Aanbevolen berichten

Businesswise Expertblogger Gerben van Driel keek Jiskefets 'Debiteuren Crediteuren' nog eens terug en realiseerde zich dat je van de aflevering over het onnavolgbare kaartspelletje Stiften verrassend veel kunt leren.

En Gerben van Driel is voor Higherlevel geen onbekende: hij is onder andere de interviewer van dit radio-item in de Week van de ondernemer)

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

(aangepast)

Ik heb zelf een hele andere interpretatie van de betreffende sketch. "Jos kent het spelletje Stiften overduidelijk. Waardoor hij het veel te abstract en onduidelijk uitlegt", schrijft Gerben. Wat ik van de sketch dacht te leren is er mensen zijn zoals Jos, die ter plekke van alles verzinnen en het bewust zo vaag mogelijk uitleggen om goedgelovige mensen zoals Edgar geld uit de zak te kloppen. Jos is in die interpretatie geen 'insider', maar een oplichter. Een beetje zoals de online bedrijvengidsen die startende ondernemers opbellen om ze een onzinnig contact aan te smeren. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Ron van der Kolk: Hanlons scheermes😘 

never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Op 6-6-2025 om 14:07, Ron van der Kolk zei:

Wat ik van de sketch dacht te leren is er mensen zijn zoals Jos, die ter plekke van alles verzinnen en het bewust zo vaag mogelijk uitleggen om goedgelovige mensen zoals Edgar geld uit de zak te kloppen.

Dat dus. Er wordt iemand op een godsgruwelijke manier genaaid. Maar ja ik ben geen expertblogger. Er is sowieso sprake van de klassieke drogreden 'autoriteitsargument'. 

Twee keer zelfs. Gerben van Driel is geen gewone huis- tuiin- en keukenblogger, maar een expertblogger. Wat dat is? Geen idee, maar het klinkt goed. In de sketch is Jos impliciet de expert, want hij heeft zo veel verdiend dat hij 's avonds al zijn verdiende geld kan gaan witwassen. 

Ik ben het eens met Ron van der Kolk: "Jos is in die interpretatie geen 'insider', maar een oplichter."

Het lijkt me verstandig dat Edgar niet naar de beleggerstalkshow Bulls and Bears op SBS6 kijkt. Zou hem ook wel eens veel geld kunnen kosten. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Is het oplichting? Wat mij betreft niet: Edgar neemt zelf het initiatief en Storms’ bevestiging op 12’35 weerspreekt dat Jos het allemaal terplekke heeft verzonnen. 

Wordt Edgard enorm genaaid door zijn collega Jos? Uiteraard, maar daarvoor hoef je geen oplichter te zijn: lomp, onbeschoft en sociopaat is al meer dan genoeg.

leuk dat een vrijmibo topic over een 30 jaar oude sketch nog tot totaal verschillende interpretaties leidt😀, maar laten we het allemaal ook weer niet te serieus nemen😘

35 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

leuk dat een vrijmibo topic over een 30 jaar oude sketch nog tot totaal verschillende interpretaties leidt😀, maar laten we het allemaal ook weer niet te serieus nemen😘

Laten wij het vooral wel doen, want het is vandaag de dag meer aanwezig dan ooit tevoren.

Is de meest geliefde en intelligentste president van de VS aller tijden - Donald Trump - ook niet de grootste Stifter aller tijden?

42 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Is het oplichting? Wat mij betreft niet

Wat mij betreft wel … 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

29 minuten geleden, Cosara zei:

Is de meest geliefde en intelligentste president van de VS aller tijden - Donald Trump - ook niet de grootste Stifter aller tijden?

Zeker, maar als op iemand Hanlons scheermes van toepassing is, is het the Donald wel. Suggereren dat hij een oplichter is, is veel te veel eer: een oplichter heeft een concreet doel én een plan.

6 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Suggereren dat hij een oplichter is, is veel te veel eer: een oplichter heeft een concreet doel én een plan.

Een oplichter zal zijn plan niet openbaar maken en daarmee ook het doel niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

3 minuten geleden, Cosara zei:

Exactly. En heb je al gezien hoe “terughoudend” the Donald is met het openbaren van zijn plannen en doelen? 

1 uur geleden, Norbert Bakker zei:
1 uur geleden, Cosara zei:

Exactly. En heb je al gezien hoe “terughoudend” the Donald is met het openbaren van zijn plannen en doelen? 

Ik zie en hoor een heleboel onzinnige plannen en doelen, en ik hoop van harte dat je gelijk krijgt, want lomp, onbeschoft en sociopaat is al meer dan genoeg, maar wat als het echte plan nu eens niet op tafel ligt?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar