• 0

Geld overboeken buitenland ( China ) Tips

(aangepast)

Hi,


sinds kort ervaar ik vaak problemen ( controles ) bij grote overboekingen via ING naar de fabrieken waarmee ik samenwerk in China. Zijn hier meer mensen die daar last van hebben, en alternatieven hebben om het geld eenvoudiger over te schrijven ?

 

Vorige keer een controle.. ,en nu bij deze overschrijving zeggen ze dat de naam niet klopt, terwijl ik al 12 jaar hiernaar overschrijf.. wordt er een beetje moedeloos van..

aangepast door JLely
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76658-geld-overboeken-buitenland-china-tips/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 minuut geleden, Ward van der Put zei:

 

Wat zei je accountmanager bij ING toen je hem/haar/hen/het daarover belde?

Accountmanager ? Heb gewoon de bank gebeld waarom mijn boeking er niet doorheen gaat. Zij zeggen dat ik de naam volledig uit moet schrijven. Dus ipv Co Ltd. Company limited..

 

Echter schrijf ik al jaren naar dezelfde naam over, en de fabrikant bevestigd ook dat ik het juist heb..  geld is ook niet van de bank maar staat in behandeling, Dus probleem is naar mijn weten niet dat china de betaling niet accepteert zoals ING zegt

  • 0

Betalingen naar China zijn wat gecompliceerder dan naar andere landen. Als er maar een punt, komma of spatie in de naam van de begunstigde ontbreekt of op de verkeerde plaats staat, gaat de Chinese Bank niet over tot uitbetaling. Je zult dan een correctie moeten doorgeven die natuurlijk extra geld kost voor de opdrachtgever. Stuur je geen correctie, dan stuurt men het geld weer terug naar jouw rekening. Uiteraard ook verbonden met de (on)nodige kosten. Vergelijk daarom bij de overboeking de naam van de begunstigde minutieus met de naam die de leverancier bij de bankgegevens op de rekening heeft staan. 

 

Tegenwoordig duurt het meestal 1 - 2 dagen voordat de Chinese leverancier het geld op zijn rekening heeft, tenzij de betaling via een intermediaire bank gaat omdat de banken van beide partijen geen directe verbinding met elkaar hebben. Dan kan het tot een week onderweg zijn.

 

Wat betreft betalingen vanuit China naar Nederland gaat het sneller. Vaak is het geld er al binnen een uur nadat men het in China overmaakt. Daar is echter voor de opdrachtgever een hele rompslomp aan vooraf gegaan. Men moet contracten, facturen etc. overleggen om te bewijzen dat men geen geld wegsluist.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

  • 0
55 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

Betalingen naar China zijn wat gecompliceerder dan naar andere landen. Als er maar een punt, komma of spatie in de naam van de begunstigde ontbreekt of op de verkeerde plaats staat, gaat de Chinese Bank niet over tot uitbetaling. Je zult dan een correctie moeten doorgeven die natuurlijk extra geld kost voor de opdrachtgever. Stuur je geen correctie, dan stuurt men het geld weer terug naar jouw rekening. Uiteraard ook verbonden met de (on)nodige kosten. Vergelijk daarom bij de overboeking de naam van de begunstigde minutieus met de naam die de leverancier bij de bankgegevens op de rekening heeft staan. 

 

Tegenwoordig duurt het meestal 1 - 2 dagen voordat de Chinese leverancier het geld op zijn rekening heeft, tenzij de betaling via een intermediaire bank gaat omdat de banken van beide partijen geen directe verbinding met elkaar hebben. Dan kan het tot een week onderweg zijn.

 

Wat betreft betalingen vanuit China naar Nederland gaat het sneller. Vaak is het geld er al binnen een uur nadat men het in China overmaakt. Daar is echter voor de opdrachtgever een hele rompslomp aan vooraf gegaan. Men moet contracten, facturen etc. overleggen om te bewijzen dat men geen geld wegsluist.

 

Ik snap hem, maar beiden zijn juist. Naam en rekening nummer. Ik heb dit jaar al 3 keer overgemaakt naar exact dezelfde gegevens. Ik heb ze zojuist gebeld en het geld staat nog in behandeling ( dus blijkbaar niet vanwege dat iets incorrect is )  maar vanwege een wetsregeling die verandert is waardoor het langer kan/mag duren en meer controle nodig is op overboekingen aldus de ING medewerker... het kan nog 2 weken duren

 

Volgens mij snappen ze er zelf weinig van, en bij de ING. Vandaar dat ik eigenlijk een andere weg zoek, ik dacht iets als western union oid, maar daar zitten meer kosten aan wat ik begreep van de fabrikant.

  • 0
6 minuten geleden, JLely zei:

Volgens mij snappen ze er zelf weinig van, en bij de ING. Vandaar dat ik eigenlijk een andere weg zoek, ik dacht iets als western union oid, maar daar zitten meer kosten aan wat ik begreep van de fabrikant.

Als je een alternatief zoekt kun je ook naar partijen zoals Ebury of Worldfirst kijken. De wisselkoers via dergelijke partijen kan gunstiger zijn dan via je bank zelf.

  • 0
18 minuten geleden, RubenT zei:

Als je een alternatief zoekt kun je ook naar partijen zoals Ebury of Worldfirst kijken. De wisselkoers via dergelijke partijen kan gunstiger zijn dan via je bank zelf.

Dat is natuurlijk ook een alternatief.

 

Als ze je eerst vertellen dat de naam niet klopt en nu dat het door een wetswijzing langer "kan/MAG" duren, zou ik geen vertrouwen meer hebben in ING. Ze hebben de eerste keer blijkbaar de moeite niet genomen om het behoorlijk uit te zoeken en het tweede antwoord wekt bij mij de indruk, dat ze het met opzet vertragen. Voor mij een reden om over te stappen naar een andere bank.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

  • 0
4 minuten geleden, wimj zei:

En om te voorkomen dat er over twee maanden een identiek topic langskomt:
Welke bank(en) dan bijvoorbeeld?

Ik werk zelf, zowel zakelijk als privé, al meer dan 10 jaar met de Rabo-bank. Nog nooit problemen gehad. Hoe andere banken zijn, kan ik niet beoordelen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

  • 0
(aangepast)
14 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

Ik werk zelf, zowel zakelijk als privé, al meer dan 10 jaar met de Rabo-bank. Nog nooit problemen gehad. Hoe andere banken zijn, kan ik niet beoordelen.

 

Ik had laatst een aanvraag gedaan bij de RABO, toen ik de vorige controle had bij ING was ik er al klaar mee.

 

Had de indruk dat overstappen van bank nog moeilijker is dan van huisarts wisselen.. Ik heb 1.5 uur een gesprek moeten hebben met waarom ik overstap, hoe ik aan mijn geld kom, wat ik verwacht uit te geven per week, en wat er binnen komt, aan wie ik verkoop, met welke landen ik zaken doe etc.. het was een hele lijst. Vervolgens zou ik al mijn antwoorden nog moeten invullen in een een boek die ze me opstuurde, waren denk wel 30 pagina's , heb het niet uitgepakt maar zo in de kliko gegooit. Toen was ik ook al klaar met de Rabo

 

Ik snap wel wat controle , Maar als legitieme webshop wordt het zo moeilijk gemaakt, als je dan ziet hoeveel oplichters er zijn dan kan je niet begrijpen dat juist de normale hard werkende het zo moeilijk wordt gemaakt..

 

 

 

De medewerker gaf aan dat mijn betaling wordt afgekeurd vanwege de naam en verwijst naar : 

 

Banken in China controleren de gegevens die je invoert streng. Ze moeten exact gelijk zijn aan de gegevens die bij de Chinese bank geregistreerd staan. Neem dus de naam en woonplaats van de begunstigde exact over van de factuur. Kort ook geen termen af, zoals ‘Limited’ naar ‘Ltd.’ Omgekeerd geldt hetzelfde: als de factuur de afkorting Ltd bevat, neem dit dan over. Als de gegevens van de begunstigde niet volledig en exact worden ingevoerd, keurt de bank in China de betaling mogelijk af. Je betaalt dan ook een boete.

 

Echter, las ik het eerste stukje en heb opgehangen, vervolgens weer een uur bellen om nogmaals te vragen over deel 2, want de factuur staat gewoon Co. Ltd , ik denk dat ze er zelf al weinig van snappen

aangepast door JLely
  • 0
16 minuten geleden, JLely zei:

Ik snap wel wat controle , Maar als legitieme webshop wordt het zo moeilijk gemaakt, als je dan ziet hoeveel oplichters er zijn dan kan je niet begrijpen dat juist de normale hard werkende het zo moeilijk wordt gemaakt..

 

De banken zoeken inderdaad specifiek naar de legitieme, hardwerkende ondernemers om hen extra te controleren en hebben een speciale coulanceregeling voor oplichters...

 

 

17 minuten geleden, JLely zei:

Toen was ik ook al klaar met de Rabo

Sterk staaltje doorzettingsvermogen. Je kunt je ontzettend gaan ergeren aan controles die financiële instellingen uitvoeren, maar daar kom je ook niet verder mee. Het proces zal bij de meeste banken vergelijkbaar zijn. Toezicht is vrij strikt en daar handelen ze dan ook naar.

 

 

46 minuten geleden, wimj zei:

En om te voorkomen dat er over twee maanden een identiek topic langskomt:
Welke bank(en) dan bijvoorbeeld?

Ik heb zelf zakelijk altijd naar tevredenheid bij de Rabobank gezeten. De laatste tijd hoor ik van verschillende kanten wat geluiden dat ABN AMRO ook steeds beter werkt voor ondernemers, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

  • 0

Zoveel controle vragen op voorhand is al vragen om problemen, als alles al telefonisch is gegeven. Waarom zou ik dan nog een heel boekwerk gaan invullen.. Had op dat moment wel wat beters te doen en had gehoopt geen verdere problemen bij ING tegen te komen. Maar helaas...

 

Ook ik heb verder daarvoor nooit problemen bij ing gehad en normaliter als er weinig tot niets bijzonders gebeurt loopt het altijd wel los, dat is bij elke bank zo. Uiteindelijk verschillen deze banken echt niet zoveel van elkaar. Was dan ook niet zo zeer op zoek meer naar een andere bank, maar meer een tussenplek zoiets als western union oid wat het efficienter zou maken zonder extra hoge kosten. Echter heb ik hier geen kennis van, vandaar de vraag.

  • 0
24 minuten geleden, JLely zei:

Was dan ook niet zo zeer op zoek meer naar een andere bank, maar meer een tussenplek zoiets als western union oid wat het efficienter zou maken zonder extra hoge kosten. Echter heb ik hier geen kennis van, vandaar de vraag.

 

Ik ben bang, dat je dan hetzelfde probleem gaat krijgen want je moet het van je bankrekening naar Western Union of een andere bemiddelaar overmaken. Ook dan zul je bij je huidige bank een strenge controle en vragen gaan krijgen als het grotere bedragen zijn. Ik kan me zelfs voorstellen, dat ze daartegenover nog argwanender zullen zijn.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

  • 0
(aangepast)
39 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

 

Ik ben bang, dat je dan hetzelfde probleem gaat krijgen want je moet het van je bankrekening naar Western Union of een andere bemiddelaar overmaken. Ook dan zul je bij je huidige bank een strenge controle en vragen gaan krijgen als het grotere bedragen zijn. Ik kan me zelfs voorstellen, dat ze daartegenover nog argwanender zullen zijn.

 

Ja dat verwacht ik helaas ook, maar ik moet iets om het geld bij de fabrikant te krijgen. Zonder betaling geen producten of inkomsten, en ik zit al met veel dingen op lage voorraad.. en de shipping times zijn nu ook al 20 dagen langer.

Nu dus al in dubio of ik de naam wel voluit of niet voluit moet schrijven.. aangezien die ING medewerker dat zegt, maar dat weer tegenspreekt hoe het op de ing site staat. hoe dan ook moet het nog een keer overgeboekt worden, maar je weet als het van je bank af is en het komt terug kan het zo een paar 100 aan koersverschil kosten.

