• 0

ervaringen websitedesigners gevraagd

Ik ben erover na aan het denken om een bedrijfje op te starten om (parttime) websites te maken voor de kleinere ondernemer.

Graag zou ik ervaringen van anderen hierover lezen. Zoals:

 

Hoe zijn jullie van start gegaan?

Wat zijn de valkuilen?

Welke vaardigheden en kennis heb je nodig (dreamweaver, photoshop, fotografie, teksten schrijven, maar misschien nog meer?)

Waar liggen de beste kansen (soort branche, soort/ grootte afnemer etc)?

 

Ik hoop op reacties, bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

naar mijn mening is dit een beetje een makkelijke mannier om zoiets te vragen eerlijk gezegd.

 

Zou het niet makkelijker zijn om zelf onderzoek te doen waar voor jou de beste kansen liggen, van welke branch heb je deze meeste kennis enz.

 

Welke vaardigheden je nodig hebt als webdeveloper wordt naar mijn mening nog wel is onderschat maar is ook een groot deel afhankelijk van wat je wilt aanbieden wat niet echt duidelijk wordt in je vraag.

 

Programma`s zoals dreamweaver zijn leuk maar niet noodzakelijk je zal toch eerst zelf de kennis moeten hebben van (X)HTML, PHP, Javascripts, XML etc etc (uitbesteden kan ook een optie zijn). Wanneer je die kennis hebt kan bijvoorbeeld dreamweaver makkelijk zijn om je werk te versnellen.

 

valkuilen kunnen zijn; prijzen Legale software, administratie, de wet van auteursrecht niet kennen etc, maar ook dit is afhankelijk van wat je van plan bent wil je ontwerper of developer worden, of beide.

 

Ik zou als ik jou was eerst zelf gaan kijken welke kant je op wilt en welke kennis je beschikt en dan eventueel nog wat vragen stellen waarin je blijft steken.

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

Het hangt er allemaal maar nét van af- een goed antwoord op deze vraag geven duurt uren ;-)

Ga dus zelf wat meer op onderzoek en als je vragen specifieker zijn krijg je een antwoord waar je meer aan hebt.

 

Waar ik benieuwd naar ben is waarom je websites wil gaan maken voor de kleinere ondernemer?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Barend,

Ik zou je aanraden om een degelijk portfolio op te bouwen zodat jouw klanten kunnen zien wat je kan. Verder is het belangrijk te bepalen wat je doelgroep is want je moet toch bepalen waar je focus gaat liggen aangezien de markt vrij verzagdigd is.

 

Valkuilen teveel software aanschaffen die niet relevant zijn. Zelf gebruiken wij Macromedia software voor het ontwikkelen en Adobe software om te designen. Dit is ruim voldoende om mee te beginnen.

 

De beste kansen moet je toch echt zelf bepalen. Doe een gedegen marktonderzoek, praat met ondernemers en vrienden.

 

Gr.

Jimmy.

MKB Gaat Online ontwerpt en ontwikkelt betaalbare websites, zowel voor het MKB als particulieren. www.mkbgaatonline.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, en de adviezen.

 

Specifieker kan ik eigenlijk niet zijn omdat ik gewoon nog niet meer weet.

Ik wil eenvoudige maar degelijke sites maken. Daarom richt ik me op de kleinere ondernemer. Welke doelgroep weet ik nog niet exact. Maar omdat er veel sites worden gemaakt met schrijffouten in de teksten, achterhaalde informatie etc kun je qua kwaliteit al snel boven een groot deel van de gemaakte internetsites uitstijgen.

Ik denk dat ik gewoon begin met Dreamweaver en Photoshop, en wel zie hoe het gaat.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, en de adviezen.

 

Specifieker kan ik eigenlijk niet zijn omdat ik gewoon nog niet meer weet.

Ik wil eenvoudige maar degelijke sites maken. Daarom richt ik me op de kleinere ondernemer. Welke doelgroep weet ik nog niet exact. Maar omdat er veel sites worden gemaakt met schrijffouten in de teksten, achterhaalde informatie etc kun je qua kwaliteit al snel boven een groot deel van de gemaakte internetsites uitstijgen.

Ik denk dat ik gewoon begin met Dreamweaver en Photoshop, en wel zie hoe het gaat.

 

 

Om eerlijk te zijn willen de ondernemers tegenwoordig steeds meer interactie, en vergt het toch iets dynamische talen kennis dan je eerste instantie denkt. Uiteraard zijn er ook mensen die niet precies weten wat ze willen en wat de mogelijkheden zijn. Om eerlijk te zijn... alle kennis is nodig om zo'n klant uit te leggen wat de mogelijkheden zijn, en wat voor prijskaartjes eraan vast hangt.

 

Voordeel van designen voor bedrijven is dat het allemaal niet te "mooi" hoef te zijn (tenzij het een DJ is ofzo). Het gaat vooral om praktische weergave van een bedrijf. Wat ze doen, en wat ze voor hun klanten kunnen beteken, en zo mogelijk wat hun meerwaarde zijn etc.

 

Om meer interactie in je "huidige" pakket te kunnen bieden is het makkelijk om een open source CMS te leren kennen (ik raad Joomla aan). De design en kleine aplicatie aanpassingen kan je zelf toevoegen om je product meer "customized" aan te bieden.

 

Voordeel van zo'n CMS is, is dat de "opdrachtgever" zelf kan inloggen en beheren. Hierdoor kan hij zijn eigen "achterhaalde" informatie aanpassen.

 

Belangrijk is, ben je ook echt goedkoper. Je kwaliteit-verschil is weinig merkbaar als je in prijs er niet naar is.

 

Mocht je zelf weinig kennis van PHP hebben, dan moet je gewoon een HBO/Uni student te vriend houden die er wel verstand van heeft... en dan source je dat af en toe uit. :P

 

p.s. common mistakes wat je direct beter kan is vaak...

zorgen dat alles op 800 breedte past...

dat alle belangrijk info op 1 scherm past...

dat je niet meer dan 72 dpi plaatjes nodig hebt (Meer geeft ie toch niet aan)

En.. dat men binnen paar secs weet waar de hele site opslaat. (dat vind ik zelf ook ontzettend moeilijk)

Link naar reactie
  • 0

Valkuilen teveel software aanschaffen die niet relevant zijn. Zelf gebruiken wij Macromedia software voor het ontwikkelen en Adobe software om te designen. Dit is ruim voldoende om mee te beginnen.

 

Volgens mij is Macromedia software en Adobe software al een tijdje hetzelfde...

 

Verder ben ik van mening dat een andere valkuil is dat het MKB niet zit te wachten op nog iemand die websites maakt. Er zijn al zoveel buurjongentjes en achterneefjes die dat ook al kunnen...

 

Wel is er nog ruimte voor professionals, maar gezien je open vragen behoor je (nog) niet tot die groep.

 

Mijn advies: Probeer eerst deze maand maar eens een stuk of 5 websites te verkopen. Dat heb je uiteindelijk toch nodig om te overleven... (ok, parttime de helft, maar daar heb je ook de helft van de tijd maar voor...)

 

Groet,

John.

Link naar reactie
  • 0

barend, het gaat niet meevallen. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met het designen en maken van websites, maar ik zie steeds meer 'professionele' webdesignbedrijven verschijnen die eigenlijk geen reet presteren. A kunnen ze helemaal niet ontwerpen en B werkt de site niet goed of word hij gemaakt in Frontpage: het grootste rampenplan wat er bestaat.

 

Ik heb een hele tijd bij een reclamebureau gewerkt en heb daar jarenlang websites ontworpen en gemaakt. Eén van de ideeën was ook MKB bedrijven te benaderen met een standaard website-opzet maar een totaal verschillend design. Bijvoorbeeld standaard 5 pagina's, 10 foto's, emailformulier enz. Daarnaast waren er modules beschikbaar.

 

Misschien is dit een idee voor je.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben erover na aan het denken om een bedrijfje op te starten om (parttime) websites te maken voor de kleinere ondernemer.

Graag zou ik ervaringen van anderen hierover lezen. Zoals:

 

Hoe zijn jullie van start gegaan?

Wat zijn de valkuilen?

Welke vaardigheden en kennis heb je nodig (dreamweaver, photoshop, fotografie, teksten schrijven, maar misschien nog meer?)

Waar liggen de beste kansen (soort branche, soort/ grootte afnemer etc)?

 

Ik hoop op reacties, bedankt.

 

 

Beste Barend,

 

Ik heb het geluk gehad dat ik enkele jaren geleden in het bedrijf van mijn partner ervaring kon opdoen.

 

Mijn advies is dan ook:

 

Vraag jezelf eerst af: waarom wil je het doen. Dat is werkelijk de belangrijkste vraag.

 

In mijn geval bijvoorbeeld: ik ben eraan begonnen omdat webdesign mijn "Passie" is.

 

Vervolgens is het verstandig om op het internet te snuffelen (vooral forums), ervaring uitdelen met anderen en heel veel lezen.

 

Maak je keuze bewust en luister vooral naar je gevoel... dat is belangrijk.

 

Ik wens je succes toe.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben erover na aan het denken om een bedrijfje op te starten om (parttime) websites te maken voor de kleinere ondernemer.

Graag zou ik ervaringen van anderen hierover lezen. Zoals:

 

Hoe zijn jullie van start gegaan?

Wat zijn de valkuilen?

Welke vaardigheden en kennis heb je nodig (dreamweaver, photoshop, fotografie, teksten schrijven, maar misschien nog meer?)

Waar liggen de beste kansen (soort branche, soort/ grootte afnemer etc)?

 

Ik hoop op reacties, bedankt.

 

 

Ik ben zelf eigenaar van een soortgelijk bureau in regio midden nederland. We zijn van start gegaan met 100 euro en hebben hier een server van gehuurd om hosting op te zetten. Dit dekte vaste (maandelijkse) lasten. We zijn nu 3 jaar verder en ik mag niet klagen, het gaat erg goed.

 

Het moeilijke nu is klanten vinden, naast vinden laten betalen. Men denkt dat een site 100 euro kost, max 200 euro en wil niet meer betalen. De markt begint nu weer wat aan te trekken (en dat is héél erg merkbaar in ons geval) maar toch krijgen we nog enorm veel aanvragen waartegen niet te werken is. Let dan ook op dat je een minimaal aantal klanten hebt als je start die ook maandelijks geld binnen halen.

 

Welke vaardigheden en kennis heb je nodig (dreamweaver, photoshop, fotografie, teksten schrijven, maar misschien nog meer?)

Iedereen bij ons heeft kennis van Dreamweaver/Zend en de Adobe studio. Netwerk/Systeembeheer (in elk geval een basis) is heel handig om de problemen zo nu en dan uit de weg te helpen.

 

Waar liggen de beste kansen (soort branche, soort/ grootte afnemer etc)?

Ik denk dat als starter je moet beginnen met klein tot MKB, sites voor weinig, om een portfolio op te bouwen. Als je goed bent groei je vanzelf door en kun je grotere opdrachten aannemen.

 

Verwacht in elk geval niet in deze tijd dat je een goed lopend bedrijf op kort termijn hebt. Je hebt echt teveel concurrenten

Link naar reactie
  • 0
Barend zei:

Waar liggen de beste kansen (soort branche, soort/ grootte afnemer etc)?

 

 

Ik denk dat als starter je moet beginnen met klein tot MKB, sites voor weinig, om een portfolio op te bouwen. Als je goed bent groei je vanzelf door en kun je grotere opdrachten aannemen.

 

Verwacht in elk geval niet in deze tijd dat je een goed lopend bedrijf op kort termijn hebt. Je hebt echt teveel concurrenten

 

Er is veel concurentie maar met het leveren van kwaliteit val je in deze branche op. En daar moet je het als webkunstenaar/designer van hebben.

 

Mijn klanten gaan voor dat stukje persoonlijke aandacht, de stijl die ik gebruik, op ongedwongen wijze met elkaar zaken doen en het leveren van (extra) service en kwaliteit.

 

Daarbij is de mond op mond reclame van je klant(en) heel belangrijk. In feite zijn dat je ambassadeurs ;D die de (goede of minder goede) boodschap doorgeven. En v.w.b. de laatste zin... dat heb je zelf in de hand.

 

Veel succes! ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat als starter je moet beginnen met klein tot MKB, sites voor weinig, om een portfolio op te bouwen. Als je goed bent groei je vanzelf door en kun je grotere opdrachten aannemen.

Hoewel ik je wel snap, moet je echt uitkijken met het maken van "sites voor weinig" - dan ga je al snel bekend staan als "die jongen die het voor een paar euro" doet. Als je kwaliteit levert, mag je daar geld voor vragen toch?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat als starter je moet beginnen met klein tot MKB, sites voor weinig, om een portfolio op te bouwen. Als je goed bent groei je vanzelf door en kun je grotere opdrachten aannemen.

Hoewel ik je wel snap, moet je echt uitkijken met het maken van "sites voor weinig" - dan ga je al snel bekend staan als "die jongen die het voor een paar euro" doet. Als je kwaliteit levert, mag je daar geld voor vragen toch?

 

Ik sluit mij aan bij wat Martijn zegt. Ik ben ook tegen lage tarieven bezig geweest. Ik heb een aantal kleine klanten gehad. 1 grote www.dierenplein.nl maar als je eenmaal bekend staat als de goedkope webdesigner gaan mensen proberen je nog lager te laten gaan met je prijzen en dat is niet prettig zaken doen! Voor kwaliteit zullen ze moeten betalen! Daarom mag je ook best een goed tarief hanteren.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat als starter je moet beginnen met klein tot MKB, sites voor weinig, om een portfolio op te bouwen. Als je goed bent groei je vanzelf door en kun je grotere opdrachten aannemen.

Hoewel ik je wel snap, moet je echt uitkijken met het maken van "sites voor weinig" - dan ga je al snel bekend staan als "die jongen die het voor een paar euro" doet. Als je kwaliteit levert, mag je daar geld voor vragen toch?

 

Ik sluit mij aan bij wat Martijn zegt. Ik ben ook tegen lage tarieven bezig geweest. Ik heb een aantal kleine klanten gehad. 1 grote www.dierenplein.nl maar als je eenmaal bekend staat als de goedkope webdesigner gaan mensen proberen je nog lager te laten gaan met je prijzen en dat is niet prettig zaken doen! Voor kwaliteit zullen ze moeten betalen! Daarom mag je ook best een goed tarief hanteren.

 

Volgens mij is het ook een kwestie van "wat de gek ervoor geeft".

 

De één is wel bereid mee te betalen aan het "hoogpolige tapijt" en/of inrichting van het webdesign bureau en de ander niet. In het laatste geval ben je wat goedkoper uit. Over de kwaliteit zegt dit naar mijn mening minder.

 

En natuurlijk... voor kwaliteit mag betaald worden.

 

Stel dat ik zoekende was naar een webdesigner dan zou ik letten op de volgende zaken:

 

- hoe ziet de website van de aanbieder eruit

- wat heeft de aanbieder mij aan te bieden

- spreekt het mij aan wat er op de website staat

- is de site volledig en professioneel ingericht

- hoe zit het met de kwaliteit en service

- voorbeelden websites

- wat is mijn gevoel bij het zien van de website... voor mij erg belangrijk

- kan ik gemakkelijk contact opnemen

- prijs: is belangrijk maar niet doorslaggevend.

 

En natuurlijk zijn er altijd mensen die voor een belachelijk lage prijs een site opgezet willen hebben. Deze verwijs ik over het algemeen naar een "kant en klaar product" van Databecker en consorten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verwacht in elk geval niet in deze tijd dat je een goed lopend bedrijf op kort termijn hebt. Je hebt echt teveel concurrenten

 

Je kan het grote aantal concurrenten ook positief uitleggen: Blijkbaar is het mogelijk in deze brance wat te verdienen, en blijkbaar slagen daar een flink aantal mensen in.

 

Als je 1000 gelijkaardige concurrenten hebt, maar 1tje meer voor de markt ook niet meer zoveel uit... met een promille marktaandeel ben je net zo groot als de rest ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.