Nederlandse detailhandel in zwaar weer ?

Aanbevolen berichten

Duizenden ondernemers moeten deuren sluiten

 

De Nederlandse detailhandel staat aan de vooravond van een koude sanering. Tot een op de tien ondernemers zal de verwachte terugval in de consumentenbestedingen niet overleven, zo schat de Raad Nederlandse Detailhandel (RND), het werkgeversplatform waarbij de meeste winkeliers zijn aangesloten.

Een nieuwe saneringsronde zal zwaarder uitpakken dan de vorige.

 

Lees meer...

 

 

Vinden jullie dit verontrustend,

of waait het allemaal wel over ?

Link naar reactie
Vinden jullie dit verontrustend,

of waait het allemaal wel over ?

 

Geen van beide. Te kleine niet-gespecialiseerde detaillisten gevestigd op een verkeerde plek hebben geen bestaansrecht meer. Dat die " verkeerde plek" mede veroorzaakt is door politieke besluitvorming (overschot winkelruimte, verschuiving uit stad, verschraling aanbod) doet daar niet aan af.

loop door een willekeurige winkelstraat in Nederland en je schrikt je lam van de standaard formules en de low budget prijsstunters. Shoppen in Nederland is al lang niet leuk meer, althans niet in de hoofdstraten van de grote steden. Alleen upmarket gebieden als de PC hebben nog ECHTe uitstraling. Voor de echt leuke (innovatieve) winkeltjes voor de wat meer modale beurs moet je al lang niet meer in de hoofdstraten en koopgoten zijn maar neem je 3 willekeurige afslagen in een steegje.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Duizenden ondernemers moeten deuren sluiten

 

De Nederlandse detailhandel staat aan de vooravond van een koude sanering. Tot een op de tien ondernemers zal de verwachte terugval in de consumentenbestedingen niet overleven, zo schat de Raad Nederlandse Detailhandel (RND), het werkgeversplatform waarbij de meeste winkeliers zijn aangesloten.

Een nieuwe saneringsronde zal zwaarder uitpakken dan de vorige.

 

Lees meer...

 

Vinden jullie dit verontrustend,

of waait het allemaal wel over ?

 

Verontrustend als mensen denken dat alles op hen af komt.

Een bedrijf moet klanten binden en blijven boeien.

 

Stel jezelf de vraag hoe het komt dat consumenten bij jou minder besteden.

Maar het gaat ook om het imago van je bedrijf, vinden mensen het leuk om je winkel binnen te stappen?

Klantenbinding is moeilijk, loop je een stapje harder voor je klanten?

 

Wellicht is het wel een natuurlijke selectie, zij die zich onderscheiden, die blijven!

Risk Management en Informatiebeveiliging= http://www.sincerus.nl

Link naar reactie
Het gaat om zelfstandige ondernemers met een eigen bedrijfspand op een slechte locatie. ‘Het zijn babyboomers die al nadenken over stoppen’, zegt Veenstra. ‘Dat proces wordt door de economische tegenwind versneld.’

Uit de Volkskrant

 

Laten we het erop houden dat deze ondernemers er veelal toch al niet echt zin meer in hadden.

Link naar reactie

 

Laten we het erop houden dat deze ondernemers er veelal toch al niet echt zin meer in hadden.

 

Ja en als ze er nog wel de moeite voor zouden willen en inzet voor kunnen opbrengen wordt het nagenoeg onmogelijk gemaakt door de verschillende regelgevingen.......

Ik heb wel eens nagdacht over detailhandel d.m.v. deelname in een franchiseformule ( food subway / domino's ) maar heb het toch maar niet gedaan. Vooralsnog beter m3 en stenen. Iets lager rendement maar ik mag gelukkig niet klagen.

 

Ed

Link naar reactie

We gaan op zijn minst een flinke dip inzetten. Een trend in de economie duurt altijd langer en gaat altijd dieper dan verwacht door de al eerder genoemde negatieve mentale spiraal.

 

In mijn brache (caravans) is al een tijdje een koude sanering gaande en ook de autodealers en makelaars hebben het erg moeilijk. Ook zie ik om me heen weer mensen werkloos worden, iets wat jarenlang zowat ondenkbaar was.

 

De tweede wet van Cruijf "elk nadeel hep zen voordeel" zou de ondernemer moeten inspireren om in te springen op deze ontwikkeling in plaats van in de slachtofferrol te gaan.

 

 

Link naar reactie

Als zelfstandig ondernemer in de kledingbranche merk ik dat de consument weinig uit wil besteden met relatief minder economische tijden, mede mogelijk gemaak door de Media, ik HERHAAL de media is te demotiverend bezig in NL. Elke dag lees ik weer in krantenpagina's crisis dit en dat, mensen werkloos, sparen etc etc!!!!!

 

Ik ben tegen de wet van de sterksten zullen overleven, immers elke grote is van kleins af aan begonnen.

 

 

Link naar reactie

 

Ik ben tegen de wet van de sterksten zullen overleven, immers elke grote is van kleins af aan begonnen.

 

 

De wet is "survival of the fittest" ofwel degene die zich het beste aanpast overleeft, niet de sterkste.

Dat heeft vrij weinig met groot en klein te maken, behalve dan dat de kleintjes wellicht in het voordeel zijn omdat ze zich sneller kunnen aanpassen.

 

Moeten ze zich wel aanpassen natuurlijk en niet de schuld bij de media leggen en zelf niets doen ;)

Link naar reactie
Moeten ze zich wel aanpassen natuurlijk en niet de schuld bij de media leggen en zelf niets doen ;)

 

Dat natuurlijk helemaal. Ik ben het echter wel met hem eens dat de media en ook politiek het erger maakt met negatieve (wellicht sensatiebeluste) berichtgeving. Het is echter een realiteit waarmee je moet (over)leven, klagen heeft helaas geen zin.

Link naar reactie

wat ook realiteit is vandaag de dag is het online shoppen,

tijdje terug een artikel in de kranten gestaan (heb ik helaas niet opgeslagen)

dat in de grotere winkelgebieden het aantal passanten flink is afgenomen,

als oorzaken werden genoemd de dalende koopkracht, maar ook de toename in online winkelen.

ik ervaar dit ook in de winkel, krijg regelmatig als antwoord dat ze het dan wel even online bestellen.

 

Ik klaag niet, wij passen ons aan aan de veranderende markt en plussen boven de 5% (landelijk).

 

Het een en ander heeft wel tot gevolg dat minder passanten wel gevolgen heeft voor de kleinere gelegenheidswinkeltjes,

veel kunnen de stijgende lasten niet meer opbrengen. Huurprijzen op de goede locaties zijn echt veel te hoog,

waardoor inderdaad alle winkelstraten op elkaar gaan lijken....

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
wat ook realiteit is vandaag de dag is het online shoppen,

tijdje terug een artikel in de kranten gestaan (heb ik helaas niet opgeslagen)

dat in de grotere winkelgebieden het aantal passanten flink is afgenomen,

als oorzaken werden genoemd de dalende koopkracht, maar ook de toename in online winkelen.

 

Andere dader is het feit dat kleinere winkels (die het winkelen vaak leuk maken) de huur niet kunnen opbrengen. Omdat de grote ketens dit wel kunnen en willen betalen gaan de prijzen niet omlaag en gaan alle winkelstraten op elkaar lijken. Het shoppen is dan geen dagje uit meer.

 

De grote projectontwikkelaars (verhuurder van winkelcentra en winkelstraten) beginnen dit door te krijgen. Sommige hebben al een regel dat ze minimaal een x % aan "kleine detailhandel" willen en gaan niet alleen meer voor de hoogste huur.

 

Maar al met al vind ik dat ze wel wat aan de huurprijzen mogen doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.