Alle activiteit

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen uur
  2. Neen, dit is een vrij standaard beding in de zakelijke (ver)huur, het totaalbedrag van de borgsom moet ter grootte zijn van x- (meestal 3 maanden) maal de huursom inclusief btw.
  3. Wie is die DGA in dit verhaal?
  4. Wat staat er, letterlijk geciteerd uit de link van de belastingdienst die ik plaatste? ('Andere situaties waarover u geen btw berekent, zijn: ...borg, voor zover u die terugbetaalt')
  5. Vandaag
  6. Gisteren
  7. KjGroe

    Excessief lenen

    Eind 2023 mocht een DGA nog maximaal 700k excessief lenen bij de eigen vennootschap en eind 2024 nog maximaal 500k. Betekent nu dat op 1 januari 2023 een DGA ongelimiteerd kon lenen bij de eigen BV zonder het meerdere belast te worden met IB box 2, klopt dit ? Want die 700k gold pas vanaf 31 december 2023 en voor de IB 2023 was de peildatum 1 januari 2023.
  8. Dat heeft ook niemand gezegd.... Wat ik geschreven heb is dat "borg" bij mijn weten niet voorkomt in de wet op de omzetbelasting. Dus het gaat erom (zoals altijd!) wat de prestatie is geweest. Of wordt. Ik vind het allemaal prima, maar als je drie (bijvoorbeeld) maanden met BTW belaste huur voor een ruimte of voor een leaseauto of voor een toekomstige dienst of iets anders betaalt, dan zou ik denken dat je de BTW daarover terug mag vragen. Want de kreet "borg" is niet zo van toepassing qua BTW mijns inziens. Wel de kreet "prestatie". (En verder laat ik iedereen zijn eigen mening hebben .) EDIT: Ik denk overigens ook dat Hans het in het verleden helemaal juist gedaan heeft, door te stellen dat de borg niet met BTW belast wordt. Maar dat gaat het nu niet om! Want deze 'verhuurder' vindt dat ook de "borg" belast - of verhoogd - moet worden met BTW. En dan is wat mij betreft de vraag wat dit bedrag nou precies betreft. Vooruitbetaalde huur of toch een soort waarborg... Ik zou het niet weten en laat het hierbij.
  9. @StevenK +1👍🏻 hèhè, dank, ik heb jaren met borgsommen gewerkt in mijn recreatiebedrijf en bij zakelijke (ver)huur, meende op die ervaring en kennis te kunnen bogen, blijkbaar is extra bevestiging nodig en heeft Vraagsteller nu een degelijk onderbouwd advies.
  10. Borg is geen vooruitbetaling. Dat bij de berekening van de hoogte de huur inclusief btw als rekenhulp gebruikt wordt maakt dat zeker niet anders. Die misvatting wordt vaker gemaakt, ook in procedures. Dan wordt er geprocedeerd en presenteert de verhuurder een achterstand van drie maanden en wordt als verweer gevoerd dat de verhuurder dat moet verrekenen met de borg. De rechter zal dat verweer altijd verwerpen, omdat de borg bedoeld is als zekerheid voorals er *na* einde van de huurovereenkomst nog kosten zijn, bijvoorbeeld voor herstel.
  11. Het is een simpel belastingprincipe: borg is geen omzet, dus kan er geen OB = BTW over geheven worden. ('Andere situaties waarover u geen btw berekent, zijn: ...borg, voor zover u die terugbetaalt' Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/waarover-geen-btw-berekenen/)
  12. Of vooruitbetaalde kosten... (dus overlopende activa). En die krijg je sowieso niet terug (normaal gesproken dan! - misschien anders in een bepaald contract/overeenkomst, wie weet). Nogmaals: mijns inziens is "waarborgsommen" niet duidelijk omschreven in de wet op de omzetbelasting. Ieder zijn eigen mening natuurlijk (even veel waardering/respect!!!) maar althans ik heb het nooit echt in de wet (of toelichtingen op de wet) zien staan.
  13. Niet mee eens, Hans. Althans niet wanneer je (zoals soms, volgens mij ook vaker tegengekomen...) enkele maanden huur vooruit moet betalen. Als dat met BTW belaste huur is, dan moet je dat kunnen terugvragen/verrekenen. Er is niet echt een bepaling in de wet op de omzetbelasting voor 'borg' (althans ik heb deze nooit kunnen vinden, maar verder daar ook niet veel belang bij gehad eigenlijk). Wel voor vooruitbetalingen en dan is het gewoon aftrekbaar (mits aan alle eisen voldaan wordt natuurlijk). Maar het kan zoals gezegd (mijns inziens) verschillen van de individuele situaties. Wat er precies omschreven wordt dus. Of er sprake is van echte "borg" of van "vooruitbetaling". Dat moet TS dan zelf over oordelen lijkt mij.
  14. Hallo Steven, Bedankt voor het advies en de voorbeeldbrief. Die zal ik zeker gaan gebruiken.
  15. Neen, pas als de borg niet wordt geretourneerd en dus daadwerkelijk wordt ingezet als huur, is er btw van toepassing.
  16. De opdracht leek duidelijk voor het bedrijf te zijn, op de kaartjes staat het bedrijfslogo, de vermeldde mailadressen zijn van het bedrijf (naamwerknemer@naambedrijf.nl) Ook de opdracht om de brochure te maken was duidelijk: de benodigde informatie staat op de website. De eerste kaartjes zijn contant betaald, maar dat gebeurt vaker in een copyshop. Een eerste opdracht doe ik zelden op factuurbasis.
  17. Had jij aan de inhoud van de opdracht kunnen verwachten dat het niet voor het bedrijf was? Die betaling, was dat contant? In ieder geval zolang je niet weet hoe de vork in de steel steekt zeker niet crediteren.
