• 0

Moeilijkheden met het werven van klanten

Dag allemaal,

 

Ik ben onlangs begonnen met een schoonmaakbedrijf dat gespecialiseerd is in het reinigen van kantoorpanden, scholen, kinderdagverblijven, enzovoort. Echter, ondervind ik dat het lastig is om mijn eerste klanten binnen te halen.

 

Ik heb verschillende manieren geprobeerd, zoals het koud bellen en e-mails sturen naar bedrijven, maar in negen van de tien gevallen geven ze aan al tevreden te zijn met hun huidige schoonmaakpartner.

 

Heeft iemand van jullie wellicht tips om nieuwe klanten te werven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op Higherlevel.

 

20 minuten geleden, Hanzo224 zei:

Ik heb verschillende manieren geprobeerd, zoals het koud bellen en e-mails sturen naar bedrijven

Koud bellen mag al even niet meer (sinds 1 juli 2021, nieuwe Telecommunicatiewet) en koud e-mailen mag al heel lang niet meer (sinds 2009). 

 

20 minuten geleden, Hanzo224 zei:

Heeft iemand van jullie wellicht tips om nieuwe klanten te werven?

Adverteren, je bus laten wrappen, wat bedrukte schoonmaakspullen opsturen*, op een beurs gaan staan (van scholen, kinderdagverblijven)... wat heb je zelf al bedacht?

 

* uiteraard mag je ook geen commerciële post sturen aan bedrijven die bij de KvK hebben aangegeven hier geen prijs op te stellen met de Non Mailing Indicator (NMI) .

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je de zoekfunctie hier gebruiken, wellicht heeft henkh er weleens wat over geschreven hoe hij aan klanten kwam...

 

Je kunt je ook eens laten trainen in het voeren van een goed acquisitiegesprek...

 

(En vaak is het beter dat je eerst onderzoek doet naar de vraag alvorens een bedrijf te starten)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

wellicht heeft henkh er weleens wat over geschreven hoe hij aan klanten kwam...

 

Die sinds januari echt als pensionado door het leven gaat. (heerlijk, maar dat terzijde).

 

Schoonmaak is enerzijds een vechtmarkt anderzijds een kwestie van gunnen. Belangrijk is kwaliteit leveren en zorgen voor een uitgebreid netwerk. Zoek eens op Calimeromarketing en kijk of je nog een exemplaar kan scoren. Vooral het eerste boek van Karen Romme heeft mij veel geleerd en uiteindelijk een uitgebreid netwerk opgeleverd waar ik veel nieuwe klanten uitgehaald heb.

 

Zomaar bellen of binnenstappen voor schoonmaakwerk heeft niet zoveel zin, zelfs als mensen niet helemaal tevreden zijn kijken ze er tegenop om een ander bedrijf te zoeken. Pas als de huidige er echt een potje van maakt dan gaan ze op zoek maar zetten de vraag vaak uit in hun eigen netwerk.

 

De tip van Ron om je bedrijfswagen te beplakken is een hele goede, mits je er wat leuks van maakt.  Alleen je bedrijfsnaam en je dienstenpakket spreekt niet aan, wel een leuk of grappig plaatje. Zelf had ik op mijn auto's een grote groene emmer met schoonmaakspullen geplakt. Een collega een paar benen in werkbroek met aan zijn voeten een vloermop. Dat spreekt aan. Het is vaak gebeurt dat ik naast mijn auto stond en spontaan aangesproken werd.

 

Scholen en kinderdagverblijven heb ik me nooit aan gewaagd. Moet vaak aanbesteed worden en pubers maken een "varkenstal" van school en in het KDV zitten ze binnen de hele dag in de zandbak. Als iets beroerd opruimen is dan is dat wel los zand.

 

Richt je op MKB bedrijven waar de "familie" nog zelf aan het roer staat, daar heb je sneller een klik mee dan grote logge organisaties. Folders bezorgen mag gewoon nog mits geen nee,nee sticker.

 

Ik had de belettering in mijn foldertje doorgevoerd en bezorgde die regelmatig op bedrijfsterreinen. Uurtje werk en je kan zelfs selecteren voor wie je wel of niet wil werken.

 

Geen idee waar je woont maar als je een uurtje 1 op 1 wilt sparren ben ik daar wel toe bereid.

 

 

 

 

aangepast door henkh
aanpassing
Link naar reactie
  • 1
Op 13-3-2024 om 16:39, Ron van der Kolk zei:

Welkom op Higherlevel.

 

Koud bellen mag al even niet meer (sinds 1 juli 2021, nieuwe Telecommunicatiewet) en koud e-mailen mag al heel lang niet meer (sinds 2009). 

 

Adverteren, je bus laten wrappen, wat bedrukte schoonmaakspullen opsturen*, op een beurs gaan staan (van scholen, kinderdagverblijven)... wat heb je zelf al bedacht?

