Alle activiteiten
Deze stream update zichzelf
- Afgelopen uur
-
Plaatsgebonden sloepverhuur – 230a of (richting) 290 BW?
Allereerst Welkom op HL Kun je ook beter toelichten wat er aan de hand is? Het bladeren door wetsartikelen om daarachter te komen is misschien wat teveel gevraagd? 😊
-
Hans van den Bergh startte met het volgen van Plaatsgebonden sloepverhuur – 230a of (richting) 290 BW?
-
Plaatsgebonden sloepverhuur – 230a of (richting) 290 BW?
Ik ben ondernemer en exploiteer een elektrische sloepverhuur op een vaste locatie aan het water. De exploitatie is sterk plaatsgebonden: vaste steiger, stroomvoorziening, vaargebied en een jaarrond aanwezige balie op locatie. Op de locatie: melden klanten zich bij een balie; vindt ID-controle en incheck plaats; worden vaar- en veiligheidsinstructies gegeven; worden sloepen, SUP-boards, kano’s en reddingsvesten ter plaatse verhuurd; vinden controles plaats bij vertrek en terugkomst. De balie is verplaatsbaar, maar staat jaarrond op dezelfde plek en fungeert als vast ontvangstpunt. Bezoekers die zich bij het naastgelegen restaurant melden, worden structureel naar deze balie verwezen. De verhuurder stelt dat sprake is van 7:230a BW. Ik onderzoek of – gezien de publieksfunctie en exploitatie op locatie – kwalificatie richting 7:290 BW verdedigbaar is, al dan niet subsidiair in combinatie met ontruimingsbescherming ex 230a. Mijn vraag aan dit forum: Heeft iemand ervaring met vergelijkbare plaatsgebonden recreatieve exploitatie (boot-, fiets-, strand- of seizoensverhuur)? Welke feiten of accenten bleken in de praktijk doorslaggevend? Zijn er aandachtspunten die ik in mijn dossier zeker niet mag missen? Alvast dank voor het meedenken. Met vriendelijke groeten marco
-
bootje182 startte met het volgen van Plaatsgebonden sloepverhuur – 230a of (richting) 290 BW?
-
bootje182 werd lid van de community
- Vandaag
-
Max Kapshtyk, 4bis.nl startte met het volgen van 4BIS Team
-
Stichting opzet
Allereerst welkom op HL Nu is jouw vraagstelling zo breed en omvangrijk dat ik jou eerst doorverwijs naar de site van onze partner Ondernemersplein KvK zodat je je eerst eens goed kunt inlezen in de materie. Als je daarna nog concrete, specifieke vragen hebt, ben je uiteraard nog steeds even welkom. Succes!
-
Hans van den Bergh startte met het volgen van Stichting opzet
-
S.S.L Winters startte met het volgen van Stichting opzet
-
Stichting opzet
Onderwerp: Van passieproject naar professionele stichting: De brug tussen commerciële sportmerken en maatschappelijke impact in Afrika. Beste adviseurs en leden, De afgelopen twee jaar heb ik met eigen middelen een project opgezet om de potentie van Afrikaanse topsporters zichtbaar te maken. Na een lokaal trainingskamp zag ik dat er een enorme kloof gaapt tussen het rauwe talent en de commerciële sportwereld. In plaats van traditionele hulp (zoals het inzamelen van kleding), heb ik gekozen voor een strategische marketingaanpak. Mijn aanpak en resultaat Ik heb mijn eigen kapitaal geïnvesteerd in hoogwaardige videografie om talenten te filmen in premium sportmerken. Het doel was om 'cultuurbepalers' en grote merken te triggeren met kwaliteitscontent, zodat zij de waarde van deze atleten zouden inzien. Dit is gelukt: • Meerdere gepromote atleten hebben inmiddels commerciële contracten getekend. • Grote promotors en merken zijn geïnspireerd geraakt om zelfstandig de regio te bezoeken en wedstrijden te organiseren. • Ik heb een vertrouwensband opgebouwd met een wereldwijd sportmerk, waarvoor ik informeel al workshops en shoots heb gefaciliteerd. Ze gunnen mij dit en betalen me onkosten zwart, maar natuurlijk hebben ze liever dat ik officieel wordt. Het