een factuur voor dezelfde overalls bij een eerdere verkoop zal ook wel geaccepteerd worden.  En een beetje snel, een container die dagen op de kade blijft staan kost ook geld.

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, ChinaTradeConsult zei:

Sorry Bert, maar ik vraag dit niet om een probleem van mijn klant op te lossen maar om mijn kennis uit te breiden. Dat mag toch wel op dit forum?

Hoef je geen sorry voor te zeggen, wat mij betreft prima :slightly-smiling-face:. Ik had even de indruk omdat je de vraag begon met "een van mijn klanten"........

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, herman van der helm zei:

ongeveer 1/ 20ste van de verkoopprijs van ons totale product als het uiteindelijk verkocht is.

Kleding en schoeisel wordt over het algemeen één-op-één doorverkocht.  Een verkoopprijs die vele malen hoger is dan de inkoopprijs kan er op duiden dat de douanewaarde bij invoer bewust te laag wordt aangegeven waardoor de douane/EU belastinginkomsten misloopt. Zoals al geschreven, een bekend probleem bij invoer van o.a. textiel.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb laatst een probleem gehad met invoer vanuit China.

Dat ging om gereedschap voor de tandarts, dus totaal anders.

De zending werd ook tegengehouden tot ik een factuur leverde.

Een factuur waarop vermeld moest zijn waar het verwerkte metaal vandaan komt.

Dat heeft te maken met de sancties op Russische herkomst.

Mijn leverancier zette er toen op dat alle grondstoffen van Chinese oorsprong zijn.

Twee dagen later spullen binnen.

Het ging dus niet speciaal om de factuur maar om de herkomst van de materialen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.