• 0

Hoe moet ik mij presenteren op een beurs?

Voor het eerst in mijn leven ga ik mijn praktijk promoten op een beurs en wel de paranormaal en wellness beurs.

 

Als ik het zo inschat zijn er heel wat HL-ers die daar nog niet dood gevonden willen worden ;D maar misschien kunnen jullie me een toch beetje op weg helpen.

 

Ik heb tot mijn beschikking:

twee beursdagen, 1 tafel en 3 stoelen.

 

Stel, jullie komen langs mijn tafel:

- Wat zou jullie triggeren om bij mij te komen zitten/staan en informatie te vragen

- Wat verwachten jullie van mij op zo een beurs

- Moet ik zitten of staan achter mijn tafel

 

En verder zijn alle tips die jullie voor mij hebben natuurlijk welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Louise,

 

Mogen we ook eerst even de vraag stellen waarom je juist op deze beurs gaat staan?

En wat je er zelf mee hoopt te bereiken?

Dan kunnen we wellicht wat gerichter meedenken.

 

Karen (die sowieso voorlopig nog niet dood gevonden wil worden)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ga op deze beurs staan omdat daar verschillende alternatieve genezers staan. Zoals ik het kan inschatten komt daar het publiek dat openstaat voor het alternatieve circuit.

 

Ik wil bereiken dat bezoekers van deze beurs een afspraak voor een consult bij mij gaan maken. Hetzij op de beurs, hetzij later.

 

Karen (die sowieso voorlopig nog niet dood gevonden wil worden)

Ik wens je een lang en gezond leven toe :)

Link naar reactie
  • 0

Enkele dingen:

 

- Bezoekers zien heel veel op een beurs. Zorg dat je er uit springt, en dat een bezoeker binnen 1 seconde kan bepalen of jouw stand de moeite waard is voor hem. Mooie affiches waarop in one liners staat wat jij kunt brengen. Een beursaanbod intrigeert vaak ook wel. Zorg dat ze iets mee kunnen nemen. Foldertje.

 

- Sommige mensen die langslopen kijken krampachtig weg. Groet ze vriendelijk en laat ze met rust.

 

- Anderen kijken geinteresseerd. Vraag hun wat ze opvalt. Niet te opdringerig. Vraag ook, als jouw aanbod niets voor ze is, wat ze zoeken, en verwijs ze door (zorg dat je globaal ook weet welke standhouders waar zijn), of geef advies dat iets anders wellicht iets voor ze is. Hard selling werkt meestal niet.

 

- Als het mogelijk is: geef demo's van wat je doet. Zorg voor een medestandhouder die als jij een demo doet, de andere bezoekers kan helpen.

 

- Gimmicks weggeven is mogelijk, maar levert vaak weinig op in mijn ervaring. Sommige beursbezoekers lijken uitsluitend op gimmicks af te komen.

 

- Achter een tafel zitten werkt voor mij niet. Mensen actief benaderen zonder opdringerig te zijn, wel.

 

- Zorg dat je hun contactgegevens krijgt en vraag of je mag bellen of evt via email info mag opsturen. Geef aan wanneer dat gebeurt en doe het iig binnen een week.

 

- Als het even rustig is en je hebt een medestandhouder: loop zelf langs andere stands en leg contacten. Wie weet kan er over en weer aanbevolen worden.

 

- Last but not least: geniet er van!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

nou Louise, vooropgesteld ben ik best wel nieuwsgierig naar zo'n beurs. waar en wanneer vindt die plaats.

zowieso niet stil blijven staan en veel tegen mensen aan kletsen zou ik zeggen. Toen ik zelf op de beurs stond had ik daar eerlijk gezegd zelf wat moeite mee, maar het is me wel duidelijk dat de mensen die dit wel deden met een beter gevoel naar huis gingen dan ik.. dus met een stuk meer contacten = meer potentie..

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat vinden jullie ervan als ik bonnen uitdeel waardoor ze bij hun eerste consult een kadootje krijgen?

 

@Fred:

Je zegt dat gimmicks niet werken maar is het een idee om wel iets te geven als mensen hun e-mail adres achterlaten zodat ik ze mijn nieuwsbrief kan sturen?

 

@Ironny:

De beurs is op zat. 18 en zon. 19 april in Bowling- en Partycentr. Lelystad Badweg 17 (naast zwembad De Koploper)

Er zijn nog meer data in andere steden, zie de website: http://www.paranormalebeurzen.nl/paranormalebeurzen.nl.html

 

Link naar reactie
  • 0

Glimlach! Straal vrolijkheid en enthousiasme uit. Ga niet zitten, of er moeten mensen bij je zitten voor een praatje.

 

Heb een paar jaar ervaring met modelautobeurzen, samen met een goede vriend. We stonden altijd, hadden lol, begroetten mensen beleefd en wij hadden het altijd stikdruk, terwijl onze buurmannen (ja, meestal mannen) geen klap verkochten. Wellicht het assortiment, maar een beetje sacherijnig achter een tafel hangen (je zou ze de kost moeten geven...) werkt in ieder geval niet!

Kijk ook 'het pad' in en niet strak op je eigen site. Zoek oogcontact...

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik sta regelmatig op beurzen (andere branche), dus klein beetje ervaring.

 

1) Wij richten onze stand altijd in met 2 banners (bv. beurs-banner.nl) waarop duidelijk staat wie we zijn en wat we doen. Deze zijn redelijk fel oranje en vallen altijd goed op.

 

2) Neem een tafelkleedje mee voor op de tafel, wat spullen om de stand op te vrolijken. Al dan niet in aanvullende kleuren op je banners.

 

3) We delen flyers uit en gaan hiervoor (niet hinderlijk) in de mensenstroom staan voor onze stand. We vragen "ofdat we een flyer mogen aanbieden en indien ja, of ze al hebben.".

 

4) Indien onder 3 contact is opgebouwd gaan we in de stand verder praten of wijzen we ze op de contact mogelijkheden.

 

Tip: 5 korte praatjes leveren over het algemeen meer op dan 1 lang gesprek.

 

Een lekkere kluif of groot bot voor uw hond?

 

Webshopsoftware: http://accret.nl, ontwikkelen in opdracht en eigen beheer!

Link naar reactie
  • 0

 

Wat vinden jullie ervan als ik bonnen uitdeel waardoor ze bij hun eerste consult een kadootje krijgen?

 

Ik zou er een beursaanbod van maken, bijv 1e consult half geld als ze tijdens de beurs zich vastleggen. En dan geef jij een mooie bon, vult hun naam in plus datum afspraak en die geef je mee.

 

@Fred:

Je zegt dat gimmicks niet werken maar is het een idee om wel iets te geven als mensen hun e-mail adres achterlaten zodat ik ze mijn nieuwsbrief kan sturen?

 

Lijkt me niks. Mensen willen een nieuwsbrief omdat je iets aanbiedt wat hun nuttig / zinvol lijkt, niet omdat ze een gimmick krijgen. Gimmicks leveren misschien wel aanmeldingen op voor die nieuwsbrief, maar m.i. zijn dat zelden serieuze aanmeldingen. Liever weinig maar serieuze prospects, dan met hagel schietend veel kaf onder het koren binnenhalen. (Mmm, enige 'metaphor mixing' hier.)

 

PS zet de info over die beurs in je handtekening!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Probeer iets te gebruiken waardoor mensen iets kunnen beleven. Een test, een truc/kunstje of iets dergelijks. Dit met een actieve en open houding.

 

Wat ik zelf heb ervaren is het goed om een bord/poster mee te nemen waarop staat: Vragen vraag het aan Pietje en Jantje.

Die Piet en Jan dan veranderen in de standmedewerkers.

 

Doordat ze je voornaam weten, verlaag je hierdoor een drempel. Hierdoor verleg je wel het accent op persoonlijke benadering ipv strakke zakelijke benadering. Het is maar net waar je voor kiest.

 

Kan me voorstellen dat op zo'n beurs mensen graag persoonlijk benaderd worden, omdat ze daar heen gaan voor hun eigen persoon.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Zorg voor een eye-catcher op je tafeltje, zodra mensen stoppen voor je tafel kan je ze aanspreken.

Zoals al aangedragen was maak je gesprekken niet te lang en zorg dat je foldermatriaal heb om uit te delen.

 

Folders kan je tegenwoordig al voor een habbekrats laten maken in iet al te grote oplagen.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst de standaard tafel en stoelen ergens in een gang zetten.

 

Een "behandel" stoel neerzetten, samen met een gezellig tafeltje. Muziekje aan (als dit mag) wat wierook zo her en der, en je stand in een Chinees thema steken.

 

Ik begrijp de opmerkingen over glimlachen en staan heel goed, maar je bent een knap figuur als je dit 8 uur achter elkaar volhoudt wanneer er niemand naar je stand komt.

Val op, laat de mensen lachen, dan is het voor jezelf geen opgave meer om enthousiast over te komen.

 

Wellicht een idee om kinderen, geschmickt als chinese prinsessen rond te laten lopen met jou folders.

Een bamboe vloertje neer te leggen.

Een chinese gong neer te zetten.

 

Maak er iets leuks van, dat waarderen mensen.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Louise,

 

Vorig jaar heb ik ook op een aantal beurzen gestaan. Zakelijke beurzen was ik wel gewend maar beurzen voor particulieren is toch wel andere koek.

 

Inderdaad, achter je tafel blijven zitten: Don’t! Maar in het gangpad staan/lopen kan niet altijd (ligt een beetje aan de beurs). Naast/voor je stand gaan staan vind ik ook niet altijd zo’n succes omdat sommige mensen het bestwel intimiderend vinden (zoals de verkoopster in de winkel die meteen op je af komt gelopen). Kan wel als er geen klap te doen is.

 

De kunst is het om mensen het gevoel te geven dat ze kunnen kijken zonder dat ze iets ‘moeten kopen’.

Gek genoeg vroegen mensen vaak aan mij ‘Mag ik een foldertje meenemen?’.

 

Veel mensen hebben ook echt drempelvrees. Dus zet je tafel zo neer dat ze niet te diep de stand in moeten (of je hebt een open stand met statafels bijv.) Wat goed werkt: foldertjes helemaal aan de buitenkant van je stand. Dan nemen mensen eerder iets mee omdat ze niet zijn in een gesprek verwikkeld te worden.

 

En je moet niet vergeten: veel bezoekers komen voor de ‘gratis hebbedingetjes’ of ‘alleen maar kijken’.

 

Gewoon doen, je leert er ook van en dan gaat de volgende beurs al veel beter.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Je werkt enkel met kruiden?

Ik woon dan misschien wel in China, maar probeer zo ver mogenlijk van jouw nering vandaan te blijven. Dus de precieze verschillen tussen de CTM's ken ik niet.

 

Een winkel met medicijnen ziet er hier trouwens redelijk eye-catcherig uit. Potten met slangen op sterk water, gedroogde zeesterren, mieren, botten, leer, tientallen verschillende paddenstoelen, etc. etc. Als je daar geen bekijks mee trekt? Of het klanten oplevert is natuurlijk een tweede...

ctm.thumb.JPG.36e3c4e03b73ca645e9665084503f0fc.JPG

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp de opmerkingen over glimlachen en staan heel goed, maar je bent een knap figuur als je dit 8 uur achter elkaar volhoudt wanneer er niemand naar je stand komt.

 

Ik sta regelmatig op beurzen en kom er ook beroepsmatig redelijk veel, maar ik vind toch echt niks erger als mensen die aan of achter een tafel zitten. Dit komt wel zo ongeïnteresseerd over.

 

Dus volgens mij is het echt een kwestie van staan, hoe vervelend dat ook is om 8 uur achter elkaar te doen. Wij zelf zijn altijd met meerdere personen op de beurs, dus dan kun je elkaar afwisselen en gaan de anderen een rondje beurs doen of even zitten in het restaurant gedeelte.

 

Vorig jaar was ik in Engeland wel alleen in mijn beursstand, hier heb ik nog wel een kleine tip opgedaan. Maak iets van een bordje of A4'tje met de tekst dat je zo terug bent met je gegevens en je visitekaartjes erbij voor als je naar het toilet moet of wat te eten of drinken gaat halen. Zag ik bij een andere stand en dat vond ik wel een goed idee, ikzelf had mijn buurman ingeschakeld als ik even naar de wc moest, hij zou dan tegen geïnteresseerden zeggen dat ik zo terug was....

 

Ik zag de tip van iemand om veel te flyeren, maar ik heb hier zelf helemaal niks mee. Ik word horendol van al die mensen op een beurs die je hun flyer in handen willen drukken. En moet ook altijd erg lachen om die beurstypes die met megavolle plastic zakken lopen te slepen met allemaal brochures erin waarvan driekwart thuis bij het oud papier beland. Als ik een brochure wil hebben dan vraag ik er wel om, of pak hem van de tafel af.....maar dat is mijn mening.

 

Ik denk dat je meer hebt aan een persoonlijk contact, misschien moet je zelfs een tweede persoon meebrengen naar de beurs als de ruimte dat toelaat?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zag de tip van iemand om veel te flyeren, maar ik heb hier zelf helemaal niks mee. Ik word horendol van al die mensen op een beurs die je hun flyer in handen willen drukken. En moet ook altijd erg lachen om die beurstypes die met megavolle plastic zakken lopen te slepen met allemaal brochures erin waarvan driekwart thuis bij het oud papier beland. Als ik een brochure wil hebben dan vraag ik er wel om, of pak hem van de tafel af.....maar dat is mijn mening.

 

 

IK sta beroepsmatig ook regelmatig op beurzen en massa-events en naar mijn mening heeft overvloedig flyeren geen nut tenzij het gepaard gaat met een beetje uitleg/ een uitnodiging of binnen een bepaald kader past. Bij ons was het meestal een uitnodiging om aan een interactieve competitie deel te nemen die door de passanten als niet storend werd ontvangen. Een flyer met info hierover was dan ook geen probleem.

 

Nog een ideetje misschien is een computer mee te nemen (laptop is gevaarlijker ivm diefstal dan een desktop) en op deze PC een aantal informatieve filmpjes in een loop te zetten. Hierdoor voorzie je je stand van extra animo / info zonder dat je zelf hier veel inspanningen moet leveren tijdens de beurs. Filmpjes over de werking van bepaalde producten of getuigenissen van klanten wekken niet alleen de interesse op van voorbijgangers maar komen ook anders over dan een stereotiep geoefend verkoopspraatje...

Link naar reactie
  • 0

O ja… nog iets. Wat ik altijd heel vervelend vind is als ik niet kan zien van wie de stand nu eigenlijk is. Ik neem aan dat jij geen ‘producten’ op de beurs verkoop maar mensen naar je winkel/site wilt trekken?

 

Ik heb een banner laten maken met mijn slogan en mijn webadres. Dus mensen kunnen vanuit het looppad zien wat voor diensten ik aanbied. En omdat mijn bedrijfsnaam zowel op de banner als ook op het tafelkleed in dikke vette koeienletters vermeld staat denk ik dat ze de naam ook blijven onthouden als ze de volgende keer aan het surfen zijn.

 

Je zult versteld staan hoeveel mensen op zulke beurzen staan met op de stand 100.000 producten en dingetjes, maar dat je eigenlijk geen flauw idee hebt wat nu de core business is. Vaak delen ze stands ook nog en dan wordt het helemaal onoverzichtelijk.

 

Wat het staan/zitten betreft: Ik sta altijd! Op de goede (=drukke) beurzen zonder eten en zonder veel drinken (anders moet ik te vaak naar de wc). Dat hoort er nou eenmaal bij. Je rug kun je ’s avonds wel pamperen… ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp de opmerkingen over glimlachen en staan heel goed, maar je bent een knap figuur als je dit 8 uur achter elkaar volhoudt wanneer er niemand naar je stand komt.

 

Ik sta regelmatig op beurzen en kom er ook beroepsmatig redelijk veel, maar ik vind toch echt niks erger als mensen die aan of achter een tafel zitten. Dit komt wel zo ongeïnteresseerd over.

 

Dus volgens mij is het echt een kwestie van staan, hoe vervelend dat ook is om 8 uur achter elkaar te doen. Wij zelf zijn altijd met meerdere personen op de beurs, dus dan kun je elkaar afwisselen en gaan de anderen een rondje beurs doen of even zitten in het restaurant gedeelte.

 

 

 

Helemaal mee eens, maar zorgen dat je stand spreekt, en je bezoekers verassen zorgt ervoor dat het "staan/glimlachen" minder moeite kost.

 

Link naar reactie
  • 0

Even een up-date:

 

Dit weekend was de beurs waarover ik advies aan jullie heb gevraagd. Ik heb al jullie tips ter harte genomen en met groot succes!

 

Ik heb spierpijn in mijn kaken van het (glim)lachen (heb van mezelf nogal een chagrijnig hoofd ;D) en ben hees van het praten maar ik heb heel veel mensen bereikt, mijn verhaal kunnen doen en mensen écht kunnen interresseren en één persoon heeft een afspraak bij me gemaakt, dus missie geslaagd kan ik wel zeggen.

 

Bij het "kleine Yes-momenten topic" heb ik het al gemeld maar ik wil het hier ook nog even noemen:

 

Heel erg bedankt voor alle goede adviezen, ze waren zéér waardevol!!!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.