Alle activiteiten
Deze stream update zichzelf
- Afgelopen uur
- De stappen naar een overname
-
Hans van den Bergh startte met het volgen van De stappen naar een overname
-
Schijnzelfstandigheid? Nee, bedankt.
Dag Signature Ik zou hier altijd laten opnemen dat jouw BV pas gehouden is om loonheffingen te vergoeden aan de intermediair als dat onherroepelijk vaststaat. Nee Mij niet direct bekend, maar ik zie geen reden waarom de fiscus voor een ZZPer in de inkomstenbelasting een soepelere oplossing zou hanteren, dan voor iemand met een BV Uiteraard met BTW blijven factureren. Dat is immers jouw standpunt Loonheffingen worden verrekend, zie ook het artikel waar je naar verwees. BTW kan heel vervelend uitpakken: gefactureerde en afgedragen BTW wordt niet teruggegeven, in aftrek gebrachte voorbelasting kan worden teruggevorderd door de Belastingdienst. De partij die de naheffing ontvangt, maakt bezwaar. Ik zou het niet logisch vinden dat de ZZPer per definitie meebetaalt aan de procedure tegen de intermediair. Maar onzakelijk is het niet. Tussen ondernemers worden regelmatig dergelijke clausules gesloten in overeenkomsten.
- De stappen naar een overname
- Vandaag
-
100% gratis, wat zijn de regels?
Als het geheel gratis is, zonder enige vergoeding, dan valt het niet onder de definitie van koop zoals bedoeld in art. 7:1 BW. Echter, gratis aanbieden, weggeven van producten is zeker niet zonder risico’s, verantwoordelijkheden of aansprakelijkheid. Vgl. o.a. art. 6:193 voor productaansprakelijkheid. Jouw rol in die keten is dan nog even van belang. Of je iets zonder registratie, vergunning of bedrijf mag beginnen hangt inderdaad van verdere details en context af. Als je niets bedrijfsmatig doet/ verkoopt, dan ben je ook geen ondernemer lijkt me. Voor dit forum is dat wel van belang.
-
Signature startte met het volgen van 100% gratis, wat zijn de regels?
-
100% gratis, wat zijn de regels?
Welkom op HL Echter, ik onderschrijf de reactie van @StevenK volledig. Bovendien getuigt het nauwelijks van enige realiteitszin om een product gratis aan te bieden en er later geld voor te gaan vragen, dat wordt meestal alleen met testers, proefproducten e.d. gedaan, maar ik meen te begrijpen dat dit hier niet het geval is en dan is het te overbruggen verschil tussen 0 en de later te betalen prijs oneindig groot. Ik ga er dan ook vanuit dat het hier om niet-afhankelijkmakende producten gaat?
-
Hans van den Bergh startte met het volgen van 100% gratis, wat zijn de regels?
-
100% gratis, wat zijn de regels?
Dit soort vragen zijn alleen te beantwoorden als je concreet bent.
-
De stappen naar een overname
Bedankt In mijn geval zijn een aantal stappen echt belangrijk geweest om dit plan bij elkaar te krijgen: Ik ben in een vroeg stadium in gesprek gegaan met een paar banken om een beeld te krijgen van welke informatie ze willen hebben en welke financieringsruimte er is. Daar kwamen een paar hoofdlijnen uit Looptijd vijf jaar is standaard. Bij sommige banken is zes jaar nog bespreekbaar. Eigen inbreng is belangrijk. Banken financieren in de regel 2,5 - 3,5 x de eigen inbreng. Achtergestelde lening van de verkoper (vendor-loan) geldt in dat kader ook als 'eigen inbreng'. Banken rekenen ook met de EBITDA en de omvang van de financiering wordt dan gelimiteerd tot een factor van de EBITDA. Die factor verschilt per bank, maar ligt in de order van grootte van 2,5 - 3,0 Verkoop aan iemand binnen het bedrijf (management buy-out) heeft voor de bank een lager risicoprofiel dan aan iemand van buiten het bedrijf (management buy-in) Naast een plan moet er ook een goed onderbouwde liquiditeitsprognose zijn, waaruit blijkt dat Rente en aflossing betaald kunnen worden over de hele looptijd Het investeringsniveau gehandhaafd kan worden op tenminste het niveau van de afschrijvingen Ik heb voor mezelf alle data in een uitgebreid sheet gezet, zodat ik met draaien aan knoppen snel het effect door kan rekenen voor de prognose voor vijf jaar. Ik had de volgende knoppen om aan te draaien rente banklening rente rekening-courant rente vendor-loan percentage jaarlijkse omzetgroei percentage jaarlijkse kostenstijging percentage jaarlijkse loonkostenstijging Investering per jaar Toen ik een concreet plan had, heb ik dat uitgewerkt in een ondernemersplan. Dit plan bevatte de volgende onderdelen: Beschrijving van de onderneming Mijn CV + motivatie Jaarcijfers afgelopen drie jaar Activastaat (verspaning is kapitaalintensief omdat je feitelijk je geld verdient met machines) Prognose komende vijf jaar Dat plan heb ik bij diverse financiers gepitched. Wat mij daarbij opviel dat, naast de 'dit past niet bij ons wat te groot, te klein' ik ook een paar reacties kreeg waarbij aangegeven werd dat dit plan niet te financieren was, maar er ook een variant voorgesteld werd die wel te financieren zou zijn. Uiteindelijk is het één van die voorgestelde varianten geweest die we rond hebben gekregen.
