(aangepast)

Eind vorig jaar heb ik bij een klant straatwerk geleverd. Ik heb de achterkant, zijkant en voorkant bestraat. De facturen voor de achterkant en zijkant zijn betaald. Nu is de voorkant ook bestraat maar wil meneer de factuur niet betalen. Hij geeft aan ontevreden te zijn. We hebben beide voorstellen gedaan, maar hiermee werd van beide partijen niet akkoord gegaan. Juridische stappen zijn door zowel hem als mij ondernomen. Nu eist meneer dat ik alle straatwerk opnieuw ga leggen, zowel achterkant, zijkant en voorkant. Niet alles wat ik en meneer besproken hebben staat op papier omdat we veel mondeling hebben overlegd. Het straatwerk ligt er goed bij, er zijn een paar puntjes die verbeterd moeten worden, ik ben bereid dat te doen maar wil niet alles opnieuw leggen dat is ook niet nodig. Het bestrating heb ik gedaan rondom een nieuw bedrijfspand, meneer verhuurt het pand wel al terwijl hij zegt niet tevreden te zijn. Achteraf hebben we gehoord dat meneer bij meerdere bedrijven op een gemene manier onder de factuur uit is gekomen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat meneer in ieder geval wel een deel betaald? Aangezien veel mondeling is besproken heeft hij toch ook geen been om op te staan? Meneer dreigt nu een derde partij in te schakelen en de factuur daarvan naar ons te sturen, mag dit zomaar?

aangepast door Irenehoving
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77333-klant-is-ontevreden-en-wil-niet-betalen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Hstraatwerk zei:

Eind vorig jaar heb ik bij een klant straatwerk geleverd. Ik heb de achterkant, zijkant en voorkant bestraat. De facturen voor de achterkant en zijkant zijn betaald. Nu is de voorkant ook bestraat maar wil meneer de factuur niet betalen. Hij geeft aan ontevreden te zijn. We hebben beide voorstellen gedaan, maar hiermee werd van beide partijen niet akkoord gegaan. Juridische stappen zijn door zowel hem als mij ondernomen. Nu eist meneer dat ik alle straatwerk opnieuw ga leggen, zowel achterkant, zijkant en voorkant. Niet alles wat ik en meneer besproken hebben staat op papier omdat we veel mondeling hebben overlegd. Het straatwerk ligt er goed bij, er zijn een paar puntjes die verbeterd moeten worden, ik ben bereid dat te doen maar wil niet alles opnieuw leggen dat is ook niet nodig. Het bestrating heb ik gedaan rondom een nieuw bedrijfspand, meneer verhuurt het pand wel al terwijl hij zegt niet tevreden te zijn. Achteraf hebben we gehoord dat meneer bij meerdere bedrijven op een gemene manier onder de factuur uit is gekomen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat meneer in ieder geval wel een deel betaald? Aangezien veel mondeling is besproken heeft hij toch ook geen been om op te staan? Meneer dreigt nu een derde partij in te schakelen en de factuur daarvan naar ons te sturen, mag dit zomaar?


Het niet op papier zetten van afspraken is vaak een ‘voordeel’ voor de klant en een ‘nadeel’ voor de aannemer.  Laatstgenoemde had als professional beter moeten weten is daarbij doorgaans het uitgangspunt. 
 

Of en zo ja, welke rechten en plichten er op dit moment bestaan is zonder inhoudelijke bestudering niet vast te stellen. Wat zegt je eigen jurist daarover? 
 

Als je zelf ook aangeeft dat er ‘verbeterpunten’ zijn, is het vaak beter dat je pro-actief voorstelt dat op te lossen. Uiteraard in goed overleg met je juridisch adviseur. 

  • 0

Welkom op HL

 

De klant dient jou normaal gesproken binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid in de gelegenheid te stellen de onvolkomenheden te corrigeren/herstellen. Als de klant besluit dat niet te doen en een ander in te schakelen, hoef jij dat niet te betalen en kun je betaling van jouw factuur eisen.

 

Nu is er echter uiteraard ook een andere kant aan dit verhaal en je geeft aan dat beiden al juridische stappen hebben gezet. Wat is daarover te melden?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
8 uur geleden, Hstraatwerk zei:

De facturen voor de achterkant en zijkant zijn betaald.

(...)

Hoe kan ik ervoor zorgen dat meneer in ieder geval wel een deel betaald?

Er is toch al een deel betaald? En als je meent dat het werk volledig is opgeleverd zoals overeengekomen: voor de onbetaalde factuur van de voorkant een incassotraject starten. Laat de andere partij de factuur maar schriftelijk betwisten, mondeling kom je er blijkbaar niet uit.

 

(Tenminste, dat zou ik zeggen als er niet al allerlei stappen waren ondernomen. Want:)

 

8 uur geleden, Hstraatwerk zei:

Juridische stappen zijn door zowel hem als mij ondernomen.

Welke? Heb je daarbij een jurist ingeschakeld? Wat adviseert deze verder?

 

8 uur geleden, Hstraatwerk zei:

Nu eist meneer dat ik alle straatwerk opnieuw ga leggen, zowel achterkant, zijkant en voorkant. Het straatwerk ligt er goed bij, er zijn een paar puntjes die verbeterd moeten worden, ik ben bereid dat te doen maar wil niet alles opnieuw leggen dat is ook niet nodig.

Het is aan jou om op te leveren zoals overeengekomen. De manier waarop (aanpassen, opnieuw doen) is jouw verantwoordelijkheid, niet die van de klant. Je klant moet jou in de gelegenheid stellen om binnen een redelijke termijn alsnog op te leveren, dus toegang geven tot het werk.

 

8 uur geleden, Hstraatwerk zei:

Het bestrating heb ik gedaan rondom een nieuw bedrijfspand, meneer verhuurt het pand wel al terwijl hij zegt niet tevreden te zijn. 

Wees blij, als het straatwerk er naar mening van de klant voor zou zorgen dat het pand onverhuurbaar zou zijn, zou hij je de gederfde huurinkomsten ook nog eens onder de neus kunnen gaan wrijven. Of dat terecht is hangt af van de precieze situatie.

 

8 uur geleden, Hstraatwerk zei:

Meneer dreigt nu een derde partij in te schakelen en de factuur daarvan naar ons te sturen, mag dit zomaar?

De regel is dat jij eerst een redelijke kans moet krijgen om je werk te herstellen en alsnog op te leveren zoals overeengekomen. Zo te lezen lijkt het alsof je het ermee eens bent dat er aanpassingen nodig zijn ("er zijn een paar puntjes die verbeterd moeten worden") en de zaak al eventjes loopt. De klant zou daarom kunnen stellen dat je die kans hebt gekregen maar niet hebt genomen, en nu een andere partij inschakelen om het werk af te maken. Of dat terecht is hangt af van de precieze situatie. In elk geval is het zaak voor jou dat je dit conflict niet op zijn beloop laat.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

  • 0
3 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Welkom op HL

 

De klant dient jou normaal gesproken binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid in de gelegenheid te stellen de onvolkomenheden te corrigeren/herstellen. Als de klant besluit dat niet te doen en een ander in te schakelen, hoef jij dat niet te betalen en kun je betaling van jouw factuur eisen.

 

Nu is er echter uiteraard ook een andere kant aan dit verhaal en je geeft aan dat beiden al juridische stappen hebben gezet. Wat is daarover te melden?

Ja klopt, hij heeft als eerst een advocaat ingezet. Ik ben er al een aantal keer geweest om dingen te herstellen, maar meneer is niet tevreden te krijgen.. Heb er inmiddels zoveel uur inzitten. Meneer heeft mij nu verboden om herstelwerkzaamheden uit te voeren. Ik heb een jurist ingeschakeld. Eergisteren zijn we langs geweest om te praten, toen gaf meneer en zijn advocaat aan dat wij voor maandag de keuze aan hem moeten doorgeven of ik het straatwerk opnieuw ga leggen of dat meneer een ander bedrijf moet laten komen op onze kosten. Mijn jurist is druk bezig met het uitzoeken van alles en ik zelf ook. Mijn jurist geeft zelf ook aan dat het straatwerk er goed bij ligt, er zijn een paar kleine verzakkingen, die ik uiteraard bereid ben te herstellen, maar ik ben niet van plan om alles eruit te halen en opnieuw te leggen. Het gaat om zo’n 600 m2 als ik alles opnieuw moet leggen. Hoe denken jullie hierover? 

  • 0
3 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Het is aan jou om op te leveren zoals overeengekomen. De manier waarop (aanpassen, opnieuw doen) is jouw verantwoordelijkheid, niet die van de klant. Je klant moet jou in de gelegenheid stellen om binnen een redelijke termijn alsnog op te leveren, dus toegang geven tot het werk.

Ik ben er een aantal keer geweest om herstelwerkzaamheden uit te voeren, maar meneer is niet tevreden te krijgen. Hij zoekt constant iets op. Hij heeft mij terwijl ik nog bezig was met de herstelwerkzaamheden verboden om op zijn terrein te komen. Ja dan kan ik niks.. 

  • 0
55 minuten geleden, Hstraatwerk zei:

Hoe denken jullie hierover?

 

Het is dus al een juridisch vraagstuk, waarbij men tegenover elkaar is komen te staan, dat spel zal dus uitgespeeld worden.

 

Zomaar een ondernemer weigeren om iets te corrigeren, is, zoals aangegeven niet redelijk en billijk, dus het is een vraag of dat hier overeind blijft.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
44 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Het is dus al een juridisch vraagstuk, waarbij men tegenover elkaar is komen te staan, dat spel zal dus uitgespeeld worden.

Klopt en ik vrees ervoor. Deze meneer weet alles zo goed te spelen. Via via hoorden we dat het precies zo is gegaan bij een bedrijf dat een aantal jaren geleden de platen rondom het pand heeft gemaakt. Helaas hoor je dat dan pas achteraf… Meneer gaf toen ook aan niet tevreden te zijn. Hij heeft niks betaald en heeft nooit een ander bedrijf laten komen om het naar zijn zin te maken, de platen zitten er nog precies zo op… 

Vervelend zulke klanten :( 

  • 0

Wacht de oproep van de rechtbank maar af zou ik zeggen. Meestal kun je dan zien wat de exacte eisen zijn. Je kunt dan ook de tegeneis, namelijk betaling neerleggen. En er is ook grote kans dat ze zover niet gaan, dan zul jezelf naar de rechter moeten gaan. Wel even berekenen wat jouw schade nu is, en dat eventueel voor lief nemen, want procederen is duur.

  • 0
Op 15-1-2025 om 11:40, Hstraatwerk zei:

Ik ben er een aantal keer geweest om herstelwerkzaamheden uit te voeren, maar meneer is niet tevreden te krijgen. Hij zoekt constant iets op. Hij heeft mij terwijl ik nog bezig was met de herstelwerkzaamheden verboden om op zijn terrein te komen. Ja dan kan ik niks.. 

Dat dus,


Wat verwacht je van 600m2 straatwerk. Een kuiltje is te herstellen.
Alles tot op de mm strak gelegd, lijkt mij onmogelijk.
Afwateren naar de putten  of straat, dat zal uitgevoerd zijn.

Hopelijk heb je genoeg foto's en dan idd. de oproep afwachten, wat Herman aangeeft.
Dan zal moeten blijken wat de uiteindelijke klacht is, is dat terecht of muggezifterij.
 

  • 0

een overeengekomen werk, waarbij het liefst een getekende offerte geeft rechten en plichten, 1 daarvan is dat jij binnen een redelijke termijn je werk mag herstellen/afronden en de opdrachtgever je daar de mogelijkheid toe moet geven. De andere kant is ook een betalingsplicht van opdrachtgever waar je een evenredig deel mag achterhouden voor de op te lossen punten..

mocht de getekende opdracht/offerte niet aanwezig zijn, de betreffende klant heeft middels de betaling van eerder facturen voor het werk al bevestigd dat er een opdracht is.

 

Helaas heb je er nu al niet zo veel meer aan aangezien de juridisch geleiden er al mee bezig zijn, en die zullen niet tot een heel andere conclusie komen..

 

maar tot alles afgerond is, zou ik wel blijven voorstellen binnen een redelijke termijn de door jou nodig gevonden punten op te gaan lossen...

www.vloerengilde.nl

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.