• 0

Klant eist aanbetaling terug na onderbreking werkzaamheden

Goedemiddag

 

wij hebben een probleem met een klant en zoeken advies

 

wij hebben voor een klant een offerte gemaakt met daar de werkzaamheden in, de kosten en de betalingscondities

meneer is akkoord gegaan en netjes de aanbetaling voldaan,

wij hebben meneer laten weten netjes per mail/telefoon wanneer de werkzaamheden zouden beginnen.

op 12 juni hebben wij bij de klant een steiger geplaatst en op 17 juni zouden de werkzaamheden starten, vanwege t slecht weer werd dit 20 a 21 juni.

nu uit t niets wil meneer per direct de werkzaamheden stoppen en moet de steiger zo snel mogelijk weg en wil de klant de aanbetaling terug.

 

wat kunnen wij doen, aanbetaling is opgegaan aan de kosten van de steiger en spullen voor de werkzaamheden.

 

moeten wij de aanbetaling terug storten?

en zo niet, hoe kunnen wij dit netjes aan de klant vermelden

 

Groet 

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Een net antwoord sturen dat je de aanbetaling terugstort minus de reeds gemaakte kosten.

Probeer wel te achterhalen waarom de klant niet verder wil, misschien kun je daar nog iets van leren. En als de klant geen reden geeft dan komende tijd even opletten of er een andere steiger staat van de concurrent. Dan was die goedkoper blijkbaar.

  • 2
(aangepast)
3 uur geleden, vrouwtje40 zei:

Goedemiddag

 

wat kunnen wij doen, aanbetaling is opgegaan aan de kosten van de steiger en spullen voor de werkzaamheden.

 

moeten wij de aanbetaling terug storten?

en zo niet, hoe kunnen wij dit netjes aan de klant vermelden

 

Groet 


Er zijn omstandigheden in Nederland waarbij het weer een spelbreker kan zijn.

Als er een opdracht is verstrekt, de steiger is opgebouwd, en het weer speelt parten, dan kan dat een legitieme reden zijn om het werk uit te stellen.

Zijn er algemene voorwaarden toegepast, zoja, wat staat er in over het niet uit kunnen voeren bij slechte weersomstandigheden.

Zijn er geen AV toegepast, dan geldt het Nederlands recht, ik weet niet wat erin staat over onwerkbare of slechte weersomstandigheden, oftewel overmacht.

Ik zou een nette mail sturen dat je bereidwillig bent geweest het werk uit te voeren, maar dat het door de weersomstandigheden niet uit te voeren was op de geplande datum, en dat je kosten hebt gemaakt.

Ik neem aan dat de overeenkomst door meneer op 20 juni al is opgezegd.
Terugbetalen zou ik niet doen.
 

aangepast door RiVe
beter verwoord
  • 2

Welkom op HL 

 

Verder oneens met Damedia en eens met RiVe, er is immers een akkoord bereikt op de offerte, dus een overeenkomst aangegaan, wat door het voldoen van een aanbetaling nog eens is bevestigd.

 

Dat er overmacht in het spel is, geeft de klant nog niet het recht zomaar uit het niets de overeenkomst te ontbinden of te vernietigen.

 

Jij zult binnen een redelijke termijn in staat moeten worden gesteld om de overeengekomen werkzaamheden uit te voeren. Natuurlijk kunnen er redenen zijn om alsnog het werk te annuleren, maar dan zal een aanbetaling zeker verschuldigd blijven.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
14 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Welkom op HL 

 

Verder oneens met Damedia en eens met RiVe, er is immers een akkoord bereikt op de offerte, dus een overeenkomst aangegaan, wat door het voldoen van een aanbetaling nog eens is bevestigd.

 

Dat er overmacht in het spel is, geeft de klant nog niet het recht zomaar uit het niets de overeenkomst te ontbinden of te vernietigen.

 

Jij zult binnen een redelijke termijn in staat moeten worden gesteld om de overeengekomen werkzaamheden uit te voeren. Natuurlijk kunnen er redenen zijn om alsnog het werk te annuleren, maar dan zal een aanbetaling zeker verschuldigd blijven.

Bedankt voor uw reactie.

Vandaag de klant netjes een mail gestuurd met de uitleg waarom wij dr aanbetaling niet terug storten en daarbij de bewijzen van gemaakte kosten. Ook hebben wij gezegd dat de reden die meneer gaf niet echt een reden was om de werkzaamheden zomaar te beëindigen. 

  • 0
16 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Welkom op HL 

 

Verder oneens met Damedia en eens met RiVe, er is immers een akkoord bereikt op de offerte, dus een overeenkomst aangegaan, wat door het voldoen van een aanbetaling nog eens is bevestigd.

 

Dat er overmacht in het spel is, geeft de klant nog niet het recht zomaar uit het niets de overeenkomst te ontbinden of te vernietigen.

 

Jij zult binnen een redelijke termijn in staat moeten worden gesteld om de overeengekomen werkzaamheden uit te voeren. Natuurlijk kunnen er redenen zijn om alsnog het werk te annuleren, maar dan zal een aanbetaling zeker verschuldigd blijven.

Bedankt voor uw reactie. De klant heeft de werkzaamheden gestopt net een aparte reden. Wij hebben vandaag netjes een mail gestuurd met uitleg over der aanbetaling en t niet terug betalen hiervan met bewijs van kosten. Wij hopen dat dit voldoende mag zijn. Wij hebnen altijd netjes gecommuniceerd met de klant en veranderingen op tijd laten weten. Helaas reageerde de klant zelf bijna nooit. Helaas hebben we ook extra kosten gehad door t verwijden van de steiger met spoed en niet op de normale manier.

  • 0
17 uur geleden, vrouwtje40 zei:

op 17 juni zouden de werkzaamheden starten, vanwege t slecht weer werd dit 20 a 21 juni

 

Op 17 juni heeft het niet geregend volgens het KNMI in De BiltHeb je het werk uit willen stellen omdat het werk voor andere klanten uitliep?

 

image.thumb.png.134dbf164ee771be4f93a426307e9c42.png

  • 1

Helemaal gelijk, Ward van der Put, maar in de openingspost van vrouwtje40 staat niet specifiek genoemd dat het op 17 juni niet door is gegaan vanwege regen op die dag.

 

Het is niet doorgegaan vanwege het slechte weer, misschien is vrouwtje40 wel alles aan het bijzetten geweest om de achterstanden door het slechte weer in te halen.

 

Wordt overigens niet vermeld waarin vrouwtje40 onderneemt.

  • 0
18 uur geleden, stroomtang zei:

in de openingspost van vrouwtje40 staat niet specifiek genoemd dat het op 17 juni niet door is gegaan vanwege regen op die dag.

Dat maakt in principe niets uit - er kunnen wel tien reden bestaan dat de werkzaamheden op een later moment plaatsvinden - tenzij er expliciet een vaste werkdatum is overeengekomen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.