Alle activiteiten
Deze stream update zichzelf
- Afgelopen uur
- Hoe voorkom jij schijnzelfstandigheid?
-
Zzp’er te worden of niet
Goedemiddag allen, Ik werk al enkele jaren als assistent-coach bij een sportclub. Sinds een jaar vervul ik daarnaast een managementfunctie bij een andere club. Beide functies zijn momenteel in loondienst. Ik sta nu op het punt om contractonderhandelingen te voeren en overweeg de overstap naar zzp. Binnen beide clubs is er ruimte om dezelfde werkzaamheden als zzp’er uit te voeren, waardoor mijn takenpakket niet verandert. Op dit moment bouw ik geen pensioen op en ontvang ik geen secundaire arbeidsvoorwaarden. • Bij de ene club verdien ik ongeveer €10.000 bruto per jaar. Ik heb daar een leaseauto ter waarde van €300 per maand, die volledig op mijn loon wordt ingehouden. • Bij de andere club verdien ik €5.000 bruto per jaar. • Daarnaast werk ik in loondienst in de zorg, waar ik ongeveer €40.000 bruto per jaar verdien. • Ik reis wekelijks circa 100 kilometer voor de clubs, waarvan ongeveer 10 kilometer per fiets. • Mijn kosten zijn beperkt. Recent heb ik een nieuwe MacBook aangeschaft voor administratief werk en voorbereiding en presentaties. En ik heb kleding nodig voor de verschillende seizoenen (zoals sportschoenen en een regenjas) naast de gesponsorde kleding. En ik heb maandelijks meetings, waarbij geregeld een overnachting zit vanwege de afstand en wedstrijden/tournooien de volgende dag (zowel in Nederland als het buitenland). Als zzp’er draag ik meer verantwoordelijkheid en komt er extra werk bij kijken, maar dit is goed te overzien en zaken zoals boekhouding en belastingafdracht besteed ik uit aan een kennis die hierin kundig is. Zoals ik het nu zie, zijn er meerdere aftrekposten die de overstap fiscaal aantrekkelijk kunnen maken. Daarnaast spreekt het ondernemerschap me aan en zie ik kansen om mijn netwerk uit te breiden en mijn kwaliteiten verder te benutten. Ik heb een tweetal vragen: Zouden jullie me kunnen helpen met het benoemen van de voor- en nadelen, zowel fiscaal als praktisch, van het werken als zzp’er in vergelijking met mijn huidige situatie in loondienst. Stel ik wordt zzp’er, hoe zouden jullie de situatie met de auto aanpakken? Ik rijd meer dan 50% zakelijk (voor de clubs) en vind het ook prima om ipv leasen een auto te kopen. Alvast bedankt voor alle hulp!
-
Frank Namers startte met het volgen van Zzp’er te worden of niet
-
Hoe zien jullie dit? Telefoon wel of geen investering (KIA dus)
Mijn boekhouder zegt: We zien telefoons normaal niet als investering op de opmerking van een recente aankoop van een mobiel nadat mijn vorige stuk was gegaan. (Ik ben freelancer).
-
Frank Hommers startte met het volgen van Hoe zien jullie dit? Telefoon wel of geen investering (KIA dus)
-
Frank Hommers werd lid van de community
- Schijnzelfstandigheid? Nee, bedankt.
- Vandaag
-
Frank Namers werd lid van de community
-
Schijnzelfstandigheid? Nee, bedankt.
Ik vind dit altijd nog wel een moeilijk punt. Ik ben zelf niet zo bang voor deze wet, onze freelancer maken niet genoeg uren/dagen om deze verdenking te krijgen. Maar bijvoorbeeld in onze branche, zijn planning heel strak, je kunt pas het podium bouwen als de rigging hangt, en vervolgens staat iedereen te wachten op ditzelfde podium. Maar ook de werkmaterialen, deze dienen gekeurd te zijn, zowel van de ARBO als van de locaties/opdrachtgevers. De enige manier waarop ik hier zeker van te kunnen zijn, is door ze zelf aan te leveren. Het gaat mij niet gebeuren dat een freelancer door verkeerde materialen een ongeluk krijgt (denk aan helmen en klimgordels) Tot slot nog de toezicht, het bouwen van een evenement ziet er altijd erg stoer uit, maar in praktijk zijn er hele strenge regels over wie de leiding heeft, die freelancers vallen ook onder die toezicht en mogen echt niet op eigen houtje "hun" ding gaan doen. Zoals ik al zei, maak ik me niet zo een zorgen, verwacht niet dat er bij ons ooit controle komt. Maar dit punt zou bij ons wel een discussie kunnen opleveren. Een ander punt is dat wij niet zomaar een andere freelancer accepteren. Bij ons moet iedere werknemer en freelancer een veiligsheidstraining volgen. En bij sommige locaties (zoals bedrijven die ook naar olie boren), ook de interne veiligsheidstraining.
-
Jasper S. startte met het volgen van Schijnzelfstandigheid? Nee, bedankt.
- Hoe voorkom jij schijnzelfstandigheid?
-
Joost Rietveld startte met het volgen van Schijnzelfstandigheid? Nee, bedankt. en Hoe voorkom jij schijnzelfstandigheid?
- Schijnzelfstandigheid? Nee, bedankt.
-
AnandWickle werd lid van de community
-
Ai, bijtelling 3 bestelbussen voor privé gebruik?
dan zou bijtelling tot maximaal 2 voertuigen beperkt blijven
-
Ai, bijtelling 3 bestelbussen voor privé gebruik?
👍 Dank voor de correctie ... inderdaad, aantoonbaar minder dan 500 km privé dan vervalt de bijtelling.
-
Justintime werd lid van de community
-
wimj startte met het volgen van Ai, bijtelling 3 bestelbussen voor privé gebruik?
-
Ai, bijtelling 3 bestelbussen voor privé gebruik?
Ik neem aan dat hier privé bedoeld wordt.
-
Omnibink werd lid van de community
-
Ai, bijtelling 3 bestelbussen voor privé gebruik?
Waarom meteen een "warboel" als je wat vergeet of een vraag stelt, met de intentie alles op orde te hebben. Ik vind het niet zo prettig hier bestempeld te worden met mijn bedrijf in mijn sig de aanname dat de administratie een warboel is en (dus ook verder) niet deugd en ik niet in staat zou zijn dit goed bij te houden. Ik stel enkel een vraag over de mogelijkheden een vergissing te corrigeren, zodat alles netjes klopt. Vooral van een moderator verwacht ik zo'n opmerking met aannames niet. Een beetje flauw om een ander topic er bij te pakken waar bij "het ook al" niet goed ging. Het weerhoudt mij hier nog verdere vragen over administratie te stellen als meteen met deze vinger gewezen gaat worden. Daar heb ik geen zin in. Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.
-
Ai, bijtelling 3 bestelbussen voor privé gebruik?
Mijn huishouden telt 2 personen en bij elkaar hebben we 5 auto´s voor de deur staan.
-
Higherlevel startte met het volgen van Schijnzelfstandigheid? Nee, bedankt. en Hoe voorkom jij schijnzelfstandigheid?
-
Hoe voorkom jij schijnzelfstandigheid?
Steeds vaker komen zzp’ers in situaties terecht die eigenlijk neerkomen op verkapt dienstverband. Denk aan vaste roosters, werken onder direct toezicht en volledige inbedding in een team. Vanaf 2025 gaat de Belastingdienst strenger handhaven, waardoor opdrachtgevers boetes en naheffingen riskeren als blijkt dat een zzp-constructie niet klopt. Zowel ondernemers als opdrachtgevers moeten kritisch kijken naar opdrachten: is er echt sprake van zelfstandigheid of feitelijk van loondienst? Hoe zit dit bij jou? Heb jij hier last van of maak je je zorgen? Of heb je het al goed geregeld? Wil je meer weten over dit onderwerp? Onze moderator Joost Rietveld, die al 20 jaar fiscalist is, deelt in dit artikel over schijnzelfstandigheid zijn tips en bespreekt een aantal misverstanden.
-
Schijnzelfstandigheid? Nee, bedankt.