-
Bedenksel startte met het volgen van 100% gratis, wat zijn de regels?
-
100% gratis, wat zijn de regels?
Beste mensen, Alvast mijn excuses als het woord gratis ondernemers tegen de borst stuit, want ik weet dat de meesten wel geld willen verdienen aan hun producten. Ik heb zelf al een en ander opgezocht wat de regels zijn met betrekking tot het aanbieden van gratis producten. Wat ik heb gevonden is dat dit dan kan vallen onder een zogenaamd promotioneel kansspel, of misschien zelfs wel onder de voorwaarden van een schenking. Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op (een van) de volgende vragen: Als ik een product 100% gratis aanbied ben ik volgens de wet dan nog steeds een verkoper? Als ik het product gewoon in de winkel koop hier in Nederland ben ik dan aansprakelijk voor bijvoorbeeld letselschade? Kan ik dit idee uitvoeren als particulier tot het moment dat ik er geld mee ga verdienen? Dit laatste is uiteindelijk wel mijn bedoeling maar voorlopig wil ik dan voor kerstman gaan spelen.
-
Levering aan Duitse partner (Omnidock), voorraad in Duitsland, geen directe verkoop
Commissie is inderdaad percentage van de omzet. Maar bijv. voorraadkosten zijn er altijd ongeacht of er verkopen zijn. Of de factuur gewoon splitsen, 1 voor de omzet (factuur verstuurd) en 1 voor de kosten (factuur ontvangen)? Subnotes zijn er nog wel: [1] Any negative balances will be offset against the upcoming months, and once fully reconciled, the corresponding credit will be issued. [2] This is a tax-free intra-Community supply in accordance with Art. 131 and 138 of Directive 2006/112/EC MwStSystRL. [3] This is a correction due to exceeding marketing cap.
-
Bedenksel werd lid van de community
- De stappen naar een overname
-
Joost Rietveld startte met het volgen van De stappen naar een overname
-
What do you think of my third space idea?
You can work and study for free in a library. Coffee is there too. Maybe you can try it there and ask for comment on your idea.
- De stappen naar een overname
-
Norbert Bakker startte met het volgen van De stappen naar een overname
-
What do you think of my third space idea?
Well... there are already tons of places like these thriving in Utrecht. Exactly how you envision it. Have you visited some coffeebars in Utrecht? Like The Village, 30ml, Keen, Dagger, Koffieboontje, Blackbird, Koffie Leute, the list goes on and on. Same goes for a community space, you'll need precious and expensive m2 in Utrecht. If you want to try it, I suggest you do research in the surrounding suburbs instead of the city center. A local coffeebar where people know your name, acts as a neighbourhood place to get together, that might work. In some areas of Utrecht. How you recalibrated it as a place to also get cables, safe WiFi etc, that might be an interesting way to approach your complete businessplan. With the current climate where people are more aware of secure online access, a place to maybe have someone repair your hardware... you might also want to look into the various repaircafes in Utrecht. Good luck!
-
Frank Meeuwsen startte met het volgen van What do you think of my third space idea?
-
What do you think of my third space idea?