huidige kruispunt Hoewel mijn eerste doel (commerciële interesse wekken) is bereikt, zie ik dat merken die mij volgen nu een professionele partner zoeken. Ze willen lokaal iets in Afrika bijdragen, maar missen de contacten en tijd om dit zelf uit te rollen. Ik ben die ontbrekende schakel, maar zonder officiële stichting blijf ik een "persoonlijk project" zonder toegang tot structurele fondsen. Zonder fonds stopt me project dus ook want me budget is na 2 jaar wel op. Ik ben echter een creatieveling met een passie voor de sport en marketing strategie als vaardigheid. Juridische en administratieve zaken van een stichting schrikken mij af. Daar heb je dus bestuur voor nodig denk ik? ( penningmeester etc ). Ben ik dan ook verplicht tot bepaalde zaken? Ik heb tot nu toe educatie workshops en videoshoots georganiseerd en renovaties gedaan met hulp van ingehuurde zzp’ers. Zelf gefinancieerd, geregeld. Zelf 2 jaar met zzp’ers onderzoek gedaan naar behoefte, sportprogramma’s en talenten. Ik ben zelf ook sporter. Het lijkt me toch heel jammer om dit nu te stoppen uit angst voor het dragen van een officiële stichting. Wel moet ik dit dan runnen naast me studie en werk. Maar ik heb dit nu ook 2 jaar lang al met 1.5 uur per dag gerund. Maar met grotere fondsen en bedragen zal dat dus overweldigend kunnen worden?… of is hier me bestuur voor? Of bepaal ik uiteraard zelf hoe groot de projecten worden? Zodat ik niet overweldigd raak of in financiële problemen. Ik wil niets doen wat ik niet kan waarmaken. Ik hoef niet door te gaan maar het kriebelt dus. Ik heb men geïnspireerd om in deze sporters te geloven maar wil zelf ook nog doorgaan met het opbouwen van mogelijkheden en educate voor hen. Commerciële merken die nu komen zullen dit gat niet altijd vullen en alleen meer focussen op het tekenen van talenten. Zelfs deze commerciële merken zoeken naar samenwerkingen met mij mits ik wel officieel wordt. Tot nu toe helpen ze me op vriendschappelijke basis, met vertrouwen door workshops te financieren of me hen kleding te versturen. We hebben het dan wel over echt een premium merk. Ik ben blij met dit vertrouwen. Mijn vragen waarmee ik rondloop: 1. Bestuursopbouw en vertrouwen Ik heb vooral internationale collega’s ( lokale zzp’ers in Nigeria die dan de lokale uitvoering voor mij deden) zoals videografen, admin persoon, maar geen Nederlands bestuur of netwerk. Kan ik een bestuur vormen met buitenlandse bestuursleden)? Of is een Nederlands bestuur noodzakelijk? Het zijn ook Afrikaanse studenten ( inmiddels vrienden die hart hebben voor dit project ) dus misschien is dat ook onhandig om dat officieel te maken. Hoe vind ik kwalitatieve bestuursleden in Nederland die mijn visie delen zonder dat ik hen kan betalen? Wat is hun exacte rol naast de formele verantwoordelijkheid? 2. Statuten en onafhankelijkheid Hoe borg ik in de statuten dat ik een onafhankelijke partner blijf voor atleten, terwijl ik ook projecten uitvoer voor commerciële merken (bijv. branded content)? Daarnaast werk ik in gebieden waar facturen van lokale klusjesmannen (bijv. voor renovatie van sportcentra) niet bestaan. Hoe ga ik hier transparant en juridisch correct mee om richting donateurs? 3. Rol als Projectleider/Directeur Ik heb twee jaar lang privé geïnvesteerd. Om dit voort te kunnen zetten, moet ik een vergoeding kunnen ontvangen vanuit de stichting. Welke constructie is hiervoor het meest geschikt (bijvoorbeeld directeur buiten het bestuur) om de ANBI-status niet in gevaar te brengen? 