Ik ben op zoek naar advies. Hopelijk kan iemand mij hier een beetje helpen.
Al 14 jaar werk ik als inhuur ZZP'er voor een grote (hi-tech) onderneming. Recent is mijn contract met hen weer verlengd voor een jaar, van 01-04-2024 tot en met 31-03-2025. Dat contract is getekend en beide partijen zijn akkoord gegaan.
Echter op 21 maart j.l. vertelde mijn lijnmanager dat hij het nieuwe contract zou laten beëindigen per 1 mei, dus met inachtneming van de overeengekomen opzegtermijn.
Ik was verbaasd, ook omdat de reden nogal vaag was. Ik heb mij altijd bijzonder goed ingezet voor deze opdrachtgever en heb altijd hard voor ze gewerkt.
Ook kan uit de aard van de overeenkomst voortvloeien dat je als opdrachtgever bij tussentijdse beëindiging schadeplichtig bent. Bijvoorbeeld wanneer je een opdrachtovereenkomst sluit met een zzp’er voor een jaar en de opdrachtgever na twee maanden besluit om de overeenkomst tussentijds op te zeggen (omdat de opdrachtgever bijvoorbeeld vindt dat de opdracht geen meerwaarde heeft). De zzp’er heeft in dat geval gerekend op bepaalde inkomsten voor de resterende tien maanden, waarbij hij of zij ook geen andere opdrachten heeft aangenomen of andere opdrachten heeft laten schieten. Of de zzp’er heeft opdrachten opgeschoven in tijd, zonder dat hij of zij die weer naar voren kan trekken. Wellicht heeft hij of zij in die eerste twee maanden mogelijk ook al relatief veel onkosten moeten maken. In dat geval kan het onredelijk zijn, gelet op de aard van de overeenkomst en de redelijkheid en billijkheid, om de overeenkomst tussentijds op te zeggen met als gevolg dat de zzp’er mogelijk recht heeft op een schadevergoeding. Of er sprake is van schadeplichtigheid, zal in de praktijk veelal door een rechter moeten worden beoordeeld.
Wat is jullie mening hierover? En wie kan mij wat advies geven?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
erik_t
erik_t
Beste forumleden,
Ik ben op zoek naar advies. Hopelijk kan iemand mij hier een beetje helpen.
Al 14 jaar werk ik als inhuur ZZP'er voor een grote (hi-tech) onderneming. Recent is mijn contract met hen weer verlengd voor een jaar, van 01-04-2024 tot en met 31-03-2025. Dat contract is getekend en beide partijen zijn akkoord gegaan.
Echter op 21 maart j.l. vertelde mijn lijnmanager dat hij het nieuwe contract zou laten beëindigen per 1 mei, dus met inachtneming van de overeengekomen opzegtermijn.
Ik was verbaasd, ook omdat de reden nogal vaag was. Ik heb mij altijd bijzonder goed ingezet voor deze opdrachtgever en heb altijd hard voor ze gewerkt.
Naar mijn mening is deze handelswijze onredelijk. Dit maak ik ook op uit https://hrcommunity.nl/artikelen/goed-opdrachtgeverschap-beeindiging-opdrachtovereenkomst :
Wat is jullie mening hierover? En wie kan mij wat advies geven?
Alvast hartelijk bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76479-advies-zzp-contract-voortijdig-be%C3%ABindigd/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
20 antwoorden op deze vraag