Ga naar inhoud

Ik heb een lijst met e-mailadressen van potentiële klanten, wat nu?

Geplaatst:

MaxTTT

Mijn potentiële klanten zijn zorgorganisaties. Die zijn makkelijk te vinden. De volgende stap is mijn product tonen. Dit zou ik in principe willen doen d.m.v. koude acquisitie via e-mail. Dit is tegenwoordig echter verboden, begrijp ik (bron en bron). Daarom vraag ik mij af op welke manier ik contact kan leggen en aandacht kan trekken, zonder de regels te overtreden. Wat is tegenwoordig de beste strategie? 

Featured Replies

Geplaatst:

dArgent

Quote

U mag alleen reclame sturen als u voldoet aan deze 3 voorwaarden:

de ontvanger heeft u duidelijk toestemming gegeven

de ontvanger kan zien dat de berichten van u zijn

de ontvanger kan zich makkelijk en gratis afmelden voor de berichten

Eerst toestemming vragen en daarna pas je product tonen?

 

Of gewoon met briefpost?

Geplaatst:

MaxTTT

  • Auteur
7 minuten geleden, dArgent zei:

Eerst toestemming vragen en daarna pas je product tonen?

 

Of gewoon met briefpost?

Dat lijkt me een prima idee. Echter twijfel ik hoeveel reacties dit werft. Zeker omdat je in het eerste bericht weinig informatie mag vrijgeven, anders gaat het lijken op reclame/spam. 

 

Ja, ik heb recentelijk een aantal brieven verstuurd, maar (nog) geen reactie op gekregen. 

Geplaatst:

shoptillyoudrop

13 minuten geleden, MaxTTT zei:

(...) ik heb recentelijk een aantal brieven verstuurd (...)

 

Ik meen mij te herinneren dat je blij mag zijn als er 1% respons is op dit soort mailings.

 

Het is misschien makkelijker om e-mail mailings (spam) te sturen, maar het is nog makkelijker om dit weg te gooien (je hoeft niet eens naar de oud-papier bak!) en heel vaak komt het er ook helemaal niet aan (spamfilters!).

 

 

"What, me worry?"

Geplaatst:

MaxTTT

  • Auteur
7 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Ik meen mij te herinneren dat je blij mag zijn als er 1% respons is op dit soort mailings.

 

Het is misschien makkelijker om e-mail mailings (spam) te sturen, maar het is nog makkelijker om dit weg te gooien (je hoeft niet eens naar de oud-papier bak!) en heel vaak komt het er ook helemaal niet aan (spamfilters!).

 

 

Heb je een beter idee?

Geplaatst:

shoptillyoudrop

Ik zou denken:

Zo veel mogelijk "prospects" een aanbod sturen (per brief) en hopen op een ingang en vervolgens via-via  binnen te komen bij een aantal.

 

Er is geen toverformule (bij mijn weten). 

"What, me worry?"

Geplaatst:

MaxTTT

  • Auteur
10 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Ik zou denken:

Zo veel mogelijk "prospects" een aanbod sturen (per brief) en hopen op een ingang en vervolgens via-via  binnen te komen bij een aantal.

 

Er is geen toverformule (bij mijn weten). 

Oké, prima plan. Hoe pak jij het aan / heb jij het aangepakt? 

Geplaatst:

RubenT

  • Moderator

Wat voor e-mailadressen heb je van die zorgorganisaties verzameld? Hun algemene info-adres? Of heb je een specifieke afdeling (of zelfs persoon) gevonden die mogelijk geïnteresseerd is in jouw product, zoals een innovatie of inkoopafdeling?

 

Zijn er geen kansen om veel gerichter de juiste personen te benaderen? Wellicht door een keer langs te gaan? Of misschien kun je ze via LinkedIn benaderen? Dat verhoogt verhoogt waarschijnlijk je succeskansen.

Geplaatst:

insparcom

Tenzij je iets heel unieks hebt, gaat cold calling niet lukken en cold mailing ook niet vrees ik. Fysiek er op uit naar waar de klanten zitten. Congressen en beurzen dus,

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
18 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Ik meen mij te herinneren dat je blij mag zijn als er 1% respons is op dit soort mailings.

 

18 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Er is geen toverformule (bij mijn weten). 

 

Acquisitie is niet alleen even een briefje of mailtje sturen, het is een systematisch proces om van naamsbekendheid tot conversies te komen.

