• 0

Goedlopend internetbedrijf verkopen?

In de FAQ heb ik net gelezen dat er geen domme vragen bestaan dus ga ik nu een geen domme vraag stellen.

 

Ons "zolderkamer" internet bedrijf is in 2 jaar uitgegroeid tot een winstgevende onderneming. Deze onderneming is een VOF. De omzet is nu bijna een Ton per jaar en de kosten zijn vrij nihil. Dit is natuurlijk hartstikke fijn maar nu komt de grote vraag. Het potentieel van de onderneming is zeer groot maar omdat de onderneming naast andere activiteiten wordt gerund en voor twee van de drie 'eigenaren' geen core business is, is het misschien verstandiger om deze volwassen te laten worden door een andere partij. Hoe vind je een geschikte kandidaat en hoe bepaal je de eventuele verkoopprijs?

 

Ik heb werkelijk geen idee of dit de juiste plek is om deze posting te plaatsen maar zal aan de reakties wel merken of ik goed zit of niet:)

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Geen kosten, dat betekent dat er geen uren in hoeven en het volledig zelfstandig werkt? Waarom laat je het dan niet zelfstandig runnen voor 100.000 extra winst per jaar en focus je op je andere activiteiten? Al dan niet met af en toe een zijstapje naar dit bedrijf om die 100.000 proberen te verdubbelen.

 

Toegegeven, je haalt dan wellicht niet het meest mogelijke uit het concept, maar vele ondernemers zullen iets wat 100.000 oplevert zonder er iets voor te hoeven doen niet zo snel buiten de deur zetten.

Link naar reactie
  • 0

Ho ho... Ik zeg dat de kosten vrij nihil zijn. Natuurlijk worden er kosten gemaakt door de drie eigenaren. Sterker nog, voor een van de drie eigenaren is het een hoofdinkomen. Het potentiel van de onderneming is vele male groter als dat wij op dit moment doen en ook kunnen doen. Natuurlijk zullen weinig ondernemers iets wat uit zichzelf 100.000 euro oplevert buiten de deur zetten, maar als daar nou eens iets tegenoverstaat zodat je er nog een extra nul achter kunt zetten?

 

Opgestoken vanuit een vorige DotCom hype. Niet 'geld ophalen' en daarmee je website proberen de lucht in te helpen. Maar de traditionele methode. Zorgen dat je een website winstgevend maakt en dan de boer op.... So far so good. Alleen hoe en waar?

 

 

P.s. de orginele titel van mijn posting was "Hoe te handelen.." en niet "Goedlopend internetbedrijf verkopen?"

Link naar reactie
  • 0

Ton omzet - kosten (tenminste eenmaal jaarsalaris) klinkt nu niet bepaald als iets bijzonders als daar twee jaar door drie personen in geinvesteerd is. Zonder enige afgunst, I am not impressed!

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
P.s. de orginele titel van mijn posting was "Hoe te handelen.." en niet "Goedlopend internetbedrijf verkopen?"

 

Die heb ik aangepast, want 'hoe te handelen' kunnen we boven elke posting zetten. Als je een betere kopregel hebt: ga je gang. Maar maak wel duidelijk waar het om gaat. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Toch weer even terug naar de kern van mijn posting. Dat mensen 'not impressed' zijn kan natuurlijk, maar daar hebben we niet zoveel aan. Wanneer we er op dit moment geen energie meer insteken zal de omzet gewoon blijft doorlopen (wellicht iets zal terugvallen) en de kosten terug vallen naar nihil.

 

Uitganspunt van mijn vraag is hoe vind je een bedrijf dat jouw product volwassen kan maken en hoe bepaal je eventueel de verkoopprijs.

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Knightowl,

 

mijn Engelse quote is niet al te negatief bedoeld hoor, maar uit een ton omzet minus kosten haal je nu eenmaal niet zoveel inkomen voor drie man. Waarom gaan jullie (één of twee van jullie) niet verder, als de potentie goed is? Verkoopplannen zijn dan wat tegenstrijdig, vandaar mijn scepsis.

 

Voor het vinden van kandidaatkopers: hebben jullie een ondernemingsplan, goede stukken van de afgelopen periode? Forecasts? Wat zijn de kosten? En hoeveel tijd kost het nu feitelijk? Dan kun je kijken, voor welke partij een dergelijke internetonderneming interessant kan zijn en deze benaderen.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk ook een goedemorgen,

 

Je Quote werd ook niet negatief opgevat. Het fijne van de constructie de we hebben gekozen is dat we niet met drie man een inkomen hoeven te genieten. We hebben in 2 jaar tijd een leuke onderneming neergezet waar relatief gezien weinig inspanning voor gedaan hoeven te worden.

 

De vraag is ook niet of we door moeten gaan of stoppen, want stoppen is geen optie. De vraag is of we het bedrijf wellicht groter moeten laten worden door een andere partij. (in wat voor vorm/constructie dan ook)

 

Als het antwoord op deze vraag een Ja zou zijn op welke mannier zou je dan een geschikte partij kunnen vinden en op welke wijze bepaal je uiteindelijk een eventuele verkoopprijs. Ik begrijp dat dit soort vragen niet zomaar te beantwoorden zijn zonder meer te weten over de activiteiten, branche etc.

 

Nee er is op dit moment geen ondernemersplan. Ja er zijn goede (financiële) stukken. Ja de Forecast is (zeer) goed.

 

Link naar reactie
  • 0

Waar lopen jullie dan op vast? Techniek voor opschalen, financiële middelen om flink te investeren, commercie of management?

 

Als je je bedrijf wil verkopen moet je goed beslagen ten ijs komen, dus niet alleen positieve verhalen en cijfers hebben, maar ook goed georganiseerd zijn voor de toekomst/groei.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zoals in de eerste posting beschreven... "Ons zolderkamerbedrijf"...

Techniek is het probleem niet. We zouden een financieringsronde kunnen doen, pandje neerzetten, sales capaciteit aantrekken en "zelfstandig" groter kunnen worden, maar die ambitie is er bij ons niet. Een alternatief zou kunnen zijn om onderdeel te worden van een groter bedrijf en op die manier sneller te groeien waarbij ons bedrijf opgenomen wordt in de productportfolio van...

 

Link naar reactie
  • 0

Dit antwoord begrijp ik niet en slaat ook zeker niet op mijn vraagstelling. Eigenlijk vind ik het nogal een dooddoener. Ik presenteer het niet als een 'Self Generating Cash Machine'.

 

"Wanneer we er op dit moment geen energie meer insteken zal de omzet gewoon blijft doorlopen (wellicht iets zal terugvallen) en de kosten terug vallen naar nihil."

 

 

Ik zal mijn vraagstelling anders proberen te formuleren:

 

Twee jaar geleden is er een dienst bedacht op Internet samen met twee vrienden. Deze dienst blijkt ‘het te doen’. Een van de drie verkoopt full-time de dienst, de tweede verzorgd de techniek naast zijn huidige werkzaamheden, en de derde probeert de algemene gang van zaken in de gaten te houden (dit ook naast zijn huidige werkzaamheden)

 

Je weet zeker dat als er meer ‘sales’ capaciteit het product nog beter kan renderen. Er is ruim voldoende groeimarkt. Zeker als er ook internationaal gewerkt kan gaan worden. Door de situatie die is ontstaan is het voor de dienst misschien wel beter dat het omarmt wordt door een bedrijf die deze mogelijkheden al kan bieden. Wat zijn wegen die bewandeld kunnen worden? Heeft iemand misschien gelijksoortige ervaringen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kan je het omdraaien: Huur een goede manager in die de zaak kan laten groeien en beloon hem met aandelen. Jullie blijven de oprichters/hoofdaandeelhouders maar steken er zelf niet veel tijd meer in.

 

Verkoop is eenmalig, dat is in principe jammer tenzij je echt een top bod krijgt natuurlijk.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Ik had gehoopt op dit forum een referentiekader te vinden en/of een klankbord. Helaas blijven reakties op de lastigere vragen des levens uit......

 

Je doet jezelf en de reagerende HL-ers nu tekort. Ik begrijp in ieder geval dat je voor jezelf het doel nog niet duidelijk hebt, je vragen laten twijfel zien over de mogelijke vervolgstappen, toch?

 

Resumé: Drie man, één fulltime, hebben een internetdienst in een VOF die tegen een minimale inspanning een mooi rendement oplevert. De opties die jullie overwegen, zijn, a. zullen we het verkopen, zo ja tegen welke prijs? b. Moet er (eerst) nog verder ontwikkeld worden om te groeien, zo ja, wat?

 

Vraag a. is beantwoord in deze thread: maak een goed ondernemingsplan met gerealiseerde omzetten en winst en met realistische prognoses. En dan kun je er 'de boer mee op'.

b. is ook wel genoegzaam beantwoord, deels met vraag a., want als je een goed ondernemingsplan hebt, zul je ook financiering aan kunnen trekken om een goede adviseur te kunnen betalen en de ontwikkelingen te bekostigen. Als die adviezen en ontwikkelingen leiden tot verdere groei, neemt de waarde toe, en kun je er alsnog 'de boer mee op'.

 

Zijn we nu een stapje verder?

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

 

De omzet is nu bijna een Ton per jaar en de kosten zijn vrij nihil.

In je eerste post stel je de vraag wat een verkoopwaarde zou kunnen zijn.

 

Je zult eerst ondernemersloon dienen te waarderen (in bedrijfseconomische zin, niet fiscaal). Er is 1 man fulltime mee bezig en 2 man parttime.

Dit waardeer je bijvoorbeeld op 50000 en 2 x 10000 dan gaat er dus 70000 als kosten van je omzet af. De bedrijfseconomische winst is dus 30000.

 

Wanneer je namelijk dezelfde inspanning met zijn 3-en zou leveren in bij wijze van spreken de glazenwassersbranche dan zou je met zijn 3-en ook 70K verdienen. De "prestatie" van het bedrijf is dus dat het 30K oplevert (op dit moment). In hoeverre is deze prestatie eenvoudig op te schalen?

 

Dan komt er een belangrijke tweede vraag. In hoeverre is dit persoonsgebonden. Wordt de omzet gegenereerd via persoonlijke netwerkcontacten of "anoniem" via internet?

 

Een andere vraag die je jezelf zou kunnen stellen. Wie wil het kopen? Is er een concurrent op overnamepad? Of is er verticale integratie mogelijk in de bedrijfskolom?

 

Ik sluit me overigens ook aan bij de opmerkingen van Hans.

 

Groeten, Ard

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik wil er nog drie vragen of opmerkingen aan toevoegen:

 

Zitten de drie huidige vennoten op één lijn? De full-timer heeft volgens mij een andere positie dan de twee andere vennoten!

 

In die gedachte moet de full-timer binnen de (nieuwe) onderneming actief blijven of op zoek naar iets nieuws bij afscheid. Hoe dit te waarderen?

 

Waarom geen verkoper/vennoot met prestatiecontract toevoegen? Of een partnership met een strategische reseller? Hij zou zich volgens opgave makkelijk terug moeten verdienen!

 

Hans en Ard geven een postieve draai aan dit topic, super!

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik had gehoopt op dit forum een referentiekader te vinden en/of een klankbord. Helaas blijven reakties op de lastigere vragen des levens uit......

 

Tja, iedereen heeft zo zijn mening. Ik vind een ton inkomsten uit een website helemaal niet verkeerd. Mijn website(s) leveren dat niet op.

 

Als in het goed begrijp vraag je je af, aan wie je je website c.q. bedrijf kan verkopen. Dat is lastig. Gericht advies is helemaal moeilijk als je niet kan aangeven wie je doelgroep is en hoe je verdienmodel werkt. Zoals eerder aangegeven heb je globaal 3 keuzes:

A: gewoon doormodderen en lekker genieten van het inkomen dat de site genereerd.

B: mensen aantrekken en investeren om de site zelf in een groeiversnelling te helpen

C: een partij vinden die het hele handeltje overneemt en er verder mee gaat.

 

Je hebt voor versie C: gekozen, maar je hebt geen plan. DAn wordt het lastig. Je moet goed in kaart hebben wat je site waard is voor een andere partij. Is er iemand te vinden die al een tijdje hetzelfde probeert te bereiken als jij zonder dat het lukt?

 

Het vinden van een goede overname candidaat is net zo moeilijk als het vinden van een investeerder. Het is wel te doen, maar vergt een hoop netwerken en een strategische aapak. Hoe vind je nou dat eve bedrijg dat berijd is de hoofdprijs te betalen voor jouw tent.

 

Meestal maken verkopende ondernemers gebruik van een intermediair. Het is namelijk niet goed om met je eigen bedrijf te leuren. Internemediars zijn echter vrij duur en ik vraag me af of ze van hun stoel af komen voor een tent van een ton of twee.

 

Dus: denk na, vraag rond en maak een plan.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Allereerst dank voor de vele opvolgingen van deze post. De meeste zijn nu stof tot nadenken geworden en dat was nu ook precies naar wat wij zochten. Ik zal proberen op de meeste relevante (voor ons) zaken in te gaan.

 

Hans: Vraag a. is beantwoord in deze thread: maak een goed ondernemingsplan met gerealiseerde omzetten en winst en met realistische prognoses. En dan kun je er 'de boer mee op'.

Een ondernemingsplan schrijven voor een potentiële overnamekandidaat zonder te weten wie dat zou kunnen zijn is een hele lastige. Een groot internationaal bedrijf kan ons product heel anders en breder vermarkten dan een bedrijf met 5 werknemers. Mede doordat ik nu dit antwoord opschrijf kan ik eigenlijk de antwoorden al bedenken. Schrijf meerdere ondernemingsplannen voor verschillende situaties.

 

Ard: Wordt de omzet gegenereerd via persoonlijke netwerkcontacten of "anoniem" via internet?

 

De omzet wordt gegenereerd via persoonlijke netwerkcontacten. "Anonieme" klanten kennen wij niet. De acquisitie gebeurt telefonisch, face to face en via strategische business partners.

Klanten gaan allemaal een schriftelijke overeenkomst aan voor een periode van minimaal een jaar welke zonder opzegging jaarlijks wordt verlengd. Dank je voor de berekening van de bedrijfseconomische winst. De prestatie van het bedrijf is relatief eenvoudig op te schalen door meer “overeenkomsten” te realiseren.

 

Wat bedoel je met

“Of is er verticale integratie mogelijk in de bedrijfskolom?”

 

Highio: Zitten de drie huidige vennoten op één lijn? De full-timer heeft volgens mij een andere positie dan de twee andere vennoten!

De drie vennoten zitten absoluut op één lijn. De situatie is op deze wijze gegroeid en ook vanaf het eerste moment de insteek geweest.

In die gedachte moet de full-timer binnen de (nieuwe) onderneming actief blijven of op zoek naar iets nieuws bij afscheid. Hoe dit te waarderen?

Waarom geen verkoper/vennoot met prestatiecontract toevoegen? Of een partnership met een strategische reseller? Hij zou zich volgens opgave makkelijk terug moeten verdienen!

De eerste situatieschets klopt helemaal. Of de full-timer gaat mee of hij gaat opzoek naar iets nieuws. Ik durf daar verder geen waardering aan te hangen. Dit is afhankelijk of we in een verkoop situatie terecht gaan komen.

Een verkoper op prestatiecontract toevoegen is qua ondersteuning, controle en facilitaire overwegingen vanuit het bedrijf niet echt een optie. Strategische resellers zijn inmiddels al wel aan ons verbonden.

 

Nils de Witte. Je geeft de exacte situatie weer zoals hij nu bij ons leeft. Jouw conclusie: denk na, vraag rond en maak een plan. Dit zeker niet bagatelliserend bedoeld, zijn we nu aan het doen. Mede door hier Rond te vragen zal er plan gaan ontstaan. We onderzoeken nu of punt C “een partij vinden die het hele handeltje overneemt en er verder mee gaat.” een mogelijkheid is maar wellicht blijven we wel steken bij A. (gewoon doormodderen en lekker genieten van het inkomen dat de site genereert).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemingsplan schrijven voor een potentiële overnamekandidaat zonder te weten wie dat zou kunnen zijn is een hele lastige. Een groot internationaal bedrijf kan ons product heel anders en breder vermarkten dan een bedrijf met 5 werknemers. Mede doordat ik nu dit antwoord opschrijf kan ik eigenlijk de antwoorden al bedenken. Schrijf meerdere ondernemingsplannen voor verschillende situaties.

 

Het is misschien een detail, maar daar zou je anders naar moeten kijken: een ondernemingsplan schrijf je primair voor jezelf en daarin neem je de verschillende situaties en opties op. Dat kun je met name in het marketingdeel van je plan goed uitwerken.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans,

 

Voordat we zijn gestart met de onderneming hebben wij een ondernemingsplan gemaakt. Daarin alle facetten en doelstellingen opgenomen. Wat willen we bereiken, afnemers, samenwerkingen, financiele doelstellingen etc. Je kunt eigenlijk stellen dat het plan van toen nu voor driekwart is voltooid. In het oorspronkelijke busnissplan hebben we nooit stilgestaan bij... Wat als de doelstellingen zijn bereikt.. En in die fase zijn we dus nu ongeveer terecht gekomen.

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemingsplan, strategisch of marketingplan, of hoe je het ook wil noemen houd je periodiek tegen het licht voor aanpassingen.

 

Mijn eerdere opmerking over het degelijk of begrijpelijk organiseren van je onderneming doelt op het gegeven dat een overnemende eventuele partij zonder ervaring idealiter ook zo weer aan de slag zou moeten kunnen.

 

Met wat je zelf met de onderneming zou doen en denkt te kunnen bereiken, kun je een kandidaat koper interesseren.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 431 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.