Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 04/01/20 in alle zones

  1. In de normale logistieke praktijk kunnen we vaak handelen op routine. We hanteren prognosemodellen en -software en kunnen bij wijze van spreken op basis van de weersverwachting en tijd van het jaar voorspellen hoeveel ijsjes er komend weekend gegeten gaan worden. Maar hoe kunnen we plannen in onzekerheid? De coronacrisis lijkt de logistiek in een complete chaos gestort te hebben. De supply chains liggen stil, zijn verstoord óf vertonen een enorme piek. Alle ‘normale’ forecast-modellen zijn niet langer bruikbaar. Uit gesprekken met logistiek en supply chain-managers blijkt een behoefte om zich voor te bereiden op de middellange termijn, maar er heerst veel twijfel: ‘Je kúnt je niet voorbereiden, want je weet nu niks.’ De situatie waarin alles onzeker is en niets planbaar lijkt, is militairen niet vreemd. Militairen opereren steevast in een omgeving waar de situatie voortdurend kan veranderen, waar extremen eerder normaal zijn dan uitzondering en de problemen per definitie complex. In algemene zin anticiperen militairen op operationele inzet door een goede training, het verzamelen van zo veel mogelijk informatie, een gedegen planning en gestandaardiseerde wijze van optreden. Maar ook als je daar binnen jouw bedrijf nooit de behoefte toe hebt gevoeld of de tijd voor hebt gehad, kun je een aantal militaire lessen en technieken in de huidige crisis toepassen. Zorg voor rust In de eerste plaats is rust van essentieel belang. De crisis gaat langer duren dan een paar dagen. Blijf daarom gezond eten, ga (als je nog buitenshuis werkt) op tijd naar huis, probeer goed te slapen en te ontspannen. Stel indien mogelijk ploegendiensten in. Houd je collega’s in de gaten en help elkaar. Wees een buddy voor elkaar. Goed timemanagement zorgt voor duurzame inzetbaarheid. Scheid planning van uitvoering In een chaotische situatie kun je alleen nog maar reageren en is er geen ruimte om te anticiperen en vooruit te plannen. Creëer een planningsteam dat zich niet met de waan van de dag bezighoudt maar vooruitkijkt naar morgen, naar volgende week, volgende maand, een half jaar verder. Definieer het probleem Een goede probleemdefinitie is het begin van de oplossing. In de praktijk zullen probleemdefinitie en het vinden van oplossingen door elkaar heen lopen. Complexe (ongestructureerde) problemen kennen zelden een enkelvoudige oorzaak. Het gaat erom een gezamenlijk bruikbare interpretatie te vinden. Verzamel informatie Zet je informatievoorziening voorop. Een crisis schreeuwt om andere antwoorden dan die die jouw systemen normaal genereren. Dat moet je dus organiseren. Begin met het formuleren van de kernvragen waar je mee worstelt om überhaupt te kunnen plannen. Probeer zo de grootste onzekerheden te verminderen. Het is ook zinloos oplossingen te bedenken zonder eerst grondig te hebben vastgesteld wat de oorzaken van de op te lossen problemen zijn. Onderzoek de omgeving. Welke externe, politieke, economische, sociale, infrastructurele en informatie-factoren zijn van invloed op jouw specifieke situatie? Welke interne factoren spelen mee? Hoe zit het met de financiering van de onderneming en hoe is de personele situatie? Welke kansen zien we, naast alle bedreigingen? Wacht niet tot je alle informatie hebt, want die heb je nooit. Je moet dus aannames doen, en die moet je valideren in je verdere informatievoorziening. Creëer scenario’s Scenario-ontwikkeling helpt een situatie inzichtelijk te maken, waardoor deze weliswaar nog steeds ingewikkeld en complex is, maar wel beter hanteerbaar. Denk na over de richtingen waarin de huidige situatie zich kan ontwikkelen. Formuleer daarbij het meest waarschijnlijke scenario, maar ook een of twee extreme varianten. Scenario’s zijn geen prognoses of voorspellingen, maar helpen in het onderzoeken en formuleren van oplossingsrichtingen. Ontwikkel handelingsperspectieven en mogelijke wijzen van optreden Wanneer scenario’s zijn opgesteld kunnen deze gebruikt worden om handelingsperspectieven uit te werken. Handelingsperspectieven zijn opties, denkrichtingen, ideeën en mogelijke acties, die helpen de uitdagingen van elk scenario het hoofd te bieden, maar ook mogelijke kansen te onderkennen. Formuleer mogelijke wijzen van optreden. Weeg deze mogelijke wijzen van optreden af tegen alle scenario’s. Wat kunnen de gevolgen zijn van de manieren van optreden in de verschillende scenario’s? Inventariseer de risico’s en maak een kosten-batenanalyse. Kies een aanpak In een complexe situatie is een bepaalde aanpak of oplossing niet goed of fout, maar hooguit beter of slechter. De kwaliteit van een oplossing kan – afhankelijk van het moment – variëren. Een initieel als goed beoordeelde oplossing kan uiteindelijk rampzalige gevolgen hebben wanneer onbedoelde neveneffecten gaandeweg duidelijk worden. Planning dient onder dit soort complexe omstandigheden dus een iteratief proces te zijn; blijf de toestand beoordelen en pas je aan de omstandigheden aan conform de OODA-loop (Observe, Orient, Decide & Act). Maak onderscheid tussen korte, middellange en lange termijn De middellangetermijnplanning is in feite je plan de campagne waarin je de samenhang van je aanpak beschrijft en aangeeft langs welke lijnen je de crisis wilt beteugelen. Daarin beschrijf je ook doelstellingen (gewenste effecten) en mijlpalen. Meten is weten! Definieer de doelen die je wilt bereiken SMART. Met het middellangetermijnplan geef je je medewerkers focus en daarmee kunnen ze ook begrijpen waarom sommige kortetermijnmaatregelen nodig zijn. Het helpt je ook bij het richten van die kortetermijnplanning die je vooral in hapklare brokken moet hakken en moet koppelen aan de mijlpalen. Je lange(re)termijnplan richt zich op het herstel dat na de crisis moet gaan plaatsvinden. Denk daar ook nu al over na. Sturing Stuur op effecten die je wilt bereiken en ga vooral niet micro-managen. Zeker dat laatste is een valkuil die je moet zien te vermijden. Beschrijf WAT je wilt bereiken en WAAROM. Laat de vertaling naar de uitvoering aan de uitvoerende elementen van je organisatie. Daarmee creëer je eigenaarschap, maak je het een team-effort en geef je ze de vrijheid om situationeel te handelen. Voorkom groepsdenken door bijvoorbeeld het aanwijzen van een ‘advocaat van de duivel’, het betrekken van buitenstaanders of het aanmoedigen van een kritische houding. Betrek regelmatig het hele team en maak gebruik van de hier aanwezige kennis en ervaring.
