• 0

Nieuwe arbeidsvorm voor freelancers en zelfstandigen

Freelancers, interimmers en zelfstandigen die om wat voor reden dan ook niet met een zogeheten Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) willen werken kunnen vanaf nu ook aan de slag met een Verklaring Uniforce Registratie (VUR).

 

Lees hier verder.

 

Uit het bericht blijkt helaas niet wat de bedoeling er nou helemaal van is of hoe het werkt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Grote overeenkomsten met de diensten die ZZP Oké aanbiedt. !

 

En ook nog zaken doet met de zelfde verzekeringstussenpersoon "Sociaal Fonds Zelfstandigen" B.V. It's a small world ;D

 

FF serieus: wat is een "VUR"?

 

Uit het bericht blijkt helaas niet wat de bedoeling er nou helemaal van is of hoe het werkt.

Goede marketing dus (?), want ook op de Uniforce-site zelf vindt je er niets over terug.

 

Wellicht weet Kees iets meer, Kees?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

In het bericht staat o.a.: "Veel mensen hebben moeite met een VAR omdat daarbij de hemd van het lijf gevraagd wordt en het beperkend werkt bijvoorbeeld naar nieuwe opdrachtgevers toe. "

 

Dat vind ik een raar statement. Maar mischien bedoelt de schrijver de eis van de fiscus om tenminste 3 opdrachtgevers / jaar te hebben om als zelfstandige erkend te worden?

 

Qua marketing doen ze het iig aardig, er wordt over gepraat / geschreven ;D.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hemd van het lijf vragen valt wel mee. Het invullen van een VAR-formulier kost gemiddeld circa 15 à 30 min. De meeste ondernemers hebben het antwoord op de gestelde vragen paraat. Niets moeilijks aan dus.

 

Wat is nu de fiscaal-juridische status van de VUR? Het lijkt mij dat VUR gewoon een marketing-term is en deze fiscaal-juridisch gelijk is aan de VAR. Wellicht heeft Uniforce in het kader van het horizontale toezicht een vaststellingsovereenkomst afgesloten met de fiscus.

 

Het is nu nog wachten op de VRR (Verklaring Randstad Registratie), VMR (Verklaring Manpower Registratie) etc. ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo is te zien is het een vrij zinloos initiatief. Weliswaar is het een overeenkomst getekend door UWV, Belastingdienst en Uniforce groep. Maar als je het artikel verder leest staat er dat de VUR geen wettelijke status heeft (oftewel, de belastingdienst accepteert dit ook niet(?)). Het is me volslagen onduidelijk welke status zo'n VUR dan wel heeft, zo te zien heb je nog altijd de VAR nodig. Die VAR is trouwens ook weer niet zo'n ramp. Op internet genoeg hulp te vinden om de VAR goed in te vullen.

Niet Ditzo, maar Datzo!

Link naar reactie
  • 0

Grote overeenkomsten met de diensten die ZZP Oké aanbiedt. !

 

Wellicht weet Kees iets meer, Kees?

 

Sorry dames en heren voor de late reactie, Kees was even "uit de lucht' :)

 

Kern

De kern van concept is dat een freelancer wordt benoemd tot statutair directeur in een BV. De aandelenstructuur van de BV is dusdanig georganiseerd, dat de directeur een loondienstverband met de BV krijgt waarin hij/zij tevens sociaal is verzekerd. Maw: er worden ww- en wia-rechten opgebouwd. Op het arbeidsinkomen is de directeur dus een werknemer en geen ondernemer. Een VAR geldt alleen voor ondernemers en die wordt voor de directeur dus niet afgegeven. Hierdoor kan er geen "fictief dienstverband" kan ontstaan met een opdrachtgever en de directeur onbeperkt voor één opdrachtgever aan de slag gaan en blijven.

 

Freelance BV

Dit geldt voor interimmers die gebruik maken van bijvoorbeeld een Uniforce- of ZZP OKÉ-bv (ook wel een "freelance BV" genoemd) en in zoverre zijn beide concepten inderdaad vergelijkbaar. En natuurlijk werken ze ook in de praktijk; opdrachtgevers zijn beschermd. Mocht dat niet zo zijn dan hadden we allang de verhalen daarover op o.a. dit mooie forum gelezen :)

 

VUR

De VUR is m.i. een leuke woordspeling op de VAR en is de afgelopen week publicitair in de markt gezet door Uniforce. Dat ze erkennen dat eea een beetje uit de hand gelopen, lezen we op de website van Sprout (http://www.sprout.nl/artikel.jsp?id=1555981).

 

Conclusie

Zelf denk ik dat de VUR ook niet meer dan een leuke woordspeling zal blijven. Op de site van Uniforce heb ik geen voorbeeld van de VUR kunnen vinden. Maar (tot op heden) is het mijn ervaring dat een opdrachtgever altijd zal vragen om een VAR, een WKA-verklaring van de controlerend accountant of in een aantal gevallen gewoon 40% van het factuurbedrag rechtstreeks zal afstorten bij de belastingdienst.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Een 'VUR' heeft behalve de woordspeling niks te maken met een VAR.

Ik had er op mijn eigen site al over geschreven:

http://www.businessbox.nl/overheid/tussen-werknemer-en-ondernemer.html

 

En dat heb ik weer gebaseerd op een column van Pieter Hilhorst op de Volkskrant-site:

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article1057331.ece/Champagne_voor_freelancers

 

Overigens staat diezelfde column ook op de site van Uniforce.

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp, kan ik mijn echtgenote de meerderheid van de aandelen van mijn BV bezorgen (verkopen), daarna in dienst treden van die BV en ik ben voor de belastingdient werknemer met alle voor- en nadelen die daarbij behoren? En behoef dan ook niet met een VAR dga te werken.

 

Als deze redenatie juist is, hoe overtuig je dan het bedrijf waarvoor je werkt dat er geen VAR nodig is?

Link naar reactie
  • 0

Maar dat wil je nu juist niet. Ik zie daarin toch een regelrechte afkalfing van mijn zelfstandigheid. Buiten het feit dat ik er niets voor voel hiervoor een accountant te moeten inhuren. Ik doe dan ook geen zaken met opdrachtgevers of bemiddelingsbureaus die dit vragen, klaar! En nee, over werk heb ik echt niet te klagen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.