Ga naar inhoud

Bonnen van supermarkt en restaurant verwerken in de boekhouding

Geplaatst:

Renetimmer

Goedendag,

Ik zit even zonder boekhouder (hij is met pensioen)

maar maar mijn vraag is: ik zat voor een klant in een hotel, officieel zat daar ontbijt bij maar ivm vroege beginnen ging dat niet lukken, ook het avond eten ging daar niet, dus voor ontbijt even naar de supermarkt geweest eten gekocht. Het avond eten in een restaurant genuttigd

Hoe verwerk ik dat in de boekhouding, de factuur met kosten op gestuurd naar mijn klant.

maar als ik de bonnen in mijn boekhouding zet kan ik dat 100% aftrekken deze kosten?

Want het wordt wel als inkomen gefactureerd namelijk.

(btw is niet verrekenbaar ivm buitenland)

al vast bedankt

Rene

Featured Replies

Geplaatst:

RubenT

• Moderator

Je mag 80% van kosten aan eten en drinken aftrekken. De overige 20% zijn privé, omdat je er ook privé voordeel van hebt.

De btw mag je wel gewoon als kosten meenemen (en dus 80% over het totaalbedrag rekenen) als je de btw niet kunt terugvragen.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Het zit net iets anders in elkaar bij consumpties:

Horeca: 80% van de kosten inclusief BTW, omdat de BTW helemaal niet aftrekbaar is.

Winkel: 80% van de kosten exclusief BTW, omdat de BTW geheel aftrekbaar is

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Derek-Jan

27 minuten geleden, RubenT zei:

Je mag 80% van kosten aan eten en drinken aftrekken. De overige 20% zijn privé, omdat je er ook privé voordeel van hebt.

Hoe zit dit dan met de hotelrekening als er ontbijt en dinner inbegrepen is?

Geplaatst:

Renetimmer

• Auteur
44 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Inderdaad ja?

Geplaatst:

Renetimmer

• Auteur
1 uur terug, RubenT zei:

De btw mag je wel gewoon als kosten meenemen (en dus 80% over het totaalbedrag rekenen) als je de btw niet kunt terugvragen.

maar dit zijn doorberekende kosten, geld dit dan ook zo?

Volgende rekening maar wat extra in rekening brengen dan.

• Ward van der Put changed the title to Bonnen van supermarkt en restaurant verwerken in de boekhouding
Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
2 uur geleden, Derek-Jan zei:

Dat staat gesplitst op de rekening van het hotel

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
2 uur geleden, Renetimmer zei:

maar dit zijn doorberekende kosten, geld dit dan ook zo?

Volgende rekening maar wat extra in rekening brengen dan.

Ja, die 20% ziet op jouw privédeel

Geplaatst:

Derek-Jan

1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Dat is dus niet zo, heb even een rekening gecheckt en dat is gewoon 1 bedrag per nacht voor de kamer + ontbijt.

Geplaatst:

insparcom

Op 12-7-2025 om 15:57, Joost Rietveld zei:

Soms wel, soms niet....

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Geplaatst:

Derek-Jan

1 uur geleden, insparcom zei:

Soms wel, soms niet....

Klopt, krijg toevallig een Nederlandse factuur in handen en daar staat het dus wel gesplitst.

Even terugkomend op de vraag van TS, het kan dus zijn dat je op die manier 2x een deel zelf betaald afhankelijk van hoe het op de rekening staat.

Het kan dus ook lonen om half pension te nemen als je vooraf weet of je een gesplitste rekening krijgt. En als je een kamer neemt met lounge toegang dan heb je de drankjes volledig terug.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

en anders vraag je even om een gesplitste rekening

Geplaatst:

insparcom

18 uur geleden, Joost Rietveld zei:

en anders vraag je even om een gesplitste rekening

Keurig. En wat als je achteraf toch geen tijd had om te ontbijten?

Alle gekheid op een stokje: als je het als ondernemer het hier van moet hebben, kun je mischien beter weer een baan in loondienst zoeken.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Geplaatst:

Roel J

Op 12-7-2025 om 12:04, Renetimmer zei:

ik zat voor een klant in een hotel, officieel zat daar ontbijt bij maar ivm vroege beginnen ging dat niet lukken, ook het avond eten ging daar niet, dus voor ontbijt even naar de supermarkt geweest eten gekocht. Het avond eten in een restaurant genuttigd

Hoe verwerk ik dat in de boekhouding, de factuur met kosten op gestuurd naar mijn klant.

De beste tip die ik je kan geven is geen boekhoudkundige of fiscale maar een contractuele..

Dit werkt vooral goed als je voor wat grotere ondernemingen werkt.

Vraag of zij het hotel kunnen boeken en eventueel de vlucht als daar sprake van is. Grotere bedrijven hebben namelijk vrijwel altijd een prijsafspraken met gerenomeerde hotelketens, waarbij ze grote kortingen krijgen. En als het hotel een eigen restaurant heeft kun je vaak ook simpel de diners op je kamernummer laten zetten (moet je dat wel vooraf afspreken uiteraard met je opdrachtgever)

Ik heb regelmatig in veel luxere hotels overnacht dan ik zelf zou boeken, maar volgende de richtlijnen van het bedrijf paste dat bij de functie die ik beklede.

Ik vond het echt een top oplossing, geen gedoe met bonnetjes en facturen en ook nooit klachten van de opdrachtgever dat de verblijfskosten zo hoog waren.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.