hallo,

Ik heb 3de kwartaal 2023 de activiteiten van een BV stopgezet.

Daar zijn schulden in achtergebleven destijds.

ik heb toen alle activa van bedrijf verkocht en alle zaken opgezegd.

Er is door de gemeente toen een schuldhulpverlener ingehuurd om met schuldeisers te onderhandelen.

Daar is uiteindelijk een voorstel uitgekomen waar alle schuldeisers mee ingestemd hebben en die zijn allemaal uitbetaald.

Nu staat er bij schuldhulpverlener enkel nog een bedrag klaar voor de belastingdienst (voor deel btw over omzet welke ik uiteindelijk niet aan schuldeisers betaald heb (een dubbel percentage van wat andere schuldeisers ontvangen hebben).

Zijn verder dus geen bezittingen meer en geen tegoeden of wat dan ook.

In 2024 is dus enkel de onderhandelingen met schuldeisers gevoerd. via de bank zijn wat kleine kosten nog betaald en wat hele kleine bedragen nog binnengekomen (met nu een klein negatief salso op rekening) verder dus geen activiteiten in 2024 geweest .

Nu wil ik BV dus verder gaan opheffen maar kwam zelf niet helemaal uit opheffingsformulier dus een boekhouder om hulp gevraagd.

Die kwa achter dat nog aangifte venootschapsbelasting over 2023 gedaan moet worden (misverstand van mij met vorige boekhouder (die toen ook zijn bedrijf stopte). Jaarstukken 2023 zijn wel opgesteld.

Boekhouder gaf aan dat er ook jaarstukken 2024 opgesteld moesten worden en een administartie opgesteld moest worden aan de hand van bankafschriften.

totaal voor de handelingen (excl daadwerkelijke opheffen) kwam dat snel richting de 1500 tot 2000 en dan de opheffing nog.

Nu is er dus geen geld meer in de BV voor dat soort kosten en prive kan ik met een huidig minimum loontje ook niet zomaar zoiets even betalen

Hoe kan ik dus de volgende zaken zo makkelijk en goedkoop mogelijk laten afronden:

 

- aangifte venootschapsbelasting aand e hand van bestaande jaarstukken.

- afronding 2024

- opheffing BV

- opheffen 2de bv (holding boven die werkmaatschappij)

 

hoor graag jullie advies 

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77326-opheffen-bv-na-oplossen-schulden/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 2

Vervelend dat er nog een administratieve nasleep is, Daniel.

 

Was de schuldhulpverlener van de gemeente specifiek voor ondernemers? Of zijn er misschien nog mogelijkheden dat iemand vanuit de gemeente je hiermee kan ondersteunen? Ik weet in ieder geval dat het volgende e-mailadres bestaat: ondernemersengeldzorgen@nijmegen.nl. Als je daar nog geen contact mee had raad ik je aan om dat eens te doen.

 

Veel succes!

  • 0

bedankt voor de reactie. ja was een partij die voor ondernemers werkt.

zal dat mailadres eens mailen.

Maar als nu geen geld van gemeente komt en geen geld in bedrijf zit en ik het er prive niet in kan/wil stoppen. 

hoe BV dan alsnog opheffen? moet dan faillisement aangevraagd worden, kan dat in het geheel als er verder geen schulden zijn?

  • 0
Op 14-1-2025 om 14:26, Daniel_Nijmegen zei:

moet dan faillisement aangevraagd worden, kan dat in het geheel als er verder geen schulden zijn?

Nee, er moeten minstens twee schulden bij verschillende schuldeisers zijn om (zelf) faillissement aan te vragen.

 

Om nu een boekhouder te vragen om je afronding te doen en die vervolgens niet te betalen zodat er een schuld is waarmee wel faillissement aangevraagd kan worden lijkt me ook geen handige route, vooruitkijkend naar eventuele privéaansprakelijkheid van de bestuurder die bij een faillissement kan worden vastgesteld door de curator.

 

Ik kan me voorstellen dat je er echt niet op zit te wachten om nog kosten aan een boekhouder te moeten maken, maar - als de gemeente je niet kan helpen - ben ik bang dat er weinig alternatieven zijn. Probeer er dan het beste van te maken door een boekhouder te vinden waarbij je in termijnen kan betalen en waarbij je kijkt hoeveel je - in overleg -  zelf kunt doen, om zijn/haar factuur zo laag mogelijk te houden.

  • 0

Hoi Ruben,

toevallig stuurde die boekhouder gister diezelfde link maar dan ter info met het advies om wel zelf faillisement aan te vragen omdat volgens hem het bedrijf failliet zou zijn.

en als zij de zaak zouden moeten afronden verwachte ze zeker een 5000 tot 7500 euro aan  kosten te moeten factureren die vooraf betaald zouden moeten worden.

 

Heb verder een reactie gekregen van de gemeente naar aanleiding van mijn mail van dat mailadres welke je gaf, die gaven aan o.a. met een bepaalde boekhouder hier in de buurt samen te werken en adviseerde mij die eens te bellen. 

dus dat ga ik even doen straks.

