• 0

Zakkenrollers

Wil je voor jezelf beginnen, dan heb je verschillende keuzes. Daarbij is een van de belangrijkste vragen: wil je wel of niet sociaal verzekerd zijn? In loondienst heb je die keuze niet. Je bent het gewoon. En dat betekent dus ook dat je aanspraak kan maken op ww en wia als het mis gaat.

Ondernemers die vanuit een eenmanszaak, bv of vof werken, hebben die aanspraken niet. Werk je echter via een freelance-bv of via een payroller, dan ben je wel sociaal verzekerd. Dit kan nadelig uitwerken op je koopkracht; er gaat immers geld naar meneer Bos dat je anders zou kunnen besteden aan de leuke zaken des levens.

Een van de voordelen is echter dat je onbeperkt voor één opdrachtgever kunt werken zonder dat er problemen met de Belastingdienst ontstaan. Zo kun je het koopkrachtverlies repareren. Ga je voor jezelf beginnen en heb je geen zin in gedonder met verzekeringen, de Belastingdienst en/of vindt je partner het fijn dat je sociaal verzekerd blijft, dan lijkt aansluiting bij een payroller dus een logische stap.

Bij een payroller kom je op de loonlijst te staan. Er ontstaat dus een dienstverband. Je hebt geen recht op fiscale ondernemersvoordelen en als je ziek bent, word je niet doorbetaald. Op zich is het een mooi concept dat met name in de lagere regionen van de arbeidsmarkt (denk bijvoorbeeld aan de horeca) een goede rol vervult. Ben je echter een ’grootverdiener’ met een omzet die hoger is dan pakweg 50 mille op jaarbasis, dan ben je voor vele payrollers een dikke melkkoe.

Wie van mening is dat de verborgen kosten bij het aanbieden van bijvoorbeeld vliegtickets de pan uitrijzen, moet eens naar payrollers kijken: je wordt genaaid waar je bij staat.

Ik heb vele payroll-loonstroken doorgerekend de laatste jaren. Daar waar meestal werd gedacht dat de kosten van het systeem circa €2000 tot €2500 per jaar waren, lagen de werkelijke kosten vele malen hoger. Handig verborgen, onzichtbaar voor de leek verstopt in de werkgeverspremies. Nagenoeg zonder uitzondering staan die voor minimaal het dubbele van de werkelijke €6200 op de rekening. Tel daarbij op het gemis aan fiscale voordelen die je hebt als ondernemer in de bv of de eenmanszaak en een andere conclusie ligt voor de hand: payrollers zijn zakkenrollers. Die enkele uitzondering op de regel daargelaten natuurlijk.

 

(Deze column is ook gepubliceerd in De Telegraaf op 29 augustus 2008).

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Jammer dat hier verder geen payrollers reageren, ik had graag die discussie hier gezien. Ik heb zelf de website van ZZP-Oké doorgenomen, en een aantal zaken vielen me op. Het lijkt mij dat de oplossing van ZZP-Oké alleen in hele specifieke gevallen aantrekkelijk is. Ik zal het puntgewijs even opnoemen wat m'n bedenkingen zijn. Allereerst wil ik wel even aangeven dat ik er totaal niets met die brance te maken heb en dat mijn bedenkingen om het concept gaan en niet om Kees en ZZP Oké persoonlijk.

 

- De juridische eigendom van de BV komt in handen van ZZP Oké. Nu lijkt mij dat geen prettige gedachte. Naast dat je je totaal afhankelijk bent geworden van ZZP Oké, heb je ook geen opbouw van bijvoorbeeld goodwill. De goodwill die je opbouwt is juridisch gezien ook van ZZP Oké. Daarnaast kun je niet zomaar makkelijk naar een andere aanbieder toe. Nu is Karel hier bekend, maar er zullen vast ook andere aanbieders komen met een zelfde oplossing. Ik zou me als ondernemer erg afvragen of het verstandig is om geen juridisch eigenaar van je eigen bedrijf te zijn.

 

- Bij ZZP Oké wordt er een B.V. opgericht waar je in loondienst komt. Ik snap dat dat nodig is voor de constructie, maar een B.V. is pas aantrekkelijk bij een bepaalde minimum jaarwinst, ik dacht dat dat tussen de 60 en 80 000 euro lag. Indien het mogelijk is om eenmanszaak te starten met een VAR-WUO lijkt me dat altijd voordeliger dan een BV. Voor een freelancer met meerdere opdrachtgevers lijkt mij de ZZP Oké oplossing onvoordeling door de gemiste zelfstandigen- en startersaftrek.

