• 0

Momenteel ben ik bezig met een onderneming waarbij er opnameruimtes worden verhuurd. Ik heb iemand met mij werken die de beoogde bedrijfsleider gaat worden. De samenwerking was tot op heden dat hij vooral zijn uren zou inzetten en ik met geld over de brug zou komen om het e.e.a. te verbouwen.

 

Er zit nu ongeveer 150K in en als ik dat zou afschrijven over 5 jaar praat je over € 2500,- per maand. Dan hebben we ook nog een huur die moet worden betaald, de activiteit zit in een pand dat mijn eigendom is en er zal dus een interne huur betaald moeten worden, deze wil ik wel marktconform hebben, laten we zeggen € 3000,- per maand. Dan zit ik op zo'n € 5.500 aan vaste 'kosten' aan deze onderneming.

 

We verwachten dat de omzet ongeveer € 30.000 per maand zal zijn, als ik dan reken de vaste kosten er vanaf haal blijft er zo'n € 24.500 over per maand.

 

De beoogde bedrijfsleider heeft zijn zinnen gezet op 50% van de 'winst' - ik heb hier nog niets op toegezegd en hem aangegeven even wat bedenktijd willen hebben. De volgende afwegingen vind ik nog lastig:

 

1) Vaststellen van de kosten, de bouw is over een relatief lange periode gebeurd, alles wel geboekt om aparte grootboek echter moet wel nagekeken worden en ook verrekening van gebruik van interne materialen. Dit is iets dat ik zelf moet uitzoeken. Welke afschrijfperiode kan ik het beste aanhouden, ik wil zo snel mogelijk mijn inleg terug.

 

2) De verdeelsleutel van 50% vind ik vrij hoog. Hoe gaan we het doen met afwezigheid / vakanties. Ik wil voor die 50% wel motivatie en inzet. Ik wil voorkomen dat hij de kantjes er vanaf gaat lopen en/of de omzet inzakt bij afwezigheid / vakanties. Ik denk dat hier concrete afspraken over moeten worden gemaakt. Hoe kan hier extra worden gemotiveerd?

 

3) Ik wil een document maken over hoe zaken worden geregeld en als hier wijzigingen op plaatsvinden moet dit worden overlegd. In principe laat ik de teugels los, maar omdat het een gedeeld pand is zijn er nou eenmaal een aantal afspraken die moeten worden gemaakt (ook met het oog op de medehuurders). 

 

4) Termijnen: in principe wordt het een samenwerkingsovereenkomst die een jaar geldig is en elk jaar automatisch wordt verlengd met een opzegtermijn van 3 maanden. De uit te keren fee dient hij te factureren vanuit zijn Holding/bedrijf (ik ben niet verantwoordelijk voor loonbelasting).

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77061-bedrijfsleider-winstdeling-geven/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom! Je verhaal is nog niet helemaal duidelijk. 

 

Jij (jouw BV?) bezit een pand. In dat pand zitten opnameruimtes die verhuurd worden. Op jouw kosten zijn de ruimtes gebouwd. 

 

Wat gaat je compagnon dan precies doen waarvoor hij de helft van de winst wil ontvangen?

 

Kun je iets meer uitleg geven aan wat jullie een samenwerkingsovereenkomst noemen? Waarom niet samen een VOF of BV?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0

Het pand is van mij, het is een samenwerking in een van de ruimtes.

 

Ik wil hiervoor een nieuwe BV oprichten maar ik wil hier verder geen aandelen uit vrijgeven (behalve naar mijn holding). Dit omdat ik in het verleden wat samenwerkingen gehad en ik hou liever de controle. Deze BV gaat huren en ik wil de kosten die gemaakt heb als schuld op deze BV zetten zodat (factuur voor het inbouwpakket).

