Momenteel ben ik bezig met een onderneming waarbij er opnameruimtes worden verhuurd. Ik heb iemand met mij werken die de beoogde bedrijfsleider gaat worden. De samenwerking was tot op heden dat hij vooral zijn uren zou inzetten en ik met geld over de brug zou komen om het e.e.a. te verbouwen.
Er zit nu ongeveer 150K in en als ik dat zou afschrijven over 5 jaar praat je over € 2500,- per maand. Dan hebben we ook nog een huur die moet worden betaald, de activiteit zit in een pand dat mijn eigendom is en er zal dus een interne huur betaald moeten worden, deze wil ik wel marktconform hebben, laten we zeggen € 3000,- per maand. Dan zit ik op zo'n € 5.500 aan vaste 'kosten' aan deze onderneming.
We verwachten dat de omzet ongeveer € 30.000 per maand zal zijn, als ik dan reken de vaste kosten er vanaf haal blijft er zo'n € 24.500 over per maand.
De beoogde bedrijfsleider heeft zijn zinnen gezet op 50% van de 'winst' - ik heb hier nog niets op toegezegd en hem aangegeven even wat bedenktijd willen hebben. De volgende afwegingen vind ik nog lastig:
1) Vaststellen van de kosten, de bouw is over een relatief lange periode gebeurd, alles wel geboekt om aparte grootboek echter moet wel nagekeken worden en ook verrekening van gebruik van interne materialen. Dit is iets dat ik zelf moet uitzoeken. Welke afschrijfperiode kan ik het beste aanhouden, ik wil zo snel mogelijk mijn inleg terug.
2) De verdeelsleutel van 50% vind ik vrij hoog. Hoe gaan we het doen met afwezigheid / vakanties. Ik wil voor die 50% wel motivatie en inzet. Ik wil voorkomen dat hij de kantjes er vanaf gaat lopen en/of de omzet inzakt bij afwezigheid / vakanties. Ik denk dat hier concrete afspraken over moeten worden gemaakt. Hoe kan hier extra worden gemotiveerd?
3) Ik wil een document maken over hoe zaken worden geregeld en als hier wijzigingen op plaatsvinden moet dit worden overlegd. In principe laat ik de teugels los, maar omdat het een gedeeld pand is zijn er nou eenmaal een aantal afspraken die moeten worden gemaakt (ook met het oog op de medehuurders).
4) Termijnen: in principe wordt het een samenwerkingsovereenkomst die een jaar geldig is en elk jaar automatisch wordt verlengd met een opzegtermijn van 3 maanden. De uit te keren fee dient hij te factureren vanuit zijn Holding/bedrijf (ik ben niet verantwoordelijk voor loonbelasting).
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
mostofnow
mostofnow
Momenteel ben ik bezig met een onderneming waarbij er opnameruimtes worden verhuurd. Ik heb iemand met mij werken die de beoogde bedrijfsleider gaat worden. De samenwerking was tot op heden dat hij vooral zijn uren zou inzetten en ik met geld over de brug zou komen om het e.e.a. te verbouwen.
Er zit nu ongeveer 150K in en als ik dat zou afschrijven over 5 jaar praat je over € 2500,- per maand. Dan hebben we ook nog een huur die moet worden betaald, de activiteit zit in een pand dat mijn eigendom is en er zal dus een interne huur betaald moeten worden, deze wil ik wel marktconform hebben, laten we zeggen € 3000,- per maand. Dan zit ik op zo'n € 5.500 aan vaste 'kosten' aan deze onderneming.
We verwachten dat de omzet ongeveer € 30.000 per maand zal zijn, als ik dan reken de vaste kosten er vanaf haal blijft er zo'n € 24.500 over per maand.
De beoogde bedrijfsleider heeft zijn zinnen gezet op 50% van de 'winst' - ik heb hier nog niets op toegezegd en hem aangegeven even wat bedenktijd willen hebben. De volgende afwegingen vind ik nog lastig:
1) Vaststellen van de kosten, de bouw is over een relatief lange periode gebeurd, alles wel geboekt om aparte grootboek echter moet wel nagekeken worden en ook verrekening van gebruik van interne materialen. Dit is iets dat ik zelf moet uitzoeken. Welke afschrijfperiode kan ik het beste aanhouden, ik wil zo snel mogelijk mijn inleg terug.
2) De verdeelsleutel van 50% vind ik vrij hoog. Hoe gaan we het doen met afwezigheid / vakanties. Ik wil voor die 50% wel motivatie en inzet. Ik wil voorkomen dat hij de kantjes er vanaf gaat lopen en/of de omzet inzakt bij afwezigheid / vakanties. Ik denk dat hier concrete afspraken over moeten worden gemaakt. Hoe kan hier extra worden gemotiveerd?
3) Ik wil een document maken over hoe zaken worden geregeld en als hier wijzigingen op plaatsvinden moet dit worden overlegd. In principe laat ik de teugels los, maar omdat het een gedeeld pand is zijn er nou eenmaal een aantal afspraken die moeten worden gemaakt (ook met het oog op de medehuurders).
4) Termijnen: in principe wordt het een samenwerkingsovereenkomst die een jaar geldig is en elk jaar automatisch wordt verlengd met een opzegtermijn van 3 maanden. De uit te keren fee dient hij te factureren vanuit zijn Holding/bedrijf (ik ben niet verantwoordelijk voor loonbelasting).
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77061-bedrijfsleider-winstdeling-geven/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen