Experiment : een Expert op Incasso/Debiteuren-vlak ?

Aanbevolen berichten

Ik heb inmiddels wel tien keer een post geschreven en weer gewist over dit onderwerp. En inmiddels weet ik wat me dwars zit. Het is niet dat Atradius, KPN, Unilever en wie dan ook verder hier op het forum niet welkom zijn. Integendeel. Ik wil deze bedrijven beter leren kennen. Ik heb bijna dagelijks contact met advocaten die namens Atradius de crediteuren van mijn klanten vertegenwoordigen. En ik snap geen fluit van het Atradius beleid. Dus ja, ze zijn van mij meeeeeeer dan welkom.

 

Wat me dwars zit is het gebrek aan respect wat getoond wordt naar de andere HL leden toe. De leden zijn ondernemers met het Heilig Vuur in hun sodemieter, gek van wat ze doen, ze ademen ondernemerschap. Respect toon je door je te mengen in de discussies, door je expertise en je houding te laten waarderen door de community. Respect toon je door je bereidheid zelf het respect te verdienen, niet door het proberen af te dwingen.

 

Ik ben nog niet eens bang dat dit het begin is van een horizontale programmering van passieloze experts op het forum.

 

09.00 - 10.00 "Kredietcrisis Update" verzorgd door Atradius Creditmanagement

10.00 - 11.00 "Jaarcijfers op het slappe koord" door BDO Accountants

11.00 - 13.00 "Lekker lunchen" met Sodexo Catering

13:00 - 14.00 "Schone schijn" door Hago Facility Services

14.00 - 16.00 "De weg naar de Cup" door Cup-a-Soup

16.00 - 19.00 "Bijna thuis" door de ANWB

 

Ik geef ze een paar weken, half jaar tops. En dan gaat het als een nachtkaarsje uit. Authenticiteit kun je niet faken. Je kunt niet net doen alsof je de taal van de ondernemer spreekt, zijn gedachten kunt volgen als je moet rapporteren aan je manager op de Zuid-As op de 28-ste verdieping. En al zou de eerste NetRepresentative het nog wel aardig doen, dan is er wel een manager die met een kosten-batenanalyse het initiatief om zeep helpt.

 

En de relevantie voor de lezer van deze tirade? De bezoekers kom hier voor de Real Deal. Ondernemerservaringen uit eerste hand. Hoe hou jij het hoofd boven water? Ze komen hier voor advies dat ze nergens anders kunnen krijgen. Advies over hoe je kunt ondernemen. Dat advies kan evengoed van niet-ondernemers afkomen. Geen punt. Maar kom niet hier binnenvallen met een Expert Status en een eigen vragenuurtje terwijl je nog niets gepresteerd hebt. Dat is alles behalve authentiek.

Link naar reactie

Hai allemaal.

 

Ja, het klopt, Iwan en ik hebben even over en weer contact gehad, dus we hoeven nu geen slot meer hier op te doen.

 

Ruben, goed dat je van je hart geen moordkuil maakt. Alleen zo kunnen we verder komen in het gesprek.

 

Om niet meer verwarring te zaaien : een expert-vraagbaak was een van de alternatieven, niet de definitieve keuze.

 

En het woord "expert" heb ik gebruikt om aan te geven dat niet zo maar een mannetje achter het scherm gaat zitten, maar iemand die echt kan adviseren over dit onderwerp. Waardoor het de moeite waard is om zo iemand hier op het forum te hebben. Dat is in het geheel wat anders dan dat iemand automatisch de status "Higherlevel-Expert" zal krijgen - dit bedoel ik er dus niet mee.

 

Ik weet niet waar het idee van de status aparte vandaan is gekomen, maar dit is dus zeker niet de bedoeling. Beter nog: het idee was niet eens om iemand HigherLevel Expert te noemen.

 

Waarom dit idee ? Omdat we ondernemers willen helpen. En als iemand kennis/ervaring heeft die dit doel kan helpen, dan zullen we niet aarzelen om zo iemand te vragen.

