• 0

Minderjarige als zakenpartner, in een zaak waar alcohol geschonken wordt?

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0
Belangrijkste eisen aan het personeel

 

In bedrijven waar alcoholhoudende drank wordt verkocht of verstrekt, moet voortdurend een leidinggevende aanwezig zijn die op uw drank- en horecavergunning of slijtersvergunning staat vermeld. Personeelsleden moeten minimaal 16 jaar zijn. Leidinggevenden moeten minimaal 21 jaar zijn.

Bron: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/wet--en-regelgeving/Verkoop-alcohol?branch=56&producttype=*&specifity=alcohol&searchpage=/zoekresultaat

 

Dus als er een leidinggevende van minimaal 21 jaar in de zaak aanwezig is die op de vergunning staat vermeld is er niks aan de hand.

 

Groeten,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Even een quote van een reactie die ik zojuist krijg op een mailtje naar het Kenniscentrum horeca ( www.kenniscentrumhoreca.nl ):

Beste +_+,

 

Alcohol schenken mag je vanaf 16 jaar, maar een bedrijf hebben dat onder de drank- en Horecawet valt, mag pas vanaf 21 jaar. Dit is vastgelegd in de Drank- en Horecawet, artikel 8, lid 2 onder c.

 

Met vriendelijke groet,

+_+ +_+

 

Lijkt me duidelijke taal.

 

[edit]En ook nog een quote van het betreffende lid:

2.

Leidinggevenden dienen aan de volgende eisen te voldoen:

 

a.

zij mogen niet onder curatele staan dan wel uit het ouderlijk gezag of voogdij ontzet zijn;

b.

zij mogen niet in enig opzicht van slecht levensgedrag zijn;

c.

zij moeten de leeftijd van eenentwintig jaar hebben bereikt.

 

Als eigenaar van een bedrijf ben je dus automatisch leidinggevende...

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0
Een minderjarige kan geen partner worden, want minderjarig.

...indien en voor zover de Horecawet of enig andere wet die aanvullende eis specifiek stelt.

Voor alle overige (veruit de meeste) ondernemingen geldt dat een minderjarige wel partner kan worden.

 

 

De Handelsregisterwet verbindt aan de inschrijving van onderneming geen leeftijdseis. Daarin is enkel bepaald dat tot het doen van een opgave ter inschrijving in het handelsrgister bij de ter zake bevoegde Kamer verplicht is degene aan wie een onderneming toebehoort, of indien het een rechtspersoon betreft, de bestuurders van de rechtspersoon. (artikel 5). Artikel 23 Wetboek van Koophandel verplicht de vennooten van een VOF de vennootschap in te schrijven in het handelsregister. Tot zover dus geen belemmering.

 

Het Burgerlijk Wetboek zegt echter wel iets over minderjarigheid en welke gevolgen daaraan kunnen zijn verbonden. Allereerst bepaalt artikel 233 van boek 1 dat iemand die de leeftijd van 18 jaren nog niet heeft bereikt minderjarig is. In artikel 234, eerste lid is verder bepaald dat een minderjarige bekwaam is om rechtshandelingen te verrichten, mist hij met toestemming van zijn wettelijk vertegenwoordiger handelt en voor zover de wet niet anders bepaalt. Lid 3 voegt daaraan toe dat de toestemming aan een minderjarige wordt verondersteld te zijn verleend indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

 

Kan het aangaan van een VOF nu worden aangemerkt als een rechthandeling ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer het gebruikelijk is dat een minderjarige deze zelfstandig verricht? Nee, helaas niet. Voor het aangaan van de VOF is dus toestemming vereist van de wettelijk vertegenwoordiger (ouder, voogd). Daarnaast dient de wettelijk vertegenwoordiger toestemming te verlenen voor wat betreft de handelingsbevoegdheid van de minderjarige vennoot en zijn hoofdelijke aansprakelijkheid.

 

Voor de goede orde, de toestemming door de wettelijk vertegenwoordiger hoeft niet schriftelijk te worden verleend. Maar om gefronste wenkbrauwen bij de medewerker van de KvK en wederpartijen te voorkomen, raad ik aan om de wettelijk vertegenwoordiger van de minderjarige vennoot schriftelijk te laten verklaren dat hij of zij toestemming aan de minderjarige verleent om een VOF aan te gaan en daarin volgens de VOF-overeenkomst rechtshandelingen te verrichten.

 

 

De Handelregisterwet is in 2007 gewijzigd, m.i. op dit specifieke punt geen noemenswaardige wijzigingen

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Een minderjarige kan geen partner worden, want minderjarig.

 

Karel

 

Oeps kan volgens mij wel, handlichting?

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/vergunningen-en-vereisten/Handlichting-minderjarige-ondernemers

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
Quote : Karel Stromph op Vandaag om 18:01:11

Een minderjarige kan geen partner worden, want minderjarig.

 

Karel

 

Oeps kan volgens mij wel, handlichting?

 

Precies, als je even verder zoekt zie je genoeg informatie en voorbeelden je dat het weldegelijk kan

 

Moest ook wel: want ik heb een zeer succesvolle -doch minderjarige (17) - klant en ook in de Sprout staan regelmatig minderjarige ondernemers (in een enkel geval zelfs eentje van 13 met een eigen goedlopende bakkerij! Ongetwijfeld is die niet zelfstandig bevoegd c.q. is handlichting niet mogelijk, maar daarom kun je nog wel ondernemer zijn!).

En zoek ook maar eens op "15-jarige ondernemer"! of dit forum op of google.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • -1

Norbert,

 

Bedankt, kennelijk is niets meer heilig, Ik ga morgen mijn kleindochter van 14 maanden partner maken (succesierechten uitsparen).

 

Dit lijkt me niet helemaal juist:

 

Allereerst bepaalt artikel 233 van boek 1 dat iemand die de leeftijd van 18 jaren nog niet heeft bereikt minderjarig is

 

Een gehuwde 17 jarige is meerderjarig.

 

Ave, Karel

 

Link naar reactie
  • 1

Sorry, maar na een week de grote "Karel Stromph"-show op HL gevolgd te hebben ben ik het nu echt zat. :(.

 

Je eerste reactie "kan niet want minderjarig is minderjarig" ontbeert iedere nadere motivatie en is het verstrekken van desinformatie naar de topicstarter en andere (toekomstige) lezers van dit onderwerp

 

Vervolgens reageren 2 personen wel met (IMHO) hout snijdende motivatie en bronvermelding etc. In plaats van dat je dan je verlies neemt of je ongelijk bekent, ga je de zaken in het belachelijke trekken en zout op slakken leggen.

Zonde, je hebt overduidelijk een schat aan kennis en ervaring maar je bent tot nu toe niet in staat die informatie op een passende wijze over te dragen.

 

Ave en Tabee,

Norbert (zwaar teleurgesteld)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert,

 

Jij en ik waren degenen die het onderwerp van de deelneming van een minderjarige aan een VoF behandeld hebben. Ik heb het uitgelokt, jij kwam met de goede voorlichting. Voordien kwam het niet aan bod.

 

Aangezien ik me vergist had, heb ik je bedankt en eigenlijk ook namens TS.

 

Dat niets meer heilig is, slaat op het feit, dat het minderjarigheidcriterium kennelijk nogal kneedbaar is.

 

Met de aanhaling van mijn 14 maanden oude kleindochter gaf ik de goede lezer aan, dat hij zijn minderjarige kinderen in zijn zaak zou kunnen opnemen, teneinde inderdaad voordeel te behalen naderhand bij de succesierechten.

 

Dat jij het persé anders wilt lezen, het zij zo.

 

Ave, Karel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stille vennoot in een VOF kun je maar moeilijk als leidinggevende bestempelen. Aandeelhouder in een BV idem. Dus het lijkt mij wel te mogen, zolang er altijd maar een partner aanwezig is die de officiele leidng heeft.

 

Gr

Mark

Link naar reactie
  • 0

Mark,

 

Ik denk niet dat er een stille vennoot in een VoF bestaat. Maar waar het mij om ging is - en dat had de eerste reactie moeten zijn - mag er een minderjarige vennoot zijn? Ik dacht van niet, maar Norbert kwam met een goed antwoord.

 

TS is enorm mee gebaat, omdat hij nu voor het eerst op de hoogte is gesteld, dat een minderjarige partner WEL kan maar niet zomaar, er is dus (vermoedelijk) een handlichting nodig.

 

Zelf vermoed ik dat een handlichting niet zomaar een administratieve kwestie is. Indien er (stel, ik beweer niet dat het zo is) rechterlijke ingreep nodig is, kan het zijn dat de rechter het niet zwaarwegend genoeg vindt. Dit heeft prioriteit en dan pas de alcoholkwestie.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

 

 

Zelf vermoed ik dat een handlichting niet zomaar een administratieve kwestie is.

Karel

 

Nog een keer:

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/vergunningen-en-vereisten/Handlichting-minderjarige-ondernemers

 

Het is inderdaad jammer dat er af en toe en soms wat vaker niets zegende opmerkingen gemaakt worden....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.