  2. Beste mensen, dank voor alle antwoorden. We hebben helaas het besluit moeten nemen om de medewerker te ontslaan, teveel risico voor een klein bedrijf. We denken mee om hem snel aan een baan te helpen. Als iemand nog een embedded software engineer nodig heeft stuur me dan een persoonlijk bericht.
  3. Nee dat is geen fraude. Wel kun je het beste je klanten duidelijk informeren over de contract overname en ze een mogelijkheid laten te ontbinden. Met de BV heb je beperkte aansprakelijkheid, en mogelijk is dat iets waar je klant niet akkoord mee wilt gaan. Hier een artikel dat uitlegt waarom contract overname van EZ naar BV niet vanzelfsprekend is.
  4. Op basis van je informatie. Voorlopige aanslagen 2020 en aangiftes 2019 1. Zet je voorlopige aanslag 2020 voor vennootschapsbelasting omlaag zodat je in elk geval niet meer hoeft te betalen. 2. Kijk naar je voorlopige aanslag 2020 voor inkomstenbelasting, is daar ruimte. voor verlaging, waarschijnlijk minder 3. Vraag uitstel aan voor vennootschapsbelasting 2019 of overleg met je boekhouder of je in de uitstelregeling van hem zit en vraag hem je zo laat mogelijk te plannen 4. Vraag uitstel inkomstenbelasting 2019, standaard uitstel is tot 1 september 2020. Administratie Werk je administratie 2020 bij, zorg dat alle inkoopfacturen geboekt zijn, alle banken bijgewerkt, alle verkoopfacturen verzonden, zijn. Verzamel gegevens die mogelijk voor aanvragen nodig zijn, leg ze klaar of scan ze in zodat je ze snel kunt mailen / uploaden. Zorg dat ook je administratie 2019 zoveel mogelijk "aangifte klaar" is. Ivm vereisten uitstel heeft de "derde deskundige" deze gegevens mogelijk nodig om te beoordelen of corona de hoofdoorzaak van de problemen is. Loonbelasting en Omzetbelasting let op dat je per aangifte uitstel van betaling moet vragen, op dit moment is in de noodmaatregel nog veel onduidelijkheid over de derde verklaring, hopelijk is daar later deze week of begin volgende week duidelijkheid over. Als je een boekhouder hebt zal dat de aangewezen vrijwilliger zijn.. Als je die niet hebt, bedenk je dan wie in jou zakelijke omgeving daarmee kan helpen, die heeft dan wel een goede bijgewerkte administratie nodig om snel zo'n verklaring op te kunnen stellen. 1. Loonbelasting is een maandelijkse aangifte, dit zal de eerste zijn waarvoor je uitstel nodig hebt, vermoedelijk zal ook voor de aangifte eind april een uitstel nodig. Als ik het goed begrepen heb uit het debat van gisteren wordt het noodfonds WW per 1 maart met terugwerking opengesteld, check dit zelf. Als dat zo is heb je dus op loonbelalsting maar een gat van ca 10% omdat 90% van loonkosten wordt vergoed. 2. Omzetbelasting, tijdvak eindigt over 2 weken (31 maart) aangifte deadline is eind april Onder huidige omstandigheden is eind april nog een lichtjaar weg.. Doordat in maart al 90% van je omzet wegvalt en zo te lezen is je voorraad net opgebouwd. Ga eens rekenen of je wel iets moet afdragen over het eerste kwartaal of dat je al dicht bij nul uitkomt voor BTW afdracht.. Je eigen DGA loon Ik heb in de plannen tot nu toe nog geen specifieke maatregelen gezien waarmee de DGA is geholpen, maar dat kan ik ook gemist hebben of zal in de komende dagen nog aangepast worden.
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+02:00

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.