Ga naar inhoud

Alle activiteiten

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen uur
  2. Je betaalt over samples inderdaad geen invoerrechten en btw, maar moet ze wel opgeven bij de invoeraangifte. Fenex is de vereniging van expediteurs, op de gelinkte pagina vind je o.a. hun ledenlijst. Ik heb zelf in het verleden goede ervaringen met Rotra en Mainfreight gehad, maar er zijn nog veel meer expediteurs te vinden. Het is ook een kwestie om in te schatten en aan te voelen welke partij voor jou goed en prettig werkt. Ik kan je zo geen kostenplaatje schetsen, maar het tarief voor invoerrechten kun je wellicht zelf al wel vinden. In ieder geval raad ik je aan om er in je kostprijsberekening vanuit te gaan dat je die inklaringskosten altijd zult hebben. Als je daardoor nu al tot de conclusie komt dat er geen marge meer overblijft, zal je moeten proberen een betere inkoopprijs te bedingen en/of onderzoeken of een hogere verkoopprijs haalbaar is. Als beide routes niks opleveren moet je je sterk afvragen of je aan dit avontuur moet willen beginnen.
  3. Deze zijn al afgesproken, en zullen DAP zijn voor zeevrachten en DDP voor een eventuele eerste lading van samples (welke als het goed is geen importheffingen enzo hebben omdat ze geen verkoopwaarde hebben, Toch?) Ik heb niet gekozen voor DAP maar volgens een adviseur die ik vandaag gesproken heb was dit de beste optie. Dit omdat, volgens hem, het via DDP regelmatig met schimmige constructies gaat, waar ik niks mee te maken wil hebben. Dit zal ik inderdaad doen, verkopende partij wil ergens in de komende twee weken graag horen hoeveel ik voor mijn eerste bestelling wil ontvangen qua samples. Heb jij toevallig advies over wat voor expediteur ik zou gebruiken, en wat voor extra kosten ik daaraan kan verwachten? Aangezien het product redelijk kleine marges heeft, omdat we volume moeten draaien, wil ik voorkomen dat ik onnodig hoge kosten draai, al helemaal aan het begin.
  4. Ja. Het is namelijk van belang dat het goed gebeurt, en dat is best complex. Het is goed om je erover in te lezen, de KvK heeft een mooi overzicht over importeren. Daarmee kun je wat beter beslagen ten ijs op zoek naar een expediteur die je kan helpen. De voorwaarden waaronder de goederen worden verzonden, zogeheten Incoterms, zijn al van groot belang om goed af te stemmen met de verkoper. Ik raad je dus aan om je eerst te verdiepen en naar een expediteur te zoeken, voordat je met de verkopende partij de deal sluit waarna zij daadwerkelijk die eerste zending gaan verschepen.
  5. Heb ik die wel nodig? Het zit als volgt: Ik ben een bedrijf aan het opstarten welke producten zal kopen van een Australische ontwerpstudio, welke de producten in China (Tianjin) laten maken, ze worden vanuit Tianjin naar mij, Nederland verscheept. Het Australische bedrijf (noemen we bedrijf X) gebruikt een freight forwarder. Dus bedrijf X stuurt mij een factuur en Freight Forwarder verstuurd het pakket/ de pallets naar mij. Nou ben ik compleet onervaren in de import van goederen, en ik vroeg me af, is het het waard om een douane-expediteur in te huren/te gebruiken? Of is dit het niet waard en moet ik het in het begin gewoon zelf doen? Ik weet dat er genoeg markt is voor het product en er zijn al relatief veel aanvragen voor het product, welke in januari de eerste verscheping verstuurd. Kan ik het makkelijk zelf doen als het over een enkele pallet blijft gaan? Zo ja, of zo niet, vanaf welk punt zou je zeggen dat het makkelijker is een logistieke partner aan te nemen, voor enkel import, en eventueel later ook gebruiken voor de export? Alvast bedankt,
  6. Vandaag
  7. Mijn vrouw geeft therapie met behulp van paarden. Toen ze daarbij een aantal uur per week paardrijles wilde geven en ze haar verzekeraar belde (en met namen en rugnummers: dat was Univé) konden die dat niet meeverzekeren totdat ze de bijbehorende SBI code zou toevoegen bij de KvK. En ja het kan zijn dat zij net een nieuwe medewerker sprak die de regels niet kende of juist iets te nauw nam en het kan ook zo zou dat andere verzekeraars er niet naar kijken. Maar uit mijn ervaring dus wel.
  8. Los van de strawman drogreden. Natuurlijk. Minste gedoe, altijd fijn. Tot op zeker hoogte. Daarom staat in mijn polis ook omschreven welke activiteiten gedekt zijn en is de rest uitdrukkelijk uitgesloten, zelfs al staan die met de juiste code geregistreerd bij de KVK. Het scubaduiken deel van mijn bedrijf is dus op een andere wijze verzekerd. BONUS Bij inschrijving bij de KVK mocht ik maar 3 activiteiten opgeven. Maar ik zie dat ik er op MijnKVK inmiddels nog meer aan toe kan voegen.
  9. Zie de link hieronder: na ongeveer 18 jaar zit er geen BPM meer op. Zelf gebruikte ik voor de keren waar ik ermee te maken had deze link: https://www.vwe.nl/bpm-calculator-doorverkoop om de BPM te bepalen. Printje van de berekening bij de factuur in de boekhouding om vast te leggen hoe de BPM bepaald was.
  10. lourisberry werd lid van de community
  11. Je kunt bpm op drie manieren afschrijven: met een koerslijst; met een taxatierapport; met een forfaitaire tabel. Zie: Bpm afschrijving gebruikte motorrijtuigen
  12. Gisteren
  13. Zit er nog bpm op een tien jaar oude auto? Ik dacht dat de bpm na tien jaar ook volledig is afgeschreven.
  14. Ter aanvulling; ook (in ieder geval beroepsaansprakelijkheid) verzekeraars kijken naar SBI codes. Als jij volgens je SBI code konijnen fokt en vervolgens anderhalve ton claimt omdat je rijles gaf en een ongeluk kreeg kun je fluiten naar het geld.
  15. Het nieuwe werken … UWV ziet dé oplossing voor vergrijzing en personeelstekort: ‘Houd pensionado aan boord’ Er zijn overigens een groeiend aantal pensionado’s die na hun pensioendatum alsnog een onderneming oprichten of met hun activiteiten blijven doorgaan. Niets mis mee … ondernemen is te leuk, om er zomaar mee te stoppen.
  16. Strikt formeel zijn er nog baten, dus kan het niet
  17. Wij kunnen het er mee eens zijn of niet, maar de ervaring leert … geef wat ze vragen … dat voorkomt vele irritaties en problemen. Vasthouden aan de eigen logica en principes kost meestal meer dan ze opleveren.
  18. Helemaal juist, natuurlijk. Niet verrekenbare BTW verhoogt de aanschafprijs van het bedrijfsmiddel. Alleen vraag ik mij dit een beetje af: "h.software" ...? 'Softwarediensten' zijn meestal niet vrijgesteld van BTW. Ik hoop dat hier niet sprake is van een misverstand.
  19. Ik zou zelf eens kijken naar een zakelijke lening of kredietlijn bij de bank, of eventueel een investeerder zoeken. Zo krijg je meer financiële ruimte om personeel aan te nemen, een foodtruck te kopen of te verhuizen. Het is wel belangrijk om eerst een duidelijk plan en begroting te hebben.
  20. Ik heb dit zelf ook eens gehad en ik voelde me echt alsof ik een digitale puzzel zonder stukjes probeerde te leggen. Serieus, Facebook maakt het soms gewoon onnodig ingewikkeld. Mijn tip: probeer niet te veel via haar persoonlijke account te werken, dat wordt alleen maar een chaos.
  21. Persoonlijk denk ik dat een turboliquidatie in principe kan, maar dat je echt moet zorgen dat alle fiscale verplichtingen duidelijk zijn, inclusief die teruggaafvordering van de OpCo. Zolang de VPB 2025 nog netjes wordt gedaan en voldaan, en er geen verborgen verplichtingen zijn, zou het moeten kunnen.
  22. De KvK heeft de SBI codes in september 2025 herzien en een hele lijst redenen waarom juiste registratie belangrijk is: https://www.kvk.nl/starten/waarom-de-sbi-code-van-je-bedrijf-belangrijk-is/
  23. Officia werd lid van de community
  24. Ja dus. Er wordt heel spastisch gedaan op de website van de KVK over de juiste SBI code, maar toen ik mij ging laten inschrijven bij de KVK (70.22, 93.15.1 en 90.01.1) zei de mevrouw die dat deed dat het eigenlijk niks uitmaakte 'en dat ik zonder problemen ook konijnen kon gaan fokken.' Ik heb het gevoel dat het hele SBI gedoe vooral van belang is voor het CBS om mooie statistiekjes te kunnen maken. Daarnaast is er natuurlijk afgeleid beleid voor subsidies en banken en zo, maar je moet niet denken dat je een verzekering of financiering (niet) krijgt omdat je een bepaalde SBI code zelf (niet) hebt opgegeven. Maar corna dan? De corona tegemoetkoming werd ook steeds verder uitgebreid met nieuwe SBI codes.
  25. Ja, ik citeer: 'Als u de btw niet kunt verrekenen, moet u de investering nemen inclusief btw... ...Koopt u een bedrijfsmiddel voor minder dan € 450? Dan mag u het bedrag in 1 keer aftrekken als kosten.'
  26. Bedankt voor het antwoord. Dus de telefoon van eur480 incl btw wordt als investering gezien of moet ik ook iets anders rekening mee houden?
  27. Je helpt ze door erop te attenderen dat dit als fraude kan worden opgevat, als ze daar desondanks boos om worden, dan zou je er juist goed aan doen in contact te treden met de belastingdienst voor advies. Dan is het in ieder geval bekend dat jij niet bij mogelijke fraude betrokken bent.
  28. een zakelijke bank heb ik toch (nog) niet, vorige heb ik op de privé rekening gerund (was erg weinig omzet) Dus ik kan gewoon mijn extra handelsnaam toevoegen, activiteit veranderen en dan is het goed? Het is ook dat ik de 1e activiteit niet meer blijf doen omdat ik hier dan geen tijd voor heb.
  29. Ah ja ik heb idd een eenmanszaak, ik heb al een tweede handelsnaam maar wist niet zeker of dit 'mag' omdat het een heel andere sector is die ik ga bedienen. Ik zal dus gewoon mijn handelsnaam veranderen en een bedrijfsactiviteit toevoegen als importeur.

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.