  • 0
4 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

toevallig stuurde die boekhouder gister diezelfde link maar dan ter info met het advies om wel zelf faillisement aan te vragen omdat volgens hem het bedrijf failliet zou zijn.

Ik ben geen expert, maar ik zie niet in waarom je niet aan die voorwaarden zou hoeven voldoen. Wellicht kan iemand anders op HL zijn/haar licht daar nog op laten schijnen.

 

5 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Heb verder een reactie gekregen van de gemeente naar aanleiding van mijn mail van dat mailadres welke je gaf, die gaven aan o.a. met een bepaalde boekhouder hier in de buurt samen te werken en adviseerde mij die eens te bellen. 

dus dat ga ik even doen straks.

Hopelijk levert dat wat op!

  • 0
17 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

toevallig stuurde die boekhouder gister diezelfde link maar dan ter info met het advies om wel zelf faillisement aan te vragen omdat volgens hem het bedrijf failliet zou zijn.

Als er geen vermogen meer in de zaak zit, dan vraag ik me af of faillissement aanvragen wel wenselijk of zelf mogelijk is. Er is immers geen geld om te vereffenen en zelfs de curator kan niet betaald worden. Geen baten = geen faillissement

https://www.gmw.nl/blog/geen-baten-geen-faillissement/

https://watsonlaw.nl/faillissement-op-eigen-verzoek-is-niet-altijd-mogelijk/

 

Het niet hebben van een correcte administratie is echter wel een dingetje. Want dan komt inderdaad bestuurlijke aansprakelijkheid om de hoek kijken. Dit had eigenlijk allemaal al geregeld moeten zijn voordat er een deal met de crediteuren gemaakt zou worden. En de belastingdienst had daar natuurlijk al voor moeten komen, en niet erna.

  • 0

Ik heb ondertussen contact gehad met die boekhouder waar ik door de gemeente naar verwezen was en ga nu wat uitgebreidere info aanleveren zodat ze kostenschatting kunnen maken, daarvoor kan ik dan vragen of de gemeente dat (deels) wil betalen en dan kan die hoekhouder rechtstreeks naar de gemeente facturen als dat allemaal goedgekeurd wordt dus.

 

Rik · naar mijn mening is faillisement ook niet direct de juiste oplossing maar wordt nu dus geadviseerd. heeft ook zeker niet mijn voorkeur. als ik dat zou doen gaat het ebdrag dat nu voor belastingdienst gereserveerd staat dus naar een curator.

 

Maar verder was er dus wel een boekhouding en over 2023 zijn dus ook gewoon jaarstukken opgesteld door voormalige boekhouder. is enkel geen aangifte  venootschapsbelasting gedaan.

Over 2024 is geen boekhouding meer bijgehouden, in dat jaar zijn er echter geen activiteiten meer geweest en zijn er ongeveer 50 banktransacties geweest met wat uitgaande bedragen (opslag oude administratie en wat binnenkomende vertraagde betalingen van een platform)

 

Volgens schuldhulpverlener kon de NL belastingdienst ook pas later geregeld worden, daarvoor zou namelijk eerst een laatste aangifte gedaan moeten worden waaruit blijkt dat ik dus teveel BTW teruggevraagd heb (facturen leveranciers die niet betaald zijn door die afkoop finale kwijting) en dat dan tot wel jaar zou kunnen duren voor ik aanslag zou hebben voor dat terug te betalen bedrag.

En dat belastingdienst dan ook akkoord zou moeten gaan met dubbele percentage als welke andere schuldeisers ontvangen hebben omdat verder elke schuldeiser meegewerkt heeft.

 

Verder waren overigens dus geen belastingschulden, enkel dus dat teveel teruggevraagde)

 

Belastingdienst kon dus niet voor de regelingen gedaan worden maar enkel daarna.

  • 0
6 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

(...) over 2023 zijn dus ook gewoon jaarstukken (...)

 

Het lijkt mij dan geen 'wereldklus' om de VPB te doen en ook niet om de VPB 2024 in orde te maken (op basis van +/- 50 mutaties).

Kan dan ook geen vermogen kosten allemaal, zou ik denken (max. € 1000 bij elkaar? hopelijk een stuk minder).

 

Pijnpunt blijft alleen: wie wil dat doen voor een onderneming die stopt...

Daar zit dan weer geen continuïteit in, dus alles is eenmalig.

 

"What, me worry?"

  • 0

ondertussen die boekhouder gesproken waarheen ik door gemeente verwezen ben. die komt op een 500 euro per jaar per BV. in totaal dus een 3000 euro voor 2023, 2024 en 2025.

Daarvoor voor holding opstellen jaarstukken 2023, 2024 en aangifte doen venootschapsbelasting 2023, 2024 en 2025 en opheffen.

Voor werk BV wordt dan voor 2023 aangifte venootschapsbelasting gedaan, 2024 jaarstukken opstellen(op basis van een 50 banktransacties) en aangifte venootschapsbelasting, en 2025 aangifte venootschapsbelasting en opheffen BV.

 

Nu zegt de gemeente: dat had je al tijdens schuldregeling moeten doen, maar mij is altijd aangegeven dat dat pas kon daarna als alles afgerond was.

Schuldsaneerder zegt dat hij vanuit gegaan was dat dat allemaal geregels was (die wist dat all het resterende vermogen van BV bij hem stond waarmee hij schuldsanering uitvoerde en ik dus geen geld apart gehouden had voor nog extra jaarstukken opstellen en aangiftes doen).

 

Ik ben zelf (blijkbaar onterecht) van uitgegaan dat nadat het bedrijf geen bezittingen en schulden meer had de afronding een formaliteit zou zijn en een aangifte ook eenvoudig zou zijn aangezien geen activiteiten meer waren en geen bezittingen/schulden. Blijkbaar blijkt het opstellen van jaarcijfers en aangifte doen dan alsnog flink veel werk.

Nu stellen gemeente en schuldhulpverlener voor dat ik dan het geld wat voor belastingdienst gereserveerd staat maar moet gebruiken voor opstellen jaarstukken en aangiftes en opheffen beide BV's en dan maar moet kijken of ik voor het betalen van geld aan belastingdienst dan maar een regeling kan treffen vanuit prive om die belasting te betalen.

 

stand van zaken is dus dat ik zakelijk geen geld heb om de BV's af te ronden en op te heffen, prive dat vanaf een bijna minimum loon niet kan betalen, geen failisement kan aanvragen en elke oplossing die er ligt voor zorgt dat ik persoonlijk weer terug in de schulden kom te zitten.

  • 0
1 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

voor het betalen van geld aan belastingdienst dan maar een regeling kan treffen vanuit prive om die belasting te betalen.

 

Dat lijkt mij ook de geijkte weg en die is niet onmogelijk.

 

De gedane aannames van gemeente en schuldsaneerder komen met elkaar overeen, waar jij dat waarschijnlijk anders hebt begrepen, is nu de bekende 'koe in de kont', hoe spijtig dit ook is. 

 

Het is een vervelende weg die je nu af moet leggen, waar er ook veel op je afkomt, maar die er wel op gericht is dat ook jij er weer goed uitkomt. Houd die gedachte vast, sterkte  en succes toegewenst!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

een update: heb ondertussen geld dat bestemd was voor regeling met belastingdienst van de schuldsaneerder ontvangen en probeer de boekhouding op orde te laten maken (en daarna maar verder te zien hoe dan verder moet met opheffen (of failliet te laten verklaren) en betalen van belastingdienst waar dan dus waarschijnlijk geen geld meer voor is).

Maar loop tegen een probleem aan: ik kan geen boekhouder vinden die de klus wil oppakken om de administratie af te ronden en aangiftes te doen.,

Heb ondertussen talloze boekhouders benaderd, maar groot deel reageerd in het geheel niet en de rest heeft het te druk of vind geen leuke/aantrekkelijke klus (kan ik me iets bij voorstellen).

Maar kom dus helaas niet echt verder zo.

Ook met belastingdienst wil niet lukken serieus in contact te komen en melding betalingsonmacht gedaan (in de hoop zo ook in contact te komen voor oplossing) maar die werd afgewezen.

Iemand suggesties om dit te doorbreken en de boel te kunnen gaan afronden?

 

  • 0
16 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Iemand suggesties om dit te doorbreken en de boel te kunnen gaan afronden?

 

Vervelend dat het zo loopt, maar een wild ideetje: wellicht rondvragen in het 'bibliotheek-/pensionado-/vereniging-circuit'?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
8 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Vervelend dat het zo loopt, maar een wild ideetje: wellicht rondvragen in het 'bibliotheek-/pensionado-/vereniging-circuit'?

zit zelf niet bij verenigingen of dergelijke en geen contacten waarbij ik zo terecht zou kunnen helaas.

Probleem dus dat mijn vorige boekhouder die eerder alles regelde vanwege medische oorzaak zijn bedrijf beeindigd had en dit niet verder kon afronden.

net maar weer aantal nieuwe boekhouders gemaild maar anders weet ik echt niet hoe dit verder te doen. over direct zelf faillisement aanvragen krijg ik ook veel tegenstrijdige adviezen ook of dat in het geheel wel mogelijk zou zijn.

Had nooit verwacht dat na het oplossen van die schulden dat laatste stukje nog zo een groot probleem zou gaan worden.

  • 0
1 minuut geleden, Daniel_Nijmegen zei:

zit zelf niet bij verenigingen of dergelijke en geen contacten waarbij ik zo terecht zou kunnen helaas.

 

Ik bedoelde meer dat je op de bonnefooi gaat rondvragen, er zijn vrijwilligers in allerlei organisaties actief die bijvoorbeeld gepensioneerd boekhouder zijn en allerlei mensen hulp bieden.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
2 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Ik bedoelde meer dat je op de bonnefooi gaat rondvragen, er zijn vrijwilligers in allerlei organisaties actief die bijvoorbeeld gepensioneerd boekhouder zijn en allerlei mensen hulp bieden.

ik ga het eens proberen 

  • 1
9 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

ik ga het eens proberen 

 

Succes!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.