Om vervolgens nog even te reageren op een aantal reacties van jullie:
Vaak is een intakegesprek een combinatie van kennismaking, verzamelen van informatie, wat grove metingen en foto's, maar omdat het een bouwproces is en men in een vrij vroeg stadium al vakmensen zoekt, terwijl het huis er nog niet eens staat of andere vaklieden niet doen wat er afgesproken is, is maar één keer meten best risicovol.
Inmiddels beperk ik mij tot eenmaal langskomen, verzoek ik meer betrokkenheid van de klant qua aanreiken van informatie, breng ik een offerte uit en vanaf dat moment begint de meter te lopen. Het intakegesprek is daarmee nu dus gratis.
Dat is mij inmiddels heel duidelijk geworden inderdaad. De één beredeneerd uit de goedheid van mensen, de ander uit grenzeloze service. Duidelijke communicatie en geen aannames meer!
Eigenlijk niet, er zitten nog steeds wel veel nieuwe dingen bij. Desondanks zal ik dat in de toekomst wel doen. Dan maar ietsjes ruimer inschatten of een keertje verlies nemen, het biedt in ieder geval meer duidelijkheid voor beide partijen.
Toegepast in de oplossing van het conflict, zoals hierboven omschreven!
Dat omschrijft herken ik inderdaad in het gedrag van mensen. Ik heb er destijds bij het bepalen van mijn uurtarief niet bij stil gestaan. Voor nieuwe klanten reken ik inmiddels een hogere uurprijs. Over een totaal prijs heb ik echter nog nooit onderhandeld, dan mag een ander het inderdaad uitvoeren.
Haha top dit! Fijn dat Collin er ook moeite mee heeft. De boodschap is daarmee duidelijk!
Nogmaals hartelijk dank voor alle adviezen, nagenoeg allen heb ik toegepast of zal ik in de toekomst toepassen.