Te veel keurmerken voor webshops

Aanbevolen berichten

Consumenten zien door de wirwar aan keurmerken voor internetwinkels door de bomen het bos niet meer. Wel hecht een overgrote meerderheid (ruim 90 procent) van de consumenten waarde aan een keurmerk.

 

Dat blijkt uit onderzoek van Vergelijk.nl onder 1425 respondenten. Dit jaar zijn er drie keurmerken bij gekomen: DigiKeur, MKB Keurmerk en Thuiswinkel Keurmerk. Hiervoor waren er al vier keurmerken bekend: Qshops, Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk en mkbOK.

Vergelijk.nl concludeert na beoordeling van algemene voorwaarden en het uittreksel van de Kamer van Koophandel dat Webshop Keurmerk en Thuiswinkel Waarborg het meest betrouwbaar zijn.

 

Wat is jullie mening hierover?

InternetPlan - MKB websites

Link naar reactie

Het is van de zotte.

 

Maar het wordt je ook wel makkelijk gemaakt om zoiets te beginnen er is nergens een instantie die daar controle op heb.

Met wat geld voor een reclame campagne zet je je eigen keurmerk ding op en dan snel rijk worden met niets doen.

 

Ik ben niet gek op het betuttelen door de overheid maar in dit geval zou het niet verkeerd zijn.

Link naar reactie

Ik word er ook niet goed van inderdaad.

Ben dan ook nog nergens bij aangemeld, de goedkope keurmerken krijg je mijn inziens veels te makkelijk en thuiswinkel is mij voorlopig nog ff veel te duur.

 

Sommigen slaan nog ergens op maar een aantal hebben echt geen enkele waarde...

 

Ook ik juich enige betutteling vanuit de overheid in deze van harte toe, en als het kan voor de kleinere zaken ook een maximum van wat je moet betalen voor zo'n keurmerk want dan zou thuiswinkel voor mij haalbaar zijn wat het nu niet is.

 

Karen

Link naar reactie

Nee, thuiswinkel is absoluut niet onafhankelijk maar wel erg bekend waardoor volgens mij veel consumenten er toch belang aan hechten.

Het is dat ik ze echt veels te duur vind anders had ik me daar wel bij aangesloten.

Ik ga in grote lijnen ook met hun nieuwe voorwaarden e.d. mee per 1-1-2009.

 

Wat ik me wel afvraag is hoeveel waarde een klant nu hecht aan al deze keurmerken.

Thuiswinkel is goed bekend en heeft voor mij daarmee waarde, maar die anderen? Is een relatief onbekend keurmerk voor consumenten een reden om te kopen..?

Link naar reactie
Wat ik me wel afvraag is hoeveel waarde een klant nu hecht aan al deze keurmerken.

Thuiswinkel is goed bekend en heeft voor mij daarmee waarde, maar die anderen? Is een relatief onbekend keurmerk voor consumenten een reden om te kopen..?

 

Dat vraag ik me ook af, ik ben in het bezit van het eerder genoemde Webshop Keurmerk maar heb eigenlijk dus geen idee hoeveel van mijn klanten daarmee over de streep zijn getrokken tot het doen van een aankoop. Misschien zou ik mijn klanten daarover eens een aantal vragen moeten voorleggen na de aankoop maar dan is de vraag "Wil ik ze daarmee lastig vallen?"

Misschien zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen of zo'n keurmerk doorslaggevend voor hen zou kunnen zijn om over te gaan tot een aankoop. Om de vraag zelf alvast te beantwoorden, voor mij persoonlijk niet, ik let eerder op andere factoren dan op een keurmerk zoals bijvoorbeeld wel dan niet aanwezige bedrijfsgegevens, algemene voorwaarden (al moet ik bekennen die vaak niet optimaal door te nemen) en een webwinkel moet gewoon lekker "voelen", lastig uit te leggen dat gevoel maar misschien snappen jullie wel wat ik bedoel.....

www.kikibags.nl

Link naar reactie

Het hangt ervan af, ik trek zowieso eerst mijn eigen oordeel.

Zeker nu ik zelf een shop heb ben ik kritischer dan ooit, met of zonder keurmerk.

Vind ik de site en aanbod maar matig maar hebben ze wel een thuiswinkel keurmerk ben ik weg want dat voelt voor mij ( sinds ik weet wat je daarvoor betaald) als het kopen van vertrouwen en da's niet goed natuurlijk. Net zoals een shop die heel veel keurmerken heeft.. dat nut zie ik niet.

 

Maar is de site goed, aanbod goed, misschien niet de goedkoopste en hebben ze een keurmerk dan wil het voor mij nog wel eens werken. Mits de rest goed is, dan geef ik zo'n shop het voordeel van de twijfel en vertrouw ze mijn centjes eerder toe dan een onbekende shop zonder keurmerk.

 

Maar ja, ik ben ik.. hoeveel mensen kopen er wel niet bij de AH tegenwoordig verpakkingen met zo'n klavertje omdat dat beter is? Al die keurmerken zijn natuurlijk niet alleen maar bij de shops.. elke super heeft er ook wel een paar.

 

Karen

Link naar reactie

Tsja, zelf let ik er niet op of ze een logo hebben. Ik kijk naar de site zelf. Als daar moeite in is gestoken en ze weten wat de "wet verkoop op afstand" inhoud, heb ik al een redelijk vertrouwen. Het zegt echter niets.

 

Als men met een standaard "out of the box" site komt is mijn vertrouwen relatief laag. Er zijn nou eenmaal veel mensen (moeders en studenten) die er een shop bij hebben zonder een idee te hebben hoe je een bedrijf behoort te runnen of hoe je met klanten om moet gaan. Natuurlijk zitten bij deze groepen goedwillende mensen die hun best doen. Maar een grote meerderheid is te laks en vaak niet goed bereikbaar. Dit zijn ook van die mensen die vaak geen telefoonnummer en/of adres willen vermelden. Al moet ik wel zeggen dat dit naar mijn idee de afgelopen jaren erg is omgeslagen. De meeste shops die ik bezoek (en ook aankopen doe), doen flink hun best en dat mogen rustig eenmanszaken (of vrouwen natuurlijk) zijn. Het gaat om de commitment.

 

Wij hebben nu twee shops draaien waarvan er één een logo voert van safe2shop. Als je daar op klikt kan je recenties lezen van klanten en er zelf één aan toevoegen. In de twee jaar dat dit logo er staat is er wel één hele recentie geschreven. Ik denk dat de professionaliteit die een shop uitstraalt veel belangrijker is dan een keurmerk. Ik denk daarbij aan design, en communicatie naar de klanten over de voorwaarden, productbeschrijvingen, procedures etc.

 

 

Link naar reactie

Consumenten zien door de wirwar aan keurmerken voor internetwinkels door de bomen het bos niet meer. Wel hecht een overgrote meerderheid (ruim 90 procent) van de consumenten waarde aan een keurmerk.

 

Dat blijkt uit onderzoek van Vergelijk.nl onder 1425 respondenten. Dit jaar zijn er drie keurmerken bij gekomen: DigiKeur, MKB Keurmerk en Thuiswinkel Keurmerk. Hiervoor waren er al vier keurmerken bekend: Qshops, Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk en mkbOK.

Vergelijk.nl concludeert na beoordeling van algemene voorwaarden en het uittreksel van de Kamer van Koophandel dat Webshop Keurmerk en Thuiswinkel Waarborg het meest betrouwbaar zijn.

 

Wat is jullie mening hierover?

 

Er zijn ook nog veel onbekende en niet-erkende keurmerken. Voor een webwinkelier zijn die het voordeligst (en het makkelijkst) om te krijgen.

 

Ik kijk zelf vaak of een organisatie een bekend keurmerk heeft, naar de betalingsmogelijkheden, contactgegevens en bedrijfsgegevens op de site (zoals kvk-nummer).

 

Ik denk dat veel consumenten te weinig weten over keurmerken voor webshops om daadwerkelijk te kiezen voor een shop met het beste keurmerk. Hoeveel weet de gemiddelde online-shopper hier nu van als ze zich hier niet in verdiept hebben?

 

Veel mensen zullen dus al gevoelig zijn voor ieder keurmerk wat de webshop heeft.

 

Hartman Fieldmarketing

Link naar reactie

Er is inderdaad maar één erkend keurmerk maar ook dat is een wassen neus, zie onderstaand bericht:

 

 

De belangrijkste reden voor een keurmerk is, zo blijkt uit het onderzoek, dat het een stukje vertrouwen geeft. Ben Kerkhof, directeur Vergelijk.nl: ‘Consumenten vinden het prettig dat ze ergens kunnen aankloppen als er iets mis gaat met de bestelling. Echter, niet alle keurmerken zijn even betrouwbaar. Sterker nog, er zijn momenteel zoveel keurmerken dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet.’ Naast het belang van een keurmerk hechten de online shoppers veel waarde aan elkaars mening. Ze lezen winkelbeoordelingen van andere consumenten voor ze het product al dan niet aanschaffen.

 

Wirwar aan keurmerken

In 2008 zijn er drie nieuwe keurmerken bij gekomen: DigiKeur, MKB Keurmerk en Thuiswinkel Keurmerk. Dit terwijl reeds vier keurmerken bekend waren: mkbOK, Qshops, Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk. Kerkhof: ‘Er zijn helaas geen regels waaraan de keurmerken moeten voldoen. Gelukkig is op 15 oktober 2008 wel de wet Oneerlijke Handelspraktijken in werking getreden. Daarmee kan de overheid actief misleidende keurmerken aanpakken. Ook ontwikkelde ConsuWijzer een keurmerkentoets. Nadeel is dat het keurmerk zelf het initiatief moet nemen om aan de toets deel te nemen. We adviseren consumenten dan ook altijd te letten op meer dan alleen het keurmerk. Controleer bijvoorbeeld of de webshop veilige betaalmogelijkheden zoals iDeal heeft. Daarbij is het goed om te weten dat je bij webwinkels met een Thuiswinkel Waarborg vanaf 1 januari 14 dagen bedenktijd hebt. Je kunt je product binnen deze periode dus nog terugzenden.’

 

Meest betrouwbaar

Na een beoordeling van onder meer de algemene voorwaarden en het uittreksel van de Kamer van Koophandel concludeert Vergelijk.nl dat Webshop Keurmerk en Thuiswinkel Waarborg betrouwbaar zijn. Qshops en mkbOK zitten in de middenmoot. Kerkhof verklaart: ‘Webshop Keurmerk springt eruit omdat zij een stichting zijn. Daarnaast hebben de aangesloten winkels geen enkele band met het bestuur van de Stichting Webshop Keurmerk, waardoor ze echt onafhankelijk kunnen zijn. Thuiswinkel Waarborg heeft te maken met de problematiek van een vereniging. DigiKeur, MKB Keurmerk en Thuiswinkel Keurmerk moeten zichzelf nog bewijzen.’

 

 

 

 

www.kikibags.nl

Link naar reactie

Dus is het tijd voor een keurmerken vergelijkingsite met toelichting en waardebepaling. Welke dan weer een keurmerk kan afgeven voor webshops, welke daarmee aangeven aangesloten zijn bij deze onafhankelijke keuringskeuringvergelijken.nl. Tegen een marktconforme vergoeding natuurlijk ;)

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie

Er is inderdaad maar één erkend keurmerk maar ook dat is een wassen neus, zie onderstaand bericht:

 

 

De belangrijkste reden voor een keurmerk is, zo blijkt uit het onderzoek, dat het een stukje vertrouwen geeft. Ben Kerkhof, directeur Vergelijk.nl: ‘Consumenten vinden het prettig dat ze ergens kunnen aankloppen als er iets mis gaat met de bestelling. Echter, niet alle keurmerken zijn even betrouwbaar. Sterker nog, er zijn momenteel zoveel keurmerken dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet.’ Naast het belang van een keurmerk hechten de online shoppers veel waarde aan elkaars mening. Ze lezen winkelbeoordelingen van andere consumenten voor ze het product al dan niet aanschaffen.

 

Wirwar aan keurmerken

In 2008 zijn er drie nieuwe keurmerken bij gekomen: DigiKeur, MKB Keurmerk en Thuiswinkel Keurmerk. Dit terwijl reeds vier keurmerken bekend waren: mkbOK, Qshops, Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk. Kerkhof: ‘Er zijn helaas geen regels waaraan de keurmerken moeten voldoen. Gelukkig is op 15 oktober 2008 wel de wet Oneerlijke Handelspraktijken in werking getreden. Daarmee kan de overheid actief misleidende keurmerken aanpakken. Ook ontwikkelde ConsuWijzer een keurmerkentoets. Nadeel is dat het keurmerk zelf het initiatief moet nemen om aan de toets deel te nemen. We adviseren consumenten dan ook altijd te letten op meer dan alleen het keurmerk. Controleer bijvoorbeeld of de webshop veilige betaalmogelijkheden zoals iDeal heeft. Daarbij is het goed om te weten dat je bij webwinkels met een Thuiswinkel Waarborg vanaf 1 januari 14 dagen bedenktijd hebt. Je kunt je product binnen deze periode dus nog terugzenden.’

 

Meest betrouwbaar

Na een beoordeling van onder meer de algemene voorwaarden en het uittreksel van de Kamer van Koophandel concludeert Vergelijk.nl dat Webshop Keurmerk en Thuiswinkel Waarborg betrouwbaar zijn. Qshops en mkbOK zitten in de middenmoot. Kerkhof verklaart: ‘Webshop Keurmerk springt eruit omdat zij een stichting zijn. Daarnaast hebben de aangesloten winkels geen enkele band met het bestuur van de Stichting Webshop Keurmerk, waardoor ze echt onafhankelijk kunnen zijn. Thuiswinkel Waarborg heeft te maken met de problematiek van een vereniging. DigiKeur, MKB Keurmerk en Thuiswinkel Keurmerk moeten zichzelf nog bewijzen.’

 

Ik zie niet in waarom het dan een wassen neus moet zijn. Bovenstaand bericht is een mening van vergelijk.nl en heeft naar mijn smaak commerciële bijbedoelingen, toch zie ik het wassen neus gehalte in het bericht niet. (Al ben ik met je eens dat de keurmerken dat toch redelijk zijn)

Vooralsnog vind ik geen enkel keurmerk het geld waard om daar aan te betalen.

Link naar reactie

Ik ben van mening dat het goed is dat deze keurmerken bestaan.

In principe kan iedereen een webwinkel starten zonder veel risico te lopen qua investering.

Het is dus erg gemakkelijk producten te verkopen via internet, mede door de anonimiteit.

Een keurmerk straalt dan ook extra vertrouwen uit, voor de potentiële klant.

 

Wel kan ik me voorstellen dat een klant door de bomen het bos soms niet meer ziet, maar wat extra research werk vanaf de consument kan ook geen kwaad lijkt mij. Dit is nog altijd beter dan maar luk raak bestellen via internet.

 

 

http://www.venar.nl - Ook uw oplossing op de digitale snelweg
Link naar reactie

De vraag is natuurlijk wel wat zo'n keurmerk nou in de praktijk betekent voor de klant.

 

Een algemeen bekend keurmerk zal altijd duur zijn, domweg omdat algemeen bekend worden in de regel een enorme bak marketingkosten met zich meebrengt.

 

Persoonlijk denk ik dat de consument onterecht zoveel waarde hecht aan een keurmerk, want de bescherming van online (particuliere) kopers is in nederland uitstekend per wet geregeld. Mocht de overheid iets willen doen, dan zou het m.i. het beste zijn om consumenten voor te lichten over hun rechten, en aan de andere kant ze zorgen dat naleving van die rechten zo goed mogelijk in orde is.

 

Het enige echte voordeel dat een keurmerk de consument kan geven is een geschillencomissie, waardoor bij onenigheid de gang naar de rechter niet (direct) hoeft te worden gemaakt. Aan de andere kant hebben veel consumenten een rechtsbijstandsverzekering die daarin kan bijspringen, zodat het voor hen wellicht allemaal veel minder uitmaakt.

Link naar reactie

Daar ben ik het geheel mee eens, al denk ik wel dat een klant sneller iets koopt als ze zien dat een webshop over een keurmerk beschikt. Een keurmerk hoeft inderdaad niet altijd iets te betekenen, maar het straalt toch vertrouwen uit richting de consument.

 

De wetgeving zit op dit vlak redelijk goed in elkaar alleen denk ook ik, dat de consument hier te weinig vanaf weet.

Misschien een idee om hier een algemeen topic over te maken? Waarin vermeldt staat wat de rechten zijn van een consument wanneer hij/zij iets online koopt, kortom de online regelgeving. (Ik ben nieuw op dit forum, dus mocht een dergelijk topic al bestaan, mijn excuses).

http://www.venar.nl - Ook uw oplossing op de digitale snelweg
Link naar reactie

Dat zo'n keurmerk soms helpt geloof ik ook wel, dus in die zin kan het zn nut hebben, al denk ik dat de cosument er vooral waarde aan hecht als gevolg van misinformatie.

 

De rechten van consumenten bij online koop zullen denk ik wel ergens uitgeplozen zijn op sites voor die consumenten, bezoekers alhier zullen vaker in de rol van verkoper zitten en dus vooral last hebben van die wetgeving.

Link naar reactie

'Vroeger' had je het 'webtrader' logo van de consumentenbond, daar was ik toen erg blij mee dat ik die op mijn site kon plaatsen want het was een mooi logo met een betrouwbare partij er achter. Toen ze daar mee stopte, ik geloof in 2001, kwamen die andere commerciële keurmerken opzetten. Gelukkig had onze site toen al voldoende naamsbekendheid zodat we het maar zonder keurmerk hebben gedaan.

 

Echte nostalgie, voor mij dan hè:

 

webtrader.gif

Link naar reactie

Heeft iemand wel eens gehoord van http://www.thuiswinkelkeurmerk.info/ ?

 

Ik wil me aansluiten bij een van de keurmerken, maar de bedragen die ze soms vragen zijn niet gerechtvaardigd volgens mij. Daarnaast is het volstrekt onduidelijk welke keurmerken wel/niet betrouwbaar zijn of iets betekenen. Waarop moet je dat baseren?

 

Link naar reactie

Tja, als ik het zo vlug lees behelst het keurmerk weinig meer dan waar je je volgens de wet toch al aan moet houden... maar wellicht is het geen slecht idee als ze wat hulp bieden om dat netjes in algemene voorwaarden en dergelijke te vatten, zodat die in ieder geval niet strijdig met de wet zijn. Bij dat laatste heeft de verkoper waarschijnlijk meer baat dan de koper, maar duidelijk is het dan iig wel.

 

Ook lijken ze iets te doen voor het bemiddelen van geschillen, al word me niet direct duidelijk wat dat precies inhoudt.

Link naar reactie

Het blad voor webwinkeliers Twinkle heeft in augustus een artikel over 'Webwinkelkeurmerken langs de meetlat'.

Zie :

http://twinklemagazine.nl/achtergronden.aspx?navid=2&id=27090&terms=keurmerken&searchtype=2&fragment=True

 

Alleen Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk krijgen van Consuwijzer.nl een 10.

 

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie

Hoewel ik niet alle keurmerken over één en dezelfde kam wil scheren, zijn veel keurmerken naar mijn mening niet veel meer waard dan de pixels waarmee ze worden afgebeeld en het papier waarop ze gedrukt staan. Tal van keurmerken zijn en worden uitgebracht door niet-onafhankelijke en niet-objectieve brancheverenigingen. Dit zijn niet zeer zelden nogal incestueuze clubjes die leven onder het motto you scratch my back and I scratch yours. Controle op het naleven van de regels en gedragscodes na het "behalen" van een dergelijk keurmerk is dikwijls nihil of op zijn minst slecht. Bovendien staat een keurmerk, uitgebracht door een niet-onafhankelijke partij voor mij gelijk aan een slager die zijn eigen vlees keurt: Wij van WC-eend adviseren WC-eend!

 

Kijk dus altijd verder dan het keurmerk an sich en staar je niet blind. Wie zit er achter? Is dit een onafhankelijke partij? Hoe is het gesteld met de regelmaat van de kwaliteitscontrole? Wat zijn de sancties bij het niet-nakomen van regels en kwaliteitseisen? Pas dan kun je enige waarde toekennen aan een keurmerk. Stel jezelf altijd de volgende vraag: welke garantie levert een bepaald keurmerk mij in de praktijk op? Dit alles is even uit mijn invalshoek als consument geredeneerd. Ik begrijp dat het vanuit ondernemersperspectief zinvol kan zijn om met keurmerken naar (potentiële) klanten te schermen teneinde betrouwbaarheid uit te stralen. Niet alle consumenten zijn immers even kritisch.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.