Meer info Akkoord

Let op: deze website vereist cookies om volledig te kunnen functioneren.

Met de nieuwe Telecomwet die begin juni 2012 van kracht is geworden, is elke website wettelijk verplicht jou als gebruiker te informeren over de aard van de geleverde cookies en toestemming te vragen voor het gebruik hiervan.

Higherlevel.nl maakt gebruik van zogenaamde noodzakelijke cookies die nodig zijn voor het gebruik van de website en het forum, bijvoorbeeld om in te kunnen loggen en je voorkeuren te onthouden. Daarnaast worden cookies gebruikt voor het bij kunnen houden van het aantal bezoekers en andere gegevens (dit doen wij via Google Analytics).

Met het accorderen middels onderstaande knop ga je akkoord met het ontvangen van alle cookies die nodig zijn om Higherlevel.nl optimaal te laten werken.

Om Higherlevel.nl te bezoeken zijn deze cookies benodigd. Wanneer je ze niet accepteert, kun je helaas Higherlevel.nl niet bezoeken.

Ik wil geen cookies Ik ga akkoord en wil naar Higherlevel.nl!

Van harte welkom op ons ondernemersforum

Let op: vanaf 14 november gaat het nieuwe forum Live
Op 13 november gaan we migreren: op die dag kun je artikelen wel lezen, maar niet inloggen en posten.

Mark de Groot

‘Laat je niet afremmen door overheidsregels’

Gepubliceerd op 19 mei 2015 | 27 reacties | Ga naar het bijbehorende forumtopic

Rotterdammer Marc Kabbedijk van Ferry Store verkoopt in zijn winkel niet alleen boeken maar schenkt ook alcohol. Ondanks een moeizaam vergunningstraject vond hij een bereidwillige gemeente tegenover zich.

Om een hotel in India te openen heb je 34 tot 40 vergunningen nodig, zo vertelde een hoteleigenaar in New Delhi laatst in een reportage van de NOS. Het duurde een jaar voordat hij alle vergunningen bij elkaar had. Gelukkig is het in Nederland niet zo erg gesteld met de bureaucratie. Toch kan het ondernemersklimaat in mijn woonplaats Rotterdam naar mijn mening een stuk beter.

Als financieel journalist kom ik vaak ondernemers tegen die hun groeiambities niet kunnen verwezenlijken vanwege een te hoge regeldruk. Aan de hand van praktijkverhalen wil ik de problemen die ondernemers ondervinden voor het voetlicht brengen. Zo sprak ik onlangs Marc Kabbedijk, eigenaar van Ferry Store aan de Westblaak 127. Hij vertelde dat het ruim een jaar duurde voordat hij zijn winkel in Rotterdam kon openen. Veel te lang natuurlijk. Het probleem lag in de mengformule van horeca en detailhandel. Dat is niet zomaar toegestaan in Rotterdam, net als overigens in de meeste Nederlandse gemeenten.

Veel voorwaarden
Zoals een echte ondernemer betaamt, zette Kabbedijk zijn plannen echter door. ‘We wilden naast ons Ferry magazine ook boeken en dvd’s in het gay genre gaan verkopen. Hier is belangstelling voor, maar de omzetsnelheid is laag. Door onze klanten ook een broodje en een biertje aan te bieden, kunnen we toch een goed rendement maken’, vertelt Kabbedijk.

Samen met de gemeente ging hij op zoek naar een geschikt pand. Dat werd gevonden aan de Westblaak. Hier stond een kantoorruimte leeg met een zeer beperkt verhuurperspectief, waardoor de eigenaar graag wilde meewerken aan een herbestemming van het pand. Om er een winkel- en horecabestemming voor te krijgen, werd een bouwaanvraag ingediend.

Pas als de herbestemming rond is, gaat de gemeente kijken of je in aanmerking komt voor een horecavergunning. Daarvoor moet je aan veel voorwaarden voldoen, zegt Kabbedijk. ‘Ik had gelukkig een goede architect die in nauw contact stond met de bouwinspecteur. Niet alleen hadden we extra nooduitgangen nodig, ook moest het horecagedeelte afgescheiden zijn van de winkel. Dit hebben we heel creatief met een bar in het midden en een mobiele scheidingswand opgelost.’

Nooit zekerheid
Terugkijkend vindt Kabbedijk de onzekerheid gedurende het hele proces nog wel het vervelendste. ‘Bij de gemeente hoor je dat je kans maakt om alle benodigde vergunningen in de wacht te slepen, maar zekerheid krijg je niet. Dat snap ik, want de brandweer moet bijvoorbeeld ook het plan goedkeuren. Maar ondertussen had ik wel al een huurcontract voor het pand getekend.’

Het lastigste was nog de alcoholvergunning. Hier moest volgens Kabbedijk het nodige lobbywerk aan te pas komen. In de huidige horecanota is uitbreiding van horeca aan de Westblaak namelijk niet toegestaan. Gelukkig voldeed Krabbedijk aan alle voorwaarden en kreeg hij veel hulp van Gábor Everraert, werkzaam bij de afdeling Stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam. ‘Via een bevriend oud-gemeenteraadslid ben ik met hem in contact getreden. Hij heeft zich vanaf het begin sterk gemaakt voor ons plan’, zegt Kabbedijk.

Investeer in je netwerk
Over de dienstverlening van de gemeente heeft Kabbedijk sowieso weinig te klagen, al zou de besluitvorming volgens hem wel wat sneller mogen verlopen. ‘Natuurlijk zijn er zaken die beter kunnen. Dit geldt echter ook voor mijn eigen bedrijf. Ik hoor ondernemers vaak klagen over de overheid, maar we hebben nu eenmaal wetten en regels. De gemeente kan een gunstig ondernemersklimaat scheppen, maar je moet het vervolgens wel zelf doen.’

Volgens hem is de regeldruk in Rotterdam overigens al aanzienlijk verlaagd. Zijn advies aan andere ondernemers: ‘laat je niet op voorhand weerhouden door allerlei regels en zet je plannen gewoon door. Investeer ook in je netwerk, want contacten met de overheid kunnen veel profijt opleveren.’

Het verhaal van Kabbedijk toont nog maar eens aan dat er in Nederland nog steeds teveel regels zijn waar ondernemers aan moeten voldoen. Positief is dat de gemeente Rotterdam hem graag wilde helpen. Dat stemt mij optimistisch over de bereidheid om de regeldruk verder te verlagen. De gemeente heeft zelfs een speciaal meldpunt in het leven geroepen waar ondernemers terecht kunnen om regeldruk te verminderen (meldpuntregels@rotterdam.nl). Hier moet natuurlijk wel gebruik van gemaakt worden.
Mark de Groot

Mark de Groot

Ondernemen en het schrijven over het zelfstandig ondernemerschap is mijn passie. Het ondernemersklimaat in Rotterdam kan naar mijn mening echter een stuk beter. Ik spreek vaak ondernemers die hun groeiambities niet kunnen verwezenlijken vanwege een gebrek aan financiering of een te hoge regeldruk vanuit de overheid. Met dit blog wil ik de problemen voor het voetlicht brengen.

Meer columns door Mark de Groot

27 Reacties

RT

LevelUp
Quote:
Het verhaal van Kabbedijk toont nog maar eens aan dat er in Nederland nog steeds teveel regels zijn waar ondernemers aan moeten voldoen.
 
Die conclusie zie ik niet, althans niet op basis van het verhaal van Kabbedijk. Vind het verhaal eigenlijk meer een voorbeeld voor de ondernemersgeest van de gemeente die een mouw weet te passen aan de (noodzakelijke) bestaande wetten en regels   

Als ik een sexshop wil beginnen naast een basisschool, dan krijg ik ongetwijfeld ook te maken met een voor mij 'te hoge regeldruk'...
 
Ik heb het artikel een paar keer doorgelezen. Ik heb zelfs nog een dag gewacht met reageren. Maar ik kan er niets anders van maken dat ik dit een warrig, onsamenhangend, half-demagogisch artikel vind.

Het is eigenlijk niet meer dan een samenraapsel van hier en daar tegenstrijdige kwalificaties over het begrip bureaucratie ("moeizaam", "kan beter", "niet zo erg").

Maar er worden ook conclusies over de vergunningverlening uit de hoge hoed getoverd. Al die vergunningen duurden maar een jaartje. Dat is echt nix! En dan wordt er doodleuk geconcludeerd dat dat "veel te lang [is] natuurlijk". Hoezo te lang? Hoezo natuurlijk? En dat is dan de schuld van "te veel regels". Hmm...ok dan!?