Students do know how to get things cheap. They'll have a phone with unlimited data for € 2,50 per month, they order their USB C cables on Amazon (or Temu if they don't care about safety), so how much are they willing to spend on coffee and cookies? The other way around; how much coffee will you have to sell to cover your costs?
-
De stappen naar een overname
Groei! leek me wel de plek om dit te delen. Mij kan niet verweten worden dat ik een one-trick-pony ben. Ik begon ooit in de ICT, werd daarna advocaat en de afgelopen zes jaar heb ik managementfuncties in de metaalindustrie ingevuld. Daarnaast ben ik overigens in die zes jaar ook nog steeds beschikbaar geweest voor juridische adviezen. Los daarvan ben ik altijd een techneut in hart en nieren geweest. Ik ben opgegroeid tussen techneuten en heb daarom altijd willen weten hoe iets werkt. Ruim tien jaar geleden kreeg dat voor mij een nieuwe dimensie toen ik kennismaakte met verspaning: het bewerking van harde grondstoffen (meeestal metaal of kunststof) door materiaal weg te halen door middel van bijvoorbeeld beitels op een draaibank, freesgereedschap in een bewerkingscentrum. In mijn werk in de metaal kreeg ik ook te maken verspanende toeleveranciers en werd mijn interesse in verspaning steeds groter. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een manier om in de verspaning aan het werk te gaan. Zoals veel mensen heb ik een Brookz account genomen en heb ik diverse bedrijven bekeken. Eén keer zat ik heel dicht bij een overname, maar daar kwam een ander voorbij die beduidend meer wilde betalen. Uiteindelijk kwam ik via mijn eigen netwerk bij een bedrijf waar een klik is met de huidige eigenaar. Maar daarmee was ik er nog niet. Financiering van een overname is duidelijk een vak apart. In eerste instantie leek het erop dat we, hoewel we het over de condities eens waren, er niet uit zouden kunnen komen omdat financiering op het randje zou zijn. En een avontuur starten met een waarbij de basis zo krap is dat dat alles volgens de prognose moet lopen omdat je anders de financiering niet kunt betalen vind ik een te groot risico. En uiteindelijk was het de huisbank van de verkoper die met een goed advies kwam voor een structuur waarin de overname vormgegeven kon worden en heb ik met de huidige naar daarover overeenstemming kunnen bereiken. Die structuur hebben we de afgelopen anderhalve maand uitgewerkt en geimplementeerd en deze week is de financiering definitief geworden, dus na zes jaar management voel ik me weer echt ondernemer . Met zes computergestuurde draaibanken en drie computergestuurde bewerkingscentra maken we een variëteit aan mooie producten.
-
backy66 werd lid van de community
- Gisteren
-
Gemeente verleent geen vergunning
Jaap, fijn dat jij 't snapt! Maar wat ik wil is wat anders als een garage bedrijf
-
Gemeente verleent geen vergunning
Bedankt voor je idee! Ja ik ben langzaamaan ook iets in die richting aan 't bedenken, denk daarbij aan een soort van shop-in-shop idee. Ik ga dat eens uitpluizen, en wat netwerken 😉
-
Levering aan Duitse partner (Omnidock), voorraad in Duitsland, geen directe verkoop
Als zij bepaalde (on)kosten sowieso in rekening brengen ongeacht of er verkopen zijn - en dat is niet te zien op basis van jouw 'self-billing' factuur - en zij daarbij de BTW naar jou verleggen (en ook dat is niet te zien op deze factuur!), dan zou je dat zelf bij rubriek 4 B moeten aangeven en zelf de (NL) BTW moeten uitrekenen. En indien van toepassing ook hetzelfde bedrag weer aftrekken als voorbelasting. Dat heeft niets met jouw Opgaaf ICP te maken verder. Maar nogmaals: de commissie e.d. (variabele bedragen op basis van de verkopen) zou ik zelf als negatieve omzet meenemen, want het lijkt (op basis van de factuur) alsof zij dit aftrekken van hun inkoopprijs (en dus jouw verkoopprijs). Misschien moet je hun voorwaarden doornemen om te zien wat er precies staat.
-
Wallastic wall covering werd lid van de community
-
What do you think of my third space idea?
I agree with the long time spent versus the low amount of Euro spent. That is the big differentiator in the plan. You don't want to have people study or work 4 hours and only drink 2 tea or coffee. There is no way that will pay for the m2 price.
-
-
Herkenbaar probleem: geen tijd voor social media, is onze oplossing logisch?
Àls iemand die heel veel AI gebruikt dagelijks sta ik er ook een beetje dubbel in. We krijgen straks een grote eenheidsworst van berichten dagelijks gepusht door allerlei automations dat niemand zich nog ergens in herkent. Dat haalt ook gelijk het authentieke van je bedrijf of je boodschap af vind ik. Ik zou meer zien in een soort hybride model waarbij de AI je helpt met je content plannen en evt onderwerpen aanbied en de ondernemer schrijft. AI kan dan redigeren om dit in een mooier format te gieten, maar de boodschap is nog wel echt zelf van de ondernemer afkomstig. Maar ik ben bang dat het net als met botox is, er is straks geen social media bericht meer wat kan glimlachen. 😁
-
Frisgroen Tuinontwerp werd lid van de community
-
Herkenbaar probleem: geen tijd voor social media, is onze oplossing logisch?
Bedankt Ruben! Ik begrijp wat je bedoelt - "Je geeft kort aan wat je wilt communiceren" is in dat opzicht een breed begrip. Er zullen momenten zijn waarop je weet waar je over wil posten (bijv. een nieuwe oplevering van een project, de komst van een nieuwe medewerker o.i.d.). Als je op zoek bent naar ideeën biedt de tool suggesties (bijv. "Maak voor elke vraag op deze FAQ pagina een post: [link naar FAQ pagina]"). Wat betreft AI-gegenereerde content: je blijft altijd eigenaar van alles wat via de tool wordt gegenereerd. We laten geen compleet nieuwe media door AI maken, maar werken juist met jouw eigen aangeleverde beeldmateriaal. Dat zorgt ervoor dat de inhoud persoonlijk blijft. De tool plaatst jouw beelden vervolgens in een template die aansluit op de huisstijl van je bedrijf. Hoe persoonlijk de content uiteindelijk wordt, hangt vooral af van hoe je je bedrijfsprofiel inricht. In dit profiel kun je informatie opnemen over bijv. je projecten, het team, maar ook je gewenste communicatiestijl incl. voorbeelden. Op basis daarvan worden de posts gegenereerd, waardoor ze natuurlijk kunnen aanvoelen alsof je ze zelf hebt geschreven. Daarnaast kan je de gegenereerde posts altijd achteraf nog handmatig finetunen. Een andere optie is om posts te laten generen o.b.v. website links. De meeste bedrijven hebben een website waarop alle informatie te vinden is. Wil je bijv. een post waarin je je bedrijf voorstelt, dan kun je de 'over ons' pagina invoeren. De content wordt in de kern dus aangeleverd door de gebruiker. Dus lang verhaal kort: onze tool biedt de mogelijkheid niet 'dertien-in-een-dozijn' berichten te plaatsen, maar het is uiteindelijk de keuze van de gebruiker.
-
Levering aan Duitse partner (Omnidock), voorraad in Duitsland, geen directe verkoop
Waarom eigenlijk niet de gehele omzet (btw verlegd) in de ICP? Dus 1147.60 Maar dan zou ik het zo moeten bezoeken of verwacht je alles op diensten naar binnen de EU (0%), dan wordt alleen 438.45 meegenomen in de ICP. Maar dan krijg ik wel negatieve bedragen als ik bijv een maand geen omzet draai, maar wel kosten heb gemaakt aan Omnidock (opslag bijv.)? Dacht bij ICP negatief niet kon.
-
Herkenbaar probleem: geen tijd voor social media, is onze oplossing logisch?
Welkom op Higherlevel! Het probleem dat je vaak hoorde: en het enige dat de ondernemer met jouw tool nog zelf moet doen: staan in mijn optiek haaks op elkaar. Daarnaast ben ik benieuwd hoe je kijkt naar de ontwikkeling van alle AI-gegenereerde content op social media, waarbij vaak het persoonlijke of oprechte ontbreekt. Het zijn steeds meer dertien in een dozijn berichten met een triviale boodschap. Verwacht je met jouw oplossing iets anders te kunnen bieden?
-
RubenT startte met het volgen van Herkenbaar probleem: geen tijd voor social media, is onze oplossing logisch?
- Herkenbaar probleem: geen tijd voor social media, is onze oplossing logisch?
- Herkenbaar probleem: geen tijd voor social media, is onze oplossing logisch?