 

Om het even uit de emotie-sfeer te halen (want ik rekende erop dat Ruben vanuit je bedrijf hier wisselende ervaring moet hebben) - ik zou hier graag diverse grote bedrijven willen uitnodigen om expertise met ons uit te wisselen. Al was het maar omdat innovatieve ondernemers vroeg of laat met deze grote bedrijven te maken gaan krijgen.

 

Een voorbeeld: Ik heb 1000 vragen aan een Venture Capitalist, die met innovatieve bedrijven werkt. Iemand van McKinsey, die strategieen bedenkt. Een M&A-specialist. Een crisis/turnaround-manager. Iemand die ervaring heeft met internationale fiscale verdragen. Iemand die wet hoe verzekeringen werken in transport. Iemand die wat weet over DRM (digital rights management), etc, etc, etc.

 

Moet het idee van een Expert Spreekuur alleen voorbehouden zijn aan grote bedrijven of mensen die zich niet getoond hebben op het forum? Nee, natuurlijk niet. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat Experts tot nu toe vooral gevraagd werden om aanwezig te zijn op het forum, wat een andere belasting is dan zo'n Expert Spreekuur. Misschien zowiezo een goed idee om hiermee te beginnen dus.

 

Spam en promotiepraatjes is het laatste wat we hier kunnen gebruiken. Maar angst voor iets anders en nieuws is ook niet gewenst: ik weet zeker dat bij wat spam en promotieverhalen hier direct kritische geesten zijn, die daarop zullen reageren.

Link naar reactie

Kan er iemand een slotje op dit topic zetten voor dat het helemaal uit de hand gaat lopen?

 

Hoeft niet, volgens mij heeft Iwan zichzelf al gemodereerd en vechten ze het over PM uit :)

 

 

 

Wij hebben zelfs gebeld 8)

 

@ Rene, wat gaat er mis?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Laten we elkaar geen mietje noemen. Een flinke woordenwisseling hoort ook bij dit soort topics. Uitpraten, elkaar in de ogen kijken, handen schudden, case closed. Dat is ook ondernemerschap.

 

Ik zeg: laat ze maar komen. Ik ben benieuwd of ze het volhouden :D:D Volgens mij worden die dames en heren hard onderuit gehaald als ze "ons" niet aan staan. En als ze ons wel aan staan, prima toch? Ik stel voor om op te houden met lullen... Laat ze een account maken en gewoon beginnen met "geven".

 

Laat ze desnoods een column schrijven over een verzameling van alle shit die hier verteld is over incasso's en crediteuren(beheer). Wij zullen dan wel bepalen of we het waard vinden om met onze vragen naar ze toe te gaan. Om meteen een vragenuur in te lasten lijkt me overdreven...

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Hallo Ewout,

 

Vooruit, hierbij ook nog een paar Tilburgse centen:

 

Voor mij ben jij al jaren (met volgens mij een korte tussenpoze toen je tijdelijk wat HL-moe en druk met andere dingen was) een van de dragers van HL die hoofdverantwoordelijk zijn voor de continuiteit en groei van het forum. De afgelopen jaren heb je enorm veel tijd en energie in dit forum gestopt, waarvoor ik je in ieder geval erg dankbaar ben.

 

Mij bekruipt de laatste tijd echter af en toe het gevoel dat jij zo enorm in de internetmarketing zit dat het er soms op lijkt dat je HL in je persoonlijke digitale communityproeftuin wilt veranderen. Niet zo vaak hoor, maar het lijkt soms of je veel meer wilt met HL dan andere HL-ers en dan waarvoor HL is opgericht. Dit keer vind ik dat je een idee lanceert waarmee je nogal heenwalst over de bestaande HL-ers en hun expertise. En dan vind ik het heel terecht dat mensen die hier in hun eigen tijd hun kennis delen zich tekort gedaan voelen.

 

Ik vind het erg jammer dat je hier hebt voorgesteld om werknemers van een groot bedrijf HL als marketinginstrument te laten gebruiken middels een speciaal voor hen ingericht spreekuur. Terwijl de vragen alhier over debiteurenbeheer en incasso al jaren prima worden beantwoordt door de aanwezige juridische HL-ers en ervaren ondernemers als bijvoorbeeld Renep die ook ruime kennis op dit gebied hebben.

Ik krijg regelmatig het gevoel dat de ontwikkelling van HL jou niet snel genoeg gaat, terwijl ik het zelf het gevoel heb dat HL zich fantastisch ontwikkelt.

-De columns leven steeds meer,

- Doordat jullie een tijdje geleden weer een aantal mensen expert hebben gemaakt reageren er vaker experts op vragen. (by the way: heeft ook Iwan die status onderhand niet verdiend?)

- Er worden steeds meer evenementen hier aangekondigd.

- Dankzij Google komen er groepsgewijs steeds meer aspecten van ondernemen alhier aan bod. Bijv. faillissementen en internationale zaken.

- En voor mijn gevoel blijven er steeds minder vragen onbeantwoordt.

Al met al is HL volgens mij een erg gezond bedrijf(je), het groeit en ontwikkelt zich in een gezond tempo. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat bedrijven die zich (te) snel willen ontwikkelen en groeien zichzelf de das om doen. Ik zou het erg jammer vinden als dat HL overkomt.

 

Inhoudelijk vind ik het daarnaast nogal 2001 om een spreekuur voor te stellen (ongetwijfeld tijdens kantooruren) terwijl het volgens mij voor (startende) ondernemers juist zo handig is dat je op HL je vraag kunt stellen op het moment dat het jou uitkomt. Op zondagmorgen antwoord krijgen op een vraag waar een ondernemer zaterdagnacht van wakker heeft geleden, dat kan toch alleen op HL?

Twee reacties geleden vertel je dat jij 1000 vragen hebt op allerlei grote-bedrijven-gebieden. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat jij wellicht meer hebt met grote bedrijven dan de meesten alhier door jouw werk (in grote organisaties). Mijn gevoel is dat de meeste vragers op HL eigenlijk alleen maar praktische kleine-bedrijven-vragen hebben.

Ook lijk jij te denken dat er in grote bedrijven meer expertise zit op bepaalde gebieden dan bij kleine ondernemers, terwijl je zelf juist als kleine ondernemer wordt ingehuurd door grote bedrijven omdat jij expertise hebt die zij missen...

 

Een van de mooie dingen van het zelfreinigende mechanisme van HL vind ik dat veel kleine ondernemers die hier hun kennis of mening delen met vragers, dat alleen doen als ze ervan overtuigd zijn dat ze deskundig zijn op een bepaald gebied. Ik krijg met dit initiatief van jou een beetje het gevoel dat jij niet in de gaten hebt hoe ongelooflijk veel deskundigheid hier op HL zit.

 

Met alle respect voor je klant, maar ik denk dat HL er meer bij gebaat is als we erover gaan nadenken hoe we onze enorme berg gezamenlijke praktische kennis en ervaring nog breder kunnen verspreiden onder (startende) ondernemers die daar wat aan kunnen hebben, dan ons bezig te houden met grote bedrijven kennis - waar hier zelden naar wordt gevraagd - naar HL te halen.

En laat die incassodeskundigen inderdaad eerst maar eens op de normale HL-manier proberen hier een meerwaarde te leveren.

 

Tot zover de Tilburgse centenberg.

 

Karen (die hiermee geen poging doet de discussie weer te verwarmen)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Goed punt, Yannick. Ik denk dat het zowiezo goed is om klein te beginnen en wel te zien waar we eindigen. Dat is makkelijker voor alle partijen, denk ik.

 

En laat die incassodeskundigen inderdaad eerst maar eens op de normale HL-manier proberen hier een meerwaarde te leveren.

Ik denk dat jullie nu hetzelfde bedoelen :-K

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.