 

* uiteraard mag je ook geen commerciële post sturen aan bedrijven die bij de KvK hebben aangegeven hier geen prijs op te stellen met de Non Mailing Indicator (NMI) .

 

Ik was in de veronderstelling dat koud bellen, naar bedrijven dus B2B, geen probleem is?

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur terug, Robert Jessen zei:

Ik was in de veronderstelling dat koud bellen, naar bedrijven dus B2B, geen probleem is?

Nuancering op mijn opmerking: sinds 1 juli 2021 mag je ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid (zoals eenmanszaken, vennootschappen onder firma, cv’s, en maatschappen) alleen nog telefonisch benaderen als ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven of in de afgelopen drie jaar klant of donateur zijn (geweest). (Bronnen: Rijksoverheid en Telecommunicatiewet).

aangepast door Ron van der Kolk
Bronnen toegevoegd

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
26 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Nuancering op mijn opmerking: sinds 1 juli 2021 mag je ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid (zoals eenmanszaken, vennootschappen onder firma, cv’s, en maatschappen) alleen nog telefonisch benaderen als ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven, klant of donateur zijn (geweest). Zier hier.

 

Ja, dus bedrijven, in welke vorm dan ook, mogen altijd koud gebeld worden, alleen consumenten en ZZP'ers niet met wat uitzonderingen.

aangepast door Robert Jessen
Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, DaMedia zei:

Dit niet: Ja, dus bedrijven, in welke vorm dan ook, mogen altijd koud gebeld worden, alleen consumenten en ZZP'ers niet met wat uitzonderingen.

 

Je mag alleen bellen na toestemming of als ze de laatste drie jaar klant zijn geweest. Anders mag je niet koud bellen. Zie tekst van Ron van der Kolk

Zie link van Ron van der Kolk. Deze bescherming is alleen voor consumenten, en ook ZZP'ers, maar BV's, Stichtingen, NV's, mogen altijd koud gebeld worden

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Robert Jessen zei:

Ja, dus bedrijven, in welke vorm dan ook, mogen altijd koud gebeld worden (...)

 

Wat jij dus kennelijk helemaal niet begrepen hebt is dat:

 

Het "bellen B2B" niet hetzelfde is als bellen naar een "rechtspersoon".

 

Een 'rechtspersoon' is dus een BV, stichting of zoiets...

 

Een ander bedrijf of particulier - zonder rechtspersoonlijkheid - zoals een eenmanszaak of een 'freelancer' of een 'consument' of een 'ZZPer' of hoe je het ook wil noemen mag dus niet zomaar (koud!) gebeld worden, ook niet onder de noemer "B2B". 

 

En dat was hier al heeeeel duidelijk uitgelegd door meerdere HLers.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Robert Jessen zei:

alleen consumenten en ZZP'ers niet

Nou, om het in perspectief te plaatsen: bijna 80% van alle bedrijven in Nederland mag je dus NIET zomaar bellen (bron: CBS).

 

Maar goed, Hanzo224 vroeg om wat WEL mag en zou kunnen helpen. Iemand nog tips?

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb contact gehad met Hanzo en hem het boek calimeromarketing opgestuurd.

 

Schoonmaakwerk is een kwestie van gunnen en daar is jouw netwerk heel belangrijk voor.

 

Na een tijdje loondienst begonnen met onderaanneming via een bevriende collega. 1ste klant overgenomen en omdat deze dik tevreden was paar opdrachten gekregen uit zijn netwerk op aanbeveling.

 

Grotere klant in evenementen binnen gehaald die voor muziek avonden een schoonmaker op 0 uren contract zocht (kon toen nog) gesolliciteerd en praatje gemaakt of hij niet beter af was met een zelfstandige ondernemer. Vond hij goed idee wat hij wel wilde proberen.  Groeide uit tot mijn grootste klant.

 

Inventief en een beetje brutaal moet je zijn. En een beetje arrogant in de trant van "ik ben de beste"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Mijn beste netwerk staat gewoon in mijn telefoon boekje zelfs nu ik pensionado ben.

 

Stukje metaal afgebroken van onderdeel wat niet meer leverbaar is.  Effe langs de directeur van de machinefabriek.

 

Hé leuk dat ik je weer zie, ja tuurlijk lassen ze dat effe voor je.

Volgende dag iets lekkers bij de koffie gebracht en iedereen weer blij. En de directeur? Als ik wat problemen heb kan ik jou dan bellen? Tuurlijk.

 

Dat is ook netwerken, gewoon iets in privé voor elkaar betekenen.

 

aangepast door henkh
toevoeging
Link naar reactie
  • 1

Hoi Hanzo224,

 

Goed dat je de markt op bent gegaan, inderdaad is de regelgeving omtrent telemarketing en e-mailmarketing aangescherpt. 

