• 0

Het ondernemingsplan: zelf doen of uitbesteden?

Voor veel ondernemers misschien een uitkomst, het laten schrijven van het ondernemingsplan. Toevallig kwam ik een bedrijf tegen daar hun werk van gemaakt hebben: De Companymaker.

 

Zelf ben ik van mening dat je het beste de eerste stappen zelf kan doen, zo leer je het bedrijf en je markt beter kennen. Vandaar de poll: ondernemingsplan schrijven? Zelf doen of laten doen? Wat vinden jullie ervan?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goeie vraag!

 

Voor mij is het erg leerzaam geweest om zelf mijn ondernemingsplan te schrijven. Ik heb gekozen voor een eerste opzet met behulp van EasyStart. Het fine tunen heb ik vervolgens gewoon zelf in Word en Excel gedaan...

 

Bovendien heb ik tijdens het schrijven van het ondernemingsplan ook een heleboel keuzes moeten maken... ik kan me niet voorstellen dat je DIE uit zou willen besteden... het schrijven van het rapportje kan natuurlijk iedereen... Ik kan me goed indenken dat je graag een deskundige naar je plannen wil laten kijken, dat wel!

 

Zelf heb ik een poging gedaan dit te doen tijdens een gesprek bij de KvK, maar helaas kwam daar nauwelijks wat uit....

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Achteraf gezien is het niet voor niks dat al die elementen in zo'n plan zitten. Hoewel ik van sommige onderdelen wanhopig werd, ben ik nu blij dat ik me er wel doorheen geworsteld heb...als die dingen nog verrassingen voor me moesten zijn had ik denk ik grotere uitglijders gemaakt. Dat is denk ik ook het verleidelijke aan zo'n plan laten schrijven, dat je zelf geen moeite hoeft te doen (alsof iemand anders je huiswerk voor je maakt, hey, hoe lekker is dat!).

 

De mensen bij the CompanyMaker zijn jong en dynamisch (gelukkig bezigen ze geen cliché's) , en daarom een stockfoto van een man van minstens 51 erbij.

De mensen achter het bedrijf zijn dus vooral theoretisch gericht, hebben voorzover ik kan inschatten niet veel (wel wat, maar hoe veel is lastig in te schatten) praktijkervaring en kosten 899 euro om een bedrijfsplan te laten schrijven. Laat ik zo'n plan schrijven door meer seniore marktpartijen dan kost het vanaf € 10.000.

Waar is de verhouding en wat verhoogt nou werkelijk de slagingskans van mijn ondernemingsplan en wat de slagingskans van mijn échte onderneming?

 

Aan de andere kant zijn er wel kredieten verstrekt aan de hand van door hen opgestelde plannen, en dat zegt dan ook wel weer wat.

Wens ze alle geluk en succes met hun onderneming-- ik hou 't in de gaten ;D Ben erg benieuwd.

 

Annedien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had na het lezen van het boek "Het ondernemingsplan en de balanced scorecard" gewoon zin om zelf mijn ondernemingsplan te schrijven. Ik denk dat het wel het beste is ALS je een ondernemingsplan 'neemt' dat je het dan ook zelf schrijft. Het is jou bedrijf, jou idee en jou leven. Doe het dan ook zelf. Je hebt zelf in je hoofd wat je wil en hoe je het wil.

Als je het uitbesteed, die experts weten vast wat ze doen en leveren zeker goed werk, maar het is niet van jou.

Nee, ik schrijf het zelf.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Als je een business plan schrijft om geld van derden aan te trekken is zelf schrijven een voorwaarde. In de ogen van investeerders is een business plan de visie van een ondernemer. Je kunt je voorstellen dat een venture capitalist, business angel of zelfs een bank direct afhaakt als een ondernemer onvoldoende antwoord kan geven bij het beantwoorden van vragen naar aanleiding van zijn business plan ("Heb ik dat geschreven?").

 

Toch kun je gebruik maken van anderen bij het schrijven van je business plan zoals marktonderzoekers, accountants, juristen etc. Je moet echter het business plan zelf geschreven hebben, elke letter en cijfer dus helemaal.

 

Zie ook mijn tweede column over business planning: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=25;action=display;threadid=2318 .

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Zag het nadat ik het bericht had geplaatst. Heb het verwijderd aangezien het weinig nut heeft te laten staan.

 

Ach ja, het gebeurt ons allemaal wel 's. Maar nu staat er mijn reactie, op een bericht dat er niet meer is. Ik hoop dat de forumsoftware daar tegen kan, en niet in een existentieel dilemma verzeild raakt. Want dan zijn de gapen raar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zag het nadat ik het bericht had geplaatst. Heb het verwijderd aangezien het weinig nut heeft te laten staan.

Ach ja, het gebeurt ons allemaal wel 's. Maar nu staat er mijn reactie, op een bericht dat er niet meer is. Ik hoop dat de forumsoftware daar tegen kan, en niet in een existentieel dilemma verzeild raakt. Want dan zijn de gapen raar.

 

Oh, en ik zie het al, je tellertje van het aantal bijdragen staat op 2, terwijl er maar 1 bijdrage van je is. Dat kan nooit goed gaan. Post er gauw weer wat bij voordat h

Link naar reactie
  • 0

Moet de forumsoftware toch wel aan kunnen lijkt, anders is het niet echt goed geschreven. Maar goed hier het berichtje.

 

Oh! Niet goed! Het tellertje staat op drie, maar er zijn maar twee berichtjes. Kan nooit goed gaan. Nu zie ik dat je karma-tellertje op 2 staat, je aantal berichtjes dus. Stel je voor dat de forum-software dat nu door elkaar haalt? Dus je karma bij ieder berichtje eentje ophoogt? en je echte aantal berichtjes maar zielig op 3 blijft staan? Ik wist dat het verkeerd zou gaan!

 

Ik zou als ik jou was gauw een nieuw account openen, en onder een nieuwe naam verder gaan, voordat de forum software ontploft!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ach hebben de IT-ers ook weer wat te doen.

en als het echt niet meer lukt, heeft de belastingdienst misschien nog een baan voor ze. Maken ze misschien niet in 1 jaar 2x dezelde fout bij de voorlopige aanslagen. want ook daar blijft "tellen" een probleem

 

Fred Londema

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
Stel je voor dat de forum-software dat nu door elkaar haalt? Dus je karma bij ieder berichtje eentje ophoogt? en je echte aantal berichtjes maar zielig op 3 blijft staan? Ik wist dat het verkeerd zou gaan!

 

Christine, als je gevoel voor humor net als het aantal ppm (posts per minuut voor de leek) evenredig is aan je stressniveau hoop ik dat je nog veel stress mag hebben ;)

 

Lekker om te lezen tussen het code-kloppen door.

Link naar reactie
  • 0

Lekker om te lezen tussen het code-kloppen door.

 

Vroeger had ik op mailinglists altijd groot succes met de aankondiging van de grote internet voorjaarsschoonmaak. Maar tegenwoordig begrijpen mensen niet eens meer wat daarmee bedoeld wordt.

 

Hier wordt ook driftig code geklopt, maar te weinig. Het klopt wel, maar het klopt niet Ik bedoel, we hebben twee vacatures.

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemersplan moet inderdaad de eigen visie van de starter weergeven. Maar niet idereen heeft de gave een gedegen ondernemersplan op te stellen, inclusief marketingplan, communicatieplan en financiële meerjarenprognose.

 

Het belangrijkste is dat je een plan maakt als rode draad voor je eigen onderneming en dat geschikt is om te tonen aan kredietverstrekkers. dat is de juiste volgorde. Een onderneming starten is overigens meer dan alleen het ondernemingsplan. Vestigingslocatie kiezen, website bouwen, logo en huisstijl ontwerpen, administratie inrichten, acquisitie plegen, marktanalyse, betrouwbare boekhouder kiezen, evt. weten welke vestigingseisen of vergunning in bezit dienen te zijn, etc.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

CT, Amsterdam (NL)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

Ik kan me inderdaad voorstellen dat bepaalde startende ondernemers professioneel advies willen voor het schrijven van hun ondernemingsplan, al gaat het natuurlijk altijd om de plannen van de ondernemer en niet om de plannen van het bedrijf die de starter helpt.

 

Vooral voor mensen die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn (en er zijn heel veel allochtone starters tegenwoordig) kan het beter zijn om hun ondernemingsplan uit te besteden (zie bijv. www.bcw-ondernemingsplan.nl en www.businessplanfactory.nl)

 

Ik denk dus niet dat het uitbesteden van een bedrijfsplan per definitie slecht is, als het maar in goed overleg gebeurd met de ondernemer, en er dus voor gezorgd wordt dat het ook daadwerkelijk zijn bedrijfsidee is dat op papier komt te staan.

 

Link naar reactie
  • -1

Beste De Jury,

 

Het gaat hier puur inhoudelijk om de vraag of het uitbesteden van een bedrijfsplan verstandig is. Ik geef daarbij een argument waarbij ik me richtg op de allochtone starter.

 

Ik ken "die lui" van deze websites dan ook niet, ik heb ze gevonden via google als je zoekt naar uitbesteden ondernemingsplan.

 

Het zijn volgens mij verder ook twee verschillende bedrijven, maar op beide stellen de personen zich wel voor. Ze geven beiden verder goed weer wat hun werkwijze is en wat voor hulp ze kunnen bieden (en daar ging dit forum om).

 

De volgende keer zou ik de reacties dus gewoon inhoudelijk laten, en verder kijken op die websites voordat ik een (onjuiste) opmerking plaats.

 

gegroet,

 

Marco

Link naar reactie
  • 0

Soms is een ondernemingsplan nodig voor bepaalde instanties.

Ik ben een eigen bedrijf begonnen vanuit de ww en ik heb alleen maar puur voor mezelf een beknopt ondernemingsplan geschreven en dat was wel heel handig.

Op die manier zie je je knelpunten en sterke punten.

Maar ik denk dat het beter is om zelf je ondernemingsplan te schrijven voor zover je dat kan, het verplicht je om goed na te denken over een aantal zaken en dat kan nooit verkeerd zijn als zelfstandig ondernemer!!!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je als ondernemer in de meeste gevallen zelf het best het ondernemingsplan kan schrijven.

 

De maatregelen vanuit het ondernemingsplan zoals de invulling van het marketingplan kun je dan uitbesteden, maar op die manier hebben zij al een kader om vanuit te werken.

 

Uiteindelijk wordt jij ook afgerekend (vooral financieel) op de beslissingen gemaakt in het ondernemingsplan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.