• 0

Uitzendburo overnemen

Ik heb een aanbod gekregen om een uitzendburo over te nemen inclusief 40 man personeel

 

Het uitzendburo zit nu in een B.V.

 

Ik wil deze B.V niet overnemen.( en de verkoper wil deze B.V ook niet kwijt)

 

Omdat ik niet bekend ben met de cao.

Ik heb eerder het idee om dit voort te zetten in een nieuwe B.V. ( zonder CAO Mag dit en kan dit !)

en welke CAO kan ik hiervoor gebruiken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn twee uitzendcao's:

 

- ABU (www.abu.nl)

- NBBU (www.nbbu.nl)

 

Er bestaan verschillen tussen de cao`s van NBBU en ABU. Zo is bij NBBU direct sprake van gelijk loon, maar is er een langere periode van flexibiliteit. Bij ABU is er na 26 weken gelijk loon, en een kortere periode van flexibiliteit. De NBBU-cao loopt tot en met 31 december 2013. De ABU-cao loopt tot en met 30 maart 2014.

 

Succes!

Ice76 - The Ice Cream Dealer

Rockin The World

www.ice76.com

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je niet helpen met je vraag over de CAO's al lijkt het me lastig om je daar aan te ontrekken.

 

Het voordeel van het feit dat je de BV niet overneemt, is dat alle risico's uit het verleden ook niet mee overgaan. Gezien de branche lijkt me dit erg prettig en een goede keuze.

 

Succes ermee!

Link naar reactie
  • 0

De uitzendburos komen steeds meer onder druk te staan heb ik vernomen. ( pensieon recht naar 26 weken enzovoort)

Ik ken ook een bedrijf die ook geen CAO hanteerd maar die wil mij er weinig over vertellen. Van Hoe.

 

Payroll construktie heb je toch ook een uitzendcao

( risicogroep is volgens mij het belangrijkste waar je in komt te vallen dat bepaalt ook de cao)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb een aanbod gekregen om een uitzendburo over te nemen inclusief 40 man personeel

 

Het uitzendburo zit nu in een B.V.

 

Ik wil deze B.V niet overnemen.( en de verkoper wil deze B.V ook niet kwijt)

 

Omdat ik niet bekend ben met de cao.

Ik heb eerder het idee om dit voort te zetten in een nieuwe B.V. ( zonder CAO Mag dit en kan dit !)

en welke CAO kan ik hiervoor gebruiken!

Zonder CAO gaat niet lukken. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat een bij uitzendbureau bepaalde premies erg hoog zijn.

 

Verder is het van belang goed op te letten dat er geen betalingsachterstanden in de salarissen zijn want bij overgang van onderneming is de overnemende partij hoofdelijk aansprakelijk voor het nog verschuldigde salaris.

 

Voor de rest sluit ik me bij de andere sprekers aan: waarom zou je in de huidige markt een uitzendbureau overnemen? De arbeidsmarkt wordt overspoeld met sollicitanten en dat is vaak negatief voor de tussenmarkt.

Link naar reactie
  • 0

Bij een activa-passiva deal krijg je het personeel er gratis bij (gaan van rechtswege over). Gemaakte afspraken blijven onverkort van kracht en de aard van de werkzaamheden / bedrijfsvoering is bepalend voor de CAO afspraken. Deze zal bij overname niet veranderen en de uitzend CAO blijft dus van kracht. Dit is pakkie an van de ABU (zie andere posts).

 

Overigens kan je best een uitzendbureau overnemen. Maar in de huidige markt zou ik er niet veel voor willen betalen.

 

Whisky is op........ :'( 'k gaat slapen...

Link naar reactie
  • 0

Als je een uitzendburo begint kun je kiezen tussen de CAO ABU en NBBU.

Als je geen lid wordt van de ABU, dan toch is de CAO van de ABU algemeen verbindend.

 

Dus hoe dan ook: je valt onder de ABU CAO, tenzij je zelf kiest voor de NBBU.