4. Operationele risico's en kosten Wat zijn de minimale jaarlijkse kosten en verplichtingen (boekhouding, bank, KvK) waar ik op moet rekenen? Ik ben bang voor financiële rompslomp en wil de vrijheid behouden om te kunnen stoppen als de missie is volbracht. In hoeverre ben ik persoonlijk aansprakelijk als de stichting officieel is? Ik heb een uniek netwerk en bewezen succes, maar de stap naar "officieel" voelt overweldigend. Ik hoor graag jullie advies over hoe ik deze transitie zo professioneel en risicoarm mogelijk kan maken. Wellicht kan ik een mini documentaire maken en dit in samenwerking uitbrengen met een tv uitzender. Is dit ook iets wat onder een stichting kan vallen? Of is dit een kunst project. Dit is ook een vorm van marketing voor onderbelichte sporters die goed werkt voor hen marketing. Tot nu toe heb ik merken aangetrokken, investeerders, workshops en een renovatie uitgevoerd. Ik wil graag niet alleen een tijdelijke inspirator en persoonlijke sponsor meer zijn, maar iemand die door blijft gaan met deze visie. Er zijn nog genoeg bruggen te bouwen voor deze sporters. Bedankt alvast, S
-
S.S.L Winters werd lid van de community
-
Reda awad farag werd lid van de community
-
Joany1997 werd lid van de community
- Gisteren
-
Bankverklaring
Ik begrijp de ophef niet. Wil je nou wel of niet de opdracht...? Zo ja: vind je (+/-) € 100 "investering" te veel, dan zeg je toch 'OK, ik breng € 100 in rekening als onkosten' bij de eerste factuur. Vind je het te verwaarlozen, dan doe je dat niet - dan neem je het voor eigen rekening. Prettige Feestdagen!
-
Bankverklaring
Nee niet sneu van de bank. Die bankverklaring is bedoeld voor bedrijven met accountantscontroleplicht. de accountant vraagt erom en 70 euro is gewoon een redelijke vergoeding voor het opstellen van zo'n document, als je het afweegt tegen een accountants assistent die urenlang kopie afschriftjes moet gaan controleren en daar een verslag van moet maken https://www.nba.nl/tools-en-ondersteuning/tools-en-modellen/standaardbankverklaring/ Als je het gebruikt ter vervanging van een kopie bankafschrift of een naam-nummer check is het inderdaad achterlijk duur. Maar dat komt niet door de bank.. Maar een derde partij heeft niets te maken met een deel van de informatie die op zo'n verklaring staat en die informatie dient ook geen enkel redelijk doel in een zakelijke verhouding. Als je als bedrijf een bankrekening wilt controleren kan dat heel eenvoudig via ofwel een kopie bankafschrift of via IBAN naam-nummer controle in je eigen bankpakket. Je kunt zelfs via een externe partij een abonnement afsluiten om een naam nummer check te doen, doet ie ook meteen een KvK check en nog wat aanvullende diensten en je kunt dan ook periodiek checken (en niet eenmalig aan het begin van de relatie) of de gegevens nog kloppen https://surepay.nl/iban-naam-check-portal/ Kortom er zijn veel betere tools voor het bedrijf dat nu om een standaard bankverklaring vraagt. Dit klinkt erg als "de accountant vraagt erom dus zal het wel een belangrijk document zijn, dus gaan wij het ook eisen van onze klanten.
-
Bankverklaring
Waarom zie je dat als een terechte vraag ? Dan volstaat een kopie van een recent bankafschrift toch ook ? Los van dat … ik adviseer altijd “geef waarom ze vragen”, maar dat neemt niet weg dat menigeen met enige regelmaat vragen voorbij ziet komen waarvan het nut, de noodzaak en de logica ontbreekt. Het eerder gegeven antwoord van Roel zal de werkelijkheid wel benaderen … “Omdat het in de werkinstructie staat”.
-
weekindeling werknemer
Gewoon 3 dagen laten werken terwijl er iemand kan meelopen. En als blijkt dat dit goed werkt kan je altijd in overleg weer terug naar 2 dagen. Laat hem lekker boos worden, gewoon een korte duidelijke instructie geven en opvolgen. Sommige mensen hebben nu eenmaal wat meer sturing en opvolging nodig dan andere.