Laten we even wel wezen. Iemand wil een nogal apart concept beginnen. In een pand dat daarvoor nog niet geschikt blijkt, nog opgeknapt moet worden en brandveilig moet worden gemaakt. Vervolgens ook nog willen mengen met een ander soort business waar geen vergunning voor is. En alcohol verkopen in een wijk waar dat normaal niet mag. Wil de schrijver van dit stuk nu echt suggereren we maar geen bestemmingsplannen meer moeten hebben in Nederland of de grote steden, waar we toch al op een postzegel leven? En suggereert hij ook dat we de Wet Bibob maar moeten afschaffen of afraffelen omwille van een vage notie als 'te veel regels want het duurt me allemaal te lang'?

Zoals RT al terecht opmerkt, is deze ondernemer echt aan alle kanten geholpen door deze gemeente. Zelfs zódanig veel dat je bijna (die ambtenaren van) de gemeente Rotterdam van cliëntelisme zou kunnen betichten. En dat dan ook nog "moeizaam" noemen. Tjongejonge.

Nee, dit artikel sloeg echt nergens op, behalve dan misschien als reclame voor de besproken toko.
 
Kijk, nu weet ik tenminste waarom meneer Everraert nooit op mijn emails heeft gereageerd, hij had het te druk , hij moest voor deze ras-ondernemer het volledige gemeentelijke apparaat stroop om de mond smeren   

Het advies van de ondernemer in kwestie, "laat je niet afremmen", daar geloof ik wel in. Ik zou daar aan toe willen voegen, ga wel een beetje behoedzaam te werk. Een huurcontract tekenen als je nog niet weet of en wanneer je open kan, ik weet het niet, ik zou het niet doen.

Verder zeer eens met Rachid. Als ROtterdamse belastingbetaler schaam ik me een beetje. Er zijn grote delen van de stad waar het echt, echt  slecht gaat. Maar op het stadhuis zijn een koppeltje ambtenaren volop bezig geweest, ze hebbben een meldpunt opgericht. Voor regels.
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel

Goh, waarom gaat er nou ineens iemand Rotterdam als ondernemersgemeente promoten op HL en Hallo! tegelijk? Het is zo ongeveer elke keer raak: als een onbekende persoon een warrig verhaaltje indient, zit er een reclamebelang achter. Blijkbaar heeft het meldpunt een bloggersbudget.
 
Ron van der Kolk
Ambassadeur

ronvanderkolk
Eens met bovenstaande reacties, vooral het stukje van prinsrachid. Als de schrijver dan zo graag de regeldruk van de overheid wil afzeiken moet hij toch echt met wat ergers komen! Het verhaal van Kabbedijk toont juist aan dat er heel veel bereidwilligheid is bij de betreffende gemeente om actief te helpen en de regels wat bij te buigen.

Verzin dan een mooi verhaal over twee uur wachten bij een loket voor een stempeltje, om uit eindelijk te horen dat je in de verkeerde rij stond en nog eens twee uur moet wachten. Om daarna te horen dat je eerst elders een ander stempeltje moet halen. En het verkeerde formulier heb ingevuld. Mooie tijden waren dat, vroeger...

Natuurlijk is er nog heel wat te verbeteren bij de overheid (en gelukkig maar, dan heb ik nog wat te doen). Maar er wordt hard aan gewerkt, al zal het nooit perfect zijn en houden we altijd wat te klagen. Maar om artikeltjes te gaan schrijven om de problemen in de regeldruk van de overheid, dat is niet bijster origineel.



 
Bedankt voor jullie reacties. De boodschap van het artikel is volgens mij helder. Het was voor Kabbedijk enerzijds een moeizaam traject met veel onzekerheden, maar anderzijds heeft hij ook waardering voor de bereidwillige opstelling van de gemeente.

Het had vooral allemaal wat sneller mogen verlopen. Uiteindelijk duurde het ruim een jaar voordat hij zijn winkel kon openen. Jullie mogen er anders over denken, maar ik vind dat vrij lang. Je zou toch verwachten dat je in Nederland sneller een toko hebt geopend dan in India, een van de meest bureaucratische landen in de wereld.

Het is inderdaad een apart concept, maar mengformules van horeca en detailhandel zullen wel vaker gaan voorkomen in de toekomst. Door de concurrentie van internetwinkels moeten winkeliers hun klanten toch meer een beleving gaan bieden. Ik vind dat regels dit niet in de weg mogen staan. 

