• 0

Internet in de auto

Met alle bestaande technieken moet het m.i. mogelijk zijn om internet in de auto mogelijk te maken. Ik denk hierbij aan een combinatie van de volgende technieken: umts, display in voorruit en voice recognition; tijdens het rijden (of in de file) druk je op een browser button (op de radio?) en internet start op in een bepaald gedeelte van je voorruit (uiteraard transparant, net als bij de Citroen C6). Je spreekt duidelijk uit:"Ga naar www.routenet.nl" (bijvoorbeeld) en de browser gaat inderdaad naar www.routenet.nl.

 

Wat vinden jullie van dit idee? Technisch is het realiseerbaar, maar is het verantwoord? Mensen zijn nu ook continue afgeleid door hun navigatie en zelfs met handsfree bellen zitten mensen aan de knoppen van en kijken naar hun telefoon.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Internet in de auto een leuk idee? Dat is al jaren een enorme industrie! Karrevrachten aan publicaties, overal experimenten. OnStar van GM, TeleAid van Mercedes, OnCall van Volvo, Carwings van Nissan, G-Book van Toyota. Uiteraard is dat geen groot beeldscherm met een toetsenbord, maar technologie die primair dient ter navigatie, voor remote diagnostics, voor veiligheid en pas daarna voor zoeken.

 

Als iedereen die een ideetje heeft of daar een mening over wil toevoegen nou voortaan eerst eens een zoekmachine gebruikt, komen we misschien boven het niveau van middelbare scholieren uit.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TWA, uiteraard heb ik dat gedaan en ben ik van een aantal technieken ook op de hoogte, o.a. het remote diagnostics en navigatie gedeelte. Waar het mij vooral om gaat is de combinatie met voice recognition (lees handsfree, dat zijn de door jou genoemde merken geen van allen, daar moet je altijd aan de knoppen zitten) en transparant beeld in de voorruit zodat je altijd voor je kunt kijken en niet schuin naar rechts of deels naar beneden hoeft te kijken. Ik wil niet zo vervelend doen als jij, maar jouw laatste toevoeging is ook niet echt van hoog niveau.

Link naar reactie
  • 0

Een F16 piloot moet toch echt meer aandacht bij het vliegen houden dan een automobilist bij het rijden, en ook een F16 piloot krijgt informatie in zijn "voorruit" geprojecteerd.

 

:)

 

Er zijn alleen twee kleine verschillen: het verkeer rond de gemiddelde F16 is niet zo druk als bij een auto, en de piloot krijgt een jarenlange intensieve training om met o.a. de HUD om te gaan.

 

Ik vind het wel een beetje jammer dat iemand een leuk idee post op HL en dat er dan zoveel onzinnige negatieve reacties komen.

 

Ten eerste vraagt hij wat we er van vinden, dus dat zeggen we. Ten tweede was het eerste dat in mij opkwam dat het me levensgevaarlijk lijkt. Wat is daar onzinnig aan?

Link naar reactie
  • 0

Ok dan maar zo.

 

Over twintig jaar heb je helemaal geen scherm meer nodig omdat je apparatuur dan rechtstsreeks aanhaakt op je visual cortex, en dan zijn we weer aanbeland bij het holodek.

Een saaie autorit kan dan veranderen in een racedrive zoals nu een beetje in de Seat reclame. Beeldprocessoren kunnen dan een spel maken van de autorit door de visuele belevning helemaal aan te passen.

Het verkeer voor je verandert in racewagens net als de omgeving die ineens een nurnburgring wordt of wat dan ook. Mag ook uit Star Wars komen.

 

Doordat het systeem ook dingen als stuuruitslag. stand gaspedaal, stand rempedaal, enz meeneemt en die real time aanpast inclusief bijbehorende geluiden heeft de bestuurder zelf het idee bezig te zijn met de Mille Miglia terwijl in werkelijkheid de bestuurder op een suffe provincieweg voortsukkelt met een tractor voor zijn neus.

 

Who wants dull internet ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

TWA, uiteraard heb ik dat gedaan en ben ik van een aantal technieken ook op de hoogte, o.a. het remote diagnostics en navigatie gedeelte.

 

Daar had je nog geen blijk van gegeven. Het was niet zo ingewikkeld geweest om je vraag een beetje in te leiden met een kort verhaaltje, want bij al die experimenten is uiteraard gedacht aan manieren om zowel input als output veilig te maken. Vandaar dat nog zoveel automerken met concierge services werken, zodat je met je stem instructies kan geven.

 

Waar het mij vooral om gaat is de combinatie met voice recognition (lees handsfree, dat zijn de door jou genoemde merken geen van allen, daar moet je altijd aan de knoppen zitten) en transparant beeld in de voorruit zodat je altijd voor je kunt kijken en niet schuin naar rechts of deels naar beneden hoeft te kijken.

 

Hier heb je een persbericht van Microsoft uit 2002.

 

Ik wil niet zo vervelend doen als jij, maar jouw laatste toevoeging is ook niet echt van hoog niveau.

 

Het idee 'internet in de auto' is al jaaaaaaahren oud. Had je dat op school als onderwerp ingediend, dan had de verstandige docent je aangemoedigd om een beetje onderzoek te doen en je vraag toe te spitsen. Je kan namelijk enorm veel over dit thema vinden. De autosector is 'the mother of all industries' dus al die vraagtekens bij bediening en projectie zijn te beantwoorden door wat publikaties door te spitten. Op een gegeven moment beland je dan bij de actuele stand der technologie. En dan heb je een leuk onderwerp voor HL.

 

Zo krijg je bovendien niet van die losse pols-reacties.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Het is toch ook een prachtig onderwerp! ;)

 

Maar er zitten schijnbaar een paar bottlenecks in de ontwikkeling. Volvo en Ericsson hebben zes jaar geleden al een joint-venture opgezet onder de naam Wireless Car, maar pas dit jaar komt Volvo met de eerste dienst en daar hebben ze weer een call-center voor nodig.

 

Hier volgt een (verknipt) recent artikel over de stand van zaken in auto-internet:

 

The Future of In-Car Infotainment

 

Imagine turn-by-turn driving directions combined with YouTube.com, and what have you got? It's the next great advance in automotive telematics systems, an in-dash infotainment computer that blends navigation with an always-on wireless connection to the Internet. Suddenly you're driving with everything the Web has to offer, including America's weirdest home videos streamed to your rear-seat LCD screen.

 

Ford, Nissan and Volkswagen are just a few of the automakers working on such systems in conjunction with giants in the computer industry such as chip-maker Intel and search-giant Google. They've already built prototype vehicles with infotainment capabilities, and our sources say it might be as soon as 2008 when these systems are available in cars that anyone can buy.

 

In fact, precursors to these future infotainment systems have been available in vehicles in Japan since 2002. Honda's Internavi, Toyota's G-Book Alpha and Nissan's Carwings services all offer music files, daily newspaper articles and similar content that can be downloaded to vehicle navigation systems from online servers operated by the automakers. The navigation systems connect to the servers via a cell phone service connection.

 

In November, Nissan launched its third-generation Carwings service in concert with the introduction of the latest Skyline sedan (known as the Infiniti G35 in the U.S.). Offered as part of the car's optional navigation system, Carwings lets users access and view content from a limited number of Web sites that have partnered with Nissan, including Yahoo! Japan, Sony's So-net lifestyle blog, the Yomiuri Shimbun newspaper and Nissan Drive Navi, a Nissan travel guide blog.

 

Carwings also uses text-to-speech technology to read the Internet content aloud, so the driver can concentrate on the road rather than on the display.

 

Users can select the Internet content they want only while the car is parked. Once the car is in motion, the navigation system will automatically go online to retrieve the content from a Nissan server, format it for the system's LCD screen and begin to read it.

 

Toyota says its G-Book Alpha service, introduced in 2005, has been the first in the auto industry to connect the car audio system to an online store for digital music. <...> G-Book Alpha is the second-generation version of the service that Toyota launched as simply "G-Book" in 2002. Toyota says G-Book Alpha now provides access to more than 60 information services.

 

Navigation systems are the next frontier for Web portals such as Google and Microsoft's Live.com. They both plan to add location-based search services and advertising to the devices, says Dan Benjamin, principal transportation analyst with the Automotive Infotainment Research Service of ABI Research in New York. Honda already enables users of its Japanese Internavi service to see Google-branded images of the Earth while they are planning routes on their PC screens, Benjamin tells us. But the images cannot be sent to the vehicle's navigation system, he adds.

 

Next-generation navigation systems will be able to retrieve content directly from the Internet, says Tsuguo Nobe, general manager for telematics at Nissan Motor Corp. in Tokyo. First, he says, developers need to work out more technical issues, such as a way to protect the systems against Internet viruses and spam.

 

Currently, Nissan, Toyota and Honda tell us they have no plans to offer Japan-based Carwings, G-Book Alpha and Internavi in the U.S. Yet at least two other automakers in the United States are experimenting with even more advanced technologies.

 

The Zeus concept car (based on the 2007 Lincoln MKZ) has been outfitted by Ford's Advanced Infotronics division with technologies that could be offered in vehicles within five years, a company spokesman tells us.

 

In September, Volkswagen rolled a 2006 Passat concept car onto the stage at the Intel Developer Forum, during a speech by Intel CEO Paul Otellini. Demonstrated by Parag Jain, senior project engineer at Volkswagen of America's Electronics Research Laboratory (ERL) in Palo Alto, California, and Anand Chandrasekher, general manager of Intel's Ultra Mobile Group, the Passat contained audio-video and navigation systems that were connected via WiFi to a prototype Ultra Mobile PC — a handheld device with all the power and performance of a desktop computer.

 

The UMPC was used to search for a nearby coffee shop, then the address was sent to the navigation system. Music stored on the UMPC was sent to the car's audio system, and two separate videos were sent to rear-seat LCD screens. In addition, the car's audio system accessed an Internet radio station via the UMPC, which in turn was connected to the Web using another wireless networking technology named WiMAX that is able to send voice, audio, video and data streams across a distance of up to 30 miles.

 

Because the UMPC uses a small touchscreen interface, it consumes less power and generates less heat than a standard personal computer, which should help to make it car-friendly. Second-generation UMPCs are expected to be 30-40 percent smaller than the current batch, and the device could be even smaller by 2008.

 

Eric Jensen, a project leader at ERL, declares, "Once the UMPC technology is established, then the sky's the limit. We can take it anywhere that our customers want to go." By 2010, he tells us, it's possible that Volkswagen will offer a factory-installed (possibly removable) UMPC as an option.

 

A year ago, Volkswagen, Google and chip-maker nVidia (a graphics specialist) demonstrated a future navigation system at the 2006 International Consumer Electronics Show in Las Vegas. Among other Internet-centric features, the navigation system used images of locations pulled from Google Earth to display three-dimensional maps.

 

<...>

 

It is anticipated that WiMAX technology will be used to provide wireless Internet access to mobile devices like UMPCs in cities and towns nationwide. The necessary infrastructure is expected to be installed in some places as soon as 2008, says Pankaj Kedia, director of the UMPC Ecosystem Program at Intel in Santa Clara, California. Where WiMAX is not installed, high-speed "3G" cell phone service could be used instead, Kedia says. Intel's intent, he adds, is to drive navigation-oriented UMPCs into midpriced cars that cost about $20,000.

 

To be sure, there are skeptics about the development of in-car infotainment. Phil Magney, principal telematics analyst at Telematics Research Group in Minnetonka, Minnesota, cautions against unreasonable expectation when it comes to in-car infotainment. "You'll never be able to surf the Internet while you're driving," Magney says. And he adds, "The UMPC is probably not the device" that will end up in cars, in its current form at least.

 

Yet Magney is optimistic. "The UMPC may not be far from the device. In theory it makes a good platform," he says. And he predicts that telematics systems that cover all the bases — safety and security, navigation and hands-free calling, entertainment and service diagnostics sent wirelessly from the vehicle to manufacturer — will be in vehicles from leading carmakers by 2010 and in all vehicles by 2015.

 

Bron: Edmunds Inside Line.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ja, moet nog even serieus blijven, maar hierop doordenkend heb je feitelijk weer helemaal geen internet nodig, iets van een mobieltje zou genoeg moeten zijn. Vandaar nog even opmerkend begin bij wat je wilt realiseren en zoek dan de techniek er bij. Is ook veel leuker dromen.

 

Dat hoeft niet altijd. Je kunt heel goed een technologie zien waarvoor niemand nog een toepassing heeft, en jij ziet een briljante toepassing. Zoals een transistor, waarvoor een hele tijd niemand een toepassing had. Het ding was onbetrouwbaarder dan een radiobuis, had minder vermogen, slechtere kwaliteit, etc. Nergens goed voor dus. Totdat iemand een toepassing bedacht waar buizen niet werken en transistors wel: de draagbare radio. Daardoor gingen transistors algemeen gebruikt worden en werden ze veel beter en verdrongen ze de radiobuis uiteindelijk helemaal.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je internet nodig hebben in je auto, ten eerste is het levensgevaarlijk en ten tweede zal het ook weer heel snel worden verboden om te internetten in de auto door de nederlandse regering, als je al ziet dat ze roken e.d. ook al willen verbieden in de auto omdat dit tevens te veel af kan leiden.

 

De discussie gaat niet over browsen en mail lezen in de auto terwijl je aan het rijden bent. Dat kan ook met umts en zo. De discussie gaat over nuttige online toepassingen in de auto zelf. Zoiets als alle auto's voorzien van online gps zodat je geen poortjes meer nodig hebt voor het rekening rijden, geen flitspalen voor snelheids controles, en geen wilde achtervolgingen door de politie omdat ze met een button op hun scherm je auto stil kunnen zetten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Over twintig jaar heb je helemaal geen scherm meer nodig omdat je apparatuur dan rechtstsreeks aanhaakt op je visual cortex, en dan zijn we weer aanbeland bij het holodek.

 

Kom ik toch net fase 1 tegen..

 

Based on the latest developments in neuro-technology, Emotiv has developed a new interface for human computer interaction.

 

Het is weliswaar nog alleen maar het uitlezen van hersengolven en daar beweging aan koppelen, fase 2 is natuurlijk hersengolven beinvloeden

Meer over Emotiv

 

2_0prod4.jpg

Link naar reactie
  • 0

Ik moet inderdaad nog eens mijn oude files induiken : in 2000 waren we bezig met een applicatie, die toen alleen nog voor VIP's bestemd was : het via GSM/GPS kunnen volgen van een auto online via een kaart, tot en met het op een afstand kunnen dichtdraaien van de benzinetoevoer.

 

Waar we toen ook al mee bezig waren : diensten voor een auto/ voor de mensen in een auto. Je ziet dit nu eindelijk komen met de TomTom : live filemeldingen, die direct kunnen leiden tot een andere route-aanbeveling.

Maar ook zaken als marketing vanuit bijv. benzinestations als die jouw signaal van de auto oppikken. Eng beeld, maar die discussie zie je ook met bluetooth, waarbij winkels je een sms of iets anders kunnen sturen.

 

Verder : zaken als onderhoudsignalen die naar/van de garage gaan. Waarschuwingen over gevaren binnen/buiten de auto; tot en met "guided auto rijden dmv signalen van buiten (bijv in geval van plotseling file, etc.)

 

Suggesties vanuit de stad waar je het beste NU/over 10 minuten kan parkeren. Je auto die zelf een signaal naar de garage zendt, waardoor een onderhoudsbeurt wordt gepland voor je. Suggesties voor zuiniger rijden. Waarschuwing voor tegen/achter/voorliggers, die vreemd/vervelend rijgedrag vertonen.

Signalering over bijzonderheden van de weg/landschap/steden, waar een bestuurder extra op moet/kan letten, zoals : overstekende kinderen, bejaarden, werkverkeer, demonstraties, gladheid op de weg, ongewenste ruitenschoonmakers, etc.

 

En dan hebben we het nog niet eens gehad over entertainment ! Ja, het is natuurlijk eenvoudig om het internet straks binnen te halen. Maar een videootje binnen halen voor de kids achterin (Gruwel, gruwel) wordt ook mogelijk.

 

O, mocht je nog verder willen zoeken : search op : "telematics" en wees dan welkom in een nieuwe wereld. En het systeem wat ik aan het begin van deze post zocht was : "onstar".

Link naar reactie
  • 0

het idee is al een hele tijd realiseerbaar en ook al toegepast

Hier moetje denken aan een computer een microfoon (voor spraakherkenning) een schermpje of een kleine beamer, en een satteliet die internet ontvangt

Natuurlijk de omvormers niet te vergeten.

 

Je kan het wel simpeler en goedkoper maken dan wat de markten bieden maar als dit eenmaal bekend word sterft het idee af

 

Net als ipod in de auto, kon je deze ook al aansluiten als je een aux ingang hebt, (2euro) maar dan word er een heel concept over bedacht en dan kost het al gauw 60euro met een heel console ervoor ;)

Link naar reactie
  • 0

Waar het mij vooral om gaat is de combinatie met voice recognition (lees handsfree, dat zijn de door jou genoemde merken geen van allen, daar moet je altijd aan de knoppen zitten) en transparant beeld in de voorruit zodat je altijd voor je kunt kijken en niet schuin naar rechts of deels naar beneden hoeft te kijken.

 

Deze dan ?

Magellan confirmed those leaked Maestro GPS systems today, giving them better prices than we had initially reported. The top of the line Maestro 4050 will be the company's first GPS to support voice commands and sell for $699 when it drops in May.

 

 

 

magellanmaestro-large.jpg

Link naar reactie
  • 0

Bron Gizmodo.

 

BMW has just thought of a good idea: why not give those snooty BMW owners who insist on calling their cars "beemers" the ability to send Google Maps street addresses to the car, which are then immediately input into its GPS system?

 

BMW Assist can receive messages that look a lot like email in the car, which might have dubious value otherwise, but when you're thinking about how you must write down addresses on little slips of paper and then re-enter them into a car GPS system, this starts to make sense.

 

Charlie White

 

bmw-google-maps2.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.