 

aangepast door JLely
  • 0
21 minuten geleden, JLely zei:

Nu dus al in dubio of ik de naam wel voluit of niet voluit moet schrijven.. aangezien die ING medewerker dat zegt, maar dat weer tegenspreekt hoe het op de ing site staat. hoe dan ook moet het nog een keer overgeboekt worden, maar je weet als het van je bank af is en het komt terug kan het zo een paar 100 aan koersverschil kosten.

 

Een koersverschil kan ook winst voor je betekenen. Het beste kun je een dollar-rekening openen en op het moment dat denkt dat de koers gunstig is daar alvast opzetten wat je in de komende tijd nodig hebt. 

 

Vergeet wat die medewerker van ING je verteld heeft. Waarschijnlijk nog niet eens een medewerker van ING maar van een Call Center. Schrijf de naam precies zo zoals hij bij de bankgegevens op de rekening van de leverancier staat. Letter voor letter, komma voor komma, punt voor punt en spatie voor spatie. Alleen dan heeft de Chinese bank er geen probleem mee.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, ChinaTradeConsult zei:

 

Ik ben bang, dat je dan hetzelfde probleem gaat krijgen want je moet het van je bankrekening naar Western Union of een andere bemiddelaar overmaken. Ook dan zul je bij je huidige bank een strenge controle en vragen gaan krijgen als het grotere bedragen zijn. Ik kan me zelfs voorstellen, dat ze daartegenover nog argwanender zullen zijn.

 

Bij WU heb ik, voor Corona, abnamro aan de telefoon gehad voor een overboeking van rond de 800 euro naar rusland.

Dus ook daar kan iets gebeuren.

 

aangepast door wimj
  • 0
1 uur terug, ChinaTradeConsult zei:

Ik heb veel Duitse klanten die werkelijk NOOIT een probleem hebben. Zelfs niet bij USD 200K. Misschien is een rekening in Duitsland de oplossing voor je?

Ik doe de meeste betalingen buiten de Eurozone (China, Turkije, UK, US, Canada, Japan, Australie) via Wise.

 

Nooit een probleem en goede tarieven. Eenmaal per jaar (of misschien per 2 jaar) moet je wat documenten uploaden, maar dat is alles.

 

Nu moet ik wel zeggen: het gaat maximaal om een paar duizend Euro per betaling, en misschien 10K per jaar maximaal, dus geen enorme bedragen.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

  • 0

Ik onderschrijf de methode van @kuifje voor alles buiten de EU.

Zowel zakelijk als voor stichtingen heb ik met Wise goede ervaringen. De Know Your Client (KYC) en Customer Due Diligence (CDD) zijn voor zover ik dat kan beoordelen ook gewoon goed geregeld. Off-topic: Dankzij mijn UBO-registratie bij een natuurorganisatie met betalingen naar Colombia ben ik wel extra interessant en word ik regelmatig verzocht om door hoepeltjes te springen, maar omdat ik die functie privé en dus niet commercieel uitvoer kan ik mij o.a. goed verdedigen tegen klantenservicemedewerkers die een volledige ID-kopie vroegen\eisten. Op de site van Autoriteit Persoonsgegevens stond daar eerst uitgebreide uitleg over, maar dat lijkt nu flink te zijn ingekort...

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/identificatie/paspoort-en-identiteitskaart#mag-mijn-bank-een-kopie-id-maken-of-vragen

Qua zakelijk verkeer zit ik bij Triodos, dat bevalt goed. Maar je zal er vast niet aan ontkomen om bij welke bank dan ook even onder de loep te belanden. Beschouw het als een noodzakelijk kwaad ;)

  • 0

Ik ben ook helemaal klaar met de Rabobank, niet zozeer vanwege de controles, maar vanwege de site die om de week verbouwd wordt en -bij mij- vaker niet dan wel werkt. Support reageert daar nauwelijks op, maar afschrijvingen vanwege " bankkosten" gaan onbeperkt door. Ik was er zo klaar mee dat ik een zakelijke Revolut rekening heb geopend. Prive beviel dit al dikke prima en ook zakelijk is het bijna plezierig om geld over te schrijven.