Nu is de regeldruk in Rotterdam al verlaagd, maar het kan wat mij betreft altijd beter. Dat de stad een speciaal meldpunt heeft ingericht, vind ik als ondernemer in Rotterdam dan ook een goede zaak.
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Beste Mark,

Fijn dat je zelf ook reageert. Mede gelet op de opmerkingen van Twa ben ik wel benieuwd: is deze column jouw eigen belangeloze not-for-profit initiatief of is dit een semi-advertorial blog waar jij opdracht voor hebt gekregen en/of een vergoeding voor ontvangt van de gemeente Rotterdam?
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel

Zou ook een gevalletje van clientelisme kunnen zijn. Vroeger was Nederland gebouwd op zuilen. Dan was de katholieke wethouder bereid om met de katholieke ambtenaren de andere kant op te kijken als de katholieke ondernemer regels en procedures wilde omzeilen. Dat kan natuurlijk anno 2015 niet meer. Nu is daar een bureau voor waar alle ondernemers welkom zijn.
 
Quote : Ron van der Kolk op 21 mei 2015, 00:41
Verzin dan een mooi verhaal over twee uur wachten bij een loket voor een stempeltje, om uit eindelijk te horen dat je in de verkeerde rij stond en nog eens twee uur moet wachten. Om daarna te horen dat je eerst elders een ander stempeltje moet halen. En het verkeerde formulier heb ingevuld. Mooie tijden waren dat, vroeger...
 
Zo gaat dat hier in spanje nog steeds. Maar gelukkig kun je dat je gestor laten doen voor een paar tientjes.

 
Quote : TwaBla op 21 mei 2015, 12:52
Dat kan natuurlijk anno 2015 niet meer.
 
Ehm, is dat zo?

 
Beste Norbert en Twa,

Ik ben inderdaad gevraagd door de gemeente Rotterdam om blogs te schrijven over het ondernemingsklimaat in de stad. Het terugdringen van de regeldruk voor ondernemers is een van de speerpunten van de gemeente Rotterdam.

Op dit gebied is al veel bereikt, maar ondernemers ervaren dat nog niet zo. Aan de hand van praktijkvoorbeelden willen we laten zien waar ondernemers tegen aanlopen en hoe de gemeente ze daarbij kan helpen.

Doel is om samen met ondernemers overbodige of tegenstrijdige regels verder aan te pakken. Het is overigens zeker niet mijn bedoeling om de gemeente in het zonnetje te zetten. Dat blijkt volgens mij ook wel uit het artikel.

Groet,

Mark.

 
Goed.

De vorige keer hadden we al een "Wij van WC Eend"-artikel. Dit blijkt nu een "Zij van WC Eend"-artikel te zijn. De verleiding schijnt toch erg groot om een 'opinierend' stuk te larderen met (in)directe financiële belangen.

In een column verwacht ik oprechte en misschien schurende meningen, maar niet een stuk waarin iemand als eigenaar z'n eigen toko probeert te pluggen, of dat ik beducht moet zijn op een vooropgezet stuk in opdracht van de senior communicatieadviseur, cluster Stadsontwikkeling, afdeling Economie en Innovatie van de Gemeente Rotterdam (och, zo maar een wilde gok, hoor!).

Ik ben er eerlijk gezegd een beetje klaar mee.
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Quote : Mark de Groot op 21 mei 2015, 14:10
Ik ben inderdaad gevraagd door de gemeente Rotterdam om blogs te schrijven over het ondernemingsklimaat in de stad. Het terugdringen van de regeldruk voor ondernemers is een van de speerpunten van de gemeente Rotterdam.
 
Een sinaasprilletje dus. Een nuttig medicijn, verpakt in een suikerlaagje. Waarom kan dat niet met open vizier?

Het zijn leuke projecten. Rotterdam transformeert oude kantoren en scholen en ziekenhuizen, vindt nieuwe functies voor industrieterreinen en havenkades. Rotterdam heeft ondernemende ambtenaren die de markt op gaan en starters helpen. Allemaal goed nieuws. Maar dan gaan ze een bloggert inhuren om stiekem pr te bedrijven. Ik herkende de copywriter-speak al. Bah, wat armoedig.



 
Jongens, de wereld bestaat niet uit 'goed' en 'fout' toch?

Zijn we niet allemaal linksom of rechtsom op internet bezig om iets te bereiken, jezelf van je beste kant te laten zien of een bepaalde zaak te promoten?