 

Sowieso is het goed om een "coach" te hebben die het leuk vindt om met jou te sparren, ik zag dat henkh dat min of meer heeft aangezet richting jou. Mensen met trackrecord in jouw industrie, waar je van kunt leren zijn goud waard. Ook is het goed om op die manier een verantwoordelijkheid te voelen naar jouw "coach". Misschien deel je geen meetbare informatie, maar als er iemand is die je wilt helpen en die je vraagt om je resultaten zul je getriggerd worden om resultaten te gaan scoren, je wilt immers niet week-in week-uit met lege handen komen.

Daarnaast, sales is problemen oplossen, is nu zo, always has been. Welk probleem los jij op?
Welk problemen (algemeen) hebben bedrijven die met schoonmaakbedrijven werken? Zijn de lijntjes te lang? Is de responstijd van je concurrent te traag? Is er een speciale branche van bedrijven die moeilijk aan schoonmaakbedrijven komen? Vergeet niet; de economie staat onder werkdruk. Overal moeten vacatures opgevuld worden.
Pleeg is acquisitie op basis van openstaande vacatures bij bedrijven (onderzoek of die partij gecoldcalled mag worden).
Misschien kun je in onder aanneming voor een schoonmaakbedrijf een opdracht aannemen (die ook voor jou lonend is uiteraard).

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Onderaanneming in de schoonmaak is eigenlijk nooit lonend omdat het een branche met lage tarieven en marges is.

 

Ik kwam er goed mee uit omdat de collega ook een goede vriend was en ik uit mijn ervaring als rayonmanager prima kon calculeren. Als start prima maar vervolgens streven naar eigen klanten.

 

Ik heb zelf nooit een coach gehad en ambieer die functie ook niet. Wel altijd nuttige gesprekken gehad met ondernemers uit mijn netwerk, vaak gewoon in het algemeen waar je toch weer van leerde.

 

Bedrijven die schoonmaak zoeken hebben in de regel maar 2 problemen.  De ene met de prijs (het is maar schoonmaak dus altijd te duur) en de andere willen er geen omkijken naar hebben. (Klanten dus ontzorgen)

 

De laatste groep stelt ook heel erg persoonlijk contact op prijs. Even je neus laten zien bij "de baas" en kort van "hé hoe is het, hoe gaat ie"

 

De directeur van de machinefabriek zei altijd dat hij onze gezelligste klant was.:winking-face:

aangepast door henkh
typefout
Link naar reactie
  • 0

Vraag me af wat je onder spoed of urgent verstaat. Een enkele keer adverteren zal geen omzet brengen.  Zeker niet als het om brand of waterschade gaat.

 

Voor een groot schoonmaakbedrijf heb ik 1x een geval extreme waterschade afgehandeld maar mijn taak was meer toezicht houden en specialisten inhuren voor alle types schade aan pand en inventaris.

 

Veel van dit soort schades worden aangestuurd door de stichting Salvage die samen werken met gespecialiseerde bedrijven. Daar kom je als "gewoon" schoonmaakbedrijf moeilijk tussen.

 

Ook woningontruiming bij uitzetting of vervuiling is een sport apart.

 

Adverteren in het plaatselijke sufferdje levert sinds internet niets meer op. Eigen ervaring: mooie campagne door reclamebureau bedacht koste handenvol geld en bracht me niets.

 

Vindbaarheid in Google werkt beter maar de beste reclame is jouw bedrijfsauto en mond tot mond reclame. En daarvoor is je netwerk weer belangrijk.

Link naar reactie
  • 0

Bouw en vooral nieuwbouw werken vaak met "bouw opruimers" via uitzendbureaus. Het is vooral afval wegwerken.

 

Verbouw van bestaande panden wordt de schoonmaak door het bestaande schoonmaak bedrijf gedaan bij oplevering.

 

Veel gedaan bij mijn vaste klanten. Vaak ook gevraagd voor incidentele klussen door niet klanten. Dat moet dan wel in te passen zijn in je planning en dat lukt niet altijd.

 

Hoe lastig het ook is om aan nieuwe klanten te komen de beste kansen en omzet ligt momenteel toch bij het mkb.

 

Inschrijven en aanbesteding kan je als klein startend bedrijf het beste links laten liggen.

 

Netwerken en lobbyen dus.

 

Om met Mikky te spreken: "het gaat er niet om wie je bent maar wie je kent"

 

Gaat zeker op voor de schoonmaak branche.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen ervaring in de schoonmaakbranche, maar wat altijd helpt is erachter komen op wat voor plekken je klanten zich begeven. Dus mocht je je eerste klant te pakken hebben, leer diegene goed kennen en stel vragen over waar hij/zij/hen hun informatie vandaan hallen, waar ze zich online bevinden, of ze lid zijn van bepaalde groepen/organisaties van soortgelijken.

 

En belangrijk: hoe ze jouw gevonden hebben. Dat geeft weer info over wat hun aanspreekt.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.