 

Op basis van de bovenstaande punten lijkt het ZZP Oké traject me alleen interessant voor freelancers met slechts een enkele opdrachtgever die anders voor een payrolling oplossing zouden kiezen. Ik denk dat iedereen het met me eens is dat een echte ondernemer niet bij dit concept is geholpen. Daarom even een vergelijking met een payroller.

 

- Een payroller / uitzendburo berekend kosten in rekening op de factuur (en volgens Karel ook wat verborgen kosten, maar ik neem aan dat er ook betrouwbare payrollers te vinden zijn). Als ik met Google zoek op 'payrolling kosten' kom ik o.a. tegen "een vergoeding van ten hoogste 5% over het totale factuurbedrag". Ik zal geen namen noemen, maar dat lijkt me geen onredelijk vergoeding waar beide partijen mee akkoord kunnen zijn.. Voor een vast percentage ben je verder van alle zorgen af, je betaald die 5 % en je krijgt de rest van het bedrag in loon. Die 5 % zijn buro kosten, en het kost je dus netto minder.

 

- Bij ZZP Oké betaal je 1900 euro om te starten, 720 euro op jaarbasis en daarna de kosten voor een boekhouding van ongeveer 500 euro per jaar als ik het goed begrijp. Daarnaast kun je nog wat verzekeringen afsluiten, maar die houd ik er even buiten. Verzekeringen zijn uiteraard wel belangrijk. Op het moment dat je een flink uurtarief als adviseur hebt bij een specifieke klant lijkt me dat geen heel groot probleem, maar de kosten heb je ook als je geen werk hebt. Ik weet niet precies waar het omslagpunt is, maar ik denk dat je goed moet kijken of je daar wel of niet bovenuit komt. Als je niet zeker weet dat je een bepaalde omzet haalt, is een payroller in ieder geval vrijblijvender.

 

- Er ontstaat een schuld van 18 000 euro aan de B.V. waar ook de rente over betaald moet worden. Je bent voor 18 000 euro als het ware persoonlijk aansprakelijk, waarbij je als payroller geen enkele aansprakelijkheid hebt.

 

- Nu kun je volgens de website van ZZP Oké een WW of WIA uitkering aanvragen, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je die ook krijgt. Ik weet niet of dat al eens geprobeerd is, maar volgens mij is je positie niet anders dan als je bij een uitzendburo of payroller gaat werken. Het komt bij alle freelance oplossingen neer op dat als je ontslagen wordt, je gewoon pech hebt.

 

Ik vind het overigens wel een creatieve oplossing, maar ik denk wel dat het maar voor een kleine groep mensen geschikt is. Op de website staat dat je zowel als opdrachtgever als freelancer tijd bespaart, maar dat is zeker niet altijd zo, en slecht in specifieke gevallen. Nu lijkt het mij eerlijker als die bedragen ook gewoon op de website staan, dat je weet vanaf welk bedrag je bij ZZP Oké goed zit.

 

Waar ik zelf geen verstand van heb is een Ltd. Ik kan me voorstellen dat deze in een aantal situaties ook voordelig kan zijn, maar dat kan ik zelf gelukkig niet beoordelen.

Link naar reactie
  • 0

Leuke samenvatting, ik veroorloof me om puntsgewijs te reageren:

 

Jammer dat hier verder geen payrollers reageren, ik had graag die discussie hier gezien.

 

Mee eens :) En ook via andere kanalen is er geen inhoudelijke reactie gekomen.

 

- De juridische eigendom van de BV komt in handen van ZZP Oké. Nu lijkt mij dat geen prettige gedachte. Naast dat je je totaal afhankelijk bent geworden van ZZP Oké, heb je ook geen opbouw van bijvoorbeeld goodwill. De goodwill die je opbouwt is juridisch gezien ook van ZZP Oké. Daarnaast kun je niet zomaar makkelijk naar een andere aanbieder toe. Nu is Karel hier bekend, maar er zullen vast ook andere aanbieders komen met een zelfde oplossing. Ik zou me als ondernemer erg afvragen of het verstandig is om geen juridisch eigenaar van je eigen bedrijf te zijn.

 

Onze doelgroep bestaat uit freelancers die op uurbasis werken. Alle activiteiten zijn dus erg persoonsgebonden. Indien er al goodwill wordt opgebouwd, is dat veelal de merknaam van de onderneming. Deze is eigendom van onze klanten. Het is dus pertinent onjuist dat wij de goodwill die onze klanten opbouwen, kunnen verzilveren.

Indien er al afhankelijkheid zou zijn, dan is dat bij het goedkeuren van de jaarrekening. Helaas is daar onder de huidige regels nog steeds een aandeelhoudersvergadering voor nodig. Wij bespreken de jaarrekening met onze klanten, doen suggesties en in nagenoeg alle situaties wordt dit contact op prijs gesteld.

Voor het overige daag ik iedereen hier uit een klant te vinden waarbij wij misbruik zouden hebben gemaakt van de juridische structuur. Beloning: een Dom Perignon 1996.

 

- Bij ZZP Oké wordt er een B.V. opgericht waar je in loondienst komt. Ik snap dat dat nodig is voor de constructie, maar een B.V. is pas aantrekkelijk bij een bepaalde minimum jaarwinst, ik dacht dat dat tussen de 60 en 80 000 euro lag. Indien het mogelijk is om eenmanszaak te starten met een VAR-WUO lijkt me dat altijd voordeliger dan een BV. Voor een freelancer met meerdere opdrachtgevers lijkt mij de ZZP Oké oplossing onvoordeling door de gemiste zelfstandigen- en startersaftrek.

 

Doorgaans is een BV aantrekkelijk indien de jaarwinst (inclusief salaris) rond de 130.000 ligt, afhankelijk van een aantal persoonlijke wensen. Mocht je dat bedrag niet halen en met een VAR WUO kunnen beginnen dan is dat altijd raadzaam. Wij maken daar ook geen geheim van wat er toe leidt dat freelancers-in-spe die zich eerst aanmelden op basis van het eerste telefoongesprek al besluiten een eenmanszaak op te richten. Wij faciliteren daar niet bij.

Maar indien je niet met een VAR WUO/DGA kan starten of omdat je vanwege je medische verleden geen AOV kan afsluiten, dan heb je in principe drie keuzes: payrollen, ZZP OKÉ of onze concurrent Uniforce een bezoekje brengen.

 

Op basis van de bovenstaande punten lijkt het ZZP Oké traject me alleen interessant voor freelancers met slechts een enkele opdrachtgever die anders voor een payrolling oplossing zouden kiezen. Ik denk dat iedereen het met me eens is dat een echte ondernemer niet bij dit concept is geholpen. Daarom even een vergelijking met een payroller.

 

Om verschillende redenen ben ik dit niet met je eens, al kan ik me de gedachtengang wel voorstellen. De discussie of een freelancer die alleen uren verkoopt wel of niet een ondernemer is, is vele malen gevoerd. Ik ben van mening van wel.

 

- Een payroller / uitzendburo berekend kosten in rekening op de factuur (en volgens Karel ook wat verborgen kosten, maar ik neem aan dat er ook betrouwbare payrollers te vinden zijn). Als ik met Google zoek op 'payrolling kosten' kom ik o.a. tegen "een vergoeding van ten hoogste 5% over het totale factuurbedrag". Ik zal geen namen noemen, maar dat lijkt me geen onredelijk vergoeding waar beide partijen mee akkoord kunnen zijn.. Voor een vast percentage ben je verder van alle zorgen af, je betaald die 5 % en je krijgt de rest van het bedrag in loon. Die 5 % zijn buro kosten, en het kost je dus netto minder.

 

Laten we er maar eens van uit gaan dat die 5% klopt. Waar ligt dan, in kosten, het omslagpunt tussen ZZP OKÉ en payrollen? Inclusief KvK-kosten, bankkosten, arbodienst, administratie etc zijn onze klanten zelden meer dan € 3.500 per jaar kwijt. Het break even point ligt dan bij € 70.000.

Afhankelijk van het persoonlijke wensen kan dit omslagpunt lager liggen. Veel kosten die je bij een BV immers ten laste van de winst kan brengen, BTW op kan terugvragen, afschrijvingskosten en/of investeringspremies, zijn niet toegankelijk voor freelancers die via een payroll constructie werken.

Indien je een zuivere payroll situatie in een ZZP OKÉ-bv wil simuleren, zijn de kosten € 2.100 per jaar. Het omslagpunt ligt dan op € 42.000.

Daarnaast verkopen payrollers aanvullende diensten met daarop veelal een marge. Zo kom ik regelmatig de premie voor een verzuimverzekering tegen voor bedragen die oplopen tot ruim 400 euro per maand. Zoals Norbert zal kunnen bevestigen, is het al mogelijk een dergelijke verzekering af te sluiten voor ca 125 - 150 per maand. Vanwege onze structuur kunnen wij dit niet doen.

 

- Bij ZZP Oké betaal je 1900 euro om te starten, 720 euro op jaarbasis en daarna de kosten voor een boekhouding van ongeveer 500 euro per jaar als ik het goed begrijp. Daarnaast kun je nog wat verzekeringen afsluiten, maar die houd ik er even buiten. Verzekeringen zijn uiteraard wel belangrijk. Op het moment dat je een flink uurtarief als adviseur hebt bij een specifieke klant lijkt me dat geen heel groot probleem, maar de kosten heb je ook als je geen werk hebt. Ik weet niet precies waar het omslagpunt is, maar ik denk dat je goed moet kijken of je daar wel of niet bovenuit komt. Als je niet zeker weet dat je een bepaalde omzet haalt, is een payroller in ieder geval vrijblijvender.

 

De opstartkosten bedragen € 1.695. De kosten van de boekhouding liggen tussen de €97,50 en 260 per maand. De meeste klanten kiezen voor een pakket van € 210 per maand. De € 3.500 waar ik het eerder over had is als volgt samengesteld: boekhouding € 3.000 (klanten stellen bv regelmatig specifieke vragen aan KPMG en die worden in rekening gebracht) plus een verzamelpost ad € 500 (inschrijving KvK, bankkosten, verplichte verzekeringen en aansluiting SFZ).

Indien je geen gebruik van KPMG wenst te maken voor de boekhouding en je eigen boekhouder gebruikt, zijn de kosten € 750 per jaar plus die algemene post ad € 500.

Een payroller is inderdaad vrijblijvender. Veelal kunnen contracten per direct worden opgezet.

 

- Er ontstaat een schuld van 18 000 euro aan de B.V. waar ook de rente over betaald moet worden. Je bent voor 18 000 euro als het ware persoonlijk aansprakelijk, waarbij je als payroller geen enkele aansprakelijkheid hebt.

 

Om een BV op te richten is het nog steeds vereist € 18.000 garantiekapitaal te storten. Indien je die zelf niet beschikbaar hebt of niet vrij kan maken dan lenen wij de freelancer € 18.000. Deze lening wordt later door de BV overgenomen en je betaalt dus rente aan je eigen BV. Dit vermogen kan je inderdaad kwijt raken op het moment dat het mis gaat. Overigens kan je bij een payroller ook aansprakelijk worden gesteld als je een wanprestatie levert. En dan ben je met je hele privevermogen aansprakelijk, daar waar het via een BV doorgaans gelimiteerd is tot het aanwezige vermogen.

 

- Nu kun je volgens de website van ZZP Oké een WW of WIA uitkering aanvragen, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je die ook krijgt. Ik weet niet of dat al eens geprobeerd is, maar volgens mij is je positie niet anders dan als je bij een uitzendburo of payroller gaat werken. Het komt bij alle freelance oplossingen neer op dat als je ontslagen wordt, je gewoon pech hebt.

 

Onjuist. We hebben een casus op dit terrein en de uitkering is toegekend. Zie het draadje:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=25;action=display;threadid=19412

 

Ik vind het overigens wel een creatieve oplossing, maar ik denk wel dat het maar voor een kleine groep mensen geschikt is. Op de website staat dat je zowel als opdrachtgever als freelancer tijd bespaart, maar dat is zeker niet altijd zo, en slecht in specifieke gevallen. Nu lijkt het mij eerlijker als die bedragen ook gewoon op de website staan, dat je weet vanaf welk bedrag je bij ZZP Oké goed zit.

 

Je hebt gelijk: ons concept is alleen geschikt voor de beter verdiende "witte boorden freelancer" die zijn of haar uren verkoopt. Voordat iemand klant bij ons wordt, rekenen we alles door op basis van de wensen van de klant. Het verschil met een eenmanszaak wordt ook meegenomen. We gaan daarin zeer ver. Het gaat mij echter te ver dit hele verhaal met rekenmodules op de website te zetten. Er is meer in het leven dan geld en ook in deze keuzes geldt dat iedere beslissing een financiele en emotionele zijde heeft. Om een voorbeeld te noemen: veel van onze klanten zitten in een traditioneel kostwinnersmodel. En juist de partner heeft vaak een betere nachtrust indien het sociale vangnet in stand blijft. Daar hangt een prijskaartje aan. Wij maken dat prijskaartje inzichtelijk en laten de keuze vervolgens aan de klant (en zijn partner) over.

 

Overigens wil ik best met de payrollers een website opzetten waar alle financiele voor- en nadelen van beide concepten aan bod komen. Ik weet zeker dat een aanzienlijk aantal van onze klanten hun financiele gegevens beschikbaar willen stellen als casusmateriaal.

 

Ben benieuwd hoeveel kneuzen ik nu weer krijg wegens "reclame maken" ;D

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 2
Om een voorbeeld te noemen: veel van onze klanten zitten in een traditioneel kostwinnersmodel. En juist de partner heeft vaak een betere nachtrust indien het sociale vangnet in stand blijft. Daar hangt een prijskaartje aan.

 

Dat is dan ook precies mijn voor-eigen-parochie-prekende bedenking bij al door jou genoemde high pay witteboorden hoogvliegers: slaap je zoveel beter met de garantie van een bruto WW uitkering van 2500 euro gedurende 2 max jaar? Dat, en het niet van toepassing zijn van medische selectie op WIA en verzuimverzekering zijn de enige echte voordelen van het sociale vangnet. Maar daar betaal je dan ook fors voor, heel fors

En laten we niet vergeten dat de WIA-uitkering ook gemaximeerd is tot 70% van het SV-dagloon: ook daar komt de uitkering dus niet boven de 2600 bruto uit. Wil je meer, zoals een excedent regeling of loondienst AOV dan is daarop uiteraard wel de medische selectie van toepassing.

 

Wat ik wel eens zou willen maken, met Kees, een payroller en enig andere aanbieder is een redelijk volledige vergelijking van de voor- en nadelen en kosten (+/-) van

 

[*]zelfstandige met Declarabele uren BV

[*]payrolling

[*] zelfstandige met vrijwillige UWV verzekering (zonder DUBV)

[*]zelfstandige met arbeidsongeschiktheidsverzekering.

 

alhier te publiceren in een column op HL. Wie doet er mee?

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Voor het overige daag ik iedereen hier uit een klant te vinden waarbij wij misbruik zouden hebben gemaakt van de juridische structuur. Beloning: een Dom Perignon 1996.

 

Zoals ik al schreef gaat het mij niet om jou specifiek, maar om de constructie. Je bent nu een van de weinige die dit doet, maar als het goed loopt dan zal vast iemand anders je concept ook gaan gebruiken. Je loopt dan wel een risico in mijn ogen als ondernemer, als je geen juridisch eigendom bent van je onderneming.

 

Je kunt je product in ieder geval wel goed voorkopen, ik vind het wel knap hoe je dat doet. Het gezeur om kneusjes vind ik wel wat minder, dat overigens met iedereen die over kneusjes zeurt. Al ben ik het wel met je eens dat ik een stuk meer respect heb voor mensen die in discussie gaan, dan met mensen die anoniem kneuzen uitdelen.

 

Norbert, goed initiatief! Ik zou dat het liefst nog verder willen doorrekenen, dat je een duidelijk overzicht hebt met bij wat voor wensen en aantallen een specifieke oplossing wel of niet voordelig is.

Link naar reactie
  • 0

@Norbert

 

Ik kan hier niet voor Uniforce praten dus als je een DUBV wil doorrekenen dan moet je met hun contact opnemen.

Mocht je het voor een ZZP OKÉ-bv willen doen, prima.

 

Ik stel de volgende cases voor:

Man / vrouw van 35 45 55 jaar, zakelijke dienstverleners

Omzet: 90k 140k 180k

Bedrijfskosten (exclusief verzekeringen en boekhouding, inclusief 19% BTW): 10k 15k 20k per variant

Maximale pensioenopbouw inclusief nabestaandenpensioen

AOV obv passende arbeid, verzuim eerste jaar 100% dekking, tweede jaar 70%, eigen risico 1 maand

Eventueel aanvullende premie AOV naar beroepscriterium.

 

Per leeftijdsgroep onstaan er dan 18 varianten per "rechtsvorm". Dat zou genoeg moeten zijn. Zodra je deze cijfers op een rijtje hebt, zie ik ze graag. Het lijkt me leuk en leerzaam dat te doen in een aparte post hier. Zo kan iedereen commentaar leveren en de uitkomst is een strakke column geschreven door Higherlevel leden voor Higherlevel leden. Mijn voorstel is om eea niet te beperken tot de verzekeringspremies, maar het totale plaatje. Inclusief belastingen en dergelijke. Alleen dan krijg je mi een totaalbeeld.

 

De uitkomst kan ik je overigens al voorspellen:

Hoe hoger je omzet is en des te ouder je bent, hoe voordeliger een ZZP OKÉ-bv is. Of om het anders te stellen: iemand die gezond is van lijf en leden zal bij een omzet van 80k financieel meer overhouden in een eenmanszaak. Zeker indien de startersaftrek wordt meegenomen.

 

Ten aanzien van de kosten van het sociale vangnet nog het volgende:

Volgend jaar is het werknemersdeel afgeschaft en ook de werkgeverslasten dalen, bij onze klanten, onder de € 4.000 per jaar. Indien je werkeloos wordt, ontvang je daar dus maximaal 38 maanden x € 2.685 = € 102.030 bruto. Ik zou het aanmatigend vinden te oordelen (voor mijn klanten) of je daar zoveel beter van slaapt. Dat is niet aan mij om te beslissen. Maar feit is en blijft dat een aantal mensen er beter door slaapt. So What? Of de "premie" tot relatie tot de maximale uitkering fors is, dat laat ik aan de lezer om te bepalen.

Ten aanzien van verzekeringen heb ik het me een keer bezondigd aan aanmatigend gedrag met mijn opvatting dat een aansprakelijkheidsverzekering voor freelancers weggegooid geld is. Dit gaat me geen tweede keer gebeuren gezien de felheid van de reacties van jou en anderen.

Feit is en blijft natuurlijk dat verzekeraars nog steeds geen ww-dekking aanbieden en dat indien je eenmaal sociaal verzekerd bent de premies van een verzuimverzekering stukken lager zijn dan die van een Ondernemers AOV. Precies de reden waarom een aantal van jouw collega's ook de pest aan ons heeft: vangen ze minder provisie.

 

Last but not least: je gaat aan één punt voorbij in je rijtje voordelen: er kan zonder VAR worden gewerkt.

 

@Maarten

Iedereen kijkt er naar op zijn of haar eigen manier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • -2

Hallo,

 

Ik heb hier en daar wat research gepleegd en ben tot de ontdekking gekomen dat detachering van mensen booming bussines is. Het volgende is in mijn geval van toepassing maar niet lang meer.

 

Momenteel wordt ik gedetacheerd voor een tarief van 38 euro per uur ex BTW.

Ik verdien bruto 10,85 per uur

Ik kost het detacheringsbureau circa 1,5 keer mijn brutosalaris = 1,5 x 10,85 = 16,27 euro/uur

De brutowinst die het detacheringsbureau wanneer ik 1 uur werk is dus 38 - 16,27 = 21,72 euro/uur!!!!

Dat is per 4 weken 3476 euro!!! En dan te begrijpen dat ze 40 man detacharen. Ik wist dat er geld aan de strijkstok bleef hangen maar zoveel!!!!! Dat is toch abnormaal? EN dan doen ze moeilijk over 100 euro opslag per maand

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is dit niet het forum om over werknemersklachten te zeuren.

 

Volgens mij valt het met die woekerwinsten wel mee wanneer je meerekent dat:

- Je ook rustig een paar weken per jaar thuis "op de bank" kan zitten en dus alleen maar geld kost. (afgezien nog van ziekte verlofregelingen etc)

- Je werkgever je loon voor moet schieten want bedrijven betalen je werkgever pas na 60 dagen en jij wilt toch eerder je loon hebben.

- Je werkgeverook van die woekerwinst betaald moet worden en dankzij hem heb je nu werk.

- De administratie, het bedrijfspand, de bedrijfsuitjes, je opleidingen allemaal uit deze woekerwinst moeten komen.

 

Al met al blijft er soms maar 5% van de omzet als winst over.

 

Maar wat let je om als freelancer voor dit tarief te gaan werken ;D

Link naar reactie
  • 0

En de kosten voor het "meenemen" van een klant natuurlijk.. ;D

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=48;action=display;threadid=20612;start=0

 

In alle ernst: los van je eigen mening over je detacheerder en hoe daar mee om te gaan, is het misschien ook voor jezelf een idee om te overwegen of dit nu de manier is waarop je jezelf op internet wil presenteren? Vervelend dat je er klaarblijkelijk niet uitkomt met je detacheerder, maar als ik een potentiële opdrachtgever zou zijn, zou ik nu toch wat angstig worden dat een eventueel meningsverschil ook op internet uitgevochten gaat worden. Maar goed, dat is mijn mening.

Link naar reactie
  • -1

freelancen is sowieso wat ik ga doen. Ik heb gezien dat er mensen anoniem op kneus gestemd hebben vind ik ietwat laag bij de gronds. Als je me een lul vind moet je dat recht in m'n gezicht zeggen. Ik vind het overigen terecht dat er een zgnd. fee ontvangen door detacheerder. Maar brutowinst van 20 euro per uur is m.i. wel erg veel. Je maakt mij niet wijs dat daar NETTO geen 15 van overblijft. zoja berekening gaarne.

 

In feite is er heel weinig kapitaal nodig om mensen te detacheren (geen dure machines, geen panden want de gedetacheerden werken bij klanten).

 

Tis toch mijn goed recht om na een jaar freelancer te worden dat men dan gaat schermen met een concurrentiebeding is niet helemaal eerlijk. De detacheringsclub vind het wel oke als men mij in vaste dienst neemt m.a.w. als de klant mij overneemt. Maar als ik ga freelancer zullen ze gebruik maken van het concurrentiebeding dit is wat ik niet begrijp. beide keren zijn ze de opbrengsten over mijn uren toch kwijt. Of heeft dit met gunnen te maken???

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

Je maakt mij niet wijs dat daar NETTO geen 15 van overblijft. zoja berekening gaarne.

...

 

 

Nee, maak jij een berekening waaruit blijkt dat daar minstens 15 EUR van overblijft.

 

Je hebt willens en wetens getekend voor dat concurrentiebeding.

 

Als jij in vaste dienst wordt genomen krijgt de detacheerder daarvoor een vergoeding. En hebben ze een klant blijgemaakt (en een gedetacheerde) met wie ze in het vervolg makkelijk zaken kunnen doen. Mooi toch?

 

Ik begrijp niet goed waarom je deze posts plaatst? Heb je nou een vraag, of wil je vooral stoom afblazen, of gelijk krijgen over dat detacheerders rotzakken zijn? ???

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur

Je maakt mij niet wijs dat daar NETTO geen 15 van overblijft. zoja berekening gaarne.

Reguliere verhouding is 60% personeelskosten, 25% overhead, 15% marge. En uit ervaring kan ik je vertellen dat wanneer je een instortende markt meemaakt, je daar zwaar verlies op lijdt.

 

Maar voor de rest maakt het toch niet uit? Jij maakt een afspraak over *jouw* salaris, niet over het salaris van je baas. Ben je daar niet tevreden over, dan ga je ergens anders werken. wees blij dat je een werkgever hebt die financiëel solide is en niet - zoals veel detacheerders - bij de eerste werknemer die langer dan 3 maanden ziek is, roept 'verlies, we moeten de tent sluiten'.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gezien dat er mensen anoniem op kneus gestemd hebben vind ik ietwat laag bij de gronds. Als je me een lul vind moet je dat recht in m'n gezicht zeggen.

 

Nou, bij deze dan......

Ik geef je nu een kneus omat ik je een huilie vind. Ga niet lopen piepen, maar breng er verandering in door zelf zo'n club op te richten of bij deze club te vertrekken omdat je vind dat zij over jou rug te veel verdienen.

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Beste Kees,

Tot mijn spijt zie ik nu pas jou discussie op dit forum. Het klopt helemaal dat Payrollbedrijven verborgen marge hebben. Echter niet allemaal!! Jij hebt volgens mij ook de nodige gesprekken gehad met (niet de minste) payrollbedrijven. Ik kan het weten, want ik heb 8 jaar voor zo'n organisatie gewerkt en heb jou naam vaker horen vallen. Ik ben nu mede eigenaar van een payrollbedrijf die wel transparant werkt en ga graag met jou om tafel om zo'n website op te zetten.

Payroll Company Your People, Our Business!

http://www.payrollcompany.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.