Wat ik gelukkig ook steeds vaker kan doen is overschrijven in de vorm van een cryptomunt (zo goed als geen kosten en een verwerkingstijd van 0,1 seconde). Helaas is nog niet elke leverancier daar klaar voor.

  • 0

Helaas staat het geld nog steeds in behandeling, onderhand al 10x iemand van de ING aan de lijn gehad, ze hebben allemaal een ander verhaal. De een zegt, hij vraagt een annulering aan, de ander zegt hij staat nog in behandeling en ik moet wachten, na 15 dagen  ? 

 

Telefonisch zijn ze niet te bereiken, elke keer als je belt wordt je door de bot doorgestuurd naar de site omdat het antwoordt daar ook te vinden zou zijn..

 

 

Ik heb alsnog een keer 30% van de USD rekening bij ing proberen af te schrijven, ik heb er screenshots van gemaakt, maar ik zie totaal geen opdracht staan, en na een week is ook hier het geld niet afgeschreven.

 

Vandaag naar een andere fabrikant een betaling overgeschreven, kijken of deze dan wel doorgaat.

 

Waardeloos dit... onderhand ook een rekening geopend bij FINOM, maar bij geen enkele bank zijn de reviews lovend.

 

  • 0
9 minuten geleden, JLely zei:

Helaas staat het geld nog steeds in behandeling, onderhand al 10x iemand van de ING aan de lijn gehad, ze hebben allemaal een ander verhaal. De een zegt, hij vraagt een annulering aan, de ander zegt hij staat nog in behandeling en ik moet wachten, na 15 dagen  ? 

 

Telefonisch zijn ze niet te bereiken, elke keer als je belt wordt je door de bot doorgestuurd naar de site omdat het antwoordt daar ook te vinden zou zijn..

 

 

Ik heb alsnog een keer 30% van de USD rekening bij ing proberen af te schrijven, ik heb er screenshots van gemaakt, maar ik zie totaal geen opdracht staan, en na een week is ook hier het geld niet afgeschreven.

 

Vandaag naar een andere fabrikant een betaling overgeschreven, kijken of deze dan wel doorgaat.

 

Waardeloos dit... onderhand ook een rekening geopend bij FINOM, maar bij geen enkele bank zijn de reviews lovend.

 

 

Deze betaling naar de andere fabrikant is binnen 10 min al van mijn bank afgeschreven.. Dus wellicht toch het rekening nummer van de andere fabrikant ? hoe gek dat dan ook mag zijn... Fabrikant heeft ook nog een ander bank nummer, kijken of dat wel werkt.

  • 0
(aangepast)

Ik gebruik Wise (en soms Revolut) voor betalingen naar het buitenland. Daar zitten wel maxima aan vast.  

aangepast door insparcom
Typo

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

  • 0
(aangepast)

Is het geld eindelijk sinds 3-7 over geboekt, is het niet aangekomen bij de fabrikant.. Pff, nu een onderzoek lopen bij ING op mijn kosten wat 2-6 weken duurt.. echt bizar 

 

Voor het geld werd overgeschreven was ik blijkbaar nog in onderzoek van Wet ter voorkoming van Witwassen  " Know your customer " ze controleren je 3x , dit hebben ze mij niet verteld. 1-7 ben ik dus gebeld met velen excuses.. , Ze laten je niet weten dat je weer gecontroleerd wordt, ze gebruiken de gegevens van de eerste controle. Die werden echter niet geaccepteerd, dus moesten ze me nog om een factuur vragen. Uiteindelijk alles goed en geld overgeschreven.. en nu niet aangekomen bij de bank.

 

Zojuist typend dit bericht, een mail van ING gekregen dat de eerste betaling wordt uitgevoerd en de 2de is geannuleerd.. Het is een grote zooi bij ING, en ze weten zelf niet meer waar ze mee bezig zijn. Echt zo slecht

 

aangepast door JLely

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 63 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.