Er is een manier om de conversies inzichtelijk te maken en erachter te komen waar je in het acquisitieproces de aanpak zou kunnen aanpassen, bijsturen, verbeteren:

 

A 1. eerste 'koude' contacten: 100

I 2. respons hieruit van eventueel belangstellenden die meer informatie willen: 25

D 3. warme leads die daaruit voortvloeien: 4

A 4. gerealiseerde verkoop: 1

 

Je ziet in dit fictieve voorbeeld een opzet dat er minimaal vier stappen zijn met totaal 130 contactmomenten, van 1. dat nog 'met hagel schieten' is, kwantitatief, grofmazig, vooral bedoeld voor genereren van aandacht en bekendheid, tot uiteindelijk 4. de geheel kwalitatieve benadering, gericht op de transactie. (degenen met een marketingachtergrond herkennen 'AIDA')

Stel dat je de '1' bij 4. weet te verhogen naar '2' verkopen uit '4' warme leads van 3., dan zou dat in dit voorbeeld dus een verdubbeling van je omzet betekenen uit 131 contactmomenten. Door het zo meetbaar te maken, heb je ook inzicht op de te begroten werklast (geld, energie, tijd) die er bij het gehele proces komt kijken. 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

PimEffting

Je verkoopt uiteindelijk niet aan bedrijven, maar aan personen.

Vaak zullen zorgorganisaties een inkoper hebben, met een beetje speurwerk zou je die via de Team pagina op de website of LinkedIn wel moeten kunnen vinden.

Geplaatst:

MaxTTT

  • Auteur
22 uur geleden, insparcom zei:

Tenzij je iets heel unieks hebt, gaat cold calling niet lukken en cold mailing ook niet vrees ik. Fysiek er op uit naar waar de klanten zitten. Congressen en beurzen dus,

Ja, goed idee. 

Geplaatst:

herman van der helm

Geplaatst:

MaxTTT

  • Auteur
Geplaatst:

MaxTTT

  • Auteur
Op 8-4-2024 om 17:16, RubenT zei:

Wat voor e-mailadressen heb je van die zorgorganisaties verzameld? Hun algemene info-adres? Of heb je een specifieke afdeling (of zelfs persoon) gevonden die mogelijk geïnteresseerd is in jouw product, zoals een innovatie of inkoopafdeling?

 

Zijn er geen kansen om veel gerichter de juiste personen te benaderen? Wellicht door een keer langs te gaan? Of misschien kun je ze via LinkedIn benaderen? Dat verhoogt verhoogt waarschijnlijk je succeskansen.

Je hebt gelijk. Ik heb de algemene info-adressen verzameld. Maar het is veel beter om gerichter te benaderen. Ik denk nu aan het benaderen van een zorgorganisatie waar ik eerder heb gewerkt en waar ik eigenlijk de inspiratie heb opgedaan om mijn project te beginnen. Ja, dat klinkt inderdaad als een goede ingang, haha. Misschien weet ik ook wel een persoon die ik hiervoor kan benaderen. 

Geplaatst:

MaxTTT

  • Auteur
Op 8-4-2024 om 18:04, insparcom zei:

Tenzij je iets heel unieks hebt, gaat cold calling niet lukken en cold mailing ook niet vrees ik. Fysiek er op uit naar waar de klanten zitten. Congressen en beurzen dus,

Dat klopt eigenlijk wel, inderdaad. Ik ben als bezoeker wel eens bij zo'n beurs geweest in de zorg. Nu maar zelf iets presenteren, als het kan. 

Geplaatst:

MaxTTT

  • Auteur
Op 9-4-2024 om 09:07, Hans van den Bergh zei:

 

 

Acquisitie is niet alleen even een briefje of mailtje sturen, het is een systematisch proces om van naamsbekendheid tot conversies te komen.

Er is een manier om de conversies inzichtelijk te maken en erachter te komen waar je in het acquisitieproces de aanpak zou kunnen aanpassen, bijsturen, verbeteren:

 

A 1. eerste 'koude' contacten: 100

I 2. respons hieruit van eventueel belangstellenden die meer informatie willen: 25

D 3. warme leads die daaruit voortvloeien: 4

A 4. gerealiseerde verkoop: 1

 

Je ziet in dit fictieve voorbeeld een opzet dat er minimaal vier stappen zijn met totaal 130 contactmomenten, van 1. dat nog 'met hagel schieten' is, kwantitatief, grofmazig, vooral bedoeld voor genereren van aandacht en bekendheid, tot uiteindelijk 4. de geheel kwalitatieve benadering, gericht op de transactie. (degenen met een marketingachtergrond herkennen 'AIDA')

Stel dat je de '1' bij 4. weet te verhogen naar '2' verkopen uit '4' warme leads van 3., dan zou dat in dit voorbeeld dus een verdubbeling van je omzet betekenen uit 131 contactmomenten. Door het zo meetbaar te maken, heb je ook inzicht op de te begroten werklast (geld, energie, tijd) die er bij het gehele proces komt kijken. 

 

 

Mooie schets, zo had ik het proces ook verbeeld. 

Geplaatst:

MaxTTT

  • Auteur
Op 9-4-2024 om 12:12, PimEffting zei:

Je verkoopt uiteindelijk niet aan bedrijven, maar aan personen.

Vaak zullen zorgorganisaties een inkoper hebben, met een beetje speurwerk zou je die via de Team pagina op de website of LinkedIn wel moeten kunnen vinden.

Klopt, ik ben van plan om een persoon op te zoeken die mij hopelijk nog kent van mijn werktijd bij de betreffende zorgorganisatie. Dan is het al geen "koud" contact meer, maar een "herkenbaar" contact. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.