Ga naar inhoud

Blous

Legend
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Als jij naar 2 bakkers gaat en daar vraagt wat een worstenbroodje kost en hoe dit is opgebouwd dan zul je twee verschillende kostenoverzichten krijgen. Dit omdat dit onderhevig is aan de verkopende partij zijn inzicht. kortom zomaar FOB kosten van een Chinees bedrijf (wat gewend is om CFR te verkopen) en de FOB kosten van een in Nederland gevestigde partij (die gebaat is bij FOB lading) vergelijk is appels met peren vergelijken. Bij een transport van een fabriek in China naar Nederland zijn er altijd minimaal 2 expediteurs. Een in de laadhaven en een in de loshaven. Die samen hebben 100 aan kosten en afhankelijk van wie de opdrachtgever is (Chinese kant of de Nederlandse kant) verdelen ze die kosten voor de beslisser als goedkoopste. Dus koop jij CFR Loshaven dan betaald jouw leverancier minder "FOB kosten" dan wanneer jij FOB koopt (via een Nederlandse partij). Dit had jouw "grote bekende organisatie" jouw ook moeten kunnen uitleggen.
  2. 9 van de 10 zendingen die DDP worden geleverd zullen een factuur hebben vanuit China zonder daarop een duidelijke uitsplitsing en daarvoor zal ook het opnemen in je vooruitbetaalde btw niet zomaar goedgekeurd worden door de belastingdienst. Dat is de reden waarom je de tip hebt gekregen om DAP te overwegen (eventueel met een artikel 23 btw vergunning) om zo niet te veel btw te betalen die je eigenlijk mag verrekenen als je btw plichtig ondernemer bent. Het boeren slimme gedrag (lees verlagen van handelsfactuur voor aangifte ect) zal vast gebeuren, maar de douane controleert hier wel degelijk op dus dat kan ook wel eens mis gaan. Kort om zou ik dit niemand adviseren te doen, allemaal van korte duur en als je een serieuze ondernemer wil zijn moet je hier niet mee bezig zijn.
  3. Hi SamNuspeet, Het bericht van Markilanosz zou juist kunnen zijn maar zit vol aannames, mede omdat jouw info niet heel volledig is. Succes, Roy
  4. Hoi Niickk, Er zijn een aantal mogelijkheden maar de vraag is natuurlijk wat wil je klant? En in een flink aantal gevallen is het zo dat onwetendheid zorgt voor het niet willen van een Seawaybill of telex release. ps wat is jouw bemoeienis het regelen van het transport? Groeten, Roy
  5. Beste Danny, Alles vanaf 1 pallet en groter kun je beter vergezellen met een duidelijke instructie. Je kunt met de vervoeren in discussie gaan maar uiteindelijk win je dit niet. Zet gewoon standaard bij al je bestellingen dat ze met een een klep en pompwagen moeten leveren. Woon je in een smalle straat is het wellicht ook goed om aan te geven dat ze met een bakwagen met klep en pompwagen moeten komen. Meeste binnenland vervoerders kunnen dit zonder problemen maar zonder bemerking plannen hun op route zonder rekening te (kunnen) houden met bijzonderheden (omdat ze die simpelweg niet kennen). Groeten, Roy
  6. Hi Cosara, Onredelijk is het aannemen dat andere (de vervoerder) alles zelf moet uitzoeken (wie heeft wat en waar kan wat) en ten alle tijden verantwoordelijk is. In transport is de opdrachtgever verantwoordelijk voor een deugdelijke instructie en met daarop alle uitzonderingen, conform de algemene voorwaarden. De opdrachtgever heeft een vervoer wens en alleen de opdrachtgever weet wat hij verwacht van de vervoerder en als de opdrachtgever onduidelijk of incompleet communiceren ligt daar echt de fout. Groeten, Roy
  7. Hoi Levert je leverancier de goederen af bij je? Geef dan aan dat ze altijd "met klep en pompwagen" moeten lossen. Hierna zal het probleem wel opgelost zijn, en misschien moet je dit standaard bij elke opdracht aan je leverancier blijven vermelden. Moet je het zelf halen bij je leverancier moet je met je vervoerder deze zelfde afspraak maken. Als er nergens gemeld is dat ze met klep en pompwagen moeten komen gaan ze er vanuit dat ze met een vrachtwagen kunnen lossen. En wat ze hier ook zeggen er is geen enkele vervoerder die van te voren gaan googelen of ze in een residentiële wijk moeten lossen of op een industriegebied. Dit moet je echt zelf aangeven. Het is niet moeilijker Groeten, Roy
  8. Beste Maarten, Dit is heel vervelend maar dit zal een juridisch verhaal worden want de leverancier kan deze zending (indien jullie er echt niet opstaan) niet vasthouden ivm met een vordering op een derde. Maar dit kan wel lang duren als ze echt niet mee willen werken want ze willen nu tijd als hefboom gebruiken om het geld alsnog binnen te krijgen. Succes, Roy
  9. DAP betekend inderdaad dat er nog wat aan kosten gaat bijkomen. Je zult 12% invoerrechten + 21% btw op de waarde van de goederen bij binnenkomst EU moeten betalen. De inklaringskosten zijn afhankelijk van je aanbieder. Of 440 usd veel is kan ik zonder verdere info moeilijk bepalen, hoe gaat het per vliegtuig of per boot of met een koerier zoals DHL/UPS/TNT etc? Groeten, Roy
  10. Hoi Jeroen, Dat gaat over een oorsprongsverklaring maar niet over exporteren op zich. Groeten, Roy
  11. Hi Wanneer ik 40x40x40 (cm) per doos zie vraag ik me af of dit wel de juiste afmetingen zijn. Maar zijn dit de juiste afmetingen dan zou het 6.4 cbm zijn in totaal. Dit is wat weinig om als volle container te verschepen hier moet het toch vlug meer dan 17 cbm zijn. Als je leverancier echt DDP "vestigingsplaats" gaat leveren is $ 600 wel echt goedkoop. Wat ik vaak zie is CNF/CIF Rotterdam en dan klopt het bedrag beter maar dan krijg jij hier in Nederland nog een berg kosten op je dak (tussen de 500 en 800 euro excl vervoer naar de bestemming en inklaring). Vraag je leverancier wat hij aan de prijs doet wanneer je het FOB laadhaven wil kopen. LCL is altijd onderhevig aan een groter risico op schade als FCL, de wijze van verpakken is dus van heel groot belang. Groeten, Roy
  12. Bij sommige lease maatschappijen kun je een deal maken dat er 3 weken (per jaar) een diesel of benzine auto kan worden gebruikt als vervanging. Groeten, Roy
  13. Hoi Goran, Als je denkt dat alles zo geregeld is waarom stel je dan de vraag? Wanneer het goed geregeld is zou er weinig verschil moeten zitten tussen een Chinese expediteur en een uit Nederland. Want de Chinees heeft ook een Nederlandse partij nodig om zaken aan deze kant te regelen. Dus of het goedkoper is en of het veilig is kan ik niet inschatten want daarvoor missen we veel te veel details. Mocht je vergelijkend onderzoek hebben gedaan en er is echt een serieus verschil dan zou ik me afvragen wat de catch is. Als het klinkt en lijkt op een hond dan is het vaak een hond, en dat is ook van toepassing bij aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn. Succes, Roy
  14. Hoi Goran, Heb je ook nagedacht over de zaken die na aankomst in Nederland nog moeten gebeuren? Want dit kan een Chinese partij niet zonder hulp van lokale agent. Heb je dit ergens gehoord dat ze goedkoper zijn? En zijn er dan wel appels met appels vergeleken? Groeten, Roy
  15. Hoi Akti, Let op buiten het BTW vraagstuk is er nog een klein addertje onder het gras. Als je leverancier DDP levert dan zal technische gezien de agent van je leverancier op zijn naam de aangifte ten invoer moeten maken. Dit zal hij waarschijnlijk niet doen, dan loopt hij namelijk zelf het risico wanneer er iet achteraf mis blijkt te zijn. Dus wat doen ze dan. Vragen ze aan de ontvanger (jij) of ze een DV (directe vertegenwoordiging) willen invullen. Dit lijkt niet zo erg. Zeker niet wat de btw betreft want die kun je dan terugvragen (of met de artikel 23 verlegging) maar wanneer de aangifte niet juist blijkt te zijn gemaakt en er een naheffing opgelegd word komen ze die bij jouw halen want op jouw naam is de aangifte gedaan. En je leverancier blijft dan zo buiten schot. Groeten, Roy

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.