  18. Precies wat Roel zegt. Je hebt als ondernemer, niet als werknemer, een afspraak gemaakt en daar moet je je aan houden. De kans dat een rechter dit beding onredelijk vindt is in mijn ogen nihil. Dus zoek iets verder weg, zoek ander werk.
  19. Afgelopen week
  20. "Woon-werkverkeer naar standplaats opdrachtgever" kan niet, althans als je geen 'fictieve dienstbetrekking' hebt. Want als ik het goed begrijp heb je een kantoor waar je onderneming in gevestigd is en dat is dan het "werkadres" qua woon-werkverkeer. Woon-werkverkeer is (een beetje krom, vind ik maar ja...) voor de inkomstenbelasting zakelijk en voor de BTW privé. Dus als je met het OV "naar kantoor" gaat (woon-werkverkeer) dan kan je daar de kosten van ten laste van de winst brengen, maar geen BTW daarover terugvragen. Ga je vervolgens met het OV naar de klant (of rechtstreeks naar de klant vanuit huis) dan kan je wél de BTW terugvragen.
  21. Voorzichtig ben ik zeker! Zolang de koper niet reageert stuur ik de rest nog niet op.
  22. Hallo allemaal, Ik heb heel lang wezen zoeken, maar een duidelijk antwoord vinden is zelfs op dit forum lastig. Een forumlid heeft een paar jaar terug een vergelijkbare vraag gesteld, maar geen antwoord gekregen (topic gesloten). Mijn vennoot en ik reizen ook wel eens met het ov en daarvoor hebben we ieder een eigen NS-Businesscard. Ov-reizen van en naar een opdrachtgever zijn voor de BTW zakelijk én ik kan de werkelijk reiskosten aftrekken van de winst. Dan heb je ook nog ritten van huis naar eigen kantoor (woon-werkverkeer). Overal lees ik dat je als je met je privé-vervoermiddel van je huis naar je werkplek v.v. reist, dat je dan (nu) 23 cent per kilometer als reiskosten kan opvoeren en geen BTW kan aftrekken. Bij al die voorbeelden wordt de auto genoemd, maar een brommer had ook gekund. Maar ik ben geen voorbeelden met het ov tegengekomen, die van toepassing zijn voor onndernemers. Dus hoe zit het als ik een rit van mijn huis naar mijn kantoor met het ov doe? Is de BTW aftrekbaar? Kan ik de werkelijke kosten van de ov-rit als reiskosten opvoeren? Een ander scenario is een rit van huis naar de standplaats van de opdrachtgever. Mijn vennoot werkt vaak bij de standplaats van de opdrachtgever, terwijl ik zelden bij de standplaats van de opdrachtgever kom en werk. Zijn de ritten van mijn vennoot en ik naar de standplaats zakelijke ritten of valt dat onder woon-werkverkeer?
  23. Hartelijk dank voor uw antwoord, maar alle horeca die personeel zoeken zit binnen de straal van 3km vandaar mijn vraag...
  24. Beste, Ik verkoop goederen online en offline aan particulieren en ondernemers. - Ondernemers krijgen altijd een factuur van mijn. - Voor particuliere klanten heb ik aparte relaties toegevoegd in mijn boekhoudprogramma, verdeeld per land. Bv. "Diverse klanten DE", "Diverse klanten NL" enz. (ivm. Unieregeling €10k). Ik ken niet altijd de gegevens van mijn particuliere klanten, en ik wil mijn administratie een beetje vereenvoudigen. Is deze "constructie" toegestaan? Is dit wettelijk in orde? Moet ik een extra registratie bijhouden van alle online verrichte verkopen? Af en toe (1 tot 3 keer per maand) verkoop ik ook offline, bijvoorbeeld aan vrienden of buren, en zij betalen mij contant. Moet ik voor deze paar verkopen een aparte registratie bijhouden? Kasboek? Ik stort deze inkomsten op mijn zakelijke rekening. Alvast bedankt voor hulp :)
  25. Mijns inziens wel als het een duidelijke vooruitbetaling voor X maanden huur is. Waarschijnlijk krijg je dat dan ook nooit meer terug. Het is inderdaad wel anders als het bijvoorbeeld (los van het huurbedrag) een bepaald bedrag, zoals € 5000,- "borg" of zoiets, is. Maar dat moet blijken uit het huurcontract.
  26. Ja je bent gehouden aan het concurrentiebeding, dat heb je namelijk als ondernemer gesloten en is daardoor kun je je niet zo makkelijk beroepen op blokkeren van je loopbaan. WAs het door een werkgever opgelegd had je misschien nog een kans. Al is de 5km straal een zeer redelijke afstand. Als het 50km was had je misschien een punt. Maar 5 km is echt niet zodanig belemmerend dat jij niet aan het werk kan komen. 3e punt. je bent nog tot februari 2026 aan dit beding gebonden, 3 jaar is ook heel redelijk voor een onderneming. Na februari 2026 ben je vrij te doen wat je wil Als je al 15 jaar in de drankenverkoop zit dan zou je netwerk toch ook wel een stukje groter zijn dan 5 km rond je oude bedrijf? Een concurrentiebeding kan alleen aangepast worden door de rechter als de voorwaarden wat extreem zijn. Dat lijkt hier niet het geval . Misschien moet je nog een maand of 10 aan een broodbaan ipv nu je droombaan.. In elke (middel)grote stad zit de horeca te springen om personeel zoals ik zei misschien niet je droombaan. Maar je kunt daarmee wel in je levensonderhoud voorzien. afspraak is afspraak.
  27. Neen, de borgsom is wel een bedrag gelijk aan x keer de huursom plus btw, maar in een borgsom zit geen BTW, dus die kun je niet terugvragen.
  1. Laad meer activiteit
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.