Ga naar inhoud

Erelijst

  1. Joost Rietveld

    Moderator
    3
    Punten
    23352
    Aantal berichten
  2. Norbert Bakker

    Moderator
    3
    Punten
    18343
    Aantal berichten
  3. Pieter__VH

    Super Senior
    2
    Punten
    128
    Aantal berichten
  4. Ben Avôt

    Administrators
    1
    Punten
    247
    Aantal berichten

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 10/03/25 in alle zones

  1. Voordat je gaat praten en denken over de rechtsvorm en hoe je e.e.a. gaat inrichten fiscaal en juridisch, is het volgens mij veel belangrijker dat je met je vader gaat praten over zijn rol in jouw bedrijf. Je zult de eerste niet zijn waarbij vaders het niet kan loslaten dat het zijn bedrijf niet meer is. Als je denkt dat je nu veel conflict hebt, wacht maar wat er gebeurt als hij straks zijn bedrijf nog steeds als zijn bedrijf ziet. Dat geeft intern conflicten, niet alleen met jou maar ook met personeel, en zorgt naar buiten toe voor een hoop onduidelijkheid voor relaties van het bedrijf. Ga daar eerst eens goed voor zitten om te kijken hoe je dat werkend krijgt. Verder nog even op nummer: Daar zijn meerdere mogelijkheden voor. Hangt ook af van de waarde van het bedrijf en de hoogte van de uitkoopsom; Op basis van de overwinst (wat resteer er in de onderneming aan winst nadat voor jou er een redelijke arbeidsbeloning en pensioen van de winst is afgehaald). In de regel ongeveer 3 tot 5 keer de overwinst; Zie aanhef + maak daarbij ook goede afspraken over de financiën, zowel de uitkoop als de verplichtingen rond vaders loon; Keukentafel, pot koffie erbij, en samen in gedachten een hele werkweek doornemen. Valt zo niet te zeggen. Er zijn mogelijkheden om het fiscaal zonder afrekening te doen, maar de vraag is of dat wenselijk is. Hangt o.a. af van uitkoopbedrag, belastingdruk, overig vermogen vader, etc. Zie aanhef en punt 4. Sowieso ligt het op de weg van je vader om jou richting het personeel te presenteren als opvolger en daarbij duidelijk te maken dat er geen nepotisme-cadeautjes worden uitgedeeld en jij dus net als hij zal handelen als eerlijk en integer eigenaar; Niet meer expertise/ervaring idem Succes!
  2. Lijkt alsof ik de enige ben met een afwijkende mening: je hoeft je bankrekeningnummer niet op straat uit te delen, maar om de post vast te pinnen met "pas op" ervoor vind ik zwaar overdreven. Mensen informeren is prima, mensen onnodig angst aanjagen zeker niet. We moeten niet gaan doen of je je bankrekeningnummer van je zakelijke rekening met je leven moet verdedigen. Ook niet of je wakker moet liggen omdat je bankrekeningnummer ooit op het internet heeft gestaan en nu in het archief zit. Een beetje kwaadaardig persoon bestelt 100 artikelen op Bol.com, vraagt 100 facturen op, retourneert 100 artikelen en googled op de bedrijfsnaam om de naam van een tekenbevoegde te hebben. Die zal je in 80 van de 100 gevallen probleemloos vinden. En dan is dat even de "moeilijkste" weg die ik bedenk, want volgens mij zijn er nog tig andere mogelijkheden om aan bankrekeningnummers te komen die minder moeite kosten. Wat ik wil zeggen: Je bankrekeningnummer is een middel dat ieder bedrijf nodig heeft. Die kan je simpelweg niet "verbergen" of "achterhouden" (facturen/offertes/briefpapier). Hem van je site halen is prima advies hoor, daar niet van, maar het is naïef om te denken dat men hem dan niet kan achterhalen. Het probleem is toch gewoon Delta? Die sluiten blijkbaar op basis van een naam en bankrekeningnummer een abonnement af, wat natuurlijk heel gek is in 2025. Laat dit hun maar 20x gebeuren (en ja heel vervelend voor gedupeerde ondernemers); dan gaan ze vanzelf de protocollen aanpassen gezien zij voor de kosten zullen opdraaien. Ik kan me sowieso niet heugen wanneer de laatste keer was dat ik ergens online een abonnement kon afsluiten zonder de eerste termijn met ideal te betalen, eerst een cent over te maken, een incassomachtiging te tekenen, via IDIN bevestiging te geven of het uploaden van je paspoort/rijbewijs ter verificatie.
  3. @Vstan24 , allereerst welkom op Higherlevel! Mijn belangrijkste advies: laat je begeleiden door iemand die gespecialiseerd is bedrijfsoverdracht binnen de familie. Naast financiële (prijs, wijze van waardering en betaling), fiscale (wat is de meest fiscaal vriendelijke vorm voor zowel koper als verkoper) spelen vooral emotionele aspecten een grote rol en blijven deze in de familiekring ook een rol spelen na verkoop/na overdracht, zeker als de oud eigenaar in een andere rol nog aan het bedrijf verbonden blijft. Ik durf te stellen dat dat sowieso gedoe op gaat leveren: 2 kapiteins op 1 schip. En zorg daarbij ook voor een persoon op zakelijke afstand, dus niet de boekhouder die al 30 jaar voor je vader actief is of dat ene vriendje met een juridische achtergrond: uiteindelijk zijn jullie dan beiden beter af!
  4. Trots, dat ben ik, enorm trots! Op mijn concullega adviseurs van RADI - AOV, op mijn mede-kerncommissieleden Ruud Houtzager, Maarten Prins RADI en Majan Van Riessen, op mijn mede-initiatiefnemer van RADi-AOV Annemieke Postema, en uiteraard op mijzelf. In de Memorie van Toelichting op de concept wet Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ) wordt maar liefst 30 keer verwezen naar overleg met en adviezen van "mijn" RADi-AOV tijdens de internetconsultatie en ons overleg op het Ministerie van SZW samen met branchevereniging Adfiz En onze naam wordt niet alleen "genoemd" (Prof. dr. Ir. P. Akkermans), maar we hebben met z'n allen ook échte concrete en meetbare resultaten bereikt: vrijwel alle scherpe kantjes van het overgangsrecht zijn eraf zodat vrijwel iedereen die nu al een AOV heeft - of er nog op korte termijn één afsluit - niet verplicht hoeft deel te nemen aan de publieke regeling maar de vrije keuze heeft. Op zulke dagen voel ik me super, man!
  5. eens, ik heb het topic vastgeprikt voor betere zichtbaarheid
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.