• 0

Ben ik te ambitieus?

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom vertel ik dit aan jullie? Ten eerste: De plannen zijn in een ver stadium. Het ondernemingsplan is af. De belangrijkste punten zijn geregeld. De contracten worden binnenkort gesloten met Bank X en als het goed gaat ga ik in juli a.s. naar Istanbul voor de Turkse vestiging en in oktober a.s. naar Nederland voor de Nederlandse vestiging. Ik kan binnenkort geen weg meer terug.

 

Ten tweede: Ben ik te ambieus of zijn mijn plannen realistisch? Als de Bank X enthousiast is, dan moet toch het haalbaar zijn? Wat zeggen de ondernemers hier? Ik heb zeker minstens 100 bedrijven die een rekening bij mij gaan openen. Ook in Turkije. Daarnaast weet ik, na mijn marktonderzoek, dat ik redelijk wat particuliere klanten kan werven. Een bank oprichten is toch niet te ambitieus? Het is toch net als elk ander bedrijf?

 

Ten derde: Waar kan ik terecht voor hulp? Vooral van mensen die ervaring hebben in dit branche. Waar moet ik aan denken? (...)

 

Of is het oprichten van een bank wel te doen? Of ben ik gek?

 

Het antwoord op die laatste vraag heb je toch al? Tenzij Bank X een klein, louche kantoortje is (ik maak uit je verhaal op dat dat niet zo is), ben je al een heel eind op de goede weg. Laat je bijstaan door een goede jurist met financiële en bancaire ervaring met het opstellen en controleren van de contracten en voorwaarden, wees bereid daarin te investeren, want dat lijkt me bij dergelijke zaken van levensbelang.

 

Hulp krijg je uit de meest onverwachte hoeken. Probeer eens mensen die je zou willen spreken hierover gewoon te benaderen, je zult zien dat - nu je plannen al zo serieus zijn - men hopelijk best wel een gesprek met je aan wil gaan. Gewoon vertellen in welke fase je zit, en dat je graag van hun kennis en ervaring gebruik wilt maken en wat plannen en vragen aan ze voor wil leggen.

 

Of je plannen te ambitieus zijn zal voor een groot deel aan jezelf liggen. Hou je focus op de plannen die je nu hebt, kies goede mensen om je te ondersteunen, mensen waarvan je weet wat je er aan hebt en die je kunnen bijstaan bij problemen of belangrijke kwesties.

 

Heel veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Ha Quilix,

 

Gek ben je zeker niet. Of het gaat lukken weet ik niet, dat hangt van een aantal factoren af die ik niet kan overzien maar jij wel.

 

A: Je moet het één en ander investeren in systemen en een katoor. Zijn die investeringen voor jou te financieren en wie worden dan je partners. Zijn zij de mensen die jou je bedrijf gunnen.

 

B: Denk om je cashflow. Bancaire diensten kennen marginale marges. Je gaat investeren en hard werken. Kun je genoeg marge maken om je kosten en investeringen terug te verdienen? BLIJF LETTEN OP JE MARGES! Zij bepalen uiteindelijk of je succes zal hebben of moet stoppen.

 

C: Ze zal altijd te maken hebben met toezichthouders zoals de Nederlandse Bank e.d. Het toezichtsysteem in Nederland is niet vriendelijk voor nieuwkomers. Ook als je zelfstandig intermediair wordt zal je wel weer één of andere vergunning nodig hebben. Neem een goede jurist in de arm die je kan informeren. Het is uitermate frusterend om je bedrijf te moeten sluiten als het net lekker begint te lopen. Als dat risico loop je als je niet van te voren de benodigde vergunningen hebt, of een "ruling" van de toezichthoudende instanties, dat je je handelingen zonder vergunning mag verrichten. De toezichthouders zijn medogenloos en erg formalistisch.

 

D: Als je in het internationale betalingsverkeer zit, krijg je onherroepelijk te maken met schimmige figuren die je zeer lucratieve schimmige transacties voorstellen. HOUD JEZELF VERRE VAN DEZE RANDFIGUREN. Voor je het weet ben je aan hun genade overgeleverd en aan het eind verlies je altijd. Houd ze doelbewust buiten de deur.

 

Verder maakt het geen moer uit of je een klungel bent, uit het oosten van het land komt of 27 bent. Als je maar weet waar je aan begint en mensen die in je geloven niet teleursteld.

 

Veel succes,

Nils de Witte

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

OK Jongen,

 

Succes ermee! Ik weet nog niet of het gaat lukken, maar dat weet niemand. Je hebt er goed over nagedacht, dus je bent niet gek als je er brood in ziet. Vraag echte wel een ruling van de AFM. Zij zijn zo te zien de enige factor die je niet zelf in de hand hebt. De rest is hard werken en veel vrienden maken. Daar ben je volgens mij wel goed in.

 

Greetz,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

1. Of je te ambitieus bent kun je alleen zelf bepalen. Wat is het criterium voor "te"?

Ik zou zeggen; vraag het aan een Nelson Mandela, Duisenberg, Madonna, Branson, Joop van den Ende, Bill Clinton, Albert Einstein.

Niet je buurman ;)

De Nederlandse maatschappij is bovendien collectief middelmatigheidverslaafd. Ook al een slechte raadgever.

 

2. Tipje: Maak in het zakenleven altijd de afweging of een ander iets zegt vanuit zijn eigen ego en de vervulling van de behoeftes daarvan (een ander belachelijk maken om je beter, slimmer, verstandiger, leuker te voelen, een anders droom kapottrappen omdat je zelf nooit je dromen achterna gegaan bent en in de versukkeling geraakt bent, angstig in het leven staan en je angst trachten te transplanteren op anderen zodat je tenminste niet alleen staat in je gedachten) of om je echt te behoeden voor gedonder!

Daar komt bij:

"The lessons I've learned won't do you any good; you've got to get burnt"

(Indigo Girls)

 

3. Je kunt ook de vraag omdraaien: "Ben ik wel ambitieus genoeg?"

Dat zul je nodig hebben als ik zie wat je je allemaal op je hals haalt ;D

 

4. Zijn er mensen dichtbij, met wie je je beslommeringen, plannen, twijfels en gedrevenheid kunt delen? Heb je medestanders om je heen of ondervind je vooral weerstand? (Die 'maatjes' zijn ongelofelijk belangrijk- zonder mijn maatjes zou ik het minder leuk hebben!)

 

5. Is jouw plan de enige manier om te oogsten uit je netwerk?

 

6. Zorg voor een goeie, professionele uitstraling en communicatie. Onderschat dit nooit. Het is een fundament van je credibility.

(Laat dus maar aan juf Annedien zien als je iets hebt ;)

 

7. Het enige authentiek rechtvaardige oordeel over jou kan je alleen maar zelf vellen.

Goed dat je openstaat voor wat anderen zeggen maar soms moet je echt je oogkleppen opzetten (zo voelt het dan) want niet alleen wijze mensen leiden je af van je koers. Ook vliegjes, zwaaiende kleuters en oproerkraaiers.

 

Zo, dit was Oprah ;D

 

Groet en hou ons op de hoogte!

Annedien

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat jij doet is misschien wel te vergelijken met de Hypotheker. Die heeft één heel specifiek banksegmentje opgepakt, en verdient aan de premies die ze krijgen op verkochte hypotheken - en verwante verzekeringen.

 

Nieuw is deze aanpak bovendien niet. Vroeger had je allemaal kleine lokale bankjes en verzekeringsadviseurs die in de backoffice met grotere organisaties samenwerkten. In de bankwereld zijn die kleine zaakjes opgeslokt; in verzekeringen bestaat jouw model nog volop. Dat ouwe model wordt door internet weer interessant. Bank Y als affiliate van Bank X.

 

Die intermediairs in de verzekeringssector bestaan doorgaans bij de gratie van persoonlijke service en vertrouwen. Maar soms worden het grote instituten. De voormalige studentenverzekeraar SSGZ bijvoorbeeld, was niet meer dan een bemiddelingskantoor. Als klant deed je zaken met SSGZ zonder te weten dat jouw verzekering was ondergebracht bij Nationale Nederlanden - of een andere gigant.

 

Die intermediair-positie lijkt me ook jouw kracht: je netwerk. Bank X geeft jouw een premie (of korting omdat je volume vertegenwoordigt) en klant Z gunt jou een inkomen vanwege de service.

 

Nou wil jij die hele dienstverlening branden. Op het bankpasje komt dan niet Bank Y te staan, maar BanX. Dat fenomeen bestaat in een iets andere variant ook reeds bij kredietkaarten, zoek maar eens onder het woord 'affinity cards'.

 

De regels van DNB ken ik niet, maar ik ben toch wel blij dat deze markt zo streng gereguleerd is. Ik herinner mij vaag een in Baarle-Hertog/Nassau gevestigde 'belgische bank' die jaren geknokt heeft voor zijn status in Nederland. En ook de in Amsterdam gevestigde 'russische banken' mogen zich verheugen in extra aandacht van de DNB-inspecteurs.

 

Een ander interessant fenomeen is offshore banking. Voor een paar duizend dollar koop je al zo'n bank op een eilandje in de caraïben of pacific, met credit cards en al. Zie http://www.finemint.com/bank_formation.html

 

Persoonlijk zou ik dan ook nooit zaken doen met een Bank X. Te vaag. Tenzij heel duidelijk is dat die gedekt wordt door de bekende Bank Y. Een voorbeeld is de Regiobank http://www.regiobank.nl/, ook zo'n X-Bank maar dan powered by ING.

 

Sterkte!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

mag je wellicht het woord 'bankiers'/'bankers' of zoiets wel gebruiken? Of iets in de trant van 'financial services'?

 

Nope. Geen enkele vertaling is toegelaten.

Financial Services mag wel. Maar dat is weer verwarrend voor de klanten.

 

Maar ik zal onderzoeken hoe ik dit kan oplossen.

 

Bedankt voor de info hier.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het eens samenvat, wil je eigenlijk graag een bank lijken zonder een echte bank te zijn. Je klanten zouden zo meer vertrouwen in je hebben.

 

Ergens kraakt die hele redenering. Ik kan me best voorstellen dat je de winkel wilt zijn die zijn spullen inkoopt bij de bankfabriek, maar waarom zou je eigenlijk de herkomst van jouw spulletjes verhullen? Bang dat je klanten direct naar die bank gaan: dan voeg je klaarblijkelijk niks toe.

 

Mijn advies (weer vijf cent verdiend!) is om het beestje gewoon bij de naam te noemen. Je bent geen bank, hoogstens een financieel adviseur of geldbemiddelaar of money matcher.

 

Creëer je eigen marktsegment door een bijzondere service voor een bijzondere klantengroep aan te bieden, in plaats van jezelf als bank voor te doen. Dat is veel positiever ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

Ik wil ook een bank beginnen, maar wil dat vanaf de basis doen, niks franchising of gebruik maken van andermans geplaveide wegen. De bankwereld stinkt namelijk een uur in de wind en wil daar verre van blijven. Ik zal mij onderscheiden door simpelheid, back to the basics en integriteit, en transparantie. Ik wil daarop graag gecontroleerd worden.

 

Nu begrijp ik dat de zittende bankgemeenschap dat absoluut niet ziet zitten, want die zijn binnen no-time allemaal werkloos. Derhalve moet ik de boer op om op goedkope wijze aan geld te komen voor mijn klanten die mij daarvoor weer gaan betalen. En reken maar dat mijn marges de laagste zullen zijn by far! Ik wil geen salaris en personeel wordt zeker in het begin minimaal betaald. Het gaat om de klanten en als het goed loopt wordt geherinvesteerd om het de meest solide bank te maken die deze wereld ooit gekend heeft. Ik wil ook alleen solide klanten, geen gerommel. Geen veel te dure verzekeringen, geen woud van opslagen, just plain en simple lenen en sparen. Als de voorwaarden van mijn bank niet op een enkelzijdig bedrukt A4tje passen mag je me afschieten. Als we het bijvoorbeeld over hypotheken hebben: waar haal ik dat geld vandaan en kom ik daar als beginnend bankje wel tussen, zonder "hulp" van de grote banken. Of anders gesteld, wie kan mij helpen om net zo goedkoop en gemakkelijk aan geld te komen als de grote banken?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alle gekheid op een stokje maar volgens mij is dit niet meer dan een schot voor de boeg. Een bank begin je niet zomaar. daar zijn allerlei regels voor.

 

En hoe je aan geld moet komen. ik zou het niet weten. Banken zullen best onderling van elkaar lenen, maar daar zal je niet zomaar tussenkomen. En of kleine beleggers of particulieren geld in zo;n plan willen steken betwijfel ik ook. Als ze dat al willen gaan ze toch voor de hoofdprijs.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil geen salaris en personeel wordt zeker in het begin minimaal betaald. Het gaat om de klanten en als het goed loopt wordt geherinvesteerd om het de meest solide bank te maken die deze wereld ooit gekend heeft.

 

En waar ga jij in de tussentijd van leven dan? Of komen ze hun geld brengen bij de lokale zwerver (jij) en geloven ze dan dat hun geld in goede handen is? Ik zeg... succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.