Begin volgend jaar gaat de Belastingdienst boetes uitdelen aan opdrachtgevers die onvoldoende kunnen aantonen dat de ZZP’ers die zij inhuren ook daadwerkelijk zelfstandigen zijn. Om zo’n boete te voorkomen, deelt Joost Rietveld, die al 20 jaar fiscalist is, zijn beste tips voor mkb’ers en zzp’ers. “Zolang opdrachtgever en opdrachtnemer niet echt begrijpen wat zelfstandigheid betekent, blijft het risico op schijnzelfstandigheid bestaan,” Wat is schijnzelfstandigheid nou eigenlijk? Schijnzelfstandigheid ontstaat wanneer iemand op papier als zelfstandige werkt, maar feitelijk onder dezelfde voorwaarden functioneert als een werknemer in loondienst. Denk aan vaste werktijden, gebruik van bedrijfsmiddelen, verplichte aanwezigheid op kantoor of vooral een leidinggevende die bepaalt hoe, waar, waarmee en wanneer het werk wordt uitgevoerd. Volgens Joost start het probleem niet alleen bij de uitvoering, maar ook bij het taalgebruik. “Als partijen in hun communicatie al praten over ‘werkgever’, ‘werknemer’ of ‘personeel’, in plaats van ‘opdrachtgever’ en ‘opdrachtnemer’, dan zet je meteen de toon voor een verkeerde relatie. En als de Belastingdienst daarna controleert, sta je al 1-0 achter.” Tip 1: Gebruik de juiste termen – altijd en overal De eerste en misschien eenvoudigste stap is consequent gebruik van de juiste terminologie. “Praat en schrijf nooit over werkgeverschap, werknemers of personeel als het om zelfstandigen gaat,” benadrukt Joost. “Dat geldt voor e-mails, overeenkomsten én informele communicatie.” Bij een controle kijkt de Belastingdienst namelijk niet alleen naar contracten, maar ook naar alle bijbehorende correspondentie. Wie daarin structureel spreekt over ‘werknemers’ of ‘vaste collega’s’, wekt de indruk dat er sprake is van een dienstverband – ook als de contracten keurig in orde lijken. Tip 2: Gebruik geen AI-templates Een andere valkuil is het gebruik van generieke modelovereenkomsten van internet. “Je ziet vaak dat ondernemers een model van de Kamer van Koophandel of zelfs een AI-tool gebruiken,” zegt Joost. “Maar de systemen kennen geen juridisch kader voor schijnzelfstandigheid. Ze weten niet wat ze fout doen.” Wat voor een leek een onschuldige bepaling lijkt, kan de zelfstandigheid juridisch ondermijnen. Denk hierbij aan clausules over vakantiedagen, opleidingsverplichtingen of werktijden, dit zijn namelijk typische loondienstvoorwaarden. Joost: “Als je niet weet wat je opschrijft, kun je jezelf juridisch in de nesten werken. Laat een deskundige meekijken. De paar honderd euro die dat kost, bespaart je mogelijk duizenden aan naheffingen.” Tip 3: De Belastingdienst kijkt naar de praktijk Zelfs een perfect contract beschermt niet als de praktijk anders is. De Belastingdienst kijkt vooral naar de feitelijke situatie op de werkvloer. Joost legt uit: “Je kunt opschrijven wat je wilt, maar als een controleur aan collega’s vraagt wat Jan of Piet hier doet, en dat blijkt gewoon een vaste medewerker te zijn die op kantoor werkt met een laptop van de opdrachtgever en niks anders doet dan hun collega’s, dan is het oordeel snel geveld.” Hij ziet het regelmatig: ZZP’ers die dagelijks op vaste tijden aanwezig zijn, aan teamvergaderingen deelnemen en onder leiding van een manager werken. “Dat is geen zelfstandigheid, hoe mooi het contract ook is,” zegt Joost. “Een zelfstandige bepaalt zelf hoe en wanneer hij werkt – dat is de kern.” Angst Door die onduidelijkheid is er volgens Joost een cultuur van angst ontstaan. “Zelfs ondernemers die alles goed geregeld hebben, durven hun contracten niet te tekenen zonder extra advies. Ik krijg regelmatig klanten die vragen om artikel voor artikel door te nemen wat ik al goedgekeurd heb. Niet omdat ze iets verkeerd doen, maar omdat ze bang zijn.” Die angst schaadt volgens hem het ondernemersklimaat. “Ondernemers zouden niet bang moeten zijn om samen te werken.” Is er een gezagsverhouding? De Belastingdienst beoordeelt een arbeidsrelatie op drie punten: 1. Er wordt persoonlijke arbeid verricht. 2. Er wordt voor betaald. 3. Er is sprake van gezag. Die derde factor – de gezagsverhouding – is vaak het breekpunt. Als de opdrachtgever bepaalt hoe, waar, wanneer en met welke middelen het werk wordt uitgevoerd, is er vrijwel altijd sprake van een dienstverband. “Het maakt niet uit of je in de bouw, IT of marketing werkt,” zegt Joost. “Zodra jij iemand vertelt wanneer hij ergens moet zijn, met welke middelen hij werkt en onder wiens toezicht, ben je eigenlijk gewoon werkgever.” Een goed voorbeeld is het gebruik van bedrijfsbusjes, werkkleding of verplichte cursussen. “Hoe meer randvoorwaarden jij oplegt, hoe meer je richting een arbeidsrelatie beweegt. Als opdrachtgever moet je de zelfstandigheid durven loslaten.” Het uurtarief In de politieke discussie wordt vaak verwezen naar een minimumtarief – bijvoorbeeld €36 per uur – om zelfstandigheid af te bakenen. Joost vindt dat een misser: “Je lost misbruik aan de onderkant van de arbeidsmarkt niet op door een tarief in de wet te zetten. De malafide partijen die arbeiders uitbuiten, trekken zich daar toch niets van aan. Ondertussen straf je de eerlijke ZZP’er die netjes €35 per uur rekent omdat dat nu eenmaal een concurrerend tarief voor zijn werkzaamheden is.” Misverstanden over de wet DBA Veel ondernemers denken dat de Wet DBA bepaalt wat wel of niet mag. In werkelijkheid is het volgens Joost eenvoudiger – en daardoor juist verwarrender. “De wet DBA zegt alleen dat de Belastingdienst geen zekerheid vooraf meer geeft over jouw fiscale status,” legt hij uit. “Vroeger kon je een verklaring vooraf aanvragen, nu niet meer. De Belastingdienst kijkt achteraf, bij een controle, of er sprake is van een dienstbetrekking.” BV is geen oplossing Tot slot waarschuwt Joost voor een hardnekkig misverstand: dat het oprichten van een BV schijnzelfstandigheid voorkomt. “Sommigen denken: ik factureer via mijn BV, dus ik ben veilig. Onzin. De Belastingdienst kijkt naar de persoon. Als jij op de werkvloer functioneert als werknemer, maakt het niet uit of de factuur van een BV komt. Degene die de werkzaamheden verricht is leidend, altijd.” Joost vat het samen: “Als je als opdrachtgever met zelfstandigen wilt werken, moet je de zelfstandigheid durven loslaten. En als opdrachtnemer moet je die ook echt waarmaken. Alleen dan voorkom je schijnzelfstandigheid.”
-
Ai, bijtelling 3 bestelbussen voor privé gebruik?
Lijkt mij meer dan een goed idee … dan wel inclusief de berichtgevingen van de belastingdienst direct naar het administratiekantoor adresseren. Daarmee kunnen een hele hoop vingerwijzingen worden voorkomen. Daarbij komt de vraag wat voor werkzaamheden dit administratiekantoor moet uitvoeren … puur boekhouding of ook advisering. Het nut/noodzaak om één, twee, drie bestelauto’s zakelijk te kopen roept de nodige vragen op. Soms moet je een ondernemer een beetje tegen zichzelf beschermen, door te wijzen op de voor- en nadelen, in de hoop dat er naar wordt geluisterd en misschien naar wordt gehandeld.
-
Ai, bijtelling 3 bestelbussen voor privé gebruik?
Het is kennelijk een vof met minstens twee vennoten op twee adressen — hetgeen onlangs nog tot een andere administratieve warboel heeft geleid. Misschien een idee om alle administratie te gaan uitbesteden aan een administratiekantoor?
-
SarkariResult werd lid van de community
-
the queen werd lid van de community
- Gisteren
-
Hoe belangrijk vinden jullie je website voor het binnenhalen van klanten?
Zorgen dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten komt bij de zoekwoorden waarmee jouw potentiële klant probeert te vinden wat hij nodig heeft.
-
Ai, bijtelling 3 bestelbussen voor privé gebruik?
Wanneer u, als zzp'er, meerdere auto's zakelijk in de administratie heeft opgenomen en deze ook privé gebruikt, dan moet u voor elke auto afzonderlijk de bijtelling toepassen. Als u met een sluitende kilometerregistratie kunt aantonen dat u voor elke auto minder dan 500 kilometer per jaar zakelijk rijdt, dan vervalt de bijtelling. Dit geldt voor werknemers in loondienst, niet voor de ondernemer zelf. In de praktijk is het heel goed denkbaar dat u voor wisselende klussen of beschikbaarheid met elke bestelbus meer dan 500 km per jaar privé gaat rijden. Nogmaals, het is aan u om aan te tonen, middels een sluitende kilometerregistratie, dat dat niet het geval is.
-
Ai, bijtelling 3 bestelbussen voor privé gebruik?
