• 0

Eigen vermogen lijkt niet te kloppen in boekhouding van opvolgende jaren

Ik gebruik al sinds 2017 het boekhoudprogramma eaccounting van Visma. Tot een tijdje terug leverde ik dan die gegevens aan bij een extern adviseur en die maakte dan de jaarrekening en inkomsten belasting aangifte. En ik denk dat zij dan ook de gevens corrigeerde waar ik evt. iets fout had geboekt. Omdat de facturen daar wat uit de hand liepen en ik het gevoel had dat ik zelf toch al het meeste werk had gedaan wil ik nu maar helemaal zelf proberen.

Omdat ik de boekhouding met terugwerkende kracht moet invoeren tot twee jaar terug zit ik nu weer midden in het traject.  Mij valt nu bij het vergelijken van de balans van de opvolgende boekjaren op dat het eigen vermogen vanaf een bepaald jaar steeds hoger wordt. Een cumulatieve reeks die (nu) jaarlijks verder ophoogt. Nu heb ik het vermoeden dat dat niet klopt? (is dat zo?).  Ik zou denken dat aan het eind van een boekjaar het verschil tussen opname privé en stortingen van privé een eenmalig gegeven is? Nu lijkt het er op alsof er vanaf het nieuwe boekjaar door wordt geteld en veel te hoog uitkomt. Dus van eerst zeg een 4500 is nu sprake van 48000 als eigen vermogen. Was het maar waar :)

Ik zit dus met enkele vragen:

1. heb ik het goed dat dit niet klopt?
2. Zo ja, Wat is hier mis gegaan?
3. Zo ja, Hoe kan ik dit weer goed krijgen?

Ik zie uit naar jullie verhelderende adviezen. Dank.

Scherm­afbeelding 2025-04-02 om 16.14.55.png

Scherm­afbeelding 2025-04-02 om 16.15.49.png

Scherm­afbeelding 2025-04-02 om 16.16.51.png

Aanbevolen berichten

• 0

Ik heb het vermoeden dat dit inderdaad het probleem is. In dat geval zou er ook een verschil moeten zijn in de balans dat ieder jaar oploopt.

Eindsaldo kapitaal = Beginsaldo kapitaal + Stortingen -/- Opnames + Resultaat boekjaar

Ik heb persoonlijk geen ervaring met eAccounting van Visma, maar in (bijna) alle boekhoudsoftware hoor je ofwel een resultaatboeking te maken, ofwel het resultaat handmatig bij het kapitaal op te tellen in de beginbalans van het nieuwe boekjaar.

• 0

Er was inderdaad wel iets wat niet klopte met het resultaat. Heb dat nu voor alle jaren verwerkt en lijkt beter te kloppen. Toch zie ik nog steeds bedragen staan waarvan ik denk dat dat niet klopt.

Ook de BTW lijkt nu niet te kloppen. Ook daar zit een cumulatief iets in. Gezien de omzet en verkoop is de btw bij lange na geen 28457,--  Of kloppen die "cumulatieve" bedragen wel? En moet je daar verder net naar kijken? 

Scherm­afbeelding 2025-04-04 om 11.40.28.png

Scherm­afbeelding 2025-04-04 om 11.43.51.png

• 0

In principe behoor je ieder jaar bij dit soort btw-balansposten journaalposten te boeken, waardoor deze niet blijven doortellen in het volgende boekjaar. Ik neem aan dat op rekening "1690 Btw-afdrachten/-teruggaven lopend jaar" enkel datgene wordt geboekt dat de rekening beschrijft? Waarop worden de verschuldigde en te vorderen btw-bedragen geboekt? In principe zou je alles wat te maken heeft met de btw op verschillende grootboekrekeningen moeten bijhouden die je aan het einde van ieder jaar tegen elkaar kan wegstrepen als het ware. Het verschil dat je dan nog overhoudt zou gelijk moeten zijn aan de laatste aangifte (lees: het bedrag dat nog moet worden afgedragen).

Daarbij valt het me ook op dat er op jouw screenshots een Algemene Reserve én een Kapitaalrekening te zien zijn. Welke rechtsvorm heb je? In het geval van een eenmanszaak kan er geen sprake zijn van een algemene reserve. 

• 0

De cumulatieve bedragen kloppen waarschijnlijk wel want die bestaan uit optellingen van meerdere jaren. Je zult bij de BTW dus wel vanaf 2020 ca 28000 hebben afgedragen in 4 jaar.

Voor zowel Prive stortingen en opnamen als BTW rekeningen geldt dat het gebruikelijk is om jaarlijks de rekeningen weer naar 0 te boeken. Als je dat niet doet dan krijg je als je 40 jaar ondernemeemt op een bepaald moment een miljoenen saldo van alles

Noem het de jaarlijkse voorjaarsschoonmaak van je balans om na het vaststellen van de jaarrekeningen de saldi van die rekeningen weer op 0 te zetten.

Mijn voorkeur heeft het om dit te doen in een zogenaamde periode 13 van de boekhouding.

Periode 1 tm 12 zijn alle reguliere treansacties en in periode 13 maak je dan opschoonboekingen en eventueel verwerk je verschillen tussen je commerciele winst en fiscale winst.

Andere boekhouders kiezen ervoor om het opschonen in periode 1 (of soms periode 0)  van het nieuwe jaar te doen

Voor het kapitaal zou het betekenen dat je in dit geval (als je alle jaren ineens opschoont) het volgende moet boeken

Rekening Debet Credit
0610 AOv 3.841  
0640 Prive stortingen 72.501,25  
0650 Prive opnamen   120.703,85
0510 Algemene Reserve 44.361,60  

Daarna staan al die rekeningen op nul behalve de algemene reserve en dat is hoe het gebruikelijk is.

De 06xx rekeningen zijn niet veel meer dan tijdelijke saldi om in je jaaraangifte IB makkelijk die bedragen te kunnen terugvinden.

Bij BTW geldt iets vergelijkbaars het zijn controle saldi zodat je einde van het jaar kan controleren of het totaal saldo van elke rekening overeenkomt met wat je hebt opgegeven in je 4 kwartaal aangiften.

Ik kan hier geen voorbeeld journaalpost maken omdat er nog BTW rekeningen ontbreken die je waarschijnlijk aan de activa kant op de balans hebt staan

• 0
9 minuten geleden, Sproso zei:

Daarbij valt het me ook op dat er op jouw screenshots een Algemene Reserve én een Kapitaalrekening te zien zijn. Welke rechtsvorm heb je? In het geval van een eenmanszaak kan er geen sprake zijn van een algemene reserve. 

Dat is wel een beetje definitie kwestie. Voor een geschoolde boekhouder levert dit natuurlijk brandende ogen op. Maar of de rekening nu algemene reserve heet of "Eigen vermogen" maakt natuurlijk niet zoveel uit..
Er zal in het (standaard)rekeningschema van Visma vast een "betere" rekening zijn kwa naamgeving.

Maar wat telt is dat het Totaal eigen vermogen er nu goed uit ziet, (of het ook echt helemaal klopt kunnen we niet vasttellen natuurlijk)

Ik zou het gebruik van de term Algemene reserve in deze balans zien als een schoonheidsfoutje.

• 0
(aangepast)

Roel bedankt voor de goede toelichting.
- Kan ik in plaats van in een keer op "0" zetten dat ook nog bij elk jaar apart doen?

- ik kan de post algemene reserve hernoemen naar Eigen Vermogen.

- Dus die BTW rekeningen kan ik ook op "0" zetten aan het begin van het jaar? Hoe boek je dat dan af?
Wellicht dat dit overzichtje het nog wat duidelijker maakt?

Scherm­afbeelding 2025-04-04 om 12.42.21.png

aangepast door mr_business
  • 0
(aangepast)

Ik had mijn antwoord al staan maar kennelijk vergeten om de reactie ook te plaatsen dus bij deze alsnog:

De boeking voor Eigen vermogen  kan je het ook per jaar doen. Ik moest wel het cumulatief pakken omdat ik de jaarstanden niet heb.

Voor de BTW boek je in principe alle rekening tegen dus 1610 maak je een debitering en zo voor elke balansrekening  (rekening overige verschillen dus niet)

Dan ziet de JP er zo uit

Rekening Debet Credit
1610 BTW hoog ink 1.371,67  
1600 BTW hoog verkoop   1051,15
1652 BTW inkoop EU (voorbel) 140,70  

1651 BTW inkoop EU

1690 BTW Afdracht

9380 Verschillen

140,70

320,00

0,52

Met deze journaalpost staan alle rekeningen weer op 0 behalve de verschillen rekening.

aangepast door Roel J
  • 0

@Roel J met jouw hulp aardig verder gekomen maar als ik nu naar mijn resultaten rekening kijk heb ik het gevoel dat er toch nog iets niet klopt :) Door mijn poging volgens jouw voorbeeld een en ander op 0 te zetten aan  het begin van het boekjaar is de post algemene reserve volgens mij nog steeds niet goed. Want ik kom nu telkens op een negatief resultaat uit. Wat doe ik verkeerd? :)

Scherm­afbeelding 2025-06-02 om 14.33.24.png

Scherm­afbeelding 2025-06-02 om 14.29.59.png

Scherm­afbeelding 2025-06-02 om 14.10.22.png

• 0

Ik begrijp niet hoe je overige baten/verschillen nu op een bedrag van 11.000 terecht komen?

Je "te betalen btw" van 11.000 blijft gewoon op de balans (als balans rekening) staan want dat is een "schuld" die je in januari naar de Belastingdienst inlost.

Alleen de verschillen die je elk kwartaal hebt bij de btw aangifte kun je naar overige verschillen in de W&V boeken. Meer niet.

En aan het begin van het jaar (of einde van het jaar) om een schone balans te krijgen boek je alle W&V rekeningen en de balans storting en opname naar je EV rekening.

• 0

Ja maar het punt is dat die 11000 geen schuld is en daar niet moet staan. Is een bedrag dat door de jaren heen er in is geslopen door verkeerd boeken. Nu doe ik de aangifte zelf, voorheen stuurde ik mijn gegevens naar een boekhouder en die haalde dit soort fouten er wel uit. Alleen heb ik dat in mijn administratie nooit goed aangepast (kunnen aanpassen). Ben er gewoon te weinig mee bezig om de finesses te kennen. Zo kom ik er ook achter dat ik bijvoorbeeld een deel van de inkopen (materialen, etc.) nooit in de resultaten rekening had... Omdat ik die niet goed had geboekt. Dat werk ik nu bij. Scheelt wel voor brutowinst..

Zou mooi zijn als ik een even een uurtje met een "kenner" mijn boekhouding door zou kunnen lopen om alles weer strak te krijgen. Dus geen dure boekhouder maar gewoon ook iemand die het zelf doet maar er net wat beter in is dan ikzelf :)

• 0
(aangepast)

Overigens heb ik blijkbaar ook iets niet goed staan met mijn crediteuren (1500). Want die heb ik bij enkele achtereenvolgende jaren ook voor hetzelfde bedrag op de begin en eindbalans staan... Terwijl de rest van de crediteuren op nul uit komen aan einde jaar Hoe kan ik dat weer op nul krijgen. Die crediteuren zijn er helemaal niet omdat altijd alle crediteuren betaald zijn..

aangepast door mr_business
  • 0
8 minuten geleden, mr_business zei:

Ja maar het punt is dat die 11000 geen schuld is en daar niet moet staan. Is een bedrag dat door de jaren heen er in is geslopen door verkeerd boeken.

Ik heb niet het hele topic aandachtig gelezen... maar die 11.000 op overige baten kan er niet al jaren op staan. Elk jaar wordt de hele W&V namelijk "leeg geboekt" naar Eigen vermogen. Ten minste... je moet elk jaar weer met een lege W&V beginnen. Anders gaat er iets goed mis.

Ik zie in je openingspost ook een saldo op de begin balans voor Prive opname en stortingen staan. Dit hoort ook niet. Hoe wil je hiermee een correcte IB aangifte doen? Ook deze moeten "leeg geboekt" worden om met een schone begin balans het nieuwe jaar te beginnen.

Nu houdt je programma gelukkig wel "Wijziging" kolom bij zodat je die kunt gebruiken voor de aangifte maar dan ben ik benieuwd wat er als bedrag op de balans staat.

Zoals andere al opgemerkt hebben schijnt er geen jaar afsluiting plaats te vinden.

Waarschijnlijk is het inderdaad verstandig dat er iemand naar de complete boekhouding kijkt om dit allemaal goed te breien.

• 0
Op 2-4-2025 om 16:32, mr_business zei:

Ik gebruik al sinds 2017 het boekhoudprogramma eaccounting van Visma. Tot een tijdje terug leverde ik dan die gegevens aan bij een extern adviseur en die maakte dan de jaarrekening en inkomsten belasting aangifte. En ik denk dat zij dan ook de gevens corrigeerde waar ik evt. iets fout had geboekt. Omdat de facturen daar wat uit de hand liepen en ik het gevoel had dat ik zelf toch al het meeste werk had gedaan wil ik nu maar helemaal zelf proberen.

Niets is duurder dan fouten van een ander in een boekhouding te moeten corrigeren. 

27 minuten geleden, mr_business zei:

Zou mooi zijn als ik een even een uurtje met een "kenner" mijn boekhouding door zou kunnen lopen om alles weer strak te krijgen. Dus geen dure boekhouder maar gewoon ook iemand die het zelf doet maar er net wat beter in is dan ikzelf.

Beter een schoenendoos met inkoopfacturen, verkoopfacturen en bankafschriften aanleveren, zodat een boekhouder de administratie vanaf de bodem opnieuw kan inboeken … vergeet dat uurtje goedkoop corrigeren maar.

vraagje … van welk jaar was de laatste correcte jaarrekening ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Ik ken Visma eAccounting  ook niet maar ik zie in de openingspost een negatief bedrag bij de kapitaalrekening "Prive storingen" staan. En een positief bedrag bij de "Prive opnames". Misschien mis ik iets maar volgens mij moet dat net andersom zijn.

Is dit een administratie die je al jaren zo draait, en zo bijgehouden is door een echte boekhouder, of heb je dit vorig jaar ofzo zelf ingevoerd? Wanneer ben je zelf begonnen met invoeren?

Het kan toch niet zo zijn dat je Eigen vermogen met 10.000 groeit als je 20.000 opneemt en 10.000 stort dat jaar? Zoals in het eerste plaatje van je openingspost. Of zie ik nu echt iets over het hoofd?

(Of je moet het gewoon verkeerd-om geboekt hebben. Dat je dus daadwerkelijk 20.000 gestort hebt in 2020 en 10.000 opgenomen?)

• 0

Was het maar zo'n feest :) Geen grote stortingen en opname.  Ik ben in 2017 begonnen met het zelf invoeren van de boekhouding. De laatste jaarrekening is van 2021 en of 2022 die aangiftes zijn nog gedaan. Moet nu van 2023 en 2024 inleveren. Helaas werden de facturen bij de belasting adviseur/ boekhouder wel wat erg hoog voor erg weinig werk. Het in-boeken deed ik zelf alleen de jaren zijn nooit goed afgesloten omdat zij met de gegevens ook zelf in hun systeem denk ik een boekhouding vulde.. Helaas moet ik sterk de kosten drukken en dus doe het zelven :)

• 0

Hoe verklaar je dan die eerste screenshot in je openingspost? Daar zie ik voor het jaar 2020 stortingen -10.000 en opname +20.000 staan. Dat klopt dan toch niet? 

Voor 2021 zie ik stortingen -4.000 en opname 20.000 staan. 

Voor 2023 zie ik storting -4.300 en opname 13.000 staan.

Volgens mij moeten die bedragen precies andersom zijn. Dus negatief is positief en andersom. 

Als dat al verkeerd gaat dan zou je al die jaren in de prullenbak kunnen gooien.

Misschien zijn de aangiftes goed gegaan en heb jij bij het invoeren fouten gemaakt maar dan neem ik aan dat ze niet deze administratie gebruikt hebben voor enige aangifte, toch? 

• 0

Ja ik zie nu wat je bedoeld. Dat is inderdaad gek. Om even aan te geven hoe dat geboekt is, de bank-bestanden zijn ingevoerd en geboekt. Daarbij is dan een storting op mijn rekening van bijvoorbeeld een andere prive-rekening geboekt als storting prive. 

Opname prive zijn dan allerlei posten die voor prive zijn  betaald / geboekt. Zoals bijvoorbeeld wegenbelasting, etc.

Lijkt me op zichzelf ok maar hoe had ik dat anders kunnen boeken? Of kan ik dit alsnog anders boeken?

Scherm­afbeelding 2025-06-11 om 20.39.48.png

Scherm­afbeelding 2025-06-11 om 20.43.28.png

• 0
(aangepast)

Misschien dat ik in de war ben hoor. Maar ik zie de uiteindelijke balans ook niet. Ik zie voor 2020 een positief bedrag van 10.317. Maar misschien staat ie op de balans-uitdraai toch als -10.317 aan de goede kant. Dan is het wel goed. 

Daarom is het ook moeilijk beoordelen als je alleen maar een paar snippets ziet. 

Als de eind EV van 2020 wel 10.317 + winst is, dan zit er dus iets mis in de definities van de grootboekrekeningen.

Tevens heb je in ieder geval geen jaarafsluiting gedaan (waardoor de winst bij je EV komt). Er zijn handleidingen van eAccountant daarvoor. Zoek naar eens op jaarafsluiting Visma eAccountant.

aangepast door Rik ·
  • 2
28 minuten geleden, mr_business zei:

Lijkt me op zichzelf ok maar hoe had ik dat anders kunnen boeken? Of kan ik dit alsnog anders boeken?

Misschien wordt het tijd om een ander boekhoudprogramma te gaan gebruiken … eentje waarmee de grootste leek overweg kan. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar