• 0

Nederlandse belastingaangifte i.c.m. Belgische leaseauto

Hallo,

 

Mijn vrouw en ik zijn beide van Nederlandse nationaliteit en wonen in Belgie. Mijn vrouw werkt in Nederland, heeft de beschikking over een leaseauto en is binnenlandsbelastingplichtig.

 

De auto is bij een Belgische leasemaatschappij geleased en staat op Belgisch kenteken. Zoals bekend is de fiscale bijtelling van een leaseauto 22% van de cataloguswaarde. Deze bijtelling wordt door de werkgever al bij de LB ingehouden.

De werkgever is hierbij uitgegaan van de Nederlandse cataloguswaarde i.p.v. de Belgische cataloguswaarde. Op zich niet zo'n probleem als die bedragen zouden overeenkomen, maar het verschil bedraagt maar liefs 10.000,- euro.

Is dit terecht?

 

Op het web vind ik o.a. "Onder catalogusprijs wordt begrepen de prijs inclusief omzetbelasting (OB) en de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM).". Dit verklaart uiteraard het verschil, maar blijft de vraag of dit ook geldt voor een buitenlandse leaseauto, die overigens alleen zakelijk in Nederland wordt gebruikt.

 

Mocht dit idd onterecht zijn hoe is dit in het electronisch aangifteformulier te corrigeren, daar de invoer van de cataloguswaarde al twee jaar niet meer mogelijk is?

 

Ik hoop dat iemand mij hiermee op weg kan helpen.

 

Groet,

 

Robert Bijman

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Jeroen: correct, maar de vraag HAD ook door de Nederlandse ondernemer (werkgever van de vrouw) gesteld kunnen worden omdat die werkgever verantwoordelijk is voor de inhouding van de bijtelling.

 

zie link: tijdevenredige bepaling BPM bij buitenlandse lease-auto's

Conclusie: indien duurzaam ter beschikking gesteld (langer dan 3 jaar) dan volledige BPM meetellen, anders de tijdsevenredige BPM

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@Jeroen: correct, maar de vraag HAD ook door de Nederlandse ondernemer (werkgever van de vrouw) gesteld kunnen worden omdat die werkgever verantwoordelijk is voor de inhouding van de bijtelling.

 

zie link: tijdevenredige bepaling BPM bij buitenlandse lease-auto's

Conclusie: indien duurzaam ter beschikking gesteld (langer dan 3 jaar) dan volledige BPM meetellen, anders de tijdsevenredige BPM

 

Wat een artikel zeg... Ik ben wel eens met vervangend vervoer (huur auto) terug naar NL gereden, dan zou ik dus mij aan de grens moeten melden??

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
Wat een artikel zeg... Ik ben wel eens met vervangend vervoer (huur auto) terug naar NL gereden, dan zou ik dus mij aan de grens moeten melden??

 

''t Is vrijdagmiddag, dus af en toe beetje off topic mag (toch, Jeroen? ;)).

Verbaas jij je daar nog over Iwan? In een land waar je een grotere boete krijgt als je een zakje broodkruimels IN een openbare prullenbak gooit in plaats van ernaast?

 

Soms denk ik wel eens... had ik toch maar de blauwe pil genomen, want deze werkelijkheid is soms TE bizar om te bevatten ;)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@ Norbert,

 

Dank voor de link. Het eea wordt nu wat duidelijker, op een punt na.

 

De publicatie "Belastingplan 2007: Tijdevenredige BPM voor Nederlandse inwoner" is opgesteld voor een Nederlands ingezetene. Omdat "Nederlands ingezetene" zo expliciet gemeld wordt heb ik idee dat voor een Belgisch ingezetene wellicht een andere regel geldt.

Overigens wordt de auto bij ons wel prive gebruikt, maar het gebruik in Nederland is puur zakelijk.

 

Volgens mij is dit een grijs gebied en ik ben benieuwd of hier jurisprudentie over bekend is.

 

Groet,

 

Robert

 

Link naar reactie
  • 0

@Robert: helaas, dit gaat mijn pet ook teboven.

 

Ik durf wel een gokje te wagen (maar pin me er dus niet op vast) m.i. doet het ingezetene er niet zoveel toe, noch het feit dat de auto in Nederland niet privé gebruikt wordt (maar in België dus wel)

Relevant is de belastingplicht in Nederland, het feit dat er een lease-auto ter beschikking is gesteld en dat deze auto ook privé gebruikt wordt.

Bij twijfel zou ik de belastingdienst bellen, en dan specifiek het team grensoverschrijdend werken en ondernemen (zie link)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De bijtelling is gebaseerd op een forfait, waarin de werkelijke kosten geen rol spelen. De bijtelling wordt bepaald aan de hand van de in Nederland geldende consumentenprijs van de auto. Om diezelfde reden wordt ook met bijvoorbeeld een korting bij de aanschaf geen rekening gehouden.

 

De werkgever handelt imho correct.

Link naar reactie
  • 0

Heb een aantal jaren in dezelfde situatie gezeten, zij het dat ik in een NL lease auto reed terwijl ik in Belgie woonde. Het klopt inderdaad dat de bijtelling volgens de NL norm wordt berekend ook al is de catalogusprijs in Belgie (vanwege de BPM) veel lager.

 

@Iwan: voor huurauto's heeft de verhuurmaatschappij een regeling getroffen. Anders wordt het wanneer je in de prive auto van iemand anders op buitenlands kenteken de grens overkomt, dan zit je een uur lang in een busje van de douane uit te leggen hoe het in elkaar zit. Leverde de eerste keer een formele waarschuwing op en eerlijk gezegd: ook wel de nodige lol met ze. Een tweede keer heb ik het maar niet meer geprobeerd. Vanaf de grens naar huis is niet ver lopen maar om de auto nu steeds aan de grens achter te laten....

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Robert

 

Jouw vrouw valt onder de NL loonbelasting en daarin is opgenomen hoe een auto van de werkgever gewaardeerd moet worden. Daarbij wordt verwezen naar de wet BPM. Daarin staat dat ook BPM verschuldigd is over geïmporteerde auto's en dat de basis de NL netto handelsprijs is van de auto.

 

De bijtelling loopt vervolgens over de netto catalogusprijs + BPM + BTW.

 

Het kan evenwel de moeite lonen om dit zelf uit te rekenen. Veel dealers maken fouten in hun BPM administratie. Vraag de aankoopnota op en oordeel zelf wat volgens jou de catalogusprijs moet zijn. Dit ex. opties die aangebracht zijn door de dealer, niet zijnde fabrikant of importeur!

 

Kun je aangeven:

- merk en type en uitvoering

- bouwjaar en maand

- brandstofsoort

- opties af fabriek

 

Tot slot: waarom least haar werkgever de auto in België?! Haar werkgever is in NL gevestigd, dus vanwaar de keuze om in België te leasen? De NL werkgever is immers kentekenhouder en dus mag zij de auto alleen zakelijk gebruiken in NL!

 

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ all,

 

Dank voor jullie info. Idd is er op het web behoorlijk wat over te vinden, als je maar de juiste keywords binnen Google opgeeft.

Resumerend is er dus "nog" geen manier om de Nederlandse BPM etc. te omzeilen en zullen we de wet maar volgen.

Ik blijf die BPM toch een omstreden iets vinden, maar goed dat gaat verder dan deze vraag.

 

Een goede tip is iig het narekenen van het een en ander. Ik kom daar dinsdag op terug. We gaan een lang weekend er tussenuit (de kids hebben herfstvakantie).

 

En tot slot; "waarom least haar werkgever de auto in België?" Ja, dat was ons eigen keus. Je kunt namelijk vanwege het ontbreken van die BPM een veel uitgebreidere auto leasen. Daarnaast doet het bedrijf geen zaken met Belgie, dus hoeft de auto in Belgie niet zakelijk te worden gebruikt.

Overigens wist ik niet dat het zakelijk gebruik zich tot Nederland diende te beperken.

 

Iig dank en groet,

 

Rob

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Overigens wist ik niet dat het zakelijk gebruik zich tot Nederland diende te beperken.

Volgens mij is dat ook niet zo bedoeld, maar precies andersom: u mag de auto in Nederland *alleen* zakelijk gebruiken. Nu u in België woont, speelt dit probleem niet. Zou u in Nederland wonen, dan zou dat probleem spelen.

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens mij is dat ook niet zo bedoeld, maar precies andersom: u mag de auto in Nederland *alleen* zakelijk gebruiken. Nu u in België woont, speelt dit probleem niet. Zou u in Nederland wonen, dan zou dat probleem spelen.

 

Steven, dat zou opgaan als het eigendom privé ligt bij een niet NL ingezetene. Hier is de NL onderneming de eigenaar van een auto op Belgisch kenteken. Als de auto operational lease is, dan is het weer net even anders. Daarover is veel geprocedeerd (auto huren in Luxemburg), maar de uitkomsten daarvan behoren niet tot mijn permanente bagage....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, de NL-werkgever least bij een Belgische leasemaatschappij. Bij operational lease zal de Belgische leasemaatschappij daarom kentekenhouder zijn. De berijder woont ook in België, dus geen probleem om met die auto in Nederland privé te rijden.

 

De vraag blijft daarom beperkt tot die in de openingspost, en die heb je al uitstekend beantwoord.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Kwam ik zojuist tegen:

 

De vrouw ging hogerop en kreeg alsnog steun van het gerechtshof Den Bosch. Dat vindt nu dat de fiscus alleen belasting mag heffen als de Duitse auto langdurig in Nederland wordt gebruikt.

 

http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubriek/belastingen/3010438/__Bpm-aanslag_na_half_uurtje_rijden__.html

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

De vraag is dan 'alleen' nog maar: wat is langdurig ;)

 

Een half uurtje is daarvoor in ieder geval tekort, vindt het Hof ;D

 

Sorry ik kwam hem alleen maar tegen :) Sommige dingen vind ik voor 30 minuten al te lang :-[

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.