• 0

Geschil uitredende partner webbedrijf

Beste forumleden

 

Al lange tijd kom ik op dit forum zoeken naar verschillende informatie maar nu heb ik zelf een vraag.

 

Ik bezit samen met 2 partners een klein internetbedrijf dat 3 jaar geleden is gestart. We maken verlies maar hebben altijd goede hoop gehad op een mooie toekomst. Ons bedrijf is ondergebracht in een BV.

 

Nu is echter 1 partner per 1 februari gestopt. Hij ziet er, na 3 jaar nog geen salaris, geen heil meer in. Dit ging zonder ruzie. Nu willen wij zijn aandelen (26%) overnemen maar er is echter geen aandeelhouders overeenkomst, deze stond nog in de steigers.

 

Deze compagnon heeft nu een adviesburo in de arm genomen om over zijn belang te onderhandelen. Dit zet echter tot nu toe geen zoden aan de dijk. Het geschil zit in de volgende punten:

 

Wij willen:

- Geen cash geld betalen. Ons bedrijf maakt verlies en we willen een afspraak maken op mogelijk te maken winsten. Wij lopen nog steeds risico en hebben geen behoefte dit verder op te voeren.

 

Hij wil:

- Cash geld.

 

Wat zijn nu mogelijk invalshoeken die we kunnen volgen om naar een oplossing te werken waarin hij zekerheid krijgt dat; als er geld komt in de toekomst zijn bedrag wordt betaald. Wij hebben een lening voorgesteld maar daar willen ze niets van weten omdat wij mogelijk aandelen laten verwateren etc.

 

Concreet: Welke constructies zijn er te bedenken waarin er nu niet cash betaald wordt maar later (bijvoorbeeld bij verkoop), zonder dat de verkopende persoon, in de tussentijd, extra risico's loopt dat de partners (wij dus) met de zuiderzon vertrekken.

 

(Hij geeft wel telkens opnieuw aan dat er bereidheid is om te verkopen, maar wil zekerheid).

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sowieso heeft de vertrekkende vennoot puur aanspraak op de tot nu toe verworven verdiensten. Op het moment dus niets. Zoals ik het zie kan hij 2 dingen doen:

 

1. Zijn aandeel in zijn zak houden tot het wel winst gaat maken en dan een deel opeisen (zou oneerlijk zijn voor de overgeblevenen want jullie werken eraan en hij bezit hetzelfde deel zonder risico).

2. Hem uitkopen voor de door hem geinvesteerde middelen. Als jullie alledrie 10.000 euro ingelegd hebben in de onderneming kan je eraan denken om hem samen voor 10.000 af te kopen en de betalingstermijn te realiseren binnen een mogelijke termijn van winst.

Link naar reactie
  • 0

punt 1:

 

Dat is een punt waar we vaak tegenaan lopen. Wat is oneerlijk? Als wij in de onderhandelingen zeggen "dat is oneerlijk" klinkt dat weinig zakelijk. meer emotioneel. Zijn idee, en ook van ons, is dat onsdanks het verlies de sites wel een waarde hebben maar dat is pas 'realiteit' als er 1 of meerdere verkocht worden. En daar mag hij best een aandeel in hebben maar nu aftikken is compleet 'glazen bol' werk.

 

punt 2.

 

Zijn voorstel is 2 ton cash dus met 10.000 gaat hij waarschijnlijk niet akkoord ;)

Ter info het bedrijf heeft in de 3 jaar 2 ton omzet gehad en nu 70.000 schuld.

Link naar reactie
  • 0

Zelfs wat meer omdat hij 26% heeft.

 

Maar een hele goede vraag, nee. Feit is dat dit een 'even nattevingerwerk voorstel' was om te kijken hoever we uit elkaar liggen. probleem met waarderen van websites is, en daar liep de aandeelhouders overeenkomst ook steeds op stuk, hoe doe je dat? Bezoekers, omzet, pageviews etc. Als je succesverhalen als Youtube, marktplaats in je achterhoofd hebt groeien de bomen al gauw to de hemel ondanks dat je er iedere maand geld op toelegt.

 

Maar wij willen best met die 2 ton als uitgangspunt onderhandelen maar kunnen/willen/gaan niet nu betalen. Hoe kan je daar nou een overeenkomst van maken waarin hij maximale zekerheid?

Link naar reactie
  • 0

€ 200.000,-- voor 26% geeft een totale waardering van € 769.231. Zijn jullie het daar over eens?

 

...dan moet hij jullie maar voor € 569.231 uitkopen als hij zoveel waarde aan zijn aandeel toekent. Laatst stond een mooie column op HL over uitkoop, wie plakt deze even aan dit draadje?

 

Zijn een nieuwe partner of opsplitsing van de websites over de vennoten een oplossing?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Stel hem inderdaad eens voor dat hij jullie uitkoopt voor de waarde die jullie aandelen volgens zijn berekening vertegenwoordigen.

Dan zal je zien dat dan het bedrijf volgens hem plots heel erg veel minder waard is.

 

Als ik je verhaal zo lees is die 2 ton die hij wil vangen absoluut volkomen onrealistisch.

De websites die jullie hebben zullen ongetweiffeld een bepaalde waarde vertegenwoordigen maar dat is niet zo te bepalen zonder dat je de websites kent (als je ze wel kent overigens nog steeds niet eenvoudig).

 

Dan moet je nog het verlies (schuld) er vanaf halen en dan dus het bedrag door ongeveer 4 delen. dan weet je wat hij moet krijgen voor uitkoop.

 

Als ik dat zo inschat zal dat bedrag ergens tussen de -17.500 (dus dat hij nog moet betalen) en de 25.000 euro ontvangen zitten afhankelijk van de waarde van de websites (dus hoe byzonder die zijn).

 

Je zou kunnen voorstellen om de waarde van het bedrijf en zijn aandeel dus door een onafhankelijke partij te laten vaststellen, dan heb je in elkgeval al een uitgangspunt.

Link naar reactie
  • 0

Maar wij willen best met die 2 ton als uitgangspunt onderhandelen maar kunnen/willen/gaan niet nu betalen. Hoe kan je daar nou een overeenkomst van maken waarin hij maximale zekerheid?

 

Je kan niet een overeenkomst maken van maximale zekerheid omdat hij dat ook niet had toen hij begon en dat nu nog niet heeft. Jullie hebben het ook niet. Waarde van het bedrijf is zoals je zelf ook zegt moeilijk te schatten. Jullie moeten een middenweg vinden waarbij hij een stukje zekerheid krijgt + als het later een succes worden een stukje aandeel van het succes.

 

200.000 lijkt mij ook onrealistisch. Op wat voor waarde schat je zelf jullie bedrijf als het nu verkocht moest worden?

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Gebaseerd op de informatie op het forum kent jullie partner een waarde toe van 769k aan een onderneming die nog nooit winst heeft gemaakt. Dit is naar mijn mening aan de hoge kant

 

Om tot een reële waarde te komen kan de discounted cashflow formule worden gebruikt.

 

De kasstromen worden voor de komende 5 tot 10 jaar geschat. Hiervoor zullen bepaalde aannames m.b.t. de omzet, kosten gemaakt moeten worden. Vervolgens worden de kasstromen contant gemaakt tegen de gemiddelde vermogenskostenvoet. (gemiddelde eigen vermogen en vreemd vermogen)

 

Zie voorbeeld in bijlage.

 

Succes met de onderhandelingen!

 

 

 

Ben Ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Helaas komt dit vaker voor. Companen, die na verloop van tijd samen het licht niet meer zien. Mijn eigen idee daarover is heel éénvoudig. Zolang er geen verkoopmogelijkheden van het bedrijf zijn, dus geen potentiële kopers, kan er niet worden gesproken over een waarde die het bedrijf zou vertegenwoordigen. Daardoor is iedere vorm van uitkoop van aandeelhouders rationeel gezien niet reëel, omdat het bedrijf nog niets waard is. Emotioneel kan het anders liggen, maar dat is een persoonlijke kwestie.

 

De verschillende vormen van waardering gaan allemaal niet op. Zelfs de discounted cashflow methode is natte vingerwerk, omdat de toekomstige kasstromen geheel afhankelijk zijn van mogelijke successen. Kristallen bol dus. Geen enkele basis voor onderhandeling en dus geen enkel handvat.

 

Opties zijn

1: Blijven zitten met de aandelen en als stille vennoot verder gaan. Afwachten en verkopen als het kan.

2: De aandelen laten om niet, ze zijn immers nu niks waard. Jammer van de inspanning, maar helaas.

3: Wat de gek ervoor geeft. Samen zullen jullie een idee hebben van de potentie van wat er nu is aan activiteiten en kansen. Maak een inschatting en doe handjeklap koehandel. Eventueel met een afbetalingsregeling, zodat de lopende baten het op kunnen leveren.

4. De vertrekkende partner zelf een koper laten vinden voor zijn deel van het bedrijf.

5. Gezamenlijk een koper zoeken voor het hele bedrijf.

6. Jezelf afvragen waarom deze ene partner niet meer ziet wat jij nog wel ziet.

 

Het is grote onzin om nu het bedrijf zichzelf in de schulden te laten steken om een wissel te trekken op de toekomst, die uiterst onzeker is. De vertrekkende partner weet dat als geen ander, want dat is de reden waarom hij vertrekt. Zekerheden kan je niet geven, want die heb je niet.

 

Veel succes!!

Henk de Greef

Link naar reactie
  • 1

M.i. is de casus niet zo moeilijk. Hij wil geld, jullie hebben geen geld. Laat hem dan maar als aandeelhouder zitten. Er wordt verlies gemaakt en derhalve moet er geld bij. Doe dit niet als lening, maar plaats extra aandelen. Indien hij niet meedoet, verwatert zijn belang vanzelf.

 

Andere optie zoals al eerder genoemd: laat hem jullie maar uitkopen voor dit bedrag.

 

Failliet laten gaan en een doorstart maken, lijkt me geen slim plan. Als je expartner hiermee naar de Ondernemingskamer gaat, veegt die de vloer met jullie aan.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

M.i. is de casus niet zo moeilijk. Hij wil geld, jullie hebben geen geld. Laat hem dan maar als aandeelhouder zitten. Er wordt verlies gemaakt en derhalve moet er geld bij. Doe dit niet als lening, maar plaats extra aandelen. Indien hij niet meedoet, verwatert zijn belang vanzelf.

 

Kom op zeg, geef die man geen gouden deal. 3 jaar ploeteren en daarna met 2 ton weglopen. Ik zou er ook voor tekenen. De oplossing van ZZP OKE is de beste die je op dit moment kan kiezen.

 

Neem even afstand, denk er objectief over na en het is zonder al te veel woorden belachelijk te noemen dat de uitstappende vennoot 2 ton wil hebben.

 

De 'laat hem jullie uitkopen' truuk is een bekende en werkt altijd goed als onderhandelingsmechanisme: Als hij dit een goede prijs vindt, zou ie hem zelf bereid zijn te betalen aan jullie? Zo niet, dan moet de prijs omlaag...

 

suc6!!

Link naar reactie
  • 0

...

Ter info het bedrijf heeft in de 3 jaar 2 ton omzet gehad en nu 70.000 schuld.

 

Inkomsten: 200K

 

Inleg 30K

 

Schuld 70K

 

Belasting over 200K zeg 50k?

 

Dus uitgaven 250K? Is niet aan salaris opgegaan volgens eerdere post, dus investeringen? Is daar nog een objectieve waarde aan te hangen?

 

Failliet laten gaan en een doorstart maken, lijkt me geen slim plan. Als je expartner hiermee naar de Ondernemingskamer gaat, veegt die de vloer met jullie aan.

 

Waarom? Als 3 partners er niet uitkomen (dat is hier nog niet het geval), en de boel failliet laten verklaren, zijn ze (denk ik in deze case) elk verantwoordelijk voor hun aandelen % van die 70k schuld. Dan kunnen 2 van de 3 verder in een nieuw bedrijf. Aanname is hier wel dat er grond voor faillissement, ofwel die 250K uitgaven (zie boven) leveren minder op dan die 70K schuld.

 

Ik zie niet dat de Ondernemingskamer daar een probleem mee zou moeten hebben, maar ik hoor graag als dit anders is.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik wil iedereen alvast bedanken voor alle input en ideeen. Ik merk al hoe verfrissend het kan zijn de visie/mening van buitenstaanders te lezen als je er zelf tot je nek inzit. Er zitten een heleboel nieuwe aanknopingspunten in waar we mee aan de slag kunnen om een nieuw denkproces op te starten. Alvast bedankt!

 

(Uiteraard zijn extra toevoegingen/ervaringen nog van harte welkom)

Link naar reactie
  • 1

Goed te horen dat we je hebben kunnen helpen.

 

Nog één advies (voorlopig ;D):

 

Dit soort zaken kan je heel erg bezig houden. En doorgaans gaat dat ten koste van de business en die heeft momenteel alle aandacht nodig.

Mijn advies is samen hier hooguit één dagdeel nog mee bezig te zijn, dan een stevige brief te schrijven met jullie voornemen en het dossier dan te sluiten. Laat de brief wel juridisch toetsen.

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.