Ik denk dat het ook langs de route van een goed geredigeerde managementovereenkomst kan. Daarbij is van belang dat er echt sprake is van een managementovereenkomst in plaats van een verkapte arbeidsovereenkomst. In de managementovereenkomst moet beslist geen loondoorbetaling bij ziekte en vakantiedagen worden opgenomen.
Een goed voorbeeld van hoe de managementovereenkomst niet moet worden vormgegeven is Rechtbank Gelderland, 15 maart 2019, ECLI:NL:RBGEL:2019:1115. De aandelen van een werkmaatschappij worden gehouden door vier personal holdings in de verhouding 22%, 26%, 26% en 26%. De werkmaatschappij heeft met de personal holdings managementovereenkomsten afgesloten op grond waarvan de dga's de werkmaatschappij in de praktijk besturen. De rechtbank bevestigt het standpunt van de inspecteur dat drie van deze vier dga's verplicht verzekerd zijn voor de werknemersverzekeringen. De managementovereenkomsten bevatten voorwaarden die, in onderling verband bezien wijzen op een arbeidsovereenkomst:
- er is een maandvergoeding afgesproken van €11.666 exclusief omzetbelasting, waarbij is bepaald dat daarbij wordt uitgegaan van 40 uur per week;
- als door ziekte de werkzaamheden niet kunnen worden uitgevoerd, wordt de vergoeding gedurende 12 maanden doorbetaald;
- de overeenkomst komt per direct te vervallen zodra de personal holding geen aandeelhouder meer is of bij overlijden van de dga;
- non-concurrentiebeding van twee jaar voor relaties van de werkmaatschappij;
- werkmaatschappij sluit een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af.