 

In jouw geval is er al sprake van een uitzendburo +CAO; ik weet niet hoe makkelijk je dan nog kunt switchen. Ik weet niet of het in 1 bedrijf mogelijk is 2 CAO's te hanteren; immers je hebt al medewerkers. Overstappen naar een andere CAO betekent automatisch pensioenbreuk/overzetten kost geld en is niet rendabel voor korte dienstverbanden. Ik herinner me dat lidmaatschap van de ABU tamelijk prijzig was, en dat je bij deze CAO eerder verplichting tot vaste contracten had....

 

Er staan 40 mensen op de loonlijst, dus dat betekent dat je meteen geld verdient zodra je eigenaar bent.

Maar ik raad je aan eerst eens te kijken hoeveel van deze mensen binnenkort automatisch bij jouw uitzendburo in vaste dienst zijn! Want daar ligt meteen je risico.

 

Ik weet het niet meer precies uit mijn hoof'd: vanaf een bepaalde fase ben je nl. ook aansprakelijk voor doorbetaling van loon tijdens ziekte. Je zult dan ook verplichtingen hebben mbt de Wet Poortwachter/Arbo. Doe hier ook navraag naar en vraag of het bedrijf een verzekering hiertegen heeft.

 

Is het niet handig als je gewoon start als Franchiser: je wordt dan begeleid en leert de kneepjes van het vak. Natuurlijk heb je wel verplichtingen, en zul je een stukje marge af moeten dragen. Maar als je geen kennis van uitzend-wetgeving hebt, dan zit deze branche vol valkuilen die je uiteindelijk de kop kunnen kosten....Flexibility is zo'n Franchise organisatie. Je kunt ook eens kijken op Bedrijventekoop.nl om te vergelijken of jouw koopprijs marktconform is.

 

En voordat je koopt: laat een accountant je adviseren of de koopprijs in verhouding staat met de waarde incl. goodwill van de onderneming. En dek je in voor claims/niet afgedragen premies (ketenaansprakelijkheid). Vraag hiervan een verklaring.

 

Vraag het bedrijf ook hoe de urenverwerking gaat: is alles geautomatiseerd? Of moet je zelf alle briefjes handmatig inkloppen? Is er uitzendsoftware aanwezig die de fasen etc. in de gaten houdt? Is er een koppeling met de boekhouding zodat je er weinig rompslomp aan hebt?

 

Overigens is op dit moment de markt heel slecht voor uitzenders. Er zijn er vele tientallen failliet gegaan de laatste maanden. UCG people sluit zelfs 95 kantoren.. En vraag je meteen af: waarom wil dit bedrijf van het uitzendburo af? Is het dan toch geen cashcow?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Denk dat het verstandig is om te weten in welke branches ze werkzaam zijn. Anders kun je het CAO niet weten, wij zelf zitten bij de NBBU, maar moeten bij schoonmaakwerk wel het schoonmaak cao handhaven. Indien je intresse hebt wil ik je wel helpen om het allemaal uit zoeken. Ik hoef er geen vergoeding voor, denk dat we in deze crisis tijd mekaar best wel af en toe kosteloos kunnen helpen. Indien je intresse hebt kun je me mailen. Maar denk eerst goed na waarom deze man zomaar een uitzendburo met 40 man in dienst weg wil doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik doelde op het mogelijke feit dat dit bedrijf de CAO omzeilt.... ik neem aan dat het nl. ook in de uitzendbranche is, anders zou de vergelijking mank gaan.

 

We mochten drie keer raden, dan moet je niet na de eerste poging al het antwoord geven. Dit zou mijn tweede gok zijn geweest :).

 

Maar het is volgens mij een misverstand wat ik wel vaker hoor, sommige mensen denken dat een CAO altijd verplicht is, dat is dus niet voor elke bedrijfstak zo.

Link naar reactie
  • 0

Hoi ,

 

 

Wij zouden je kunnen helpen met het overnemen van het uitzendbureau. Dan zouden wij de payroll in het begin kunnen overnemen volgens ABU CAO. En je zou je marge ook wekelijks uitbetaald kunnen krijgen. Wij zijn in het bezit van een NEN 4400-1 certificaat, g-rekening, kvk en een geldige wka verklaring.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.