-
-
Bankverklaring
Bij een grote opdrachtgever van mij moest ik ook een bank verklaring afgeven, dit was puur ter controle dat het rekeningnummer op naam staat van mijn bedrijf. En dit was ook het enige wat de bank verklaarde. Kost dacht ik 70 euro. Voor mij geen probleem en ik zie dit als een terechte vraag. Wel sneu van de (Rabo)bank dat ze daar 70 euro voor rekenen.
-
Oldenbeuving Fotografie werd lid van de community
-
Bereikbaar zijn is een gewoonte geworden
Begin dit jaar heb ik mezelf, uit Goede Voornemens, twee samenwerkende tiny habits aangeleerd: nóóit voor 13:00 e-mailen en er niet meer dan één pomodoro aan verspillen. Zo wordt de belangrijkste helft van je werkdag niet gedomineerd door de agenda van een ander en kun je je aandacht richten op de topprioriteiten. Voor urgente zaken word ik gebeld en verrassend veel andere problemen lossen zich vanzelf op als je ze even negeert.
-
Over de factuurdatum, omzet en BTW
Doe je er dan niet beter aan geen boekhouder in te huren en zelf je boekhouding te doen? Scheelt jou en al die boekhouders enorm veel stress.
-
Over de factuurdatum, omzet en BTW
Ongetwijfeld, maar waarom dan een “random” boekhouder inschakelen? Om je maar even uit de droom te helpen … een accountant gaat echt niet de facturen en kassabonnetjes inboeken. Dat doet het personeel … en die kunnen eveneens goed, middelmatig of slecht zijn. Het zoeken naar een goede boekhouder of accountant is vaak een kwestie van proberen, maar nog meer door te luisteren naar andere collega-ondernemers. Hoort en zegt het voort, werkt vaak beter dan zelf “random” naar een boekhouder of accountant gaan zoeken.
-
Over de factuurdatum, omzet en BTW
Bedankt allemaal. En nee, ik ben erachter gekomen dat de meeste boekhouders er niks van bakken en ondernemers stress en verlies bezorgen. Het is echt een schande! En nee, het is niet zo dat ik er niks van snap en de boekhouder gelijk heeft. Ik ben een succesvolle ondernemer en ben nauwkeuriger en slimmer dan een random "boekhouder". Accountant is wellicht een andere kwestie. Voortaan ga ik accountants inhuren, hopelijk doen zij wel gewoon hun werk.
- Afgelopen week
-
weekindeling werknemer
Dat vonden wij ook, hoewel het werken in ons magazijn fysiek niet zo zwaar is, sta je wel constant op je benen en maak je best wat meters. Het probleem is dat als er overdag iemand met hem meeloopt, hij wel z'n ding doet, maar zodra die collega weg is dan valt het werk nagenoeg stil en daar denkt de werknemer heel anders over.
-
Dosangelos werd lid van de community
-
Bankverklaring
Mij ook. Een heleboel info, zoals saldi die voor de opdrachtgever niet nodig is of waar hij helemaal niets mee te maken heeft. Je levert de (transport) dienst, stuurt een factuur en de opdrachtgever betaalt. Kom je niet opdagen, dan heeft de opdrachtgever waarschijnlijk een probleem, gelet op de krapte op met name de chauffeursmarkt. Maar daar doet een bankverklaring helemaal niks aan af.
-
Bankverklaring
Omdat het in de werkinstructie staat 😂 Ik heb vaak bij grote organisaties gewerkt met tientallen zo niet honderden bankrekeningen en dan vraagt de accountant tbv de accountantscontrole om zo'n verklaring zodat ze niet met een (digitale) map vol met kopie bankafschriften en kredietovereenkomsten zitten, maar één (of twee) A4 met overzicht van alle rekeningen en kredieten In B2B is het veel gebruikelijker dat de verklaringen die Cosara noemt op te vragen omdat dit zekerheid geeft dat fiscale aangiften voor vooral loonheffing, btw bij zijn. Het kost mij moeite om te begrijpen waarom een standaard bankverklaring toegevoegde waarde heeft voor een ander bedrijf.
-
Voorlopige aanslag ontvangen? Check je gegevens!
