Featured Replies
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Harmen
Het zal veel ondernemers bezighouden: De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 weer volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren terwijl er eigenlijk sprake is van loondienst, kunnen dan weer een naheffing of boete krijgen.
Ik ben freelancer in de IT en heb het hulpmiddel op de website van de belastingdienst ingevuld:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aanpak-schijnconstructies/maatregelen-tegen-schijnconstructies
Daarnaast heb ik een BAV die dekking biedt tot het maximale bedrag dat een oprachtgever van mij mag claimen bij (grove) nalatigheid
De uitkomst van bovenstaande vragenlijst:
U heeft 0 kenmerken van een zzp’er en 10 kenmerken van loondienst. Ga samen het gesprek aan voor het juiste contract.
Betekend dit dat ik vanaf 2025 in dienst moet treden en niet meer kan freelancen in de IT zoals ik dat nu doe?
Het lijk er op dat ik geen ondernemer ben volgens de belastingdienst, maar ik vind het freelancen leuk en verdien daarmee beter dan in een vast dienstverband. Ook vind ik het prettig dat ik niet aan de periodieke beoordelingsgesprekken en bedrijfsactiviteiten ben gebonden.
aangepast door Harmen