 

De nieuwe BV gaat dus de exploitatie doen van deze ruimtes. De exploitatie bestaat uit beheer/onderhoud apparatuur en de ruimtes, schoonmaak, huur, energiekosten etc. Ook de acquisitie en klanten komen daarin, deze klanten zullen dus actief benaderd moeten worden en er zal marketing moeten worden gedaan. Dit zijn allemaal taken die ik de bedrijfsleider wil geven.

 

In principe zal de ontvangst van de klanten ook door de bedrijfsleider worden gedaan. Op den duur wil ik wel overwegen om hier iemand extra voor aan te stellen, maar ik vind dat in het takenpakket van de bedrijfsleider past, zeker in het begin. Als er goed omzet is, kan er vanalles mogelijk zijn. Maar het is wel zaak om hier echt tijd aan te spenderen om te zorgen dat we straks een bezetting van boven de 80% krijgen.

 

  • 0

Eens met Joost.

 

Ik zie eveneens niet in waarom iemand met €0,00 inbreng en 0,00% risico zou kunnen opteren voor 50% van de winst?!

 

Loondienst met een op prestatie en winst gebaseerde, variabele component bovenop (basis)salaris is misschien een betere optie?

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
11 uur geleden, mostofnow zei:

De samenwerking was tot op heden dat hij vooral zijn uren zou inzetten en ik met geld over de brug zou komen om het e.e.a. te verbouwen.

Hoeveel uren heeft hij er tot op heden ingestoken en is hij daar op een manier al voor gecompenseerd?

  • 0

Laten we zeggen dat hij er twee maanden fulltime mee bezig is geweest, 320 uur. Bij € 75,- per uur is dat € 24.000,- euro ex BTW.

 

Hij had ook al voorgesteld om zijn uren te factueren. Dit was niet helemaal de originele afspraak en de verbouwing heeft ook behoorlijk veel extra tijd gekost dan begroot - ook in kosten.

 

Ik heb het zelf in het begin ook iets te weinig aandacht gegeven omdat ik druk was met andere zaken, we naderen nu de eindfase en ik wil nu doorpakken zodat we omzet kunnen gaan draaien.

 

Loondienst zou kunnen, hij wil ook een huis gaan kopen dus dan kunnen we dit mooi combineren.

 

Ik zat te denken aan een bonusconstructie.

  • 0

Je koopt er nu niet veel meer voor, maar het klinkt alsof het een stuk handiger was geweest om duidelijke afspraken te maken vóórdat jullie begonnen.

 

Zoals Joost en Hans ook al aangaven klinkt loondienst (met een bonusconstructie) als een logische situatie. Ik ben benieuwd of dat in lijn ligt met de verwachtingen van de beoogde bedrijfsleider.

 

Verder heb je in je openingsbericht nog een aantal afwegingen opgesomd die niet altijd een concrete vraag bevatten. Als je nog op zoek bent naar antwoorden en expertise van Higherlevel-deelnemers raad ik je aan om eventuele vragen in dit topic nogmaals - zo concreet mogelijk - te stellen.

  • 0
3 uur geleden, RubenT zei:

. Ik ben benieuwd of dat in lijn ligt met de verwachtingen van de beoogde bedrijfsleider.

 

Ben ik ook benieuwd naar. Als ik lees dat er nu van een uurtarief van (maar liefst?!) €75,00 wordt uitgegaan? Voor de beoogde werkzaamheden zeer ruim beloond, dunkt me.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Uurtarief kan je over discussieren, het zijn veel uren over een lange periode. Dit hadden we zeker vooraf beter moeten afkaderen.

 

1) Een meer concrete vraag wat een realistisch salaris zou zijn. Stel we rekenen per maand met (ex BTW):

- Omzet: € 30.000

 

Kosten:

- Huur: € 3.000,-

- Afschrijving verbouwing : € 5.000,-

- Schoonmaak / servicekosten: € 1.000,-

- Advertentiekosten / marketing: € 1.000,- 

- Verzekeringen inboedel / verzuimverzekering: € 500,- 

 

Dan zit ik op : € 10.500,- vaste kosten per maand.