De hamvraag is of je wel gedacht hebt aan een sluitende kilometeradministratie? Andere vraag: hoeveel mensen met een rijbewijs, maar zonder eigen auto, telt je huishouden ?
-
Ai, bijtelling 3 bestelbussen voor privé gebruik?
Al jaren heb ik een busje van 15 jaar en ouder in de bijtelling. Daarnaast ook een privé lease auto. Handig, mocht je eens naar de gamma moeten. In 2024 kwam er in juli een splinternieuwe bus bij en in november nog een jonge occasion. Niet aan de verklaring uitsluitend zakelijk rijden gedacht, pas januari 2025 ingevuld. Moet ik nu voor alle 3 de bussen bijtelling toepassen voor de aangifte van 2024? Iedereen zou in theorie begrijpen dat je privé niet in 3 bussen gaat rijden en rijden in 1 bus heel redelijk is. Zijn ze meedogenloos of hebben ze bij de belasting wellicht toch begrip als je uitlegt dat je dit helaas vergeten was en of er nog een oplossing mogelijk is. Ik kwam eventueel nog dit tegen. Doorlopend afwisselend gebruik van een bestelauto of bestelbus https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/tips_trucs/tips_auto_van_de_zaak/doorlopend_afwisselend_gebruik_bestelauto/ In 2024 werkte ik nog met zzp'ers en elke bus werd dagelijks door iemand anders gereden. Niemand, ook ikzelf heb geen vaste bus. En ik had geen vast personeel in dienst. Ik zal vast niet de eerste zijn die dit is overkomen.
-
Hoe belangrijk vinden jullie je website voor het binnenhalen van klanten?
herman van der helm reageerde op www.websitedesignergezocht's topic in ICT, Automatisering en internetEen website dient exclusieve informatie te leveren voor jouw product of dienst. Een potentiele klant wil zo snel mogelijk weten wat hem dient. Tegenwoordig is het belangrijk via AI goed gevonden te worden en is een zoekmachiene minder belangrijk geworden. Daar moet de energie naar toe.
-
Vivian de Beer werd lid van de community
-
Planningssysteem
Je kunt ook planningsoftware op maat laten maken. Dit kan handig zijn als bestaande pakketten hinderlijke beperkingen hebben of onnodig complex zijn. Zo weet ik dat je bijvoorbeeld bij Modus Digital in Breda een uurtje vrijblijvend op de koffie kunt gaan en dat ze dan al direct een soort prototype kunnen laten zien.
-
Vraag over ontvangen beschikking geruisloze omzetting
beste Beti HL is geen vraagbaak voor adviseurs, zie onze huisregels. Topic gaat daarom ook op slot. Uiteraard kun je vooroverleg aanvragen, maar over goodwill doet de fiscus geen uitspraak. Beschikking verkrijgingsprijs volgt nadat de akkoordverklaring retour gestuurd is. Voor de toekomst, als je dergelijke vragen hebt, meld je dan aan op het forum van de belastingdienst zelf: https://ffd.pleio.nl/
-
Hoe belangrijk vinden jullie je website voor het binnenhalen van klanten?
Mijn website is vooral een portfolio, omdat gemaakte video's zien toch meer zegt dan wanneer ik alleen vertel wat ik maak. 10 jaar geleden scoorde mijn website ook erg goed in Google, maar dat resulteerde vooral in luie* aanvragen en gejatte teksten bij concurrenten, lol. Is een website hebben oldschool? Je bent dan iig niet afhankelijk van de grillen van algoritmes van techreuzen waar je niet echt mee in contact kunt komen als ze jouw account ineens blokkeren o.i.d. *) een luie aanvraag = vragen om een prijs, maar geen vraag willen beantwoorden. Dan wordt het lastig: 'help me to help you' is wel waar maatwerk om draait in de aanvraagfase.
-
Overeenkomst met vind-uw-bedrijf.nl of vinduwonderneming.nl
Dat eerste is correct, het tweede niet. Akkoord is standaard niet noodzakelijk. Mogelijk kan het wel handig zijn als je opname inderdaad letterlijk als bewijs wil gebruiken. Als het namelijk verplicht was om toestemming voor opnames van telefoongesprekken te maken, is vrijwel zo niet de hele financiële sector al jaren in overtreding. zie deze link van het AP. Staat ook overigens nog een interessante opmerking ivm. bedrijfsvorm en telemarketing voor eemanszaak en VoF.