In december en Januari valt de voorlopige aanslag inkomstenbelasting weer op de mat. Het is belangrijk om te zorgen dat je gegevens kloppen. Ga je meer of minder verdienen? Ga je trouwen of scheiden? Of is er iets anders veranderd? Geef het dan door zodat je geen onaangename verrassing krijgt aan het einde van het jaar. Weten wat de voorlopige aanslag ook alweer is? Bekijk dan dit filmpje van de Belastingdienst: Uitgelegd! Wat is een voorlopige aanslag?
-
Resultaat Overige Werkzaamheden - verder geen inkomen - maximaal belastingvrij?
Ja Henk, het schiet alle kanten op. De classic forum disease 😃 Zal de feestdagen wel zijn We kunnen het ook gewoon beschouwen als een hypothetische case; tot welk bedrag kan je ROW hebben zonder IB te moeten afdragen Roel geeft inderdaad het antwoord. ZVW was ik even vergeten
-
Bereikbaar zijn is een gewoonte geworden
“Bereikbaar zijn is een gewoonte geworden” Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Het blijft een persoonlijke keuze … Zo aan het einde van het jaar kunnen wij ook beredeneren … “Werken is (opnieuw) een gewoonte geworden” Ook dat is een persoonlijke keuze.
-
Bankverklaring
Daarvoor is de Verklaring betalingsgedrag ketenaansprakelijkheid, die de Belastingdienst verstrekt . Ook wordt wel eens om een Verklaring betalingsgedrag nakoming fiscale verplichtingen gevraagd. Regelmatig komt het voor dat opdrachtgevers om een verklaring vragen, maar eigenlijk niet goed weten welke en waarom ze het nodig denken te hebben.
-
weekindeling werknemer
Is het niet mogelijk om een ervaren medewerker als begeleider te laten werken naast de parttime medewerker? Dat is dan de jobcoach op de werkvloer. Is misschien lastig in te plannen want de ervaren medewerker moet dan misschien werken van 12-20 uur, dat wil niet iedereen. Van de andere kant: 10 uur werken is wel lang, dan houdt ik hetzelfde tempo ook niet aan, zeker niet bij lichamelijk werk.
-
Bankverklaring
Bij overheids (duur)opdrachten ( al dan niet in de vorm van een aanbesteding) is het gebruikelijk dat er om een bankverklaring wordt gevraagd. Soms gaat het zo ver dat de overheid ook de bankverklaringen wil hebben van bedrijven die door het uitvoerende bedrijf worden ingehuurd. Dit alles om zoveel mogelijk zekerheid te krijgen dat de opdracht ook zal worden afgerond. Sommige bedrijven die contracten hebben met torenhoge boete clausules bij niet of niet tijdige (op)levering willen het risico dat een van hun partners niet kunnen leveren zoveel mogelijk uitsluiten. In Nederland is het opvragen van een bankverklaring ook gebruikelijk in de uitzendbranche maar dat heeft te maken met de ketenaansprakelijkheid op de lonen. In het buitenland met name Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is het veel meer gebruikelijk om bij het verlenen van opdrachten om een bankverklaring te vragen.
-
Resultaat Overige Werkzaamheden - verder geen inkomen - maximaal belastingvrij?
Ik vermoed dat het “opvoeren” van de kosten niet om belasting gaat. Als huiseigenaar moet je een factuur kunnen overleggen wanneer je een verbouwing financiert uit het bouwdepot van een hypotheek. Daarnaast heb je bewijs nodig voor opstal-, inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering. Schade aan leidingen, installaties en dergelijke is steeds vaker alleen gedekt als je kunt aantonen dat het werk is uitgevoerd door iemand met de nodige deskundigheid, bijvoorbeeld een erkend installateur.
-
Resultaat Overige Werkzaamheden - verder geen inkomen - maximaal belastingvrij?
Fiscaal gezien heeft Roel het juiste antwoord gegeven, verder is een verbouwing als vriendendienst niet echt ondernemer gerelateerd. Ben wel benieuwd naar het opvoeren bij de belasting.
-
Resultaat Overige Werkzaamheden - verder geen inkomen - maximaal belastingvrij?
Meestal lukt het hier op HL best aardig een vraag te beantwoorden, maar dit topic vliegt alle kanten op, behalve ook maar in de richting van een antwoord.