 

Stel het salaris van de bedrijfsleider is € 5.000,- bruto, dan komt er nog ongeveer 25% bij aan de kant van de werkgever in het totaal € 7.500,- per maand wat het dienstverband netto kost.

 

Dan blijft er nog over € 12.000,- per maand voor mij.

 

De 30k is bij 80% bezetting ongeveer. We gaan per boeking (per dag) ongeveer € 1.250,- ex BTW vragen, stel we hebben een mindere maand met maar 50% bezetting dan hou ik er niets aan over. Ik wil wel vol inzetten op marketing om echt te zorgen dat we volledige bezetting hebben, mogelijk ook met dynamische tarieven.

 

2) Dan nog en tweede gedachtengang: We zijn ook bezig om te kijken of er een vast dienstverband geboden kan worden, zodat hij een ander huis kan kopen. 

 

3) Wat zou dan nog eventueel een realistische bonus zijn aan het einde van het jaar. Bijvoorbeeld 15% van de EBITDA?

  • 0
2 uur geleden, mostofnow zei:

Stel het salaris van de bedrijfsleider is € 5.000,- bruto, dan komt er nog ongeveer 25% bij aan de kant van de werkgever in het totaal € 7.500,- per maand wat het dienstverband netto kost.

€5000 + 25% is €6250. Maar 25% lijkt me wat krap, ik zou eerder 30-40% rekenen, afhankelijk van welke secundaire arbeidsvoorwaarden je aanbiedt.

  • 0

Stel dat jouw branche onder een algemeen bindend verklaarde CAO valt, dan zou je daar vanuit kunnen redeneren.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
Op 25-10-2024 om 14:42, RubenT zei:

Zoals Joost en Hans ook al aangaven klinkt loondienst (met een bonusconstructie) als een logische situatie.

 

Ik vraag me af waarop de bonus precies gebaseerd zou moeten worden?  Brengt de bedrijfsleider zelf bv ook klanten aan. Worden er extra inkomsten gegenereerd als hij hard zijn best doet? 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

  • 0
Op 26-10-2024 om 15:57, mostofnow zei:

1) Een meer concrete vraag wat een realistisch salaris zou zijn.

Zoek eerst of er een CAO van toepassing is. Neem dat als vertrekpunt voor beloning versus functie/takenpakket. 

 

Op 26-10-2024 om 15:57, mostofnow zei:

2) Dan nog en tweede gedachtengang: We zijn ook bezig om te kijken of er een vast dienstverband geboden kan worden, zodat hij een ander huis kan kopen. 

Sluit mooi aan bij vraag 1

 

Op 26-10-2024 om 15:57, mostofnow zei:

3) Wat zou dan nog eventueel een realistische bonus zijn aan het einde van het jaar.

Onderhandelbaar, lijkt mij. Een inmiddels opgebouwde schuld aan deze persoon van 24k op een uurtariefbasis van maar liefst €75 is overigens een slecht begin van die onderhandelingen.

 

Nooit te hoog beginnen, maar ergens naartoe laten groeien door presteren, kan juist enigszins motiverend(er) uitwerken.

 

Belangrijkste is juist dat iemand het niet primair voor de poen wil doen, maar omdat degene het leuk vindt en er daarom ook goed (steeds beter) in wil worden.

 

Eerlijk gezegd, voel ik enige nattigheid bij dit verhaal...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
28 minuten geleden, insparcom zei:

Ik vraag me af waarop de bonus precies gebaseerd zou moeten worden?  Brengt de bedrijfsleider zelf bv ook klanten aan. Worden er extra inkomsten gegenereerd als hij hard zijn best doet?

Goede vraag. Het komt op mij over ter compensatie omdat de bedrijfsleider ook ondernemer wilde zijn, maar nu toch in loondienst eindigt. Hij investeerde in de opstart uren (waar ook aandelen tegenover hadden kunnen staan) en met een bonusconstructie heeft ‘ie toch het gevoel dat het bedrijf(sresultaat) een beetje van hem is.

