• 0

Horeca zaak starten

Goedendag,

 

Mijn droom is altijd geweest, het starten van een horecazaak. De gezelligheid, sfeer en ambiance spreken mij hierbij aan.

Echter is het starten hiervan zeer moeilijk. Vooral voor een knul van 21. Toch wil ik binnen een korte termijn hier plannen en werk van gaan maken.

 

Wie heeft hierbij tips en advies?

 

Groeten Hans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iets meer duidelijkheid graag? Tips waarvoor?

 

Heb je wel horeca ervaring? Waar wil je starten, wat wil je precies? Wat heb je zelf al uitgezocht? Heb je al een Businessplan?

 

Iets meer info nodig als je wat van HL members wil weten.

 

Gr Marc

 

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
  • 0

Om te beginnen.. Ik heb horeca ervaring.. Gewerkt in een discotheek en een hotel..

 

De droom is er om een eigen horeca tent te hebben. Cafe cq. discotheek.

Zelf ben ik fan van de Nederlandse muziek, piraterij en apres ski etc.

Nu bestaat er in R'dam de Apres Ski Club. Grote club, goede omzet, goede naam.

Hier in het oosten (Twente) is zoiets er niet. K'zat eraan te denken dit te gaan starten.

 

Echter, een bestaand cafe overnemen zou ook een optie zijn. Maar waarop moet je dan letten. Is het een vestandige keus.

 

De economie is 'slecht' op dit moment. Lijkt me goed moment om in te stappen in het ondernemersschap. Maar waarmee begin je, hoe kom je aan geld, welke stappen volg je.

 

Gr. Hans

Link naar reactie
  • 0

Nou is mijn leeftijd nog maar 21, erg jong. Maar de mogelijkheid bestaat tot het overkopen van een cafe.

Ervaring met werken in de horeca heb ik, daar ligt het niet aan. Zowel in een cafe als discotheek ben ik bekend.

 

Echter de koopsom, deze ligt hoog. € 175.000,-. Hoe zouden banken hier tegenaan kijken?

De economie is slecht. Echter wel de mogelijkheid om in het ondernemersschap te stappen. Slechter dan nu kan bijna niet, dus dan zal het beter moeten gaan op den duur.

 

Het object wat te koop staat is http://www.dehorecamarkt.nl/aangeboden/aangeboden_detail.asp?ID=187

 

Wat is jullie mening en welke stappen zou je ondernemen?

Link naar reactie
  • 0

Ik had toevallig laatst een gesprek met een horecaondernemer in Amsterdam (via school ivm profielkeuze) en die vertelde dat de kans dat een bank je zo geld leent erg klein is (zeker bij nieuwe zaken) en dat het gebruikelijk is om een brouwerij borg te laten staan voor je lening, in ruil daarvoor heb je een contract dat je zoveel jaar hun bier schenkt en hun parasolletjes buiten zet. Je kan dus contact opnemen met de brouwerij (de grootsten zijn InBev en Heineken).

 

Misschien is het ook handig om met een ondernemer uit die branche eens te gaan praten om er een beetje beter achter te komen hoe die wereld in elkaar zit.

 

Succes!

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

Goed dat je onderzoekt hoe je je droom van een eigen horecazaak kunt verwezenlijken. Orienteer je echter eerst eens goed op de kansen en risico's. Ondernemen in de horeca is ingewikkelder en risicovoller dan je denkt, en de rendementen zijn laag. Meer dan de helft van de startende horecaondernemers stopt er binnen enkele jaren weer mee, al dan niet met schulden of zelfs met faillissement.

 

Inventariseer of jij over de noodzakelijke kwaliteiten en middelen beschikt. Zonder eigen middelen is het kopen van een bedrijf niet reeel.

 

Bedenk je dat werkervaring in de horeca iets anders is dan ervaring of kennis van ondernemers- en werkgeverschap. Ga naar de startbijeenkomsten van KvK, Horeca Nederland, gemeenten, ed. Spreek eens vrijblijvend met adviseurs van deze organisaties of van marktpartijen, en met professionele begeleiders van startende ondernemers. Ook gevestigde ondernemers praten graag over hun ervaringen. Lees boeken over het horeacondernemerschap en bezoek de vele sites die hierover te vinden zijn (bijv. via startpagina's of horecalink.nl).

 

Als je met al deze kennis de weloverwogen keuze maakt om dit door te zetten, is het starten in een kleinschaliger opzet aan te raden. Bijvoorbeeld met een bedrijf met weinig personeel en geen keuken, of het pachten van een exploitatie i.p.v. het kopen.

 

Succes!

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

laat je concept cracten eerst juridisch goed nakijken. Waarom heeft deze makelaar geen adres ipv postbus. het is een slecht tijd. de banken financieren geen horecazaken meer. de CAO voor personeel is ook niet echte vette hap dus.

De huur bedraagt 10-12% van de netto omzet reken maar uit. Finacieringslasten op basis van 5 jaar. eerst je marco-econimische cijfers calculeren. Ga daar een biertje drinken kijken en luisteren, niet te veel zeggen. Nu in deze tijd verkopen ondernemers niet zo maar

Link naar reactie
  • 0

Op jou leeftijd zal ik is goed kijken en rondvragen wat nou echt goede tenten zijn. Met eigenaren die ook wel hier en daar een flinke zak geld hebben.

 

Zorg dat je je hier binnen werkt, je ambities waarmaakt tijdens je werk. Veel vragen stellen over het ondernemen van zo'n tent, waardoor je goodwill bij deze eigenaar kweekt.

Van daaruit zou ik met hem gaan praten, of hij je wil helpen je zaak op te zetten. Je vraagt zijn lijst met klusjesmannen, leveranciers, accountants etc. Wat je dus doet dat jij een tent gaat runnen met zijn netwerk en kennis.

Je gaat je zo langzaam inkopen in de tent, door gedeelte winst af te staan naar hem. (zie dit als een soort van aflossing). Probeer zo te kijken of je het langzaam kan afkopen. Hij maakt geld met zijn eigen geld, waar jij jezelf omhoog brengt.

Als jonge ondernemer, moet je zelf ook veel leren. Zeker qua organisatie, leiding geven en minder naïef worden.

Het blijft makkelijker om een webshop te runnen dan een horeca-tent. Zeker omdat je personeel van dezelfde leeftijd gaat zijn als dat je zelf bent. Zorg dus dat je komende jaren uitblinkt bij een werkgever in horeca. Gebruik dat contact ervoor..

 

Op Scheveningen weet ik dat er aantal strandtenthouders zijn die open staan voor dit soort constructies. Misschien ook wel in jou omgeving.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Als ik een cafetaria wil starten moet ik dan verplicht diplomas voor hebben?

 

Misschien handig om de volgende keer als je je eigen aanmeld op een forum je eigen beetje voor te stellen en om voor je eigen vraag een apart topic te openen.

 

Zo moeilijk is het niet om via google de informatie te vinden die jij wil hebben

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Mijn droom is altijd geweest, het starten van een horecazaak. De gezelligheid, sfeer en ambiance spreken mij hierbij aan.

Echter is het starten hiervan zeer moeilijk. Vooral voor een knul van 21. Toch wil ik binnen een korte termijn hier plannen en werk van gaan maken.

 

Wie heeft hierbij tips en advies?

 

Groeten Hans

 

Horeca is natuurlijk nogal een breed begrip, al begrijp ik je voorkeur voor het ondernemen in die sector wel. Wat wil je? Een snackbar, een eetcafe, een restaurant, een biercafe of een buurtkroeg? En dan noem ik nog maar een kleine greep uit de mogelijkheden. En is je doel om er veel geld mee te verdienen of wil je gewoon een gezellige kroegbaas zijn die af en toe loyaal een pilsie uitdeelt en zijn huur kan betalen?

 

Wil je pachten? Afhankelijk zijn van je bierbrouwer? Of je eigen lijn doordrukken? Uniek zijn of een van de velen? Een franchise of een potentieel sterrenrestaurant?

 

Alles kan als je het voor jezelf helder hebt. Wat wil je?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik een cafetaria wil starten moet ik dan verplicht diplomas voor hebben?

 

Misschien handig om de volgende keer als je je eigen aanmeld op een forum je eigen beetje voor te stellen en om voor je eigen vraag een apart topic te openen.

 

Zo moeilijk is het niet om via google de informatie te vinden die jij wil hebben

 

Sowieso dien je in het bezit te zijn van een verklaring Sociale Hygiene, deze wordt afgegeven door de Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH.nl) Op de website van Koninklijke Horeca Nederland valt ook ontzettend veel te vinden over de verplichtingen die komen kijken bij het starten van je eigen horeca zaak (of het nu een hotel, snackbar, restaurant, of ijscowagen is). Trouwens, bovengenoemde site is misschien nog de meest effectieve optie; www.horecastartersloket.nl

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.