Ik heb eigenlijk wel respect voor die Mark dat ie hier nog netjes uitleg komt geven als hij met zijn broek op z'n schoenen betrapt is.
De slimmeriken doen precies hetzelfde alleen zorgen ze ervoor dat ze niet betrapt worden..

Bovendien zie ik hieronder op twee centimeter van waar ik nu typ ook een heel rijtje "partners" en een financier staan. Wiens brood men eet...

Ik zou zeggen.. relax, je weet gewoon dat dit soort PR dingen gebeuren. Waar maak je je druk om.

Peace....   

 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote : Hans Schipperijn op 21 mei 2015, 15:16
Ik heb eigenlijk wel respect voor die Mark dat ie hier nog netjes uitleg komt geven als hij met zijn broek op z'n schoenen betrapt is.
De slimmeriken doen precies hetzelfde alleen zorgen ze ervoor dat ze niet betrapt worden..
 
Zeker, respect voor zijn eerlijkheid achteraf, maar - om de woorden van Twa te citeren - een "open vizier" vooraf was prettiger geweest.

Ok, gebeurd is gebeurd. Hopelijk leert iedereen hiervan. Ik wel in ieder geval   

 
Quote : Mark de Groot op 21 mei 2015, 14:10
Ik ben inderdaad gevraagd door de gemeente Rotterdam om blogs te schrijven over het ondernemingsklimaat in de stad. Het terugdringen van de regeldruk voor ondernemers is een van de speerpunten van de gemeente Rotterdam.

Op dit gebied is al veel bereikt, maar ondernemers ervaren dat nog niet zo.
 
Ehm, wacht even, je werkt voor de overheid, en je post op een ondernemersforum dat ondernemers last hebben van regeldruk. Is dat niet verkeerdom? Moeten wij als ondernemers niet op het forum van de gemeente Rotterdam posten dat we last hebben van regeldruk?
 
Ron van der Kolk
Ambassadeur

ronvanderkolk
In muffig kamertje, van een gemeentehuis zomaar ergens in Nederland….

Wethouder: “Ik moet dringend iets doen aan mijn imago bij de ondernemers in de stad.”
Communicatieadviseur: “We kunnen wel eens iets met een blog doen, dat is hip.”
W: “Een blog? Wat is dat nu weer?”
C: “Dat is een soort artikeltje op internet dat we laten schrijven. Het lijkt neutraal en kritisch, maar is gewoon reclame voor ons.”
W: “En dat heeft niemand door?
C: “Tuurlijk niet, daar trappen ze gewoon in. Je moet ondernemers ook weer niet overschatten.”
W: “Oh, ok. Dan moeten we even heel goed kijken waar we dat plaatsen voor onze doelgroep.”
C: “Ben je gek! Zo’n blog vinden mensen leuk en die gaan dat dan allemaal vanzelf liken en sharen enzo. Dan gaat het viral en staan we overal! Hoe mooi is dat?”
W: “Dan moeten we daar wel een gerenommeerd schrijver voor inhuren want de boodschap moet wel overkomen.”
C: “Nee joh, op internet leest iedereen toch maar half. Ik ken nog wel iemand…”
 
Fijn dat de sfeer al wat luchtiger wordt.

Voor mij valt dit in de categorie 'overijverig PR bureau'.
Dat de column door de strenge controle van de HL mods is gekomen geeft aan dat er waarschijnlijk een best wel aardig stukje uit is gekomen. OK, het blijkt achteraf geschreven te zijn door iemand die dat 'gevraagd' is. (Ik neem aan dat 'gevraagd' dan staat voor 'betaald'?)

Hier probeert 'de overheid' zichzelf op een positieve manier in het zonnetje te zetten bij ondernemers.
Ik heb er geen last van. Krijg soms ook kromme tenen van de KvK hier op HL maar je kunt ook gewoon verder scrollen.

Wat ik kwalijker vind is de andere kant op. Dat ondernemers bureau's inhuren om de overheid te beïnvloeden. Dat heet dan "Public Affairs", "strategische communicatie" of "stakeholdermanagement".
Dat is pas echt eng, brrr


 
Quote : Hans Schipperijn op 22 mei 2015, 18:24
Dat ondernemers bureau's inhuren om de overheid te beïnvloeden.
 