 

Op 24-10-2024 om 21:30, mostofnow zei:

Ik wil voorkomen dat hij de kantjes er vanaf gaat lopen en/of de omzet inzakt bij afwezigheid / vakanties.

En ook nog als een stok achter de deur.

  • 0

Het gemiddeld aantal werkdagen per maand is 21⅓ in 2024 en 2025. Bij € 18.000 maandlasten (€ 10.500 voor het pand plus € 7.500 loon en werkgeverslasten) en een dagtarief van € 1.250 ligt het break-evenpunt op 15 werkdagen (dus 3 werkweken). Dat is een bezettingsgraad van bijna 70 procent.

 

Pas vanaf werkdag 16 — de 1e dag van 4e werkweek — maak je in een maand winst. Dáárop zou een winstdelingsregeling moeten zijn gericht: het zo veel mogelijk volboeken van elke maand.

  • 0
43 minuten geleden, insparcom zei:

 

Ik vraag me af waarop de bonus precies gebaseerd zou moeten worden?  Brengt de bedrijfsleider zelf bv ook klanten aan. Worden er extra inkomsten gegenereerd als hij hard zijn best doet? 

Hij zal het aanspreekpunt zijn voor het bedrijf. Via lead generatie komen er wel klanten binnen, maar deze moeten dan natuurlijk wel omgezet worden naar een boeking. Dit is meestal telefonsich te woord staan en informatie verstrekken en uiteindelijk tot een boeking komen.

 

45 minuten geleden, insparcom zei:

 

Ik vraag me af waarop de bonus precies gebaseerd zou moeten worden?  Brengt de bedrijfsleider zelf bv ook klanten aan. Worden er extra inkomsten gegenereerd als hij hard zijn best doet? 

Er zou een soort minimale omzet moeten gaan zijn. Ik zou graag naar de 80% gaan qua bezetting. Ik denk denk dat de minimale bezetting 50% moet zijn. Ik vind het niet erg om in verhouding meer geld uit te geven aan leads maar daardoor wel een hoge omzet te behalen.

 

Hans van den Bergh

1) Ik heb gekeken naar CAO en 5k per maand is voor deze functie niet extreem veel. Het betreft allround werkzaamheden zowel commercieel, klanten ontvangen alswel soms ook bijstaan bij verstellen van lichten / camerawerk, productie etc.

 

2) Over het uurtarief, ik vind nooit erg om goed te belonen. De verbouwing heeft zich uitgestrekt over twee jaar, ik schat in dat het 2 maanden fulltime is geweest, maar dit had ook 3 maanden kunnen zijn. Er is geen urenverantwoording van.

 

3) Ik wil ook zeker groei aanbieden.

 

Misschien is het een idee om de ureninzet van de verbouwing als bonus mee te nemen in het eerste jaar, en dan het salaris in het tweede jaar meer af te laten hangen van de bezettingsgraat. Dus bijvoorbeeld 40K basis salaris en dan 24K bonus verwerken als zijnde eerste jaar.

 

Ward van der Put

Dan voor het salaris van de bezetting moet dan minimaal 70% worden en daarna ontstaat er ook een winstdeling. Maar dan lijkt het mij niet logisch dat het salaris daar dan al in zit?

 

Het geluk is wel dat we dit ook in de weekeindes kunnen boeken, en ook avonden e.d. zijn mogelijk. Dus er is wel wat flexibiliteit mogelijk ook.

  • 0
7 minuten geleden, mostofnow zei:

Ik heb gekeken naar CAO en 5k per maand is voor deze functie niet extreem veel.

 

Ik ben benieuwd welke cao je hebt bekeken, de beloning van >5k per maand komt bijvoorbeeld bij de podiumkunsten pas halverwege schaal 10 (van 12) in beeld. Tegen €75 / uur is dat grofweg een week werken.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.