Een klant van ons hanteerd inkoopsvoorwaarden, met een aantal artikelen waar we absoluut niet mee akkoord kunnen/willen gaan, zoals openheid in de administratie en loonadministratie, aansprakkelijkheid als zij een fout hebben gemaakt in materiaalkeuze/tekeningen, reserveren van materialen voor 2 maanden zonder afname verplichting, betalingstermijn, relatiebdeing en zelf de inzet van freelancers die ook voor hun werken.

 

Kan ik onderaan de offerte zetten dat bij akkoord, de opdrachtgever afziet van eigen inkoopsvoorwaarden en dat alleen onze verkoopvoorwaarden gelden?
 

Is dan de offerte leidend? Ondanks dat zij in die voorwaarden en bij de offerte aanvraag aangeven dat ze alle andere voorwaarden verwerpen?

 

Of moet ik de hele aanvraag gewoon afwijzen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77367-inkoopvoorwaarden/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1
22 minuten geleden, Jasper S. zei:

Of moet ik de hele aanvraag gewoon afwijzen?

 

22 minuten geleden, Jasper S. zei:

inkoopsvoorwaarden, met een aantal artikelen waar we absoluut niet mee akkoord kunnen/willen gaan

 

De vraag stellen, terwijl je hem wellicht zelf al beantwoord hebt? 😘

Moeten is dwang, maar ik zou zeker met een aantal van die inkoopvoorwaarden niet akkoord gaan. Een tegenvoorstel kun je altijd doen, natuurlijk, dat geeft ook weer wat meer duidelijkheid...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77367-inkoopvoorwaarden/#findComment-689616
Delen op andere sites

  • 1

Laat de klant zelf maar bevestigen dat de inkoopvoorwaarden niet van toepassing zijn.

 

En als het jou past de aanvraag laten schieten.

 

Zelf was ik de laatste jaren in de gelukkige positie om heel kritisch klanten te accepteren, maar kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen is weggelegd.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77367-inkoopvoorwaarden/#findComment-689617
Delen op andere sites

  • 0
(aangepast)

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik was al bezig met de offerte te maken, toen ik de kleine lettertjes zag onderaan de aanvraag.
ik heb hem nu ook even weg gelegd.

 

Ik wil de opdracht best doen, we leveren deze klant al een langere tijd. Alleen elke inkoper doet het op zijn eigen manier daar. Wat wel veel onduidelijkheden geeft.

Maar zijn klanten zijn ook mijn klanten, het wereldje is niet zo groot en om dan ineens een hele evenementen locatie uit te sluiten gaat veel te ver.

 

Maar als in onderaan mijn offerte het volgende zet:

"Door akkoord te gaan met deze offerte, gaat u er mee akkoord, dat alleen de algemene voorwaarden, die bij deze aanbieding zijn ingesloten, geldig zijn. Eventuele andere inkoopsvoorwaarden zijn niet van toepassing."

 

Zou dit dan voldoende zijn en is de offerte dan leidend? Want alleen deze wordt ondertekent?

 

Na de Corona is het aantal aanbieders van onze diensten en materialen zo klein geworden, dat het aanbod kleiner is dan de vraag.
Een moeilijke situatie, omdat je heel goed moet gaan kiezen welke klanten je wel en niet wil bedienen.
Het voordeel is wel dat men geen offertes meer gaat vergelijken. Het nadeel is dat het bedrijf de groei op financieel en personeelsplanning niet bij kan houden.
Maar ik kan er dus zeker wel voor kiezen om de aanvraag af te wijzen. Maar zou het netter vinden om hem wel af te handelen, als het stukje tekst mij veilig stelt.

 

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77367-inkoopvoorwaarden/#findComment-689618
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat je dit beter in je algemene voorwaarden kan opnemen. Er van uitgaande dat je die wel hebt gezien de branche waarin je werkt.

 

Aan doe het zelven kleven toch wel risico's, misschien tijd om er een jurist naar te laten kijken?

 

Ik heb mezelf altijd scheel betaald aan notaris, advocaat en accountant maar terugkijkend op 40 jaar ondernemer zijn heeft het mij een hoop bespaard.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77367-inkoopvoorwaarden/#findComment-689626
Delen op andere sites

  • 0
13 uur geleden, Jasper S. zei:

Een moeilijke situatie, omdat je heel goed moet gaan kiezen welke klanten je wel en niet wil bedienen.

 

Zo zwart-wit is het niet hoor: van algemene (inkoop)voorwaarden kun je altijd afwijken in een specifieke overeenkomst, als je maar kunt aantonen dat het zus of zo is overeengekomen. Waarschijnlijk wijk je zelf in specifieke gevallen ook wel eens af van je eigen algemene voorwaarden.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77367-inkoopvoorwaarden/#findComment-689631
Delen op andere sites

  • 0

Dank jullie wel, eigenlijk wijken we nooit af van onze voorwaarden. Vroeger wel, maar door de huidige situatie worden onze voorwaarden eigenlijk ook nooit besproken.
Nu staat er ook niet echt iets heel speciaals in.

Ik ga de regel ik ik bedacht heb onderaan de offerte zetten en in de begeleidende e-mail ook nog eens benoemen dat we niet akkoord gaan met de inkoopvoorwaarden.
Als ik jullie zo goed begrepen heb, zou dat dan voldoende moeten zijn om duidelijk te maken dat de inkoopvoorwaarden niet geaccepteerd worden en dat de inkoper hier dan kennis van heeft.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77367-inkoopvoorwaarden/#findComment-689632
Delen op andere sites

  • 2
(aangepast)

Wiens voorwaarden gelden is een machtsdingetje. Een machtige partij als het Rijk (ik noem maar een voorbeeld) kan veel opleggen. Het Rijk doet dat ook in de Algemene Rijksinkoopvoorwaarden 2018 (ARIV-2018)  en de Algemene Rijksvoorwaarden voor het verstrekken van opdrachten tot het verrichten van diensten (ARVODI-2018). De aansprakelijkheid die daar in staat gaat heel ver en is voor een ZZP-er eigenlijk nauwelijks te verzekeren. Voorbeeldje: ...de aansprakelijkheid voor opdrachten waarvan de totale waarde kleiner is dan of gelijk aan € 50.000,-: € 150.000,- per gebeurtenis en € 300.000,- per contractjaar...

Als het aanbod van jouw soort diensten kleiner is dan de vraag, heb jij het als aanbieder dus voor het kiezen en zou ik nooit akkoord gaan met de inkoopvoorwaarden van de klant. 

Zelfs als je minder marktmacht hebt, dan nog hoef je niet alles te pikkken. Zoals Ward van der Put zegt: in de overeenkomst kun je afwijken van de geldende voorwaarden. 

22 uur geleden, Jasper S. zei:

Maar ik kan er dus zeker wel voor kiezen om de aanvraag af te wijzen.

Ik zou altijd het gesprek aangaan met de klant en uitleggen waarom jij jouw voorwaarden wilt hanteren of in tweede instantie wijzen op de onredelijkheid van hun voorwaarden. 

En aanvullend: Hoewel ik bijna voor alles wat ik doe een contract maak, is een voor akkoord getekende offerte soms ook al voldoende. Daarom heb ik onder elke offerte het volgende staan:


"Op deze overeenkomst zijn de algemene voorwaarden van Insparcom van toepassing. Deze voorwaarden zijn als PDF gevoegd bij deze offerte en in te zien via www.insparcom.nl. Door deze overeenkomst te ondertekenen verklaart afnemer de algemene voorwaarden van Insparcom te hebben ontvangen en akkoord te gaan met deze algemene voorwaarden."

En onder elke email: 

"Op al onze diensten en leveringen zijn onze Algemene Voorwaarden van toepassing.
Our General Terms and Conditions apply to all our services and deliveries."

Dubbel genaaid...
 

aangepast door insparcom
aanvulling

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77367-inkoopvoorwaarden/#findComment-689636
Delen op andere sites

  • 0
8 minuten geleden, insparcom zei:

Als het aanbod van jouw soort diensten kleiner is dan de vraag, heb jij het als aanbieder dus voor het kiezen en zou ik nooit akkoord gaan met de inkoopvoorwaarden van de klant.

 

Ik zou altijd het gesprek aangaan met de klant en uitleggen waarom jij jouw voorwaarden wilt hanteren of in tweede instantie wijzen op de onredelijkheid van hun voorwaarden.

 

Mooi advies aan Jasper.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77367-inkoopvoorwaarden/#findComment-689638
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.