Ik doe dat altijd zelf, dat beïnvloeden. Ongeveer eens in de vier jaar, soms wat vaker. Maar of het helpt......


 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Quote : Hans Schipperijn op 21 mei 2015, 15:16
Zijn we niet allemaal linksom of rechtsom op internet bezig om iets te bereiken, jezelf van je beste kant te laten zien of een bepaalde zaak te promoten?
 
Uh.... nee!

Toen het internet serieus op gang begon te komen, kon je voor redelijk goed advies terecht op talloze reviewsites. Daar deelden mensen hun waardering voor auto's, voor reisbestemmingen, voor restaurantjes. Ik heb dat een tijd lang als informatief en zelfs inspirerend ervaren.

Maar die fase is voorbij. Geleidelijk begonnen lokale fastfood-restaurants op te klimmen in de rankings. Werden echte reviews verwaterd door namaakrecensies, authentieke tips door georkestreerde payola. Inmiddels zijn fans for sale, doet iedereen aan like to win en worden colums geschreven door ingehuurde copywriters die zich als ondernemer voordoen.

Het is waarschijnlijk zinloos om bezwaar te maken tegen de seopolie, je te verzetten tegen de kruipolie der commercie, te roepen Deze keizer heeft geen kleren aan. Maar ik doe het toch. Elke keer weer.



 
Je raakt een gevoelig punt TwaBla, in ieder geval voor mijzelf.

Toen ik nog een Ecommerce bedrijf had betaalde ik een enkele keer voor een link.
Ik weet dat dat niet mag. Maar ik kwam er wel hoger door in Google, verdiende daardoor meer voor het bedrijf, mijn personeel, mijn familie, de goede doelen die ik steun en noem maar op.

Tegelijk weet ik dat spammen, PR of andere schmutzige trucs de wereld verwarrender maken.
Zo heb ik jou ten onrechte als 'spammert' beschuldigd omdat er veel SEOers hier op HL zitten en ik dacht dat jouw site er ook zo een was.

Heel goed dat je kritisch bent op dit soort dingen, alleen is het voor mij moeilijk zo iemand als 'fout' weg te zetten. We proberen allemaal een boterham te verdienen.

Jij bent zelf een schrijver.
Heb jij nooit in de situatie gezeten dat iemand vraagt of je een stuk wil schrijven, maar wel met het verzoek een bepaald belang naar voren te brengen? En wat doe je dan, zeg je nee tegen de opdracht?

Voor een ondernemer is een moreel kompas een best wel lastig ding.




 
Quote : TwaBla op 25 mei 2015, 02:59
Het is waarschijnlijk zinloos om bezwaar te maken tegen de seopolie, je te verzetten tegen de kruipolie der commercie, te roepen Deze keizer heeft geen kleren aan. Maar ik doe het toch. Elke keer weer.
 
Dat siert je, Twabla.

Vergeleken met 20 jaar geleden is het internet erg kapot, en daar moeten we mee leven.
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Quote : Hans Schipperijn op 25 mei 2015, 07:34
Jij bent zelf een schrijver. Heb jij nooit in de situatie gezeten dat iemand vraagt of je een stuk wil schrijven, maar wel met het verzoek een bepaald belang naar voren te brengen? En wat doe je dan, zeg je nee tegen de opdracht?
 
Het probleem is niet dat een bepaald belang bevorderd wordt. Ik zeg JA tegen zulke opdrachten, want doorgaans is de belanghebbende graag bereid goed te betalen om zijn belang te laten promoten. Enige voorwaarde is dat dat transparant is. Moet het stiekum, dan is mijn antwoord NEE.

Ik zou mijn ziel verkopen aan de duivel voor meer schrijftalent, mijn ouders veilen voor een villa in Portugal, mijn broeder verloochenen voor een Geländewagen, maar ik buig niet voor adverteerders. Het tast je ziel trots aan.

(mijn ziel was al verkocht...   )







 
Quote : TwaBla op 25 mei 2015, 14:37
(mijn ziel was al verkocht...   )
 
Zolang de duivel transparant is zie je hem niet, toch?

 
Pfffffffff... Ben ik de enige die het jammer vind dat er in een column zo gezeurd wordt over wie het geschreven heeft, i.p.v. dat er reacties komen over de inhoud, namelijk regeldruk?  

Ik zeur even terug: vind je de column zelf niet lezenswaardig qua inhoud, laat deze dan links liggen. Heb je commentaar op het plaatsen ervan, dan wel op moderatie dat deze geplaatst is? Doe dat dan in over Higherlevel.nl! Dan kun je daar opbouwende tips/ideeën geven over hoe het dan wel met de columns moet! Dat is in het verleden al vaker gedaan. Al hebben we tot nu nog geen goede oplossing gevonden en doen we dus een gulden middenweg. Niet tot ieders tevredenheid, want dat is ons helaas nog niet gelukt.


On topic.... (om zomaar een quote aan te halen)
Quote : Christine op 22 mei 2015, 00:12
Ehm, wacht even, je werkt voor de overheid, en je post op een ondernemersforum dat ondernemers last hebben van regeldruk. Is dat niet verkeerdom? Moeten wij als ondernemers niet op het forum van de gemeente Rotterdam posten dat we last hebben van regeldruk?
 
Strekking van deze column is dat je dat als ondernemer inderdaad kan doen! Er zijn diverse gemeenten die een eigen digitaal meldpunt hebben voor teveel/tegenstrijdige regels. Heeft je gemeente die niet? Dan kun je terecht bij het overkoepelend loket Meldpunt Overheid.



 
De eerste paar reacties waren naar mijn mening wel degelijk inhoudelijk, zeker die van prinsrachid was 'spot on'. Kern van die reacties 'zanik niet zo en leer eens hoe je een column schrijft'. Toen kwam het konijn uit de hoed, en was de beer natuurlijk los.

Inhoudelijk: ik vind een regelmeldpunt klinken als iets wat verzonnen is als oplossing door iemand die het probleem zelf nooit aan den lijve ervaren heeft. Ben er dan ook nog niet kapot van. Veel ondernemers hebben niet zo'n in het invullen van formulieren, zeker niet als er gerede kans is dat er geen drol mee gebeurt.
 
Quote : Marcel Spruit op  2 juni 2015, 14:30
Inhoudelijk: ik vind een regelmeldpunt klinken als iets wat verzonnen is als oplossing door iemand die het probleem zelf nooit aan den lijve ervaren heeft. Ben er dan ook nog niet kapot van. Veel ondernemers hebben niet zo'n in het invullen van formulieren, zeker niet als er gerede kans is dat er geen drol mee gebeurt.
 
Meldpunt is gecreëerd voor ondernemers die overdags niet in de rij voor het (on)juiste loket willen staan, maar 's avonds thuis met invullen van formulieren hun "klacht" in kunnen dienen   

Immers, i.p.v. in de rij voor het loket en de lift pakken naar etage 1 of etage 7 (afhankelijk welke ambtenaar niet aan het koffie drinken is  )  levert ook niet gelijk het uitzoeken en/of de oplossing van je klacht op.

Nu heb ik direct even gegoogled waar je bijv. inzicht kan krijgen in al eerder gemelde punten en/of dat daar iets mee gedaan wordt. Degene die bij Meldpunt Overheid binnenkomen, worden doorgezonden en in behandeling genomen door Actal (toetsing Regeldruk); zie deze webpage. Let op: het betreft hier nadrukkelijk meldpunt m.b.t. regelgeving en/of administratieve lasten.
Heb je klachten over de overheid zelf, dan kun je terecht bij de Nationale Onbudsman. Scroll down op deze pagina, om te zien welke klachten er daar zoal binnenkomen.

En... owww... lang leven het digitale tijdperk     hier een totaal-overzicht waar je voor welke "overheidsklacht" terecht kunt.
 
Om een reactie te plaatsen moet je ingelogd zijn

HIGHERLEVEL.NL COLUMN

Higherlevel.nl krijgt een nieuwe technische omgeving

Mikky Vrolijk

Mikky Vrolijk | 14 reacties

Beste deelnemers en bezoekers. Er wordt door actieve leden van ons forum al een tijd de opmerking gemaakt dat we een “oud” forum zijn. Qua HL-levensjaren (anno 2002 nóg voor hyve...

Column insturen?

Heb je een interessant artikel geschreven over innovatie en/of ondernemerschap?

We publiceren hem graag!

COLUMNISTEN

Deze columnisten hebben dit jaar columns voor Higherlevel.nl geschreven:

Ontmoet andere HL-leden!

Nieuwjaarsborrel 2019 Higherlevel.nl
11 januari 2019